Gezocht: MTB routes met brede, egale, geaccidenteerde paden.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Cloxxki
Gezocht: MTB routes met brede, egale, geaccidenteerde paden.

Bericht door Cloxxki » do nov 13, 2008 5:16 pm

Dus niet een karrespoor, maar echt een minimaal 2 meter breed pad, goed stevige bodem. Waar je zegmaar op een racefiets met te zachte banden nog redelijk zou kunnen rijden, als het moest. 3 man breed.

Het is om te Skiken. Skaten met stokken en onder elke voet twee 150mm bandjes. Die doen het slecht in los zand natuurlijk, maar klei- en schelpenpaden gaan goed.
Liefst een paar aan elkaar te lussen paden met ook klimmetjes van verschillende lengte en stijgingspercentage.
Ik ken binnen de lange Amerongen route een aantal zulke lange klims, misschien lukt het ook op de 3-minuten-klim, maar een paar stijlere kuitenbijters om het langlaufen te simuleren zouden echt geweldig zijn. Tot 20% ofzo?
Klims kan ik wel bedenken, maar meestal is de bodem er te los om met 150mm hoge wieltjes overheen te kunnen rollen...

Goede overzichten met Skike routes zijn er nog niet, en het asfalt dat pittig genoeg is, is zeldzaam.

Thanks voor tips!

PS. Dit is on-topic, Skike staat nl voor skate + Bike. Hardcore, want zonder cranks, zonder balhoofd, en op hele kleine wieltjes.

sedatif

Re: Gezocht: MTB routes met brede, egale, geaccidenteerde pa

Bericht door sedatif » do nov 13, 2008 5:21 pm

Cloxxki schreef:Dus niet een karrespoor, maar echt een minimaal 2 meter breed pad, goed stevige bodem. Waar je zegmaar op een racefiets met te zachte banden nog redelijk zou kunnen rijden, als het moest. 3 man breed.

Het is om te Skiken. Skaten met stokken en onder elke voet twee 150mm bandjes. Die doen het slecht in los zand natuurlijk, maar klei- en schelpenpaden gaan goed.
Liefst een paar aan elkaar te lussen paden met ook klimmetjes van verschillende lengte en stijgingspercentage.
Ik ken binnen de lange Amerongen route een aantal zulke lange klims, misschien lukt het ook op de 3-minuten-klim, maar een paar stijlere kuitenbijters om het langlaufen te simuleren zouden echt geweldig zijn. Tot 20% ofzo?
Klims kan ik wel bedenken, maar meestal is de bodem er te los om met 150mm hoge wieltjes overheen te kunnen rollen...

Goede overzichten met Skike routes zijn er nog niet, en het asfalt dat pittig genoeg is, is zeldzaam.

Thanks voor tips!

PS. Dit is on-topic, Skike staat nl voor skate + Bike. Hardcore, want zonder cranks, zonder balhoofd, en op hele kleine wieltjes.
Nou, de hele veluwe? wel geen 2 meter breed overal, maar je kan ook stukken over de normale weg natuurlijk. auto's blijven toch wel achter je hangen. Verder heb je vrij veel leuke fietspaden waar je ook overheen kan.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do nov 13, 2008 5:34 pm

sedatif schreef:
Cloxxki schreef:Dus niet een karrespoor, maar echt een minimaal 2 meter breed pad, goed stevige bodem. Waar je zegmaar op een racefiets met te zachte banden nog redelijk zou kunnen rijden, als het moest. 3 man breed.

Thanks voor tips!

Nou, de hele veluwe? wel geen 2 meter breed overal, maar je kan ook stukken over de normale weg natuurlijk. auto's blijven toch wel achter je hangen. Verder heb je vrij veel leuke fietspaden waar je ook overheen kan.
Thanks, ik ken het daar eigenlijk totaal niet.
Als MTB'er zoek ik ook niet bepaald de brede geëgaliseerde schelpenwegen op...

Ik heb mn handen vol aan het overeind blijven, dus een kort uitdagend rondje is me al heel wat waard.

Perik

Bericht door Perik » do nov 13, 2008 5:38 pm

Inderdaad de Veluwe. Vooral rondom de Loenermark op de zogenoemde mtb "verbindingsroutes" en gewone fietspaden veel van dit soort werk. Hoewel je er geen 20% hellingen zult vinden.

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » do nov 13, 2008 11:50 pm

In het Noord-Hollands duinreservaat zijn genoeg schelpenpaden/fietspaden te vinden en rond Schoorl zitten er ook nog leuke klimmetjes. Hoogste duinen van Nederland en het breedste deel, dus variatie genoeg. :arms:

Heb hier vroeger, toen ik nog in Alkmaar woonde veel kilometers gemaakt, zowel op de racefiets als hardlopend.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr nov 14, 2008 9:19 am

Akwa schreef:In het Noord-Hollands duinreservaat zijn genoeg schelpenpaden/fietspaden te vinden en rond Schoorl zitten er ook nog leuke klimmetjes. Hoogste duinen van Nederland en het breedste deel, dus variatie genoeg. :arms:

Heb hier vroeger, toen ik nog in Alkmaar woonde veel kilometers gemaakt, zowel op de racefiets als hardlopend.
Dank je voor de tip. Ik ken hier alleen de Schoorl MTB route, en de (lange) brede wandelweg van Schoorl naar het strand.

Denk je dat er rondjes te bedenken zijn met echt pittige klimmetjes, een beetje in de trant van een langlauf parcours? Was het op de racefiets wel echt aanpoten om boven te komen?
Ik zou er 2x120km voor reizen, dus ik ben graag benieuwd naar details :-)

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 14, 2008 10:53 am

Misschien wat te ver weg. Maar net over de grens bij Gennep ligt het Reichswald. Daar heb je veel brede duitse bospaden. Geheel in een grid patroon dus verdwalen is moeilijk. Tevens zijn er enkele redelijke klimmen.

Alle paden zijn goed aangelegd en goed begaanbaar (er vindt veel bosbouw plaats dus goede paden zijn een must).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr nov 14, 2008 1:10 pm

didadunlop schreef:Misschien wat te ver weg. Maar net over de grens bij Gennep ligt het Reichswald. Daar heb je veel brede duitse bospaden. Geheel in een grid patroon dus verdwalen is moeilijk. Tevens zijn er enkele redelijke klimmen.

Alle paden zijn goed aangelegd en goed begaanbaar (er vindt veel bosbouw plaats dus goede paden zijn een must).
Ook een goeie! Ik ben er eens op de bonnefooi in gefietst, op zoek naar "brute" klims, maar vond er weinig.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 14, 2008 1:11 pm

nah idd weinig brute klimmen maar wsl wel de paden waar je naar op zoek bent.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » vr nov 14, 2008 1:38 pm

Bij Bergen de duinen ingaan bij de skibaan en je hebt een leuke klim.
Misschie heeft de skibaan (El Primo?) nog wel langlaufroutes voor je.

Bij Schoorl, aan de zuidkant ligt een steile korte klim waar ik veel moeite mee had. Op de duinweg vlakbij restaurant/hotel merlet kan je hier de duinen in, niet het gebruikelijke fietspad nemen, maar een klinkerweg.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr nov 14, 2008 2:14 pm

Akwa schreef:Bij Bergen de duinen ingaan bij de skibaan en je hebt een leuke klim.
Misschie heeft de skibaan (El Primo?) nog wel langlaufroutes voor je.

Bij Schoorl, aan de zuidkant ligt een steile korte klim waar ik veel moeite mee had. Op de duinweg vlakbij restaurant/hotel merlet kan je hier de duinen in, niet het gebruikelijke fietspad nemen, maar een klinkerweg.
Gevonden op de kaart: Zwarteweg, Bergen, thanks! Skibaan ziet er hoog uit.
Ze doen daar op het terrein aan langlaufen blijkbaar, 1300m baan maar weinig info.

Die klim aan de zuidkant van Schoorl kan er niet ver vandaan liggen, maar Google maps toont niet veel paden.

Kerensky

Bericht door Kerensky » vr nov 14, 2008 3:35 pm

Cloxxki schreef:Die klim aan de zuidkant van Schoorl kan er niet ver vandaan liggen, maar Google maps toont niet veel paden.
Ligt aan de weg van Bergen naar Schoorl.
In de s-bocht voor hotel Merlet in Schoorl linksaf langs de slagboom de klinkerweg omhoog, terug via de klimduin :D .

Klimweg
Afbeelding

Jaap

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr nov 14, 2008 5:03 pm

Super, dank je. Lijkt me naast de afdaling vna de Nok te liggen? Gemiddeld rond 10%, cool! En genoeg reden daar natuurlijk om ook een fiets en loopschoenen mee te nemen :-)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr nov 14, 2008 7:20 pm

Klok, heb je een GPS?

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Erikje

Bericht door Erikje » vr nov 14, 2008 7:21 pm

Ik ken zo'n route, dat begint bij Den Helder en eindigt ergens bij Duinkerken... alleen weinig hoogteverschil

Erikje

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr nov 14, 2008 7:49 pm

Erikje schreef:
Ik ken zo'n route, dat begint bij Den Helder en eindigt ergens bij Duinkerken... alleen weinig hoogteverschil

Erikje
Stevige bodem schreef ik. Dus liefst niet alleen op dagen met -20 Celcius.

GPS: nog niet, maar als er goede routes zijn, ben ik daar wel voor, ook vanwege de snelheidsmeter optie van die horloges.

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » vr nov 14, 2008 11:36 pm

Kerensky, helemaal de juiste klim :o .
Was als nieuweling/junior een standaardonderdeel van mijn training door de duinen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za nov 15, 2008 7:26 am

De weg van 't woud naar Bergen aan Zee(klinkers) door de duinen, dan door de duinen het NHD bij Bergen in....o.a. de Bunkerklim(verhard) en daar liggen nog wat andere mooie klimmen(onverhard maar te doen) dam bij De Franschman weer onverhard richting 't Woud over het brede Bovenpad.

In dit gebied zie je ze , als er sneeuw ligt, heel veel langlaufen.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za nov 15, 2008 1:20 pm

BOSS schreef:De weg van 't woud naar Bergen aan Zee(klinkers) door de duinen, dan door de duinen het NHD bij Bergen in....o.a. de Bunkerklim(verhard) en daar liggen nog wat andere mooie klimmen(onverhard maar te doen) dam bij De Franschman weer onverhard richting 't Woud over het brede Bovenpad.

In dit gebied zie je ze , als er sneeuw ligt, heel veel langlaufen.

dusssssss©
Grom, ik woon weer helemaal verkeerd...en voor ik in dat verdwaalgebied in de duinen mijn paadjes uitgevonden heb...

MIsschien eens met wat grof materieel Bergschenhoek een beetje hovenieren. Alle hoogtemeters die ik nodig heb, alleen wat erg rotsige en uitgesleten paden die er omhoog lopen, laat staan omlaag. Ik werk uiteraard wel aan alternatieve skates die daar meer geschikt voor moeten zijn, maar voordat die bestaan...

Perik

Bericht door Perik » za nov 15, 2008 2:16 pm

Anders landgoed Mariendal, bekend van de bergrace Oosterbeek? Veel brede paden, enorme mogelijkheden om hoogtemeters te maken.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za nov 15, 2008 4:29 pm

Prachtig bos ja, vast wel fijne paden tussen te vinden. Maar zijn dat soort plekken wel vrij toegankelijk voor sportieve recreatie, buiten de races?

Perik

Bericht door Perik » za nov 15, 2008 5:40 pm

Je mag er in ieder geval wel fietsen/mountainbiken ("vrij wandelen en fietsen op wegen en paden") of XC skaten/langlaufen daar onder valt zul je even op moeten nemen met het Gelders Landschap denk ik :)

Pieter!

Bericht door Pieter! » za nov 15, 2008 7:30 pm

Geen tips, wel een vraagje: kun je jouw ervaringen met Skiken ergens posten? Ik heb zelf ook wel eens naar die dingen gekeken als intensief alternatief voor fietsen en hardlopen. En ik ken de filmpjes op Youtube. Maar - is het leuk?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za nov 15, 2008 8:29 pm

Pieter! schreef:Geen tips, wel een vraagje: kun je jouw ervaringen met Skiken ergens posten? Ik heb zelf ook wel eens naar die dingen gekeken als intensief alternatief voor fietsen en hardlopen. En ik ken de filmpjes op Youtube. Maar - is het leuk?
Ik heb redelijk wat ervaring op de illustere Crosskates, en een paar heel slechte met Jenex 150's. Verder heb ik K2 4x90's met supertrage Conti "regen" wieltjes (wat goed werkt, voor inlines)

Skikes hebben mij ontzettend verbaasd. Veel makkelijker dan ik dacht, en op de klei/grindpaden die mijn proefles mij aanbood, ging het echt heel tof. Remmen moet je even leren gebruiken, maar ze zijn de equivalent van schijfremmen op een MTB : zeer, zeer goed.
Laat je niet verjagen door de relatief lage prijs van Skikes, ze werken uitstekend. Deze zomer hadden ze er al 125.000 verkocht, het is een ding dat werkt. Het "geheim" is de hoge scheenstrap, er is zeer veel zijdelings stabiliteit, het gebrek waaraan wat mijn Jenex's met identieke wiemaat totaal onbruikbaar maakte. Crashen uit stilstand, 2 beenstukken gemold, alles in 2km aan krabbelen, ik kan er gewoon niks mee.
Skiken was meteen goed. Makkelijker dan inlines, zou ik zeggen. Zelfs makkelijker dan mijn mijn supe trage wieltjes, ondanks dat Skike toch sneller rolt.
Minder schrikmomenten van bijna achterover tipen. Skikes zijn ietwat snel op verharde wegen, maar de bandjes zachter zetten wordt niet echt aangeraden (ik ga het toch proberen).

Ik vraag hier niet voor niets om routes, nog voor mijn eBay'd Skikes mij bereiken, ich bin einfach begeistert!

Wat me vooral overtuigde is dat ik al na een half uurtje suffe oefeningen (ik was iets te gevorderd voor een proefles misschien), op het eerste het beste klei klimmetje echt mijn kracht al kwijt kon. Dat betekent dat het makkelijk is. Makkelijker dan op sneeuw, makkelijker dan op enige wieltjes die ik totnutoe probeerde. maakt dat ze niet saai? Nee, want dan kan ik tenminste beginnen met trainen, en uitdagende paden uitzoeken.

Ook handig is, doordat ze niet perse langlaufschoenen behoeven (liefhebber gebruiken die wel, voor de prattige pasvorm en stijve zool) je iedere geinteresseerde ze eens kunt laten proberen. Ik had mijn trail running schoenen aan, en gelukkig paste mijn maat 48 qua breedte NET in de hielcup van de Ski die ik aantrof. Met langlaufschoenen zal dit nooit een issue zijn denk ik, al heb je maat 50.
Het voorwieltje was al ingesteld op grotere schoenmaten, anders is 46 echt de max.

Iedereen die weleens geschaatst heeft, kan gewoon skiken. Stokken zijn niet perse nodig, maar helpen de beginner wel met het evenwicht bewaren. Hoewel, ik wil nog weleens bijna achterover gaan doordat mijn stokafzet krachtiger was dan mijn houding op voorbereid was.

Ik kost de mijne (hopelijk onderweg) voor €170.99 inclusief verzending. 4x gebruikt, nieuwstaat. Ik deed dat de avond na mijn proefles. Wie meer geduld heeft, kan het vast nog goedkoper. Bespaar geen geld op stokken, al is eBay daar ook ideaal voor. Zorg voor geharde punten, zonder lukt het niet op straat. Budget tip : Exel S3 Nordic Experience. Betaalde ik 2 tientjes voor, verzonden uit DL. Redelijk stijf. Gekocht voor het pole runnen, 15-20cm korter dan ik voor Skiken zou gebruiken. Die ga ik morgen maar eens proberen denk ik. En de K2's nog 1 keer, voor ik daar nooit meer op sta.

Skiken wordt top in de winter, als de paden droog bevroren zijn. Grote delen van de Amerongen routes worden dan erg geschikt, hoop ik. Hoogtemeteeeeers!

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo nov 16, 2008 2:09 pm

Klinkt goed, Clockx!

Plaats reactie