DMR Revolver SingleSpeed naaf: is dah wah?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
DMR Revolver SingleSpeed naaf: is dah wah?

Bericht door Tall Boy Bram » do mei 10, 2007 9:17 pm

De Revolver singlespeed navenset van DMR in de 10mm as uitvoering, is dat een beetje kwaliteit? Qua lagers & duurzaamheid enzo?

Wil een nieuw setje 29-inch wielen met SS-specifieke naven gaan opbouwen voor een niet al te gekke prijs.

Graag hoor ik ervaringen of andere suggesties qua naven (PS. King gaat mijn budget VER te boven, wel de lekkerste naaf...)

TBB

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mei 10, 2007 9:28 pm

Ik heb er ook net een gehaald. Veel goede recensies gelezen.

Enige nadeel is dat de discrotor misschien wat te dicht op de spaakflens zit. Dat hoop ik binnenkort zeker te weten. Dus als je discs wil rijden zou ik even wachten totdat ik zekerheid kan geven.

Ik lees tenminste dat het een probleem kan zijn. Mijn oplossing is het uitspaceren van de disc en het aanpassen van de disccaliper.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
xRemcox
Berichten:1886
Lid geworden op:do aug 24, 2006 6:02 pm

Bericht door xRemcox » vr mei 11, 2007 11:15 am

heb zelf deze naven op mn streetert/dirtert zitten. heb geen klachten gehad van de spaken bouwer hierover. Zelf vind ik dit een heerlijk mooie en cleane naaf, met ook nog eens een heel mooi geluid. en voor zover ik ze heb kunnen testen (heb ze nog niet zo heel lang) zijn ze lekker sterk (groningen, winterberg een een paar flinke stairs hebben ze overleefd)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » za mei 12, 2007 8:49 am

Hmm weet iemand toevallig ook de maten van deze naaf? Dan kan ik mijn spaken gaan bestellen.

Ik ben wel in de weer geweest met mijn schuifmaat echter ik kreeg geen duidelijk antwoord.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Bomber
Berichten:852
Lid geworden op:wo dec 05, 2001 7:41 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Bomber » za mei 12, 2007 11:12 am

Als de maten niet bekend zijn kan je ook het volgende doen..

- je pakt een a4tjuh uit je printer
- zet een rechte lijn met een lineaal
- teken de 135mm breedte af
- pak een geo of iets van 90 graden
- zet je naaf op de lijn en houd de geo op de 135mm lijnen zodat dus de naaf gecentreerd staat op de lijn...
- pak een potlood en zet streepjes van de flensen (links en rechts)
- zet een streepje tussen deze flens streepjes, zodat je het hart van de flens hebt
- controleer dit om de naaf nogmaals op de lijn te plaatsen
- meten maar!

* tip: zorg dat je goed voor jezelf aangeeft wat links en rechts is.

de flens dia meter kan je heel makkelijk met de schuifmaat opmeten.. doe dit aan de 2 kanten, want dit wil nog eens verschillen per kant.

succes :arms:

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » za mei 12, 2007 11:29 am

yups allemaal gelukt. Alleen de flensdiameter moet ik hebben van het midden van de spaakgaten neem ik aan. En die is wat lastiger te meten. Ik zal er nog eens aangaan Ik kom nu op 291mm uit.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo mei 13, 2007 11:31 am

160 MM schijf met BB7's past ook niet.

Mijn oplossing is om de schijf wat wijder te spaceren middels ringetjes.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo mei 13, 2007 2:57 pm

Had gewoon een Surly naaf genomen,goed en goedkoop!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma mei 14, 2007 9:12 pm

ja zonet een mailtje van de gast van DMR. Inderdaad de revolver heeft vaker last van niet passende calipers. Ik heb ze dus wel even gemaild dat ik het niet relaxt vind dat ze dat er niet bij zetten.

Nu moet ik dus even gaan meten of ik het met spaceren haal en anders heb ik een miskoop gedaan (naast het gruwelijke geklungel om de naaf te kopen dat was ook al een heleboel gezeur met de verkopende partij).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mei 15, 2007 11:14 am

TBB:

Als je met velgremmen wil rijden kan je mijn DMR naaf wel overkopen. Ikzelf ga op zoek naar een wat zekere combi aangezien ik uitspaceren niet echt de beste oplossing vindt voor een design flaw.

Oftewel een hagelnieuwe DMR revolver SS naaf.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Sjtuf
Berichten:31
Lid geworden op:di feb 14, 2006 3:57 pm

Bericht door Sjtuf » di mei 15, 2007 1:28 pm

Ik heb zo'n zelfde naaf. Rij met een 180mm schijf achter en deze loopt helemaal nergens aan. Komt niet eens ergens bij in de buurt.

Hoe kan dit dan? anders gespaakt ofzo?

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mei 15, 2007 3:42 pm

een paar mogelijke verschillen:

160MM schijf
BB7 caliper(heeft dikkere achterkant dan de gemiddelde olierem)
29-er velg (spaken lopen dus langer breed
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Sjtuf
Berichten:31
Lid geworden op:di feb 14, 2006 3:57 pm

Bericht door Sjtuf » di mei 15, 2007 4:00 pm

ok, duidelijk. balen man...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mei 15, 2007 4:06 pm

zeker balen.. Maar wil jij niet een reserve naaf?..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Sjtuf
Berichten:31
Lid geworden op:di feb 14, 2006 3:57 pm

Bericht door Sjtuf » di mei 15, 2007 4:16 pm

:D no thanks

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » di mei 15, 2007 9:26 pm

Gaat de combo 29-er & 180mm schijfies wel werken Dida?

Dan is het wel een idee voor mij wellicht,

TBB

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di mei 15, 2007 9:31 pm

Tall Boy Bram schreef:180mm schijfies

Dan is het wel een idee voor mij wellicht,

TBB
Beste Bram,
Je moet wel heul slechte schijfremmen hebben wil je op een XC-er met een 180mm gaan werken.
Dat werkt als een V-Brake op een racefiets,teveel niet/slecht doseerbare remkracht die alleen maar je wiel blokkeert.
Echt zonde dus van een mooi systeem.

Succes met je beslissing!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mei 15, 2007 9:43 pm

180 MM schijf zal wsl wel werken. Maar ik denk dat je beter kan kijken naar disc calipers die smaller zijn dan BB7. Ik heb die al liggen dus wil die graag gebruiken. Ik zal de diepte van de wielzijde van de caliper dit weekend opmeten en een idee geven hoe diep die afstand mag zijn. Dan kan je kijken of er iets is wat je wil gaan gebruiken.


Ik ben het eens met de opmerking van Tuig. 180 is een beetje overkill met als gevolg blokkeren bij het minste geringste.

Wat ook zou kunnen is dat ik achter een v-brake ofzo zet. Dan heb ik natuurlijk nergens last van. Maar dan heb ik weer een BB7 caliper over..:D Kijk maar even wat je doet.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » di mei 15, 2007 10:02 pm

Mmmmmm......,

Tja, ik dacht 180 is lekker stopping power. Maar dat raadt je dus af. Ik dacht een setje ouwe Grimeca's/Deore XT's te nemen. Die zijn origineel voor 160mm bedoeld maar kan je vast ook wel voor 180 gebruiken.

Als Dida dan de boel kan opmeten dan meet ik de boel van de bovenstaande rem op, heb ik tenslotte nu toch gemonteerd zitten op 2 fietsen. Op mijn C'dale F500 en op de Bombproof geven ze geen problemen.

Ik hoor graag van jullie,

TBB

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » wo mei 16, 2007 12:23 am

xRemcox schreef:heb zelf deze naven op mn streetert/dirtert zitten. heb geen klachten gehad van de spaken bouwer hierover. Zelf vind ik dit een heerlijk mooie en cleane naaf, met ook nog eens een heel mooi geluid. en voor zover ik ze heb kunnen testen (heb ze nog niet zo heel lang) zijn ze lekker sterk (groningen, winterberg een een paar flinke stairs hebben ze overleefd)
Als je de singlespeed naaf hebt, ligt het geluid aan je freewheel en dan kan ik datzelfde geluid krijgen uit een 30 jaar oude omafiets.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo mei 16, 2007 11:14 am

Ik denk dat de gemiddelde shimano gewoon werkt. Die zien er echt veel slanker uit dan de BB7's met die dikke afstelknop voor het binnen remblokje

Hmmzzz dan zal ik moeten gaan voor de WI naaf. Die heeft een wat kleinere flensafstand waardoor het geen probleem zou moeten opleveren. (afstand scheelt bijna een halve centimeter volgens de site van WI).

Voordeel is dan ook dat ik voor en achter gelijke spaken kan gebruiken dat is altijd handig.
Tja, ik dacht 180 is lekker stopping power. Maar dat raadt je dus af. Ik dacht een setje ouwe Grimeca's/Deore XT's te nemen. Die zijn origineel voor 160mm bedoeld maar kan je vast ook wel voor 180 gebruiken.
Ja maar achter heb je niet zoveel aan stopping power. Meeste stopping power komt van je voorrem. Dus achter een simpele v-brake is meestal al genoeg om te blokkeren. Discs zien er alleen lekker clean uit.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo mei 16, 2007 4:19 pm

TBB:

de diepte van de caliper aan de wielzijde is 15MM.

als je calipers rond de 10MM zijn past het met een 160MM schijf (denk ik)

Misschien dat ik morgen nog wel even een foto-tje schiet met de maten en hoe het eruit ziet.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo mei 16, 2007 7:16 pm

en wat plaatje's om het geheel te verduidelijken:

Afbeelding

Dat is de ruimte die ik heb.

Afbeelding

En dat is de ruimte die de caliper nodig heeft. Tevens neem ik daar dus niet de dikte van de spaken bij mee. Als ik die meereken dan is het verschil wat groter. Vooral als ik alpine III ofzo neem die wat dikker zijn.

BIG BUMMER aangezien ik toch wel overwil naar een dedicated SS naaf. En heel erg opvallend dat DMR in het ene mailtje zegt dat er geen ruimte is en in het andere mailtje wel.

Hoe ver zou ik veilig kunnen uitspaceren? DWZ tussen de schijf en de flens ringetjes leggen. Ik zal ongeveer 4 MM nodig hebben. Dat is flink wat op boutjes van 11 MM ofzo.

Dus TBB. Denk even goed na voordat je deze naaf koopt. Bij 24 incher's ofzo zal het makkelijker gaan natuurlijk. Maar als je een caliper dikte hebt van 14 of minder denk ik dat het wel gaat.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » wo mei 16, 2007 10:36 pm

reken er nog maar een millimeter bij want je calipre staat verkeerd gecentreerd op je schijf. Je moet 2/3 van de ruimte langs de vaste remblok hebben en 1/3 aan de bewegende, bij deze foto is het omgekeerd.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mei 17, 2007 9:25 am

Dat zou zomaar kunnen. Ik heb de caliper zo ver mogelijk outwards geplaatst. Volgens het boekje zou dat inderdaad niet mogen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie