Advies gevraagd

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Sjtuf
Advies gevraagd

Bericht door Sjtuf » ma dec 15, 2008 2:38 pm

Ik rij al een tijdje (weer of geen weer) met veel plezier, op mijn Kona Paddywagon, naar mijn werk.

Nu is het zo dat door het slechte weer van de laatste tijd, ik het idee heb dat het niet meer zo soepeltjes loopt. Het kraakt allemaal een beetje. Volgens mij komt dit doordat de lagers in de standaard paddy onderdelen niet zo geweldig zijn afgedicht.

Ik wil het een en ander gaan upgraden. Naven, trapas en evt. een ander crankje als we toch bezig zijn.

Heeft er iemand advies voor mij, wat voor een keuze ik het beste kan maken?
Vooral de achternaaf eigenlijk. Deze moet dus fixed en het liefst met (goed afgedichte) industrielagers zijn.

Thanks!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma dec 15, 2008 3:11 pm

Kraakt het ook als je met je voeten los van de pedalen rijdt? Dan zijn het idd wellicht naven of spaken. Krakende naven zou ik wel extreem vinden, bestaan nog zulke slechte?

Ketting, krans, kettingblad, dat zou de truuk wel moeten doen voor de komende 2 jaar?
Laatst gewijzigd door Cloxxki op ma dec 15, 2008 3:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma dec 15, 2008 3:14 pm

Alles openhalen, schoonmaken en opnieuw invetten al geprobeerd?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Sjtuf

Bericht door Sjtuf » ma dec 15, 2008 3:35 pm

Een stukje van mijn dagelijkse route gaat door een gedeelte van de stad waar ze flink aan het bouwen zijn, zand is nogal een issue. De trapas heeft hier het meeste van te lijden volgens mij. Er zit soms meer modder op de paddy dan op mijn mtb's. Ik geloof dat ze bij kona nogal bespaard hebben op de draaiende onderdelen.

Ik kan natuurlijk iedere week alles uitmekaar halen en schoonmaken en opnieuw invetten, maar dat was niet de bedoeling eigenlijk.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 15, 2008 3:41 pm

Probeer eens de volgende zaken:

ketting eraf en dan aan de cranks draaien. Loopt dat mooi of juist zwaar?
Achterwiel eruit, draai eens aan de as. Loopt dat mooi of juist zwaar?

Ik rij ook fixed en met allerlei fancy parts, maar die van mij kraakt, zeker als je er mee aan de hand loopt, ook aan alle kanten.

Heb je hem al eens schoongemaakt, echt goed, en toen een stukje geprobeerd, deed hij het toen ook? Kraken en minder lekker lopen is inherent aan deze tijd van het jaar, zeker als de wegen vol zut liggen en er in de stad wat bouwputten genomen moeten worden. Ik zou het, als alles nog redelijk loopt, voor lief nemen, de boel oprijden tot na de winter en in het voorjaar de boel vervangen. Tenzij het natuurlijk echt slecht loopt...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dré

Bericht door dré » ma dec 15, 2008 5:19 pm

Lagers in de naven kan je als het nodig is wel vervangen, ff wiel er uit halen wiel rond laten draaien en je voelt meteen of de korrelig lopen.

Als dit zo is heeft Jelle misschien wel goede lagers. k heb het wel eens gehad met on-one lagers. Die liepen na 50 km al korrelig. Die heb ik niet vervangen maar schoon gemaakt (afdichting er uit enzo). Dat hielp voor weer 50 km. De afdichtingen waren gewoon ruk. Trapas uit een paddy had ik na 150 km al naar bliksem, en ik ben niet eens zwaar en/of sterk...

Sjtuf

Bericht door Sjtuf » ma dec 15, 2008 5:48 pm

ik zal het eerst een goed schoon gaan maken en het dan eens aankijken,

Bedankt voor de tips!

ott

Bericht door ott » ma dec 15, 2008 8:28 pm

Sjtuf schreef:ik zal het eerst een goed schoon gaan maken en het dan eens aankijken,

Bedankt voor de tips!
Kan het ook wel begrijpen als je je velo gewoon wil pimpen, het oog wil ook wat 8)
PW velocity of geandoriseerde onderdeeltjes altijd leuk
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

bartje325i

Bericht door bartje325i » ma dec 15, 2008 9:19 pm

Als je andere wielen wilt, dan moet je deze naven hebben gezien.

http://www.canecreek.com/images/zooms/w ... olors.html

Echt heel erg mooi imho.

Shame

Bericht door Shame » ma dec 15, 2008 9:21 pm

Super! maar ik zou er niet mee op straat durven...

Sjtuf

Bericht door Sjtuf » ma dec 15, 2008 10:31 pm

:o naafjes, spulletje!

Ik heb nog een setje cxp33 velgen liggen die ik uiteindelijk wel om een mooi naafje gespaakt wil hebben, tenminste dat is de bedoeling. Net als al het andere noname spul wat op zo'n paddy zit in de loop van tijd door mooier/ beter spul te vervangen.

Maar eerst maar eens de winter afwachten, de boel draaiende houden en dan bekijken wat er als eerste ge-upgrade moet gaan worden.

Ik heb niet zoveel verstand van wat er allemaal te krijgen is voor fixies dus als iemand nog suggesties heeft...

partyboj

Bericht door partyboj » di dec 16, 2008 8:14 pm

Ik heb ook een paddywagon en de lagers van mijn achterwiel waren na een jaar ook naar z'n grootje...
Nou rijdt ik er ook mee in het bos als het uitkomt en daar zijn die baannaven niet voor gemaakt denk ik :lol: !
Dus mijn tip: kijk eerst eens naar de lagers.
Die kan je beter vervangen dan er krakend een winter mee doorrijden imho...

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di dec 16, 2008 8:56 pm

partyboj schreef:...Nou rijdt ik er ook mee in het bos als het uitkomt ...
Als in verhard-fietspad-door-het-bos of in crossbandjes-door-de-blubber-in-het-bos???

partyboj

Bericht door partyboj » do dec 18, 2008 8:38 pm

Als in: met 28 mm racebandjes door de blubber (wanneer ik het rijden op de weg even zat ben).
Geen grip, maar het is wel spannend!
Ik heb er op het moment spatborden onder, omdat ik de paddywagon ook voor woon-school verkeer gebruik en je met dit weer
anders nooit ergens met een droge broek aankomt!
Crossbanden passen dus nu zeker niet, zou zonder spatborden wel moeten passen denk ik.

pier

Bericht door pier » do dec 18, 2008 9:02 pm

ah ik heb hetzelfde probleem: een krakende fix. Vandaag dachtik het euvel gevonden te hebben (losse bladbout), maar nee. Morgen maar eens een schoonmaakbeurt. Thanks voor de tips

Plaats reactie