Big wheels are dangerous
Moderators:JJ, Beheerders
"Met een 29'er geared fully het gebergte ingaan is voor bikers met een death wish" zeggen ze in dit artikel.
Fully's halen hogere snelheden bergaf en de meeste 29" wielen zouden niet geschikt zijn om de optredende zijdelingse krachten baas te kunnen.
Is dit enkel peptalk om hun eigen fietsjes of Moots te kunnen verkopen of is er echt iets van aan?
http://www.dreambike.com/bigwheelrant.htm
Fully's halen hogere snelheden bergaf en de meeste 29" wielen zouden niet geschikt zijn om de optredende zijdelingse krachten baas te kunnen.
Is dit enkel peptalk om hun eigen fietsjes of Moots te kunnen verkopen of is er echt iets van aan?
Re: Big wheels are dangerous
Lijkt me onzin. Ik kan niet geloven dat er een of andere natuurwet, van het soort E=MC2 bestaat, die zegt "26 is sterker dan 29".dickie schreef:"Met een 29'er geared fully het gebergte ingaan is voor bikers met een death wish" zeggen ze in dit artikel.
Je kunt prima een sterk 29" wiel maken. Neem goede velg, een zo breed mogelijke naaf, sterke spaken en VEEL spaken. Mijn droom is een 29" 48-spaaks singlespeed wiel. Nou, dat krijgt niemand kapot hoor.
- didadunlop
Re: Big wheels are dangerous
kracht x arm misschien? :p een 29 wiel moet zeker wel stevigere spaken hebben om even sterk te zijn als een kleiner wiel
Pieter! schreef:Lijkt me onzin. Ik kan niet geloven dat er een of andere natuurwet, van het soort E=MC2 bestaat, die zegt "26 is sterker dan 29".dickie schreef:"Met een 29'er geared fully het gebergte ingaan is voor bikers met een death wish" zeggen ze in dit artikel.
Je kunt prima een sterk 29" wiel maken. Neem goede velg, een zo breed mogelijke naaf, sterke spaken en VEEL spaken. Mijn droom is een 29" 48-spaaks singlespeed wiel. Nou, dat krijgt niemand kapot hoor.
alsof die mensen niet weten dat je wiel een beetje flappert als je hard een bocht neemt. Ik rij echter liever op een racefiets dan op een bmx met 80 naar beneden in de alpenGeorge2 schreef:Beetje een zijstap maar dit is toch wel vervelend nieuws voor die racefietsers die op fragiele 28" velgjes naar beneden razen...

Ik ook...lijkt me toch wel duidelijk dat mijn opmerking ironisch was bedoeld, maareh, ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat mijn wielen 'flapperden'in een afdalingsedatif schreef:alsof die mensen niet weten dat je wiel een beetje flappert als je hard een bocht neemt. Ik rij echter liever op een racefiets dan op een bmx met 80 naar beneden in de alpenGeorge2 schreef:Beetje een zijstap maar dit is toch wel vervelend nieuws voor die racefietsers die op fragiele 28" velgjes naar beneden razen...

Ik mocht (heel gul van de FM) een ritje maken op een bad met vus. Hier zaten Ksyrium SL's op... en reken maar dat die zelfs ope en bochtje met 40km/h op een vlakke ondergrond (nabij utrecht) al tegen het remblokje aan kwamen. (a)George2 schreef:Ik ook...lijkt me toch wel duidelijk dat mijn opmerking ironisch was bedoeld, maareh, ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat mijn wielen 'flapperden'in een afdalingsedatif schreef:alsof die mensen niet weten dat je wiel een beetje flappert als je hard een bocht neemt. Ik rij echter liever op een racefiets dan op een bmx met 80 naar beneden in de alpenGeorge2 schreef:Beetje een zijstap maar dit is toch wel vervelend nieuws voor die racefietsers die op fragiele 28" velgjes naar beneden razen...