Maat veer op shock (3" op 3")

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
Maat veer op shock (3" op 3")

Bericht door N I E L S » wo jan 30, 2008 12:52 am

Ik heb een shock met 3" travel. Nu heb ik hier een veer liggen die ook voor 3" travel is en net even zachter is dan de veer die erop zit. Ik heb begrepen dat op een 3" shock een 3.25" veer hoort omdat de krachten die ontstaan bij het compleet inveren van de veer zo groot zijn dat er schade aan je frame ontstaat.

Kan ik met wat extra ringen die veer alsnog monteren of beter van niet?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 30, 2008 6:43 am

als het een manitou veer is van 3" dan gaat het goed, deze is in werkelijkheid namelijk langer. Als het een fox veer is dan is ie net te kort.
ringen eronder doen heeft geen zin het gaat er namelijk om dat de veerweg van de veer te kort is en dat je dan dus op je veer bottomt en niet op je bottomout bumper/progressieve demping.

-AAB-

Bericht door -AAB- » wo jan 30, 2008 7:56 pm

En kwa klrachten maakt het niet uit, want de kracht wordt altijd doorgegeven aan het frame, onafhankelijk van de invering.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 30, 2008 8:59 pm

-AAB- schreef:En kwa klrachten maakt het niet uit, want de kracht wordt altijd doorgegeven aan het frame, onafhankelijk van de invering.
Ik weet niet in welk opzicht je dit bedoelt.
wanneer je bottomt doordat je veer niet meer verder kan inveren geeft dit een veel abruptere(geen nederlands woord geloof ik) afremming en dus veel grotere krachten. Wanneer je veer niet te kort is gebruik je de progressieve demper en de bottom out bumper om alles iets gelijdelijker af te remmen.

Luc

Bericht door Luc » wo jan 30, 2008 9:08 pm

Zeker weten. Sla maar eens met een zware hamer op een stuk metaal en op een stuk rubber. Je zal het verschil wel voelen in je polsen ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jan 30, 2008 10:26 pm

ringen eronder doen heeft geen zin het gaat er namelijk om dat de veerweg van de veer te kort is en dat je dan dus op je veer bottomt en niet op je bottomout bumper/progressieve demping.
Nee, dat was wel erg dom gedacht van me...

Fox noteert volgens mij de maximale veerweg van de shock waarop ie gemonteerd kan worden, de overige fabrikanten noteren de werkelijke veerweg op de veer.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

-AAB-

Bericht door -AAB- » wo jan 30, 2008 10:26 pm

Djamgils schreef:
-AAB- schreef:En kwa klrachten maakt het niet uit, want de kracht wordt altijd doorgegeven aan het frame, onafhankelijk van de invering.
wanneer je bottomt doordat je veer niet meer verder kan inveren geeft dit een veel abruptere(geen nederlands woord geloof ik) afremming en dus veel grotere krachten. Wanneer je veer niet te kort is gebruik je de progressieve demper en de bottom out bumper om alles iets gelijdelijker af te remmen.
dat klopt, maar tegen die tijd zijn de grootste krachten er al uit, en een demper mag bottomen dus moet geen problemen geven. Met sterkte van het frame heeft het weinig te maken, anders zouden de bouten het eerder begeven. een hardtail frame breekt toch ook niet meteen bij de zelfde klap, en daar heb je een veerweg van 0 (band inveering even niet mee gerekend) Maar wat ik bedoelde was, de veer steunt op de schotels, die op hun beurt op de schachten en ogen van de demper en die weer op het frame. Krachten verdwijnen niet zomaar, maar worden altijd herleid naar het frame.alleen afhankelijk van de veer zul je meer of minder veerweg gebruiken, de krachten blijven hetzelfde.

cHoc

Bericht door cHoc » do jan 31, 2008 7:09 am

-AAB- schreef:
Djamgils schreef:
dat klopt, maar tegen die tijd zijn de grootste krachten er al uit, en een demper mag bottomen dus moet geen problemen geven. Met sterkte van het frame heeft het weinig te maken, anders zouden de bouten het eerder begeven. een hardtail frame breekt toch ook niet meteen bij de zelfde klap, en daar heb je een veerweg van 0 (band inveering even niet mee gerekend) Maar wat ik bedoelde was, de veer steunt op de schotels, die op hun beurt op de schachten en ogen van de demper en die weer op het frame. Krachten verdwijnen niet zomaar, maar worden altijd herleid naar het frame.alleen afhankelijk van de veer zul je meer of minder veerweg gebruiken, de krachten blijven hetzelfde.
Uiteindelijk mol je je frame idd als je ermee doorfietst, maar eerder sloop je het schroefdraad op de demper en de schotel op dat schroefdraad.
shoot me again, I ain't dead yet

Plaats reactie