Ik poep in men broek...

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jan 05, 2009 8:58 pm

Urban schreef:Dat klopt das waar. (het is nu niet om te zeggen dat ik goed ben in het bewijzen van iets (hoewel ik er wel altijd volledig achtersta))

Maar praktisch kun je wel zien dat bv: een bowling bal vlugger gaat vallen dan een pluim.
Dus waarom zou een brommer die veel meer weegt dan een fiets niet eerder landen dan een fiets.
Daarbij gaat het om het verschil in luchtweerstand.
In een vacuum valt alles even snel. En aangezien dat een motor en fiets met rijder niet heel veel van vorm verschillen (niet zon groot verschil als een bal en een veer) zullen ze dus net zo hard vallen.

Urban

Bericht door Urban » ma jan 05, 2009 9:02 pm

Djamgils schreef:
Urban schreef:Dat klopt das waar. (het is nu niet om te zeggen dat ik goed ben in het bewijzen van iets (hoewel ik er wel altijd volledig achtersta))

Maar praktisch kun je wel zien dat bv: een bowling bal vlugger gaat vallen dan een pluim.
Dus waarom zou een brommer die veel meer weegt dan een fiets niet eerder landen dan een fiets.
Daarbij gaat het om het verschil in luchtweerstand.
In een vacuum valt alles even snel. En aangezien dat een motor en fiets met rijder niet heel veel van vorm verschillen (niet zon groot verschil als een bal en een veer) zullen ze dus net zo hard vallen.
oke dan moet ik mijn gelijk maar toegeven ;)

i rest my case

Fry

Bericht door Fry » ma jan 05, 2009 9:40 pm

Dat heeft enkel te maken met luchtweerstand.

De klap die je bedoeld op de landing is het behoud van impuls. En ja de klap met een brommer is "heviger" maar die brommer heeft wel sterker uitgevoerde schokdemping dan een licht gewicht DH dempertje. De velgen zijn ook 3x zo breed, de banden 2x zo dik en de spaken ook dikker waardoor ze harder aangespannen kunnen worden, in vergelijking met een DH mtb.

Fry

Bericht door Fry » ma jan 05, 2009 9:43 pm

Oh ja en een kilo pluimen weegt minder dan een kilo lood. Maar heeft wel dezelfde massa. :o

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma jan 05, 2009 10:03 pm

Fry schreef:Oh ja en een kilo pluimen weegt minder dan een kilo lood.
een kilo is een kilo dus netzo zwaar in gewicht en verhouding.
maar die brommer heeft wel sterker uitgevoerde schokdemping.
Klopt alleen van dat goedkope shijt kwaliteit wat meestal uit China komt.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » ma jan 05, 2009 10:35 pm

Mrtnrider schreef:
Drooze @ DirtE19 schreef:wow, echt geschift!

ik denk dat je die drop zelfs met een bmx kan doen. als je maar ziet dat je dan PERFECT in de landing zit. hij ging eigenlijk net wat te ver.

met een goede landing kan je echt hele hoge drops zonder problemen nemen, kijk maar naar het schansspringen. die vallen meeeeters, maar omdat ze gelijk blijven aan de helling komen ze toch heel zacht neer.

je hebt er wel heel veel skill voor nodig, en uiteraard kloten ter grootte van watermeloenen...
en een extra setje knieën uiteraard.
ff nog een keer lezen wat hij zegt, hij zegt juist dat de landing zo smooth en steil is dat de klap flink meevalt als je em goed landt (en niet zo sketchy te ver als die gast op die motor) ;)

YuriS

Bericht door YuriS » ma jan 05, 2009 10:39 pm

Djamgils schreef:
YuriS schreef:Dat vraag ik me dus af, zo'n motor weegt tussen de 89 en 120 kg en valt dus aanzienijk sneller dan een fietsje van 20 kg.
aiai zon opmerking had ik niet van jou verwacht. Alles valt even snel, de luchtweerstand bepaalt de uiteindelijke valsnelheid niet de massa zelf.
Of je met een motor of met een fiets spring maakt qua snelheid niet uit.
Ik weet niet precies wat je dan van mij tegenvalt, maar goed ik Quote even Wikipedia:
Laat je een voorwerp echter in de lucht vallen, dan ondervindt dat luchtweerstand, die niet afhankelijk is van de massa daarvan, maar van de vorm en afmetingen en snelheid t.o.v. de lucht. Een loden kogel en een plastic kogel van dezelfde afmetingen vallen niet met dezelfde snelheid, omdat de plastic kogel, met de kleinste massa, het meest afgeremd wordt door dezelfde luchtweerstand.

Omdat de ondervonden luchtweerstand toeneemt met de snelheid, zal een voorwerp dat lang genoeg valt, een constante eindsnelheid bereiken en geen verdere versnelling meer ondergaan. Dit is voor parachutisten een bekend ervaringsfeit.
Volgens mij heb ik nergens gesproken over wat en waarom!?

Simpel voorbeeld, als je 2 dozen van dezelfde afmeting van een flatgebouw 10 verdiepingen (30m) gooit, de een is gevuld met stenen, de ander is leeg, welke is dan eerder beneden? Ja, die met stenen.

In de stunt zal de motorrijder dus sneller die 30 m vallen dan met een mtb!

Hoeveel het scheelt, leef jullie uit:

Afbeelding

[/img]

Fry

Bericht door Fry » ma jan 05, 2009 11:46 pm

Trekrules schreef:
Nee, de kilo pluimen heeft een gigantisch volume en ondervindt in een luchtmassa een opwaartse kracht, de archimedeskracht genoemd die afhangt van het verplaatst volume lucht en die grote hoop pluimen verplaatst meer lucht dan die kilo lood.

Daarom zei ik ook gewicht en geen massa.

Wat doen jullie op school? Slapen en sms'en?

Trekrules

Bericht door Trekrules » di jan 06, 2009 12:33 am

Fry schreef:
Trekrules schreef:
Nee, de kilo pluimen heeft een gigantisch volume en ondervindt in een luchtmassa een opwaartse kracht, de archimedeskracht genoemd die afhangt van het verplaatst volume lucht en die grote hoop pluimen verplaatst meer lucht dan die kilo lood.

Ik zit een jaar of 4 niet meer op school en aan sms'en deed ik in mijn school tijd helemaal niet(Boeide mij totaal niet) en tja wat ik met een mobieltje moest geen flauw idee,ja bellen eens in de 6 maand :lol:
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

YuriS

Bericht door YuriS » di jan 06, 2009 8:01 am

Fry schreef:
Trekrules schreef:

Gewicht is een benaming die in de Natuurkunde eigenlijk helemaal niet gebruikt (mag) wordt(en)!! Ook een beetje zitten slapen dus :lol:

Plons

Bericht door Plons » di jan 06, 2009 8:07 am

zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Fry

Bericht door Fry » di jan 06, 2009 9:04 am

YuriS schreef:
Fry schreef:
Trekrules schreef: een kilo is een kilo dus netzo zwaar in gewicht en verhouding.

Gewicht is een benaming die in de Natuurkunde eigenlijk helemaal niet gebruikt (mag) wordt(en)!! Ook een beetje zitten slapen dus :lol:
Nee, gewicht is wat men in de natuurkunde beschouwd als de gemeten neerwaartse kracht op aarde in de eenheid kilogramkracht.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 06, 2009 9:32 am

YuriS schreef:Simpel voorbeeld, als je 2 dozen van dezelfde afmeting van een flatgebouw 10 verdiepingen (30m) gooit, de een is gevuld met stenen, de ander is leeg, welke is dan eerder beneden? Ja, die met stenen.

In de stunt zal de motorrijder dus sneller die 30 m vallen dan met een mtb!

Hoeveel het scheelt, leef jullie uit:
excuses mijn conclusie was dat je sprak over de valversnelling. Je hebt gelijk dat de zwaardere motor een hogere topsnelheid zal halen. Vraag me wel af of dat op zon korte val genoeg verschil geeft.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jan 06, 2009 11:15 am

Plons schreef:deze al gezien?
nou zijn we uit de valsnelheid discussie maar niemand comment op een backflip van een auto//truck :?

een drop van 20-30 of 80m blijft een drop geschift of niet..
dattie niet crashed na zn klauw te hebben gesneden das wel weer knap

maar ik vond die car flip toch wel een tikkie origineler.. . 8)
ook al heb ik een schurft hekel aan ze

Chmod

Bericht door Chmod » di jan 06, 2009 11:35 am

die kerel is echt niet normaal. Car flips anders ook wel niet.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 06, 2009 11:40 am

met een drop van 30meter en de massa voor motor+rijder=200kg en fiets+rijder=100kg is het verschil in valsnelheid 1m/s op de 23m/s Niet een heel groot verschil dus.

Afbeelding
By djamgils

YuriS

Bericht door YuriS » di jan 06, 2009 7:47 pm

Tja valt idd nog wel mee.

Ik heb Matlab laatst helaas verwijderd van mijn Pc.

Zou wel grappig zijn om een grafiek te maken voor de kracht bij impact op de verschillende hoeken van de helling van de landing voor beiden.

Fry

Bericht door Fry » wo jan 07, 2009 12:47 am

Had ik ook maar zulke simulink skills :(

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo jan 07, 2009 11:00 pm

Vanaf een andere camera hoek krijg je een beter idee hoe hoog 30m is.
Afbeelding

Fry

Bericht door Fry » wo jan 07, 2009 11:06 pm

Trekrules schreef:Vanaf een andere camera hoek krijg je een beter idee hoe hoog 30m is.
Afbeelding
met een fish eye lens? een beter idee? dream on

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do jan 08, 2009 12:31 am

cyberhawk schreef:
Plons schreef:deze al gezien?
nou zijn we uit de valsnelheid discussie maar niemand comment op een backflip van een auto//truck :?

een drop van 20-30 of 80m blijft een drop geschift of niet..
dattie niet crashed na zn klauw te hebben gesneden das wel weer knap

maar ik vond die car flip toch wel een tikkie origineler.. . 8)
ook al heb ik een schurft hekel aan ze
goh ja, origineler. maar toch minder lef vind ik. De jump moet juist gebouwd zijn, en je gaat er met de juiste snelheid over, en dan maar hopen. dan vind ik persoonlijk rallyracing nog gevaarlijker... tegen 160km/u over sneeuw tussen de bomen schuiven...

als ze volgend jaar nog eens ergens afspringen met ne crosser of zo, zal ik is vragen of ik het me mijn bmxje ook is mag proberen. wie wil mag mij lazeren en het verschil met de crosser berekenen ;)

Koets

Bericht door Koets » do jan 08, 2009 1:07 am

Fry schreef:
Trekrules schreef:Vanaf een andere camera hoek krijg je een beter idee hoe hoog 30m is.
Afbeelding
TOch blijft het tering hoog kreeg bijna last van hoogtevrees toen ik t filmpje voor de 1e x zag :lol:

Trekrules

Bericht door Trekrules » do jan 08, 2009 11:44 am

Koets schreef:
Fry schreef:
Afbeelding
TOch blijft het tering hoog kreeg bijna last van hoogtevrees toen ik t filmpje voor de 1e x zag :lol:
Fry wat maakt het uit fish eye lens of niet het blijft verschrikkelijk hoog ;)

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » do jan 08, 2009 4:44 pm

Trekrules schreef:
Koets schreef:
Fry schreef: met een fish eye lens? een beter idee? dream on
+1
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Fry

Bericht door Fry » do jan 08, 2009 5:32 pm

Trekrules schreef:
Koets schreef:
Fry schreef: met een fish eye lens? een beter idee? dream on

Idd, het is verschrikkelijk hoog :shock: , alleen geeft een fish eye lens geen goed beeld van afstanden.

Plaats reactie