het onderwerp in het voorbeeld
Een rekenvoorbeeld met een Intense Uzzi SL, kost bij Supergo $ 1850 >> E 1848
en bij Leisure-Lakes.co.uk (engeland dus) 1399 Pound >> E 2190
engeland lijkt dus duurder.
frame Uzzi SL E 1850 (voor het gemak)
transport kosten E 120 (valt nog mee)
==========================
totaal E 1970 (nog steeds goedkoper)
inklaringskosten E 244 (12.4%)
totaal E 2214
BTW E 421 (19%)
transportkosten E 100 (ja, twee keer, van de grens tot je huisadres.....(tenminste had ik wel bij mijn frame))
voel je hem al aankomen??
totaal E 2735
en kijk dan nog maar eens naar engeland.....
frame E 2190
transportkosten E 100 (ongeveer)
totaal E 2290
Supergo totaal E 2735
Leisure Lakes totaal E 2290
verschil E 445
dus waar koop je je Intense Uzzi SL frame in dit geval (voor de liefhebbers)
Dit was dus een rekenvoorbeeld, hierbij moet je dus voor jezelf goed bedenken, of het voor je uit kan, in dit geval is het beter om het bij Leisure lakes in engeland te bestellen, maar het kan ook goedkoper zijn in nederland, belgie, duitsland, frankrijk enz, enz.
Maar het is ook mogelijk dat het WEL! goedkoper is dan in Europa, maak dan een stevige overweging of je het uberhaubt wel in Amerika wilt bestellen.
Houd daarbij wel in je achterhoofd dat voor een mogelijk garantie geval het onderdeel in principe terug moet naar Amerika waarbij dus flinke transportkosten voor jouw rekening komen zowel de heen als terug reis van het onderdeel zijn voor rekening van de eigenaar, jij dus.
Ik zei zo net in principe.... het is een mogelijk, maar een kleine, dat het door middel van detail foto"s maken van het beschadigde onderdeel en deze ter onderzoek te mailen ( ik heb dit eens bij de hand gehad, en de fabrikant had hier toen geen problemen mee), MAAR dit zal exemplarisch zijn, dus verwacht het niet!
Uiteindelijk maak jij de beslissing hier voor, en daarbij kan als stelregel dienen hoe duurder het onderdeel, hoe eerder het uit kan.
ga er bv. geen Rockshox Duke kopen om er E 30 goedkoper uit te zijn, dat heeft zo weinig zin, maar een frame of complete fiets kan het overwegen waard.
Natuurlijk zijn er manieren om er buiten de douane om wel goedkoper uit te zijn, hier zullen er een paar genoemt worden;
1. een baan of goede connecties in de haven/schiphol of de douane
2. als het gaat om een los onderdeel, als een frame, dan kun je met de andere kant overleggen of ze het onder garantie op willen sturen, maar dit moeten ze natuurlijk willen, maar de douane is niet zo dom dat ze een complete fiets onder garantie zo door laten gaan, en mogelijk kunnen ze bij een "terug" gekomen garantiegeval ook navraag doen of het echt wel garantie is.
3. ga zelf naar de states met een oud barrel, en neem je nieuwe fiets mee, dek je wel zoveel mogelijk in met papieren van allerhande soort om te kunnen bewijzen dat die fiets van jou is en dat je die op de heenreis hebt mee genomen. mogelijk niet altijd een kans van slagen, en doe dit alleen als je toch al naar amerika ging....
4. iemand nog andere tips????
of andere op en aan merkingen, stel ze, of vul aan.