Alle boutjes vervangen door Ti boutjes

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm
Alle boutjes vervangen door Ti boutjes

Bericht door Fry » ma jun 26, 2006 11:41 am

Ik zou graag alle boutjes in mijn fiets vervangen door Ti boutjes. Heeft er iemand een idee waar ik zo een set zou kunnen kopen en hoeveel me dat zou kosten?

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re: Alle boutjes vervangen door Ti boutjes

Bericht door MarinTi » ma jun 26, 2006 11:49 am

Fry schreef:Ik zou graag alle boutjes in mijn fiets vervangen door Ti boutjes. Heeft er iemand een idee waar ik zo een set zou kunnen kopen en hoeveel me dat zou kosten?
Een vaste set zal wel niet bestaan, elke fiets is weer anders bijv. hardtail/fully en natuurlijk allerlei verschillende componenten.

kijk anders eens op:

www.bikeboosting.nl

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Bericht door Jumping Hansje » ma jun 26, 2006 1:26 pm

Lijkt mij zeer verstandig, als er iemand hier op DP verstand van dergelijke zaken heeft dan is hij het wel.
Tevens zou ik denk ik niet alle boutjes vervangen dit i.v.m. de krachten op b.v. schijfremmen e.d.
Succes.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » ma jun 26, 2006 4:40 pm

www.hilset.be
daar kun je titanium boutjs vinden
Luc (de eigenaar) heeft heel veel verstand over welke bouten je kunt vervangen en welke niet

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma jun 26, 2006 5:13 pm

Old Manitou schreef:www.hilset.be
daar kun je titanium boutjs vinden
Luc (de eigenaar) heeft heel veel verstand over welke bouten je kunt vervangen en welke niet
waw, ik wist niet dat er zoveel exclusiefs zo kort bij huis te vinden was :shock: :shock: Echt prachtig spul wordt daar gemaakt !!

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma jun 26, 2006 5:15 pm

Afbeelding

porno !! Is denk ik echt wel een overweger als ik mijn verende vork zou willen vervangen

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » ma jun 26, 2006 6:16 pm

doe Luc dan de groeten (vanwege gert van de belgische mtb site)
hij zal me wel kennen

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » ma jun 26, 2006 7:13 pm

ik heb al mijn eigen alu en ti boutjes bij www.tastynuts.com vandaan.
Gespecialiseerd in bouten voor motoren maar ook de kleinere maten zijn los verkrijgbaar.
Zowel in alu als in ti en vaak nog in verschillende kleuren ook!
Ze zitten in Engeland, betalen kan oa via Paypal en verzeding kost niet bijster veel.
Ook complete sets voor mountainbike's!
Put the fun between your legs!

Gast

Bericht door Gast » ma jul 10, 2006 8:49 am

Bevestigings bouten kan je allemaal vervangen. Assen en b.v. bouten waar je schock mee vast zit (of de linkage) moet je altijd staal laten.

Staal heeft nl flex waardoor het niet breekt, dit kan bij titanium wel gebeuren op deze punten.

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Bericht door Jumping Hansje » ma jul 10, 2006 11:09 am

nwolsink schreef:Bevestigings bouten kan je allemaal vervangen.
Lekker onderbouwd, wat denk je van b.v. schijfremmen deze zou ik nooit met titanium boutjes bevestigen.
Voor b.v. de bidonhouder is het weer een ander verhaal.

Met andere woorden zeg wat zinnigs of zeg niets !!!

Er zal maar iemand doen wat jij zegt en mede hierdoor verongelukken. :(
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Bracket
Berichten:425
Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:08 pm
Locatie:Deventer

Bericht door Bracket » wo jul 12, 2006 11:22 am

Jumping Hansje schreef:
nwolsink schreef:Bevestigings bouten kan je allemaal vervangen.
Lekker onderbouwd, wat denk je van b.v. schijfremmen deze zou ik nooit met titanium boutjes bevestigen.
Voor b.v. de bidonhouder is het weer een ander verhaal.

Met andere woorden zeg wat zinnigs of zeg niets !!!

Er zal maar iemand doen wat jij zegt en mede hierdoor verongelukken. :(
Een beetje onderbouwd mag idd. Maar waarom zou je je schijfremmen niet met titanium bevestigen? zelfs bij motoren kan het.
Afbeelding
Daarnaast heeft FRM aluminium boutjes om je schijven vast te zetten :shock:

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » wo jul 12, 2006 11:24 am

Veel fabrikanten leveren standaard hun remmen met Ti boutjes zoals Hayes (Mag+) en Avid (Juicy carbon), dus ze zijn heel goed voor schijfremmen te gebruiken.

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » wo jul 12, 2006 11:50 am

Ben wel benieuwd wie wat bedoeld.

Hebben we t over de Calipers of over de schijf zelf?

bij beide treden afschuifspanningen op de bout tijdens t remmen. Bij de schijf word t over 6 kleinere boutjes verdeeld en bij de caliper over 2 grotere bouten.

Ik neem aan dat de bouten wel sterk genoeg zijn om dit op te vangen.

(excuses, heb de staal en titanium krachten tabel niet in mijn hoofd zitten)

Gast

Bericht door Gast » wo jul 12, 2006 1:27 pm

Jumping Hansje schreef:
nwolsink schreef:Bevestigings bouten kan je allemaal vervangen.
Lekker onderbouwd, wat denk je van b.v. schijfremmen deze zou ik nooit met titanium boutjes bevestigen.
Voor b.v. de bidonhouder is het weer een ander verhaal.

Met andere woorden zeg wat zinnigs of zeg niets !!!

Er zal maar iemand doen wat jij zegt en mede hierdoor verongelukken. :(
Schijven kan je prima met titanium bouten bevestigen

Gast

Bericht door Gast » wo jul 12, 2006 1:30 pm

Faxmulder schreef:Ben wel benieuwd wie wat bedoeld.

Hebben we t over de Calipers of over de schijf zelf?

bij beide treden afschuifspanningen op de bout tijdens t remmen. Bij de schijf word t over 6 kleinere boutjes verdeeld en bij de caliper over 2 grotere bouten.

Ik neem aan dat de bouten wel sterk genoeg zijn om dit op te vangen.

(excuses, heb de staal en titanium krachten tabel niet in mijn hoofd zitten)
Deze spanningen kunnen beiden met titanium, ik praat op basis van mijn ervaringen uit de motocross waar de krachten nog iets groter zijn.

De enige dingen die wij nooit deden waren:
-Wiel assen
-Schokbreker bouten
-(Pro) link bouten
Laatst gewijzigd door Gast op wo jul 12, 2006 1:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Bericht door Jumping Hansje » wo jul 12, 2006 1:30 pm

Tuurlijk zal het mogelijk zijn, maar om dat dan zomaar klakkeloos te doen en "alle" boutjes voor titanium exemplaren te vervangen vindt ik nogal ondoordacht.
Tevens zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat als het standaard met titanium boutjes geleverd wordt het wel zo uitgerekend is dat het veilig kan.

Zelf zou ik nooit titanium boutjes gebruiken voor schijfremmen, niet voor de bevestiging van de schijf en niet voor de bevestiging van de caliper.
Uiteraard heeft dit ook te maken met het feit dat ik van mijzelf weet dat met name in afdalingen mijn voorrem i.c.m. met mijn rij/remstijl veel te lijden heeft.
Dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Maar bidonhouders en derailleurs zijn b.v. weer prima te doen met titanium boutjes.
Zadelplenklemmmen e.d. weet ik het niet van. (dit i.v.m. treksterkte en rek/breuk)
En zoals reeds genoemd bikeboosting kan je daar vast onderbouwd en veilig verder mee helpen
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Bracket
Berichten:425
Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:08 pm
Locatie:Deventer

Bericht door Bracket » wo jul 12, 2006 3:16 pm

nwolsink schreef:Schijven kan je prima met titanium bouten bevestigen
Het kan zelfs in aluminium
http://www.frmbike.de/catalog/product_i ... 11&osCsid=

Gast

Bericht door Gast » wo jul 12, 2006 5:10 pm

Jumping Hansje schreef:Tuurlijk zal het mogelijk zijn, maar om dat dan zomaar klakkeloos te doen en "alle" boutjes voor titanium exemplaren te vervangen vindt ik nogal ondoordacht.
Tevens zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat als het standaard met titanium boutjes geleverd wordt het wel zo uitgerekend is dat het veilig kan.

Zelf zou ik nooit titanium boutjes gebruiken voor schijfremmen, niet voor de bevestiging van de schijf en niet voor de bevestiging van de caliper.
Uiteraard heeft dit ook te maken met het feit dat ik van mijzelf weet dat met name in afdalingen mijn voorrem i.c.m. met mijn rij/remstijl veel te lijden heeft.
Dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Maar bidonhouders en derailleurs zijn b.v. weer prima te doen met titanium boutjes.
Zadelplenklemmmen e.d. weet ik het niet van. (dit i.v.m. treksterkte en rek/breuk)
En zoals reeds genoemd bikeboosting kan je daar vast onderbouwd en veilig verder mee helpen
Ik kan je op papier geven dat titanium bouten bij montage van je schijven niet zullen breken, ook de calipers kan je ermee vast zetten. de krachten die op de verende delen komen zijn vele malen groter en daar zit meer flex, daar zit hem hem in. Titanium is zo stijf dat het vrijwel geen flex heeft.
Onthoud dat gegeven en dan weet je genoeg. De kracht die op de bout montage van je schijf komt heeft niets met flex te maken.

Let wel!! de ene Ti bout is de andere niet, er zijn ook hele slechte titanium bouten en deze breken wel snel :shock:

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » wo jul 12, 2006 5:33 pm

nwolsink schreef: Titanium is zo stijf dat het vrijwel geen flex heeft.
EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH

Laat Boss t pas geleden nog mooi verteld hebben.
BOSS schreef:
TI pen in idd een hele goede investering, ik heb een Airborne(Moots imitatie) en die is echt super comfortabel. De eerste rit dat ik er mee reed heb ik zeker 10 keer achterom gekeken om er zeker van te zijn dat ik geen lekke achterband had.........

dusssssss©

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Bericht door Jumping Hansje » do jul 13, 2006 10:37 am

Dat bedoel ik dus, de lezingen hierboven spreken elkaar nog wel eens tegen, er schijnen ook mindere kwaliteit boutjes te zijn en sommige onderdelen zijn uitgerekend met stalen boutjes i.p.v. titanium exemplaren. Daarom dus zou ik nooit klakkeloos alle boutjes vervangen, voor mij een kweste van te weing kennis en te veel (on)mogelijkheden.
Better safe then sorry.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Plaats reactie