Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
PC - Berichten:46
Alpe d'HuZes op singlespeed
Bericht
door PC » wo jan 28, 2009 1:41 pm
Op 4 juni 2009 is het zover: dan ga ik met zo'n 1250 anderen trachten 6 keer Alpe d'Huez te beklimmen voor het goede doel. Het leek me een goed plan om dit op mijn Bianchi te doen. Na enig overleg met Jelle is het plan om de Bianchi om te bouwen van fixed (is in de afdaling immers niet zo fijn) naar freewheel, en dan met een verzet van 32 x 23.
Dit is de fiets waarop het gebeuren moet:
Doel van de onderneming is om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de kankerbestrijding. Ik doe mee omdat ik zowel prive, als op het werk geconfronteerd ben met deze ziekte.
Graag ontvang ik van jullie tips, suggesties, commentaar en andere opmerkingen. En als jullie willen zou ik het geweldig vinden als jullie mij zouden willen sponsoren. De meters van de beklimming bied ik ter adoptie aan op mijn site
www.peter-castrop.tk Het adopteren van een meter kost slechts 1 euro
De algemene site van deze actie is
www.opgevenisgeenoptie.nl
-
Gijsberg - Berichten:250
Bericht
door Gijsberg » wo jan 28, 2009 3:02 pm
PC schreef: Na enig overleg met Jelle is het plan om de Bianchi om te bouwen van fixed (is in de afdaling immers niet zo fijn) naar freewheel, en dan met een verzet van 32 x 23.
Ik neem aan niet alleen met voorrem en freewheel, maar ook een achterrem?
Doubt Kills Dreams
-
Bericht
door PC » wo jan 28, 2009 3:06 pm
Gijsberg schreef:PC schreef: Na enig overleg met Jelle is het plan om de Bianchi om te bouwen van fixed (is in de afdaling immers niet zo fijn) naar freewheel, en dan met een verzet van 32 x 23.
Ik neem aan niet alleen met voorrem en freewheel, maar ook een achterrem?
Dat neem je heel goed aan

, maar bedankt voor de zorg

-
Cloxxki
Bericht
door Cloxxki » wo jan 28, 2009 3:39 pm
Zadel goed naar voren, test je position met een flinke steun onder je voorwiel, bv in de ergotrainer.
Dokter je doel tijd uit, en baseer dan je verzet op je favoriete beentempo over die tijdsduur.
Ik wil AdH nog eens over doen, en singlespeed is dan absoluut the way to go.
Zadel naar voren (corrigeert voor de ~8% stijging) maakt dat je met minder verzuring en een hoger beentempo kunt rijden, voor een betere eindtijd, waar je in NL op het vlakke toch goed voor kunt trainen.
Ga je voor <1 uur?
-
Tjeu81
Bericht
door Tjeu81 » wo jan 28, 2009 5:56 pm
Hey Peter,
Ik heb de vrijheid genomen een post te schrijven over je geweldige initiatief op
http://www.rotterdamfixedgear.com/site/?p=2009 Ik hoop dat je dit OK vindt, lijkt me mooi als je zoveel mogelijk geld inzamelt!
In ieder geval heel veel succes en ik ga wel wat metertjes adopteren.
-
koekie
Bericht
door koekie » wo jan 28, 2009 8:26 pm
held!

-
Bericht
door PC » wo jan 28, 2009 10:17 pm
Tjeu81 schreef:Hey Peter,
Ik heb de vrijheid genomen een post te schrijven over je geweldige initiatief op
http://www.rotterdamfixedgear.com/site/?p=2009 Ik hoop dat je dit OK vindt, lijkt me mooi als je zoveel mogelijk geld inzamelt!
In ieder geval heel veel succes en ik ga wel wat metertjes adopteren.
Uiteraard is dat OK !! Ik wil je juist bedanken voor jouw initiatief en de voorgenomen adoptie.
Een goed voorbeeld doet goed volgen toch ?
-
Bericht
door PC » wo jan 28, 2009 10:22 pm
Cloxxki schreef:Zadel naar voren (corrigeert voor de ~8% stijging) maakt dat je met minder verzuring en een hoger beentempo kunt rijden, voor een betere eindtijd, waar je in NL op het vlakke toch goed voor kunt trainen.
Ga je voor <1 uur?
Minder dan 1 uur zou heel mooi zijn, maar ik weet niet of dat verstandig is als je minimaal 6 keer naar boven wilt fietsen. Bedankt voor de tip over het zadel.
-
Cloxxki
Bericht
door Cloxxki » do jan 29, 2009 10:39 am
PC schreef:Cloxxki schreef:Zadel naar voren (corrigeert voor de ~8% stijging) maakt dat je met minder verzuring en een hoger beentempo kunt rijden, voor een betere eindtijd, waar je in NL op het vlakke toch goed voor kunt trainen.
Ga je voor <1 uur?
Minder dan 1 uur zou heel mooi zijn, maar ik weet niet of dat verstandig is als je minimaal 6 keer naar boven wilt fietsen. Bedankt voor de tip over het zadel.
Duh, zes...dat miste ik even.
Tandje terug, dan maar
Maar mijn advies over zitpositie geldt dan alleen maar sterker. Als je 6x omhoog gaat, kun je je niet veroorloven op kracht omhoog te moeten. Zadel naar voren, cockpit aanpassen, en dan op souplesse boven komen. Een licht verzet alleen, op een vlakkeland afgestelde fiets, dat wordt pijnlijk...
Doe iedereen een plezier, zorg dat de fiets echt goed en veilig remt+daalt. Je zult moet zat zijn de laatste keer...
-
Perik - Berichten:191
Bericht
door Perik » do jan 29, 2009 10:47 am
Is dat verzet niet wat aan de zware kant? Als je zes keer naar boven moet en het idee hebt dat je niet binnen het uur komt zou ik eerder denken aan een 24 of zelfs 25 achter. Gemiddeld is het misschien 8%, maar de eerste en laatste kilometers zijn behoorlijk killing met dik boven de 10%.
-
JeroenK - Berichten:554
Bericht
door JeroenK » do jan 29, 2009 11:14 am
Perik schreef:Is dat verzet niet wat aan de zware kant? Als je zes keer naar boven moet en het idee hebt dat je niet binnen het uur komt zou ik eerder denken aan een 24 of zelfs 25 achter. Gemiddeld is het misschien 8%, maar de eerste en laatste kilometers zijn behoorlijk killing met dik boven de 10%.
Eens.
32x23 geeft bij 80rpm een snelheid van ca. 14km/u.
Ik heb geen idee wat je vermogen/gewicht verhouding is, maar dat is op de 8 tot 10% stukken al behoorlijk doortrappen voor een goede amateur wielrenner. Ik vermoed dat je op die stukken dus terug moet in trapfrequentie, zeker als je 6x naar boven moet. Ver onder de 80rpm gaan zitten in een klim, zou ik niet doen.
Better safe than sorry! Liever iets te hoge trapfrequentie in een klim dan te laag, zeker als je het een hele dag wil doen.
-
Bericht
door PC » do jan 29, 2009 11:15 am
Perik schreef:Is dat verzet niet wat aan de zware kant? Als je zes keer naar boven moet en het idee hebt dat je niet binnen het uur komt zou ik eerder denken aan een 24 of zelfs 25 achter. Gemiddeld is het misschien 8%, maar de eerste en laatste kilometers zijn behoorlijk killing met dik boven de 10%.
Het verzet is inderdaad cruciaal. Afeglopen jaar ben ik de Mont Ventoux opgereden met 39 x 27, en ik had toen graag voor het steile stuk een tandje extra gehad. Omdat de Mont Ventoux langer is (21 km) en ook een langer stuk flink steil is (vanaf Bedoin) denk ik dat 32 x 23 zou moeten kunnen. Dit komt ongeveer overeen met 39 x 28. Ik ben bovendien in de gelukkige omstandigheid dat ik in april al een weekje naar de Alpe d'Huez ga, zodat ik kan testen of het verzet haalbaar is. Ook de positie op de fiets kan ik dan uitproberen. Een beperkende factor voor een lichter verzet zou kunnen zijn dat er simpelweg geen lichter freewheel of kleiner voorblad (op de WI crank) te krijgen is. In dat geval wordt het een kwestie van meer trainen

-
Bericht
door PC » do jan 29, 2009 11:17 am
Het verzet is inderdaad cruciaal. Afeglopen jaar ben ik de Mont Ventoux opgereden met 39 x 27, en ik had toen graag voor het steile stuk een tandje extra gehad. Omdat de Mont Ventoux langer is (21 km) en ook een langer stuk flink steil is (vanaf Bedoin) denk ik dat 32 x 23 zou moeten kunnen. Dit komt ongeveer overeen met 39 x 28. Ik ben bovendien in de gelukkige omstandigheid dat ik in april al een weekje naar de Alpe d'Huez ga, zodat ik kan testen of het verzet haalbaar is. Ook de positie op de fiets kan ik dan uitproberen. Een beperkende factor voor een lichter verzet zou kunnen zijn dat er simpelweg geen lichter freewheel of kleiner voorblad (op de WI crank) te krijgen is. In dat geval wordt het een kwestie van meer trainen

-
Gijsberg - Berichten:250
Bericht
door Gijsberg » do jan 29, 2009 11:34 am
PC schreef: zijn dat er simpelweg geen lichter freewheel of kleiner voorblad (op de WI crank) te krijgen is. In dat geval wordt het een kwestie van meer trainen

Met een cog conversion, meer het idee wat hier beschreven wordt?
http://www.63xc.com/jasom/grannycog.htm
Een oom van mij laat eigen voorbladen maken voor op zijn race crank; volgens mij 27 tands. Dan loopt de ketting net niet over de bladboutjes.
Doubt Kills Dreams
-
Cloxxki
Bericht
door Cloxxki » do jan 29, 2009 12:33 pm
Zoek eens een stuk tegenwind op (geared fiets), en kijk wat je een fijne kadans vindt om zes keer 5 kwartier te buffelen. Ik zou anders eerder mikken op 90rpm.
-
dré - Berichten:1271
Bericht
door dré » do jan 29, 2009 1:04 pm
Cloxxki schreef:Zoek eens een stuk tegenwind op (geared fiets), en kijk wat je een fijne kadans vindt om zes keer 5 kwartier te buffelen. Ik zou anders eerder mikken op 90rpm.
Af en toe een stukkie harken op 60 rpm is ook niet erg. 90 rpm lijkt me gemiddeld erg hoog om te klimmen.
Ik neem aan dat het stijgingspercentage afwisselend is.
6x die berg op is dan toch 6 uur buffelen....volgens mij is het laatst ritje 32/32 ook wel zat

-
Perik - Berichten:191
Bericht
door Perik » do jan 29, 2009 1:18 pm
Stijgingspercentage is nauwelijks afwisslend, maar constant tussen 8 en 10 procent (gem). Alleen de laatste 1,5km zijn bijna vlak, en de eerste 2km zijn boven de 10%. Soms gedurende kleine stukje steiler of vlakker (dat laatste in de haarspeldbochten).
Ik zou persoonlijk gewoon een fiets met wat versnellingen nemen om te kunnen aanpassen aan je vermoeidheid later op de dag, maar zie de charme van SS natuurlijk ook wel in. Laat je in ieder geval niet beperken door het verzet dat één bepaald merk kan leveren, kies desnoods een andere crank/wiel.
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » do jan 29, 2009 2:26 pm
Klopt, ga eerst maar eens oefenen en proberen, dan komt de materiele oplossing wel in orde
JJ
-
Cloxxki
Bericht
door Cloxxki » do jan 29, 2009 5:22 pm
AdH is de meeste geschikte klim op aarde voor een singlespeed.
Geen wonder dat de Nederlanders er zo'n traditie wisten op te bouwen, het is gewoon een oplopende pannekoek

Mikken op ene gemiddelde kadans van 90rpm lijkt me zo gek nog niet. Armstrong reed niet zelden 110. Mijn eigen kadans bij het omslagpunt is ooit eens gemeten op 113rpm (korte race cranks 172.5mm), na een zomertje trainen op 1 tandje lichter dan lekker was.
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » do jan 29, 2009 7:50 pm
Ik reed vorig jaar de Mt Ventouw op met mijn dikke banden fiets met 36-21
Dat was super goed te doen. Tuurlijk zwaar maar een tweede keer was mss ook nog wel te doen geweest. de AdH heb ik nooit gereden, maar als de Ventouw zwaarder is....
JJ
-
Bericht
door PC » vr jan 30, 2009 9:35 am
JJ schreef:Ik reed vorig jaar de Mt Ventouw op met mijn dikke banden fiets met 36-21
Dat was super goed te doen. Tuurlijk zwaar maar een tweede keer was mss ook nog wel te doen geweest. de AdH heb ik nooit gereden, maar als de Ventouw zwaarder is....
JJ
36x 21 op dikke banden goed te doen ??? Vanaf Bedoin krijg je na zo'n 4 km een stuk van 8 km lang met een stijgingsercentage van rond de 10 % en gedeelten daarboven.
RESPECT

-
trek
Bericht
door trek » vr jan 30, 2009 9:36 am
JJ schreef:Ik reed vorig jaar de Mt Ventouw op met mijn dikke banden fiets met 36-21
JJ
Ventoux is zeker zwaarder. De Alp is eigenlijk niks aan. gewoon een saaie oplopende weg naar een skigebied die de nederlanders toevallig leuk vinden.
Heb de ventoux vorig jaar 3 keer op een dag gedaan, Ga hem dit jaar 6 keer proberen

. Proberen. Dan wel op de racert en met 34-27 anders lukt het nooit, 300km.
Heb de alpe ook al een aantal keer gedaan (meestal rond de 50-55min) En snap niet wat er zo leuk aan is.
Je actie is wel zeer oke en helemaal op de SSért. Ik heb al een paar van je alpe dehuzes collega's gesteunt.
-
Bericht
door PC » vr jan 30, 2009 9:38 am
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » vr jan 30, 2009 12:23 pm
PC schreef:36x 21 op dikke banden goed te doen ??? Vanaf Bedoin krijg je na zo'n 4 km een stuk van 8 km lang met een stijgingsercentage van rond de 10 % en gedeelten daarboven.
RESPECT

We zijn hem wel aan de makkelijke kant opgereden geloof ik, vanaf Bedoin naar Malaucène en
toen naar boven..
Ik ben benieuwd wat je ervaringen worden bij jullie trainings stage
Nog wat info over de klim, maar die had je wrs al
JJ
-
Bericht
door PC » vr jan 30, 2009 1:26 pm
Dank voor de info over de klim. Ik heb het toegevoegd aan mijn site. Ook heb ik de link naar
www.singlespeed.nl toegevoegd.
Vanuit Malaucene naar boven is de Ventoux overigens net zo zwaar als vanuit Bedoin, dus 36 x 21 verdient zeker respect.