Aanbevelingen voor aankoop nieuwe Full-Suspension ..

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Bittah Pupil
Aanbevelingen voor aankoop nieuwe Full-Suspension ..

Bericht door Bittah Pupil » do mei 12, 2005 7:57 am

Ik heb dit bericht reeds eerder op het forum geplaatst, maar hoop nu op meer reacties. Vooral reacties van mensen die een van de fietsen zelf hebben.

Ik ben van plan om een nieuwe mountainbike te gaan kopen. Ik twijfel tussen de Specialized Enduro Elite 2005 en de Trek Liquid 65 2005. Er zijn een paar dingen die ik wil vragen.

Ik woon in Midden-Limburg, en ga regelmatig (wekelijks) fietsen in het zuiden van Limburg (Gulpen, St. Geertruid, Vaals, etc.) en ook regelmatig in Belgie en Duitsland. In mijn directe omgeving zijn weinig tot geen heuvels/bergen, maar in het zuiden uiteraard wel. Ik zoek dus eigenlijk een fiets die geschikt is voor het terrein in mijn eigen regio, maar ook voor in het zuiden. Daarnaast zou ik ook graag een beetje freeride/downhill met de mountainbike willen doen, wanneer deze situatie zich voor zou doen. Enige aanbevelingen !?!

Weet iemand het gewicht van de Trek Liquid 65 2005. Ik heb beide fietsen getest in Namen (Belgie), en de Trek voelde lichter aan dan de Specialized Enduro Elite 2005. De Trek voelde daarnaast ook stabieler aan.

Wanneer iemand een van deze twee mountainbikes bezit, kan hij/zij mij dan vertellen hoe zij de fiets ervaren. En waar de fietsen slechter of beter in zijn (sprongen, drop off, etc.). De prijzen (Specialized €3100, Trek €3400) verschillen niet zo heel veel, maar de Specialized is de goedkoopste van het type, terwijl de Trek de duurste is. Dit heeft dus ook invloed op de onderdelen. En rond de €3000 is mijn echte maximum.

Ik wil graag jullie mening horen, want ik weet niet welke keuze ik moet maken.

Overlord

Re:Aanbevelingen voor aankoop nieuwe Full-Suspension ..

Bericht door Overlord » do mei 12, 2005 10:05 am

Volgens mij moet die enduro wel geschikt zijn voor wat freeride dingen.
Werd hij niet door sommige mensen al demo 6 genoemd?

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » do mei 12, 2005 11:44 am

inderdaad, de specz heb ik ook getest, ik vond m wel goed rijden, maar door de 150 mm heeft ie wel een beetje dat bottomless feel als je wilt bunnyhoppen etc, hij zakt echt in als een sofa als je dr op gaat zitten. wel een actief veersysteem.
de trek heeft 125 geloof ik, maar single pivot. aangezien je ze beide getest hebt heb je verschil in veer werking moeten voelen. als je dit niet hebt gevoeld zou ik niet de keuze maken tussen de fietsen omwille van het wel of niet beschikken over 4 bar zoals de specz. ik denk dat je met de trek ook al zeer goed uit de voeten kan in jou regio, en ook lichte freeride moet goed gaan. als je toch naar meer freeride neigt dan zou ik de specs kiezen. moeilijk hoor, ik twijfel op dit moment ook tussen een aantal fietsen: specs enduro elite2005 , 5 spot, heckler, dawg dee lux, enduro 2004. ik weet t allemaal zijn t verschillende fietsen maar ze verschillen allemaal ook erg qua prijs. ik heb de 5 spot ook getest en deze reed zeer goed, maar ik vind m nogal duur.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do mei 12, 2005 7:02 pm

Aanbeveling:

Iron Horse Hollowpoint MKIII team of expert.

Ik heb ze nu in huis, ik zeg er verder niets over, we kunnen afspreken voor een testrit en dan pas mag JIJ vertellen hoe ze biken.

:-)

E

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr mei 13, 2005 8:28 am

Lijkt me zeker een goed voorstel voor een eventuele koper. :)

zonoskar

Bericht door zonoskar » za mei 14, 2005 12:07 am

Ik heb een Enduro 2005 (demo 6) en ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar als ik de fiets had moeten kopen voor nederland, dan had ik het misschien niet gedaan. Of op z"n minst 2 vorken en 2 setjes wielen aangeschaft, want de standaard wielenset is meer richting het ruige werk gedimensioneerd (zwaar dus) en de vork is ook al niet echt licht en zeker die op de Elite wipt nogal denk ik (geen SPV of luchtdemper die je strak kunt oppompen).

Ik heb een tijdje rondgereden met mijn fiets met een korte (125mm) vork en lichte wielen en dat voelde niet verkeerd. De fiets woog toen 12.7 Kg. Nu heb ik er een Fox 36RC2 in zitten met zware wielen (totaal 14.5 Kg) en is de fiets niet mijn eerste keuze als ik in NL ga fietsen. Door de zware wielen wil ie niet vooruit, maar door de royale veerweg fiets je wel (iets te veel) comfortabel. Je kunt meer lucht in de veer elementen pompen waardoor je meer kunt stampen, maar daarmee zijn de trage wielen nog niet verholpen.

Daarentegen, als ik in de Ardennen ga fietsen, is dit mijn eerste keuze. Uphill vergt wat meer moeite, maar boven kom je (en meestal fietsend ipv duwend). De fiets heeft echt mega tractie in de klimmetjes. En omlaag laat je de fiets gewoon zijn gang gaan. Beetje remmen hier en daar, de meest rechte route sturen en je komt er wel. Het frame heeft ook mega tire-clearance zodat 2.6" DH banden geen probleem zijn mocht je dat willen. De vering werkt onopvallend en dat is perfect.

Oja, als de fiets inzakt als een sofa, dan moet je echt wat meer lucht in de demper doen. Bij mij veert ie maar 8-10mm op de demper in (10-15% sag) en toch gebruik ik de volledige veerweg. Ik heb tijdens het rijden niet echt het idee dat ik op 15cm veerweg rijd, alleen als ik uit het zadel kom om een sprintje te trekken voel je de vering wat werken. Maar ook dat is gedeeltelijk te verhelpen met wat meer druk in de SPV kamer, maar dat gaat wel ten koste van het comfort. Helemaal weg krijg je het niet, maar dat lijkt me ook helemaal niet wenselijk.

Over die andere fietsen kan ik niks zeggen, ik heb die niet eens meegenomen in mijn overweging omdat ik puur een fiets wou voor het buitenland (Ardennen, niet al te radicale bikeparks). De aanbeveling van de Iron Horse is overigens ook niet geheel onpartijdig, de imorteur zelf zal zeggen dat ie klote fietsen verkoopt :?

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » za mei 14, 2005 5:57 pm

Aan Zonoskar,

Bedankt voor de zeer nuttige informatie/reactie ..

Jij schrijft dat de Specialized Enduro niet je eerste keuze zou zijn, om mee in Nederland te gaan fietsen, omdat hij vrij zwaar omhoog fietst. Je vind dat de fiets meer tot zijn recht komt In de Ardennen. Ik ben zelf echter van plan om (zodra ik de nieuwe fiets heb) meer te gaan fietsen in Belgie, Duitsland etc. Daarnaast is voor de mij de afdaling het "belangrijkste", een beetje moeilijker/langzamer klimmen vind ik dan ook geen enkel probleem. Een meer/puur downhill georienteerde fiets, loont zich echter niet doordat ik niet in de heuvels/bergen woon.

Natuurlijk ook bedankt voor de reacties van de andere leden. Ik hoop dat het er nog meer worden ..

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » zo mei 15, 2005 3:55 am

zoals zonoskar zei: de vork van de elite pompt misschien vanwege t onbreken van spv of iets dergelijks. ik kan hieraan toevoegen dat ik er gedurende mn testrit helemaal geen (merkbare) problemen mee gehad heb. hij pompt wel een beetje maar t ik vond t niet storend. het is alleen wel zo dat de elite vanwege de korte nixon vork een iets andere geo heeft dan de duurdere modellen met een langere fox 36 vork. de totale lengte vd nixon is iets minder dan de fox, niet de veerweg. vanwege dit kan er dus sprake zijn van verschillende rijeigenschappen. (MBR)

ik denk dat wanneer je een fiets zoekt voor de ardennen en duitsland en liever daalt dan klimt de enduro helemaal geen slechte keus is!

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » do mei 26, 2005 6:38 pm

Na navraag bij de fietsenzaak, blijkt dat de Specialized Enduro Elite en de Trek Liquid 65 beide buiten mijn nieuwe budget (€2500,-) vallen. Zelfs wanneer er wordt geprobeerd om de onderdelen zelf aan te passen (zonder de geometrie, etc. te veranderen).

Zijn er misschien mensen met andere aanbevelingen, aanbiedingen of tips.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr mei 27, 2005 7:56 am

Weet niet of 2e hands in aanmerking komt, maar ik verkoop misschien mijn intense UZZI SL.
Heb m in de ardennen gebruikt, in bikeparks en t is een verbazend veelzijdig karretje. Zou m niet weg doen, ware t niet dat ik een jaartje op reis ga, en ik al genoeg fietsen moet zien te stockeren. Vandaar dat ik deze overweeg te verkopen.
Zie te koop voor meer info

Plaats reactie