Big wheels are dangerous

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)
Big wheels are dangerous

Bericht door dickie » vr mar 21, 2008 3:31 pm

"Met een 29'er geared fully het gebergte ingaan is voor bikers met een death wish" zeggen ze in dit artikel.
Fully's halen hogere snelheden bergaf en de meeste 29" wielen zouden niet geschikt zijn om de optredende zijdelingse krachten baas te kunnen.
Is dit enkel peptalk om hun eigen fietsjes of Moots te kunnen verkopen of is er echt iets van aan?
http://www.dreambike.com/bigwheelrant.htm

Pieter!
Berichten:209
Lid geworden op:ma apr 10, 2006 6:12 pm
Locatie:Noord-Drenthe

Re: Big wheels are dangerous

Bericht door Pieter! » vr mar 21, 2008 3:52 pm

dickie schreef:"Met een 29'er geared fully het gebergte ingaan is voor bikers met een death wish" zeggen ze in dit artikel.
Fully's halen hogere snelheden bergaf en de meeste 29" wielen zouden niet geschikt zijn om de optredende zijdelingse krachten baas te kunnen.
Is dit enkel peptalk om hun eigen fietsjes of Moots te kunnen verkopen of is er echt iets van aan?
http://www.dreambike.com/bigwheelrant.htm
Lijkt me onzin. Ik kan niet geloven dat er een of andere natuurwet, van het soort E=MC2 bestaat, die zegt "26 is sterker dan 29".

Je kunt prima een sterk 29" wiel maken. Neem goede velg, een zo breed mogelijke naaf, sterke spaken en VEEL spaken. Mijn droom is een 29" 48-spaaks singlespeed wiel. Nou, dat krijgt niemand kapot hoor.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mar 21, 2008 4:58 pm

Nah ik zie veel praat maar weinig echte research en cijfers om het te onderbouwen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

WWouter
Berichten:47
Lid geworden op:za jan 19, 2008 2:39 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re: Big wheels are dangerous

Bericht door WWouter » vr mar 21, 2008 6:21 pm

kracht x arm misschien? :p een 29 wiel moet zeker wel stevigere spaken hebben om even sterk te zijn als een kleiner wiel
Pieter! schreef:
dickie schreef:"Met een 29'er geared fully het gebergte ingaan is voor bikers met een death wish" zeggen ze in dit artikel.
Fully's halen hogere snelheden bergaf en de meeste 29" wielen zouden niet geschikt zijn om de optredende zijdelingse krachten baas te kunnen.
Is dit enkel peptalk om hun eigen fietsjes of Moots te kunnen verkopen of is er echt iets van aan?
http://www.dreambike.com/bigwheelrant.htm
Lijkt me onzin. Ik kan niet geloven dat er een of andere natuurwet, van het soort E=MC2 bestaat, die zegt "26 is sterker dan 29".

Je kunt prima een sterk 29" wiel maken. Neem goede velg, een zo breed mogelijke naaf, sterke spaken en VEEL spaken. Mijn droom is een 29" 48-spaaks singlespeed wiel. Nou, dat krijgt niemand kapot hoor.

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » vr mar 21, 2008 6:25 pm

Beetje een zijstap maar dit is toch wel vervelend nieuws voor die racefietsers die op fragiele 28" velgjes naar beneden razen... :lol:

sedatif
Berichten:375
Lid geworden op:do jun 21, 2007 5:38 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door sedatif » vr mar 21, 2008 6:27 pm

George2 schreef:Beetje een zijstap maar dit is toch wel vervelend nieuws voor die racefietsers die op fragiele 28" velgjes naar beneden razen... :lol:
alsof die mensen niet weten dat je wiel een beetje flappert als je hard een bocht neemt. Ik rij echter liever op een racefiets dan op een bmx met 80 naar beneden in de alpen :)

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » vr mar 21, 2008 6:30 pm

sedatif schreef:
George2 schreef:Beetje een zijstap maar dit is toch wel vervelend nieuws voor die racefietsers die op fragiele 28" velgjes naar beneden razen... :lol:
alsof die mensen niet weten dat je wiel een beetje flappert als je hard een bocht neemt. Ik rij echter liever op een racefiets dan op een bmx met 80 naar beneden in de alpen :)
Ik ook...lijkt me toch wel duidelijk dat mijn opmerking ironisch was bedoeld, maareh, ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat mijn wielen 'flapperden'in een afdaling ;)

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » vr mar 21, 2008 6:31 pm

mijn theorie :D :

een 29er gaat echt veeeeel sneller DUS komen er meer krachten op de wielen

Dus ja zo,n wiel gaat eerder stuk. Een 26er wiel gaat bij een 29er snelheid gewoon ook stuk. (zonder raketstuwing ga je die snelheid niet halen met die kleine wieltjes)

sedatif
Berichten:375
Lid geworden op:do jun 21, 2007 5:38 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door sedatif » vr mar 21, 2008 6:46 pm

George2 schreef:
sedatif schreef:
George2 schreef:Beetje een zijstap maar dit is toch wel vervelend nieuws voor die racefietsers die op fragiele 28" velgjes naar beneden razen... :lol:
alsof die mensen niet weten dat je wiel een beetje flappert als je hard een bocht neemt. Ik rij echter liever op een racefiets dan op een bmx met 80 naar beneden in de alpen :)
Ik ook...lijkt me toch wel duidelijk dat mijn opmerking ironisch was bedoeld, maareh, ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat mijn wielen 'flapperden'in een afdaling ;)
Ik mocht (heel gul van de FM) een ritje maken op een bad met vus. Hier zaten Ksyrium SL's op... en reken maar dat die zelfs ope en bochtje met 40km/h op een vlakke ondergrond (nabij utrecht) al tegen het remblokje aan kwamen. (a)

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » vr mar 21, 2008 7:42 pm

Zij doelen meer op off-road gebruik, bvb als je in een karrespoor of op 'wasbordribbeltjes' terechtkomt in een snelle bocht...
Het zijn ook meestal big boys on big wheels, dus ook iets meer gewicht.
Eerlijk gezegd, moest dat een issue zijn, dan zou er toch meer feedback opgedoken zijn op 29" fora.

Plaats reactie