deanodiseren Precision Billet

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
casper937
deanodiseren Precision Billet

Bericht door casper937 » za jan 03, 2009 10:48 pm

Nadat ik hier een stukje had gelezen over het deanodiseren van onderdelen, heb ik vandaag de stap gezet om mijn derailleur passend te krijgen op mijn nieuwe frame.

Qua voorbereiding heb ik HG Gootsteenontstopper gekocht. De waarschuwingingen die bij dit soort producten zitten neem ik meestal voor lief. Nu had ik echter dikke latex handschoenen aan en kon nog steeds merken dat dit troep was omdat mijn nagels aan het oplossen waren.

Mijn deraillleur was blauw van kleur. Dit paste niet echt bij de opbouw van mijn fiets aangezien ik er zoveel mogelijk zwart op wil hebben. De derailleur zal een uitzondering worden aangezien deze zilver blijft. Hij miste een busje bij één van de wieltjes en had ook wat krassen en beschadigingen zoals te zien is op de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de complete derailleur in het goedje gelegd en met een oude tandenborstel 'gepoetst'. De derailleur heeft er ongeveer 4 minuten ingelegen maar dit bleek te kort waarna hij er nog even in moest. Ik heb dit steeds niet langer dan een minuut gedaan omdat ik bang was dat het te lang zou zijn en het materiaal aan zou tasten.

Afbeelding

Daarna heb ik alles in de spoelbak gelegd en heb het schoongespoeld. Het resultaat was toen al verbluffend zoals hieronder te zien is.

Afbeelding

Hierna heb ik ongeveer een uurtje gepoetst en heb gelijk een stukje van Batman, The Dark Knight' gezien... Niet de moeite waard!

Afbeelding

Nou, misschien dat dit voor anderen handig is net zoals het voor mij handig was!

Grt

Casper
Laatst gewijzigd door casper937 op za jan 03, 2009 11:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

casper937

foto

Bericht door casper937 » za jan 03, 2009 10:52 pm

Dank je SeMy. Foto's doen het weer.

Casper
Laatst gewijzigd door casper937 op zo jan 04, 2009 12:21 am, 2 keer totaal gewijzigd.

SeMy

Bericht door SeMy » za jan 03, 2009 11:05 pm

Je moet op die foto's rechtsklikken en dan copy image location. Het moet een url met .jpg zijn.

Mooi doe het zelf projectje!

Afbeelding

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do jan 22, 2009 1:54 pm

Leuk experiment :D

Mijn vragen:
- Zijn de scharnierpunten/lagertjes niet aangetast, geeft het geen speling?
- Bijft hij blank of laat je hem weer anodiseren? In dat geval moet het geheel alsnog helemaal uit elkaar?

PS: Dark Knight is een vette film! Ik mis wel een béétje het "Lugubere Tim Burton Gotham", maar de sfeer is lekker donker en the Joker is natuurlijk de beste :evil:

casper937

scharnierunten

Bericht door casper937 » do jan 29, 2009 5:29 pm

Ik heb geen speling kunnen ontdekken. De fiets moet nog opgebouwd worden maar de derailleur voelt hetzelfde aan als ervoor.

De derailleur blijft vooralsnog zilver. Ik wilde aanvankelijk een zwarte PAUL maar degene die er een te koop had staan, wilde hem niet voor mijn bod weg doen. Overigens is de pond nu zover gedaald, is hij zoveel gezakt in prijs en moest ik dusdanig veel invoerrechten betalen dat het achteraf beter die PAUL had kunnen zijn! Achteraf zijn beslissingen altijd een stuk makkelijker blijkt maar weer eens.

Grt

Casper

Defiant

Bericht door Defiant » vr jan 30, 2009 12:50 am

Het is erg mooi geworden Casper.

ik kan mij niet voorstellen dat er door dit proces speling zou ontstaan, de laag die eraf gaat is zo dun, nieteens meetbaar,..dus voor speling hoef je niet bang te zijn.

nu nog je frame spuiten en het word nog eens wat ;)

casper937

Titec stuur

Bericht door casper937 » vr jan 30, 2009 9:33 pm

Ha Bas!

Ken jij het spuitwerk van degene die jouw defiant heeft gekocht? Ik heb een vraag bij hem uitstaan.

Overigens wees hij me erop dat jij een Dekerf wilde... (Dit riekt naar een complot!)

Casper

mixer

Bericht door mixer » vr jan 30, 2009 11:13 pm

Heb even een vraagje... Ben dit ook van plan te doen maar aan dit onderdeel zit een stuk staal verbonden dat er niet af kan. Gaat dit op een of andere vieze manier het staal aantasten ofzo?

Thx

Defiant

Re: Titec stuur

Bericht door Defiant » vr jan 30, 2009 11:18 pm

casper937 schreef:Ha Bas!

Ken jij het spuitwerk van degene die jouw defiant heeft gekocht? Ik heb een vraag bij hem uitstaan.

Overigens wees hij me erop dat jij een Dekerf wilde... (Dit riekt naar een complot!)

Casper
Ik mail je straks wel even, naast Si (De nieuwe eigenaar van de Defiant) is er nog een engelese kunstenaar die waanzinnig kan spuiten, voor een bedrag waar niemand tegenop kan,.. (Frame voor 110 pond incl retourzenden)

Ik heb trouwens een DeKerf gevonden (Een Team st, softtail in Mint conditie))

Defiant

Bericht door Defiant » vr jan 30, 2009 11:19 pm

mixer schreef:Heb even een vraagje... Ben dit ook van plan te doen maar aan dit onderdeel zit een stuk staal verbonden dat er niet af kan. Gaat dit op een of andere vieze manier het staal aantasten ofzo?

Thx
dat verwacht ik niet, maar ik zou zeggen, test het even eo een ander stukje staal voor de zekerheid.

casper937

Bericht door casper937 » za jan 31, 2009 8:53 pm

Ik sluit me volledig bij Defiant aan.

Alhoewel ik me wel het volgende afvraag:
Aluminium wordt geanodiseerd door het metaal onder stroom te zetten. De "Poriën" gaan dan open en de kleur komt erin. Ik vraag me af hoe dat bij staal gebeurt.

Ik zou inderdaad eerst even een stukje staal proberen. Om wat voor onderdeel gaat het?

Sepp

Bericht door Sepp » za jan 31, 2009 9:23 pm

casper937 schreef: Aluminium wordt geanodiseerd door het metaal onder stroom te zetten. De "Poriën" gaan dan open en de kleur komt erin. Ik vraag me af hoe dat bij staal gebeurt.
volgends mij zijn anodiseren en kleuren twee verschillende stappen. anodiseren is altijd kleurloos, dus zilver. Pas na het anodiseren wordt het aluminium in een pot water met de verf gekleurd.

Sepp

Bericht door Sepp » za jan 31, 2009 9:26 pm

mixer schreef:Heb even een vraagje... Ben dit ook van plan te doen maar aan dit onderdeel zit een stuk staal verbonden dat er niet af kan. Gaat dit op een of andere vieze manier het staal aantasten ofzo?

Thx
forget it - staal wordt zelfs weggevreten...het vervormt behoorlijk. Alleen Titanium is neutraal.

Ik had ooit een frame laten anodiseren met stalen nutserts (bidonhouder) - daar bleef niet veel van over, en het aluminium rond het staal was lelijk verkleurd.

mixer

Bericht door mixer » zo feb 01, 2009 12:31 am

Bedankt voor de antwoorden!

Het gaat hier om een diabolus crank. De as en misschien de pedal inserts zijn uit staal... Overmorgen eens proberen met een stukje staal erin te leggen!

Sepp

Bericht door Sepp » zo feb 01, 2009 9:48 am

ik had je vraag trouwens verkeerd begrepen - anodiseren kan niet met staal, deanodiseren zou best kunnen werken... moet je inderdaad ff proberen.

casper937

Bericht door casper937 » zo feb 01, 2009 2:29 pm

mixer schreef:
Het gaat hier om een diabolus crank. De as en misschien de pedal inserts zijn uit staal... Overmorgen eens proberen met een stukje staal erin te leggen!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Hou ons op de hoogte...

X rider

Bericht door X rider » wo sep 23, 2009 8:25 pm

ik ben benieuwd, wil misschien me pedalen doen, maar ik ben bang dat de rubber enzo dat niet uithouden/...

Plaats reactie