Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sven

Bericht door Sven » wo mei 31, 2006 3:07 pm

D'n Helle schreef:
En nu aangeschaft. Woensdag komt ie binnen, een Powershot A700 met sd-kaartje, tas en batterijen erbij...

Kan niet wachten... :D
En het "wachten" is beloond. He is here... Wat een apparaat.. Voor een paar "net uit de doos"-foto's is ie echt prachtig, eerlijk gezegd super. Erg snel, goede kwaliteit.

Merk ook dat je er andere lenzen op kan plaatsen, maar ik vind de lens nu al ver uitschuiven.... :shock:

Kortom: Me = happy...

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo mei 31, 2006 8:07 pm

@ D'n Helle: leuk! Mooi speelgoed idd.

Voorheen met de A80 van mijn oude heer gebruikt maar nu ga ik voor de A620. Ik zal hem voornamelijk voor de natuurfotografie gaan gebruiken. Voor volgend jaar staat er misschien een 3 weekse studiereis naar Suriname op de rol. 3 weken door het oerwoud trekken.

Vraag @ Boss/Plons/rest v/d Pro's: Weet je of je bijv. een 350D ergens kan huren voor 3 weken buitenland? Of een 1D etc? Waar? Richtprijzen?

TBB

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo mei 31, 2006 8:14 pm

Tall Boy Bram schreef:
Vraag @ Boss/Plons/rest v/d Pro's: Weet je of je bijv. een 350D ergens kan huren voor 3 weken buitenland? Of een 1D etc? Waar? Richtprijzen?

TBB
Probeer het hier eens, maar ik denk dat je voor een dergelijke periode er makkelijker één koopt... het hangt er net om (20D met een 16-35 en een 70-200 is ongeveer €250 per week...)

Vraag eens een offerte aan...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 31, 2006 10:15 pm

Tall Boy Bram schreef:@ D'n Helle: leuk! Mooi speelgoed idd.

Voorheen met de A80 van mijn oude heer gebruikt maar nu ga ik voor de A620. Ik zal hem voornamelijk voor de natuurfotografie gaan gebruiken. Voor volgend jaar staat er misschien een 3 weekse studiereis naar Suriname op de rol. 3 weken door het oerwoud trekken.

TBB
350D zal je niet snel vinden in de verhuur, dit is een amateur camera en in de handen van sommige verhuurders zijn die zo kapot.....
Als je al wat kan huren dan zijn het de PRO camera's, 1DS, 1D etc.

http://www.capi.nl/digitale_cameras.htm
http://webres.calumetphoto.com/webres/pdfs/Huur.pdf PDF!!!

Zoals gezegd kan je dan beter wat kopen.

Waar ga je hem voor gebruiken als ik vragen mag??

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo mei 31, 2006 10:27 pm

Even zonder gekheid:

een camera huren, zonder dat je weet wat je ermee kunt, hoe het ding functioneert, etc, is naar mijn mening zonde van het geld.

Als ik een 350D of een D70 in mijn handen krijg, weet ik niet meteen wat ik ermee aan moet. Als je als relatieve amateur een 1D of D2x oid in je handen krijgt met de woorden 'succes ermee' kun je er donder op zeggen dat het niks wordt.

Wellicht kunnen de anderen dit beamen (Boss, Plons), maar als ik mijn camera uitleen aan iemand die er weinig verstand van heeft, is de enige manier om er enigzins fatsoenlijke foto's uit te krijgen in schatten wat voor foto's hij of zij gaat maken, wat instellingen doen (A of S voorkeur meestal) en dom klikken.
Zelf gebruik ik die stand bijna nooit en stel alles manueel in...

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo mei 31, 2006 10:32 pm

Ik was met de hupl van PLONS redelijk snel op weg. De rest leer je vooral met experimenteren (digitaal is dat geen probleem, als je voldoende geheugenkaarten hebt) en dat is met name wat tijd kost.

Denk overigens ook aan de lenzen...

Ideaal is het natuurlijk als je de factuur door kan sturen naar een bedrijf of instelling, dan huur je hem een week extra en koop je een boek over fotografie voor dummies en maak je er het beste van in Suriname!

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo mei 31, 2006 11:19 pm

@ Boss: Suriname reis door het oerwoud. Op stap met biologen etc. Dus veel macrofotografie van bloementjes, beestjes, etc. Mijn pa deed het destijds in '74-76 toen wij daar woonden ook met zijn Canon FtB met Canon (macro + extender) lenzen. Die Canon kan ik natuurlijk ook weer meenemen natuurlijk bedenk ik mij nu. Heb daar zelf dik 6 jaar volop mee gefotografeerd. Natuur, sportwedstrijden, macro. Alleen natuurlijk dan wel tig fotorolletjes meenemen.... :( De Canon A80 van mij pa en de A620 van mij zullen ook meegaan. Een evt. uitbreiding met een gehuurde 350D of 20D of welk type dan ook zou ik wel leuk vinden - afhankelijk van de huurkosten natuurlijk.

@ Steelboy: mwah, ik ben géén volledige leek op het gebied van camera's. ik denk dat ik zo'n Canon niet al te lang moet doorgronden. De vliegreis naar Suriname duurt overigens wel een uurtje of 10 a 12 dus ik heb alle tijd! Als ik een spiegelreflex gebruik, dan gaat dat altijd manueel, never autofocus. Met de kleine A620 daarentegen weer wel.

Afijn, ik zie het wel. Heb tenslotte nog de ouwe FtB en zijn opvolger de AE1 nog + de benodigde macro lenzen enzo.

TBB

T.B.F.K.A.N.

Bericht door T.B.F.K.A.N. » do jun 01, 2006 5:18 am

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 01, 2006 7:03 am

met een 350D kan een leek weinig fout doen, en als hij al wat fout doet zal hij het zelf niet merken..........iedere tokkie heeft tegenwoordig zo'n ding.

Ik neem aan dat je een SLR wilt vanwege de macro functie?
Bij die goedkope camera's verhuurt men geen macro lenzen, deze worden verhuurt als kit, die macro lens + tussenringen moet je er nog bij huren.
Al met al zal je al snel op een 40-50 euro p/d komen.
Tenzij je maar 2 dagen gaat lijkt mij dit weggegooid geld en kun je idd bijna beter wat kopen of die oude zooi meenemen.
Dat blijft iig altijd werken aangezien het mechanisch is, op de lichtmeter na dan.

Oerwoud=vocht, dat komt zeker in je camera ook als je geen lenzen gaat wisselen. Ik heb daar geen ervaring mee, wat ik zelf een keer op een compactje heb gehad is een fungi(schimmel) op de chip veroorzaakt door vochtige omstandigheden, in mijn geval de zee.
Ik zou zeker ff gaan Goegelen op dit probleem.

Is een compact camera met macro functie gewoon kopen geen optie?

Is het trouwens een vakantie of ga je in opdracht voor de biologen?
Als het een opdracht is zou ik zowiezo niet met 1 camera een oerwoud ingaan met een vochtigheidsgraad van 100%. Als digitale amateur camera's iets niet leuk vinden dan is het vocht, de pro modellen zijn daar iets beter tegen beschermt maar ook dan nog....
Ik denk dat je dan beter af bent met het aloude filmpje.........en 3 kilo metaal in je rugzak!

Verder is voor macro een statief noodzakelijk, zeker in een donker oerwoud, maar ik ga er vanuit dat je dat wel wist via je vader.

dusssssss©
DE site

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 01, 2006 10:14 am

nog een ander probleem van 3 weken oerwoud lijkt mij dat je misschien niet altijd stroom hebt om je accu's op te laden. Dat kan misschien wel handig zijn met digitale camera's.

Daarom heb ik nog steeds een aloude Nikon FM2n met lezen. 100% mechanisch dus die doet het altijd. Idd je sleept je rot met rolletjes. Maar een goede dia op 2x2 in de woonkamer maakt een hoop goed.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 01, 2006 10:20 am

Een ander punt idd, zo'n 350d vreet batterijen. Je hebt trouwens mobiele zonnecellen die je batterij weer kunnen laden, heb je weinig aan in een oerwoud onder een dik bladerendek, maar ze bestaan wel.......

Al met al zal het wel zeulen worden met zware camera's en een extra tas met fotorolletjes......... :lol:

dussssss©
DE site

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do jun 01, 2006 10:31 am

Arnetteman schreef:Heb nog heel even getwijfeld over een apple maar budgetair gezien was een ander merk voor mij beter. Mijn Dell heeft vorige week de geest gegeven en heb vervolgens een Toshiba notebook aangeschaf. 15,4 inch breedbeeld. Prima apparaat, photoshop loopt er supersnel op. Nu zorgen dat ik de harde schijf ook zo schoon mogelijk hou. Maar dat zal wel lukken. Voor mijn fotoarchief gebruik ik een externe harde schijf van 160 gb. Deze laptop is lekker licht, zeker als je het vergelijkt met dat blok beton van Dell.
Dankzijn Ruben kreeg ik een artikel onder ogen over de Inspiron 5150.
Het blijkt dat er een constructiefout in de laptops zit. Door Dell zelf toegegeven. Meteen maar even een belletje gepleegd. Morgen wordt hij gehaald en gratis gerepareerd. Er komt een nieuw moederbord en een nieuwe pci kaart in. Helemaal te gek dus. Maar ja, zit ik straks met 2 laptops. Iemand dus nog belang bij een Dell met nieuw moederbord?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 01, 2006 11:29 am

ach mijn nikon fm2 is helemaal niet zo zwaar. 3 lenzen erbij macro/tele en zoom en die tas met rolletjes. Stel dat je uitgaat van 3 rolletje van 36 per dag...:) x 3 weken is 21 x 3 is 63 rolletje plus 10 reserve 73 rolletjes...:)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 01, 2006 11:39 am

vergeet het statief niet en wellicht een flitser met een stapel batterijen.
Een kilo silica gel tegen het vocht.
70 filmpjes is toch een aardig volume.

Maar goed ik denk dat Bram een peloton bosnegers heeft ingehuurd als dragers dus dat maakt allemaal niet uit.

dusssssss©
DE site

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » do jun 01, 2006 11:46 am

BOSS schreef:vergeet het statief niet en wellicht een flitser met een stapel batterijen.
Een kilo silica gel tegen het vocht.
70 filmpjes is toch een aardig volume.

Maar goed ik denk dat Bram een peloton bosnegers heeft ingehuurd als dragers dus dat maakt allemaal niet uit.

dusssssss©
en dat voor een paar foto's... of maken jullie ook een video?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 01, 2006 1:27 pm

[koloniaal]
idd geef die bosnegers wat bling van de hema en ze dragen je zelfs..
[/koloniaal]

Goede flitser is idd wel een aanrader. Neem dan wel een ringflitser dat werkt beter bij macro fotografie. Ik zou er wel even mee oefenen in nl.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 01, 2006 2:45 pm

je flitser los van de camera, via IR of gewoon een draadje, werkt nog beter, dan is het licht niet zo vlak en krijg je wat meer relief/spanning in je bloempje/beestje of wat dan ook.

dusssssss©
DE site

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » do jun 01, 2006 9:37 pm

Pfff, wat een boel reacties! :) :o

dat vocht valt wel mee denk ik. Wij hebben er destijds 2 jaar gewoond en mijn pa heeft destijds heel wat rolletjes weggeschoten. Wel is het zo dat de camera wel wat te lijden heeft gehad. Om het overigens tot "zooi" te bestempelen, rustig aan hé, is wel al bijna 30 jaar oud maar werkt nog perfect. Zeg maar gelijk aan jouw oude fietsen etc.

Statief is mij bekend net als dat ontspanner ding dat je op de ontspanner zelf schroeft (kan effe niet op de naam komen). Heb daar veel ervaring mee.

Is overigens vakantie cq studiereis. Mijn ouwelui regelen het.

TBB

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 01, 2006 10:26 pm

een draadontspanner... maar dat is echt iets van voor het digitale tijdperk. Dus ik vraag me af hoeveel mensen hier dat kennen.

En het oude spul werkt vaak nog steeds. Mijn vaders FM3 is nu 20 jaar oud en zwaar gebruikt (woestijn/zee/jungle) en werkt nog steeds. Vraag me af of je dat van veel topniveau digicams kan zeggen over 20 jaar.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » vr jun 02, 2006 12:05 am

didadunlop schreef:een draadontspanner... maar dat is echt iets van voor het digitale tijdperk. Dus ik vraag me af hoeveel mensen hier dat kennen.

En het oude spul werkt vaak nog steeds. Mijn vaders FM3 is nu 20 jaar oud en zwaar gebruikt (woestijn/zee/jungle) en werkt nog steeds. Vraag me af of je dat van veel topniveau digicams kan zeggen over 20 jaar.
zoals de technologie nu vooruitgaat zijn die tegen dan niet enkel versleten, maar ook volledig ouderwets. dan zitten er 40mp camera's in telefoons, en zitten er in de top dSLR's 100mp sensors ofzo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 02, 2006 6:57 am

didadunlop schreef:een draadontspanner... maar dat is echt iets van voor het digitale tijdperk. Dus ik vraag me af hoeveel mensen hier dat kennen.

Zodra de camera bij mij op statief gaat, gaat automatisch de draadontspanner eraan, ook op de digitale SLR.

dussssss©
DE site

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 02, 2006 10:06 am

yups bij mij ook. Of de zelfontspanner want dan heb ik mirror lock up.

Draaontspanner zijn voor mij die kabels met een drukknop niet die electrische dingen. Ben nogal een retrotechniek fan.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 02, 2006 10:21 am

didadunlop schreef:
Draaontspanner zijn voor mij die kabels met een drukknop niet die electrische dingen. Ben nogal een retrotechniek fan.
Die dingen passen niet meer op digitale camera's, da's tegenwoordig allemaal electronisch of via IR.
Maar je hebt gelijk de kabels werkten altijd!

dussssssss©
DE site

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 02, 2006 10:31 am

yoh zou het..:) Maat van me heeft een D100 en daar heb ik ook vaak zat mee gespeeld dus ben gelukkig nog wel een beetje op de hoogte..:)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 02, 2006 10:36 am

didadunlop schreef:yoh zou het..:) Maat van me heeft een D100 en daar heb ik ook vaak zat mee gespeeld dus ben gelukkig nog wel een beetje op de hoogte..:)
tsja, ik zie Uden en denk gelijk aan achtergesteld gebied met Practica's.......... :arms:

dussssss©
DE site

Plaats reactie