DMR Revolver SingleSpeed naaf: is dah wah?
Moderator:Beheerders
-
De Revolver singlespeed navenset van DMR in de 10mm as uitvoering, is dat een beetje kwaliteit? Qua lagers & duurzaamheid enzo?
Wil een nieuw setje 29-inch wielen met SS-specifieke naven gaan opbouwen voor een niet al te gekke prijs.
Graag hoor ik ervaringen of andere suggesties qua naven (PS. King gaat mijn budget VER te boven, wel de lekkerste naaf...)
TBB
Wil een nieuw setje 29-inch wielen met SS-specifieke naven gaan opbouwen voor een niet al te gekke prijs.
Graag hoor ik ervaringen of andere suggesties qua naven (PS. King gaat mijn budget VER te boven, wel de lekkerste naaf...)
TBB
- didadunlop
Ik heb er ook net een gehaald. Veel goede recensies gelezen.
Enige nadeel is dat de discrotor misschien wat te dicht op de spaakflens zit. Dat hoop ik binnenkort zeker te weten. Dus als je discs wil rijden zou ik even wachten totdat ik zekerheid kan geven.
Ik lees tenminste dat het een probleem kan zijn. Mijn oplossing is het uitspaceren van de disc en het aanpassen van de disccaliper.
Enige nadeel is dat de discrotor misschien wat te dicht op de spaakflens zit. Dat hoop ik binnenkort zeker te weten. Dus als je discs wil rijden zou ik even wachten totdat ik zekerheid kan geven.
Ik lees tenminste dat het een probleem kan zijn. Mijn oplossing is het uitspaceren van de disc en het aanpassen van de disccaliper.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
heb zelf deze naven op mn streetert/dirtert zitten. heb geen klachten gehad van de spaken bouwer hierover. Zelf vind ik dit een heerlijk mooie en cleane naaf, met ook nog eens een heel mooi geluid. en voor zover ik ze heb kunnen testen (heb ze nog niet zo heel lang) zijn ze lekker sterk (groningen, winterberg een een paar flinke stairs hebben ze overleefd)
- didadunlop
Als de maten niet bekend zijn kan je ook het volgende doen..
- je pakt een a4tjuh uit je printer
- zet een rechte lijn met een lineaal
- teken de 135mm breedte af
- pak een geo of iets van 90 graden
- zet je naaf op de lijn en houd de geo op de 135mm lijnen zodat dus de naaf gecentreerd staat op de lijn...
- pak een potlood en zet streepjes van de flensen (links en rechts)
- zet een streepje tussen deze flens streepjes, zodat je het hart van de flens hebt
- controleer dit om de naaf nogmaals op de lijn te plaatsen
- meten maar!
* tip: zorg dat je goed voor jezelf aangeeft wat links en rechts is.
de flens dia meter kan je heel makkelijk met de schuifmaat opmeten.. doe dit aan de 2 kanten, want dit wil nog eens verschillen per kant.
succes
- je pakt een a4tjuh uit je printer
- zet een rechte lijn met een lineaal
- teken de 135mm breedte af
- pak een geo of iets van 90 graden
- zet je naaf op de lijn en houd de geo op de 135mm lijnen zodat dus de naaf gecentreerd staat op de lijn...
- pak een potlood en zet streepjes van de flensen (links en rechts)
- zet een streepje tussen deze flens streepjes, zodat je het hart van de flens hebt
- controleer dit om de naaf nogmaals op de lijn te plaatsen
- meten maar!
* tip: zorg dat je goed voor jezelf aangeeft wat links en rechts is.
de flens dia meter kan je heel makkelijk met de schuifmaat opmeten.. doe dit aan de 2 kanten, want dit wil nog eens verschillen per kant.
succes

- didadunlop
- didadunlop
- didadunlop
ja zonet een mailtje van de gast van DMR. Inderdaad de revolver heeft vaker last van niet passende calipers. Ik heb ze dus wel even gemaild dat ik het niet relaxt vind dat ze dat er niet bij zetten.
Nu moet ik dus even gaan meten of ik het met spaceren haal en anders heb ik een miskoop gedaan (naast het gruwelijke geklungel om de naaf te kopen dat was ook al een heleboel gezeur met de verkopende partij).
Nu moet ik dus even gaan meten of ik het met spaceren haal en anders heb ik een miskoop gedaan (naast het gruwelijke geklungel om de naaf te kopen dat was ook al een heleboel gezeur met de verkopende partij).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
TBB:
Als je met velgremmen wil rijden kan je mijn DMR naaf wel overkopen. Ikzelf ga op zoek naar een wat zekere combi aangezien ik uitspaceren niet echt de beste oplossing vindt voor een design flaw.
Oftewel een hagelnieuwe DMR revolver SS naaf.
Als je met velgremmen wil rijden kan je mijn DMR naaf wel overkopen. Ikzelf ga op zoek naar een wat zekere combi aangezien ik uitspaceren niet echt de beste oplossing vindt voor een design flaw.
Oftewel een hagelnieuwe DMR revolver SS naaf.
- didadunlop
- didadunlop
-
Beste Bram,Tall Boy Bram schreef:180mm schijfies
Dan is het wel een idee voor mij wellicht,
TBB
Je moet wel heul slechte schijfremmen hebben wil je op een XC-er met een 180mm gaan werken.
Dat werkt als een V-Brake op een racefiets,teveel niet/slecht doseerbare remkracht die alleen maar je wiel blokkeert.
Echt zonde dus van een mooi systeem.
Succes met je beslissing!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
- didadunlop
180 MM schijf zal wsl wel werken. Maar ik denk dat je beter kan kijken naar disc calipers die smaller zijn dan BB7. Ik heb die al liggen dus wil die graag gebruiken. Ik zal de diepte van de wielzijde van de caliper dit weekend opmeten en een idee geven hoe diep die afstand mag zijn. Dan kan je kijken of er iets is wat je wil gaan gebruiken.
Ik ben het eens met de opmerking van Tuig. 180 is een beetje overkill met als gevolg blokkeren bij het minste geringste.
Wat ook zou kunnen is dat ik achter een v-brake ofzo zet. Dan heb ik natuurlijk nergens last van. Maar dan heb ik weer een BB7 caliper over..
Kijk maar even wat je doet.
Ik ben het eens met de opmerking van Tuig. 180 is een beetje overkill met als gevolg blokkeren bij het minste geringste.
Wat ook zou kunnen is dat ik achter een v-brake ofzo zet. Dan heb ik natuurlijk nergens last van. Maar dan heb ik weer een BB7 caliper over..

-
Mmmmmm......,
Tja, ik dacht 180 is lekker stopping power. Maar dat raadt je dus af. Ik dacht een setje ouwe Grimeca's/Deore XT's te nemen. Die zijn origineel voor 160mm bedoeld maar kan je vast ook wel voor 180 gebruiken.
Als Dida dan de boel kan opmeten dan meet ik de boel van de bovenstaande rem op, heb ik tenslotte nu toch gemonteerd zitten op 2 fietsen. Op mijn C'dale F500 en op de Bombproof geven ze geen problemen.
Ik hoor graag van jullie,
TBB
Tja, ik dacht 180 is lekker stopping power. Maar dat raadt je dus af. Ik dacht een setje ouwe Grimeca's/Deore XT's te nemen. Die zijn origineel voor 160mm bedoeld maar kan je vast ook wel voor 180 gebruiken.
Als Dida dan de boel kan opmeten dan meet ik de boel van de bovenstaande rem op, heb ik tenslotte nu toch gemonteerd zitten op 2 fietsen. Op mijn C'dale F500 en op de Bombproof geven ze geen problemen.
Ik hoor graag van jullie,
TBB
Als je de singlespeed naaf hebt, ligt het geluid aan je freewheel en dan kan ik datzelfde geluid krijgen uit een 30 jaar oude omafiets.xRemcox schreef:heb zelf deze naven op mn streetert/dirtert zitten. heb geen klachten gehad van de spaken bouwer hierover. Zelf vind ik dit een heerlijk mooie en cleane naaf, met ook nog eens een heel mooi geluid. en voor zover ik ze heb kunnen testen (heb ze nog niet zo heel lang) zijn ze lekker sterk (groningen, winterberg een een paar flinke stairs hebben ze overleefd)
- didadunlop
Ik denk dat de gemiddelde shimano gewoon werkt. Die zien er echt veel slanker uit dan de BB7's met die dikke afstelknop voor het binnen remblokje
Hmmzzz dan zal ik moeten gaan voor de WI naaf. Die heeft een wat kleinere flensafstand waardoor het geen probleem zou moeten opleveren. (afstand scheelt bijna een halve centimeter volgens de site van WI).
Voordeel is dan ook dat ik voor en achter gelijke spaken kan gebruiken dat is altijd handig.
Hmmzzz dan zal ik moeten gaan voor de WI naaf. Die heeft een wat kleinere flensafstand waardoor het geen probleem zou moeten opleveren. (afstand scheelt bijna een halve centimeter volgens de site van WI).
Voordeel is dan ook dat ik voor en achter gelijke spaken kan gebruiken dat is altijd handig.
Ja maar achter heb je niet zoveel aan stopping power. Meeste stopping power komt van je voorrem. Dus achter een simpele v-brake is meestal al genoeg om te blokkeren. Discs zien er alleen lekker clean uit.Tja, ik dacht 180 is lekker stopping power. Maar dat raadt je dus af. Ik dacht een setje ouwe Grimeca's/Deore XT's te nemen. Die zijn origineel voor 160mm bedoeld maar kan je vast ook wel voor 180 gebruiken.
- didadunlop
TBB:
de diepte van de caliper aan de wielzijde is 15MM.
als je calipers rond de 10MM zijn past het met een 160MM schijf (denk ik)
Misschien dat ik morgen nog wel even een foto-tje schiet met de maten en hoe het eruit ziet.
de diepte van de caliper aan de wielzijde is 15MM.
als je calipers rond de 10MM zijn past het met een 160MM schijf (denk ik)
Misschien dat ik morgen nog wel even een foto-tje schiet met de maten en hoe het eruit ziet.
- didadunlop
en wat plaatje's om het geheel te verduidelijken:

Dat is de ruimte die ik heb.

En dat is de ruimte die de caliper nodig heeft. Tevens neem ik daar dus niet de dikte van de spaken bij mee. Als ik die meereken dan is het verschil wat groter. Vooral als ik alpine III ofzo neem die wat dikker zijn.
BIG BUMMER aangezien ik toch wel overwil naar een dedicated SS naaf. En heel erg opvallend dat DMR in het ene mailtje zegt dat er geen ruimte is en in het andere mailtje wel.
Hoe ver zou ik veilig kunnen uitspaceren? DWZ tussen de schijf en de flens ringetjes leggen. Ik zal ongeveer 4 MM nodig hebben. Dat is flink wat op boutjes van 11 MM ofzo.
Dus TBB. Denk even goed na voordat je deze naaf koopt. Bij 24 incher's ofzo zal het makkelijker gaan natuurlijk. Maar als je een caliper dikte hebt van 14 of minder denk ik dat het wel gaat.

Dat is de ruimte die ik heb.

En dat is de ruimte die de caliper nodig heeft. Tevens neem ik daar dus niet de dikte van de spaken bij mee. Als ik die meereken dan is het verschil wat groter. Vooral als ik alpine III ofzo neem die wat dikker zijn.
BIG BUMMER aangezien ik toch wel overwil naar een dedicated SS naaf. En heel erg opvallend dat DMR in het ene mailtje zegt dat er geen ruimte is en in het andere mailtje wel.
Hoe ver zou ik veilig kunnen uitspaceren? DWZ tussen de schijf en de flens ringetjes leggen. Ik zal ongeveer 4 MM nodig hebben. Dat is flink wat op boutjes van 11 MM ofzo.
Dus TBB. Denk even goed na voordat je deze naaf koopt. Bij 24 incher's ofzo zal het makkelijker gaan natuurlijk. Maar als je een caliper dikte hebt van 14 of minder denk ik dat het wel gaat.
- didadunlop