Re:manitou, rock shox en magnesium

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Djamgils
Contacteer:
manitou, rock shox en magnesium

Bericht door Djamgils » ma okt 24, 2005 1:35 pm

is misschien een raar onderwerp maar laat het me ff verduidelijken.

Ik heb een manitou stance voorvork op mijn trek session 7.
nou is de bevestiging van de steekas op onverklaarbare wijze afgebroken. heb altijd momentsleutel gebruikt en weet dat je die juist moet instellen.
ik vind manitou niet leuk omdat die de maxle niet heeft bedacht, rockshox vind ik niet leuk omdat zij het wel hebben bedacht maar ook hebben gepatenteerd. en magnesium vind ik niet leuk omdat het niet geschikt is voor de bevestiging van een steekas.

ik twijfel er soms echt aan het of het wel technische mensen zijn die onze fietsen ontwerpen.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » ma okt 24, 2005 5:42 pm

Als het geen technische mensen waren, zou je om de week 10 doden hebben door het freeriden.
Stances...tja die hebben nou eenmaal GEEN goeie reputatie.

Mech

Bericht door Mech » ma okt 24, 2005 6:05 pm

gewoon met je vork teruggaan naar de dealer, is normaal gewoon garantie. Krijg je nieuwe buitenpoten voor.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma okt 24, 2005 6:51 pm

heb me vork al terug gebracht.

als ik lees dat een vork wordt ontworpen, en vervolgens getest. en ze dan zeggen dat wanneer de vork breekt ze hem sterker maken totdat ie het aankan geeft me niet echt vertrouwen in hun ontwerpproces.

en bij mijn weten hebben de meeste fabrikanten weinig of geen inzicht in het optredende krachtenspel tijdens het fietsen. of heb ik het verkeerd?

DESL

Bericht door DESL » ma okt 24, 2005 6:54 pm

Mech schreef:
gewoon met je vork teruggaan naar de dealer, is normaal gewoon garantie. Krijg je nieuwe buitenpoten voor.

Maar "t blijft een stance !

n00by

Bericht door n00by » di okt 25, 2005 9:33 am

Djamgils schreef:
heb me vork al terug gebracht.

als ik lees dat een vork wordt ontworpen, en vervolgens getest. en ze dan zeggen dat wanneer de vork breekt ze hem sterker maken totdat ie het aankan geeft me niet echt vertrouwen in hun ontwerpproces.

en bij mijn weten hebben de meeste fabrikanten weinig of geen inzicht in het optredende krachtenspel tijdens het fietsen. of heb ik het verkeerd?

hoe complex denk je dat dat is? en er gat altijd wel iets stuk ::)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di okt 25, 2005 9:50 am

Wat een gezeik... Iedereen die know how over vorken zowel mechanisch qua sterkte als qus binnenwerk (demping) heeft in de fietswereld, heeft er net zoveel verstand van als iedereen hier bij elkaar op DP. Dat iets kapot KAN is een heel ander verhaal dan dat iets verkeerd ontworpen wordt. Daarbij is er altijd de wens naar lichter, dus wordt er zowiezo tegen die grens aan ontworpen...

Ik neem mijn petje af voor de dames en heren ontwerpers!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di okt 25, 2005 1:30 pm

had het niet alleen speciefiek over voorvorken maar daarom is het wel begonnen.
en er zijn merken waarbij ik wel het idee heb dat ze verstand van zaken hebben.
Maar waarom ze een deel wat regelmatig los gemaakt moet worden van magnesium maken snap ik niet. magnesium is veel te bros tenzij ze een of andere rare legering gebruiken. en als je kijkt naar de verhoudingen van dichtheid en sterkte en de verhouding stijfheid en dichtiheid dan is mangesium en aluminium bijna elkaars gelijke. alleen is aluminium vele malen goedkoper.
alleen wanneer men lange slanke producten gaat maken heeft men eerder te maken met knikken van aluminium. en dat is hier niet het geval

ik heb al in verschillende andere branches gehoord en meegemaakt dat de verkooppraatjes lang niet altijd waar zijn. Veel veranderingen worden bedacht met het idee dat iets niet slechter mag functioneren. Veel zogenaamde vernieuwingen stellen eigenlijk niks voor en hebben nauwelijks of niet een verbetering ten gevolg, en in sommige gevallen zelfs een vermindering van de prestaties.

en ik begrijp als geen ander dat bepaalde dingen lastig te ontwerpen zijn. ben er zelf voor aan het studeren. maar veel dingen worden gemaakt met het oog op design en niet op functionaliteit

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di okt 25, 2005 2:06 pm

en ik zie dit niet als gezeik, wilde gewoon ff mijn mening laten horen. zoals zoveel mensen hier doen. waarom gelijk zo beginnen.

kritiek hebben op ontwerpen is makkelijker dan zelf iets bedenken en ze zullen wel hun redenen hebben om bepaalde dingen op een bepaalde manier te maken. maar er zullen altijd mensen zijn die het daarmee niet eens zijn.

sommige nieuwe dingen worden gewoon bedacht omdat wij ,de consument, hun dwingt te vernieuwen. of het nu een verbetering is of niet de verschillen zijn zo klein dat we het amper zullen merken. behalve in de geldbuidel.

Luc

Bericht door Luc » di okt 25, 2005 2:15 pm

Djamgils schreef:
alleen wanneer men lange slanke producten gaat maken heeft men te maken met knikken van aluminium. en dat is hier niet het geval

Oh zo, ik heb hier weer iets bijgeleerd, een vorkpoot is dus niet lang en slank ... ::)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di okt 25, 2005 2:40 pm

wilde gewoon ff mijn frustraties kwijt.

als je helemaal naar willingen rijd en daar tot de conclusie komt dat je vork naar de klote is. dan ben ik toch echt ff over de zeik.

mijn excuses wanneer ik iemand tegen de schenen heb getrapt.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do okt 27, 2005 7:00 pm

Djamgils schreef:
wilde gewoon ff mijn frustraties kwijt.

als je helemaal naar willingen rijd en daar tot de conclusie komt dat je vork naar de klote is. dan ben ik toch echt ff over de zeik.

mijn excuses wanneer ik iemand tegen de schenen heb getrapt.

Kijk, je moet ff inzien dat het niet aan de ontwerpers enzo ligt, de stances van 2005 zijn nou in 1 woord k*t, dat zijn meestal al die manitou producten in het eerste jaar van productie.
Als je nou nagaat hoeveel stances er al naar de klote zijn....tja dat zijn er dus wel veel.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do okt 27, 2005 10:11 pm

maar in hoeverre verschillen die onderpoten van andere modellen???

en verder ben ik zeker niet ontevreden over die vork.

en ik weet dat er altijd problemen zijn bij nieuwe ontwerpen, maar ik ben van mening dat er dingen voor verbetering vatbaar zijn. maar ik ben niet bij het ontwerpproces aanwezig geweest dus weet niet op basis waarvan ze voor bepaalde dingen kiezen.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr okt 28, 2005 12:56 pm

Ik blijf het zeggen:

Stances breken :?

Plaats reactie