Nard schreef:Off topic gezien vanaf de Topic titel maar niet gezien vanuit de vragen die ik stelde.Jurriaan schreef:
Van volkoren voedsel ben ik niet in alle gevallen overtuigd.
Met eten van volkoren rijst (zilvervlies), ben ik gestopt nadat ik in dit boek las dat er nauwelijks meer vezels inzitten dan in witte rijst. En surinaamse rijst is echt lekkerder.
quote]
Beetje off topic, maar het raakt me natuurlijk wel.
Martijn Katan is een aardige vent, één van de beste hoogleraren die ik in Wageningen heb gehad en een erudiete voedingswetenschapper. Echter, wat hij schrijft moet je wel in z'n context zien en liefst met kennis van zaken interpreteren... Waar hij nl. erg van houdt is aan heilige huisjes schudden. Zoals het heilige huisje dat volkoren altijd véél meer vezels bevat dan niet volkoren. Rijst is een voorbeeld waar dat niet opgaat. Leuk voorbeeld voor in z'n boekje! Dit betekent zeker niet dat de twee niet verschillen. Naast de extra vezels, bevat zilvervlies rijst bv ook meer B-vitamines. Twee voedingsmiddelen slechts vergelijken op enkele bekende parameters, is een onterechte versimpeling. Over het algemeen geldt in ieder geval hoe minder bewerkt, hoe gezonder.
Is het aan heilige huisjes schudden wat Katan doet of weerlegt hij in zijn boek de grote hoeveelheden zogenaamde gezondheidsclaims van fabrikanten.
Die fabrikanten erkopen op een populaire manier hun producten en dat probeert Katan ook. En dat is hem aardig gelukt. Ik als leek geloof Katan eerder dan Unilever en co.
(Altijd interessant als een oud student kritisch kijkt naar een hoogleraar)
Wedstrijdrijders wat eten jullie?
Moderator:Beheerders
Wat wil je weten? Wat gezonder is? Waar meer koolhydraten/vetten/whatever inzitten?
Mijn ongezouten mening: als je gewoon 'normaal' eet, dan krijg je de voedingsstoffen die je nodig hebt wel binnen. Als je niks lust of weinig eet, dan idd niet. Aardappelen, pasta, rijst, vis, vlees, alles zit er wel in...
Mijn ongezouten mening: als je gewoon 'normaal' eet, dan krijg je de voedingsstoffen die je nodig hebt wel binnen. Als je niks lust of weinig eet, dan idd niet. Aardappelen, pasta, rijst, vis, vlees, alles zit er wel in...
Re: Wedstrijdrijders wat eten jullie?
Jurriaan schreef:Niet of maar én! En schudden en claims aanpakken. Claims staan echter op bewerkte voedingsmiddelen. Zilvervlies rijst is onschuldig, wordt niet veel op verdiend, onvoldoende toegevoegde waarde voor Unilever, etc. Gewoon ouderwets goed eten, waar Steelboy terecht een opmerking over maakt. Eet ervan, met Katan's, Steelboy's en mijn zegen.Nard schreef:Off topic gezien vanaf de Topic titel maar niet gezien vanuit de vragen die ik stelde.Jurriaan schreef:
Van volkoren voedsel ben ik niet in alle gevallen overtuigd.
Met eten van volkoren rijst (zilvervlies), ben ik gestopt nadat ik in dit boek las dat er nauwelijks meer vezels inzitten dan in witte rijst. En surinaamse rijst is echt lekkerder.
quote]
Beetje off topic, maar het raakt me natuurlijk wel.
Martijn Katan is een aardige vent, één van de beste hoogleraren die ik in Wageningen heb gehad en een erudiete voedingswetenschapper. Echter, wat hij schrijft moet je wel in z'n context zien en liefst met kennis van zaken interpreteren... Waar hij nl. erg van houdt is aan heilige huisjes schudden. Zoals het heilige huisje dat volkoren altijd véél meer vezels bevat dan niet volkoren. Rijst is een voorbeeld waar dat niet opgaat. Leuk voorbeeld voor in z'n boekje! Dit betekent zeker niet dat de twee niet verschillen. Naast de extra vezels, bevat zilvervlies rijst bv ook meer B-vitamines. Twee voedingsmiddelen slechts vergelijken op enkele bekende parameters, is een onterechte versimpeling. Over het algemeen geldt in ieder geval hoe minder bewerkt, hoe gezonder.
Is het aan heilige huisjes schudden wat Katan doet of weerlegt hij in zijn boek de grote hoeveelheden zogenaamde gezondheidsclaims van fabrikanten.
Die fabrikanten erkopen op een populaire manier hun producten en dat probeert Katan ook. En dat is hem aardig gelukt. Ik als leek geloof Katan eerder dan Unilever en co.
(Altijd interessant als een oud student kritisch kijkt naar een hoogleraar)
Lees ook Michael Pollan hierover.
Laatst gewijzigd door Nard op za mei 09, 2009 8:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe langer de wedstrijd, hoe meer vast voedsel in het begin. Salzkammergut(je) begin in bijv. met brood en bananen - dat krijg ik dan prima weg.
Kortere marathons rij ik op repen en gel, XC wedstrijden (2-3u) rij ik afhankelijk van de staat van verzorging en temperatuur met afwisselend bidons met water en strerk aangemaakte voeding, of enkel bidons met een laffe hoeveelheid koolhydraten. Da's bij mij bijna altijd pure maltodextrine plus een Isostar tablet puur voor de smaak.
Kortere marathons rij ik op repen en gel, XC wedstrijden (2-3u) rij ik afhankelijk van de staat van verzorging en temperatuur met afwisselend bidons met water en strerk aangemaakte voeding, of enkel bidons met een laffe hoeveelheid koolhydraten. Da's bij mij bijna altijd pure maltodextrine plus een Isostar tablet puur voor de smaak.
Ah, TIJDENS een wedstrijd. Ja, dat is een heel ander verhaal/andere vraag. Dan eet ik inderdaad geen zilvervliesrijst. Eten voor en na is echter veel belangrijk en moeilijker. De bulk van wat je eet, eet je toch echt voor en na, niet tijdens.Jurriaan schreef:Helder, zo ver was ik ook.
Maar tijdens een wedstrijd een boterham eten is niet bevorderlijk voor je snelheid. doen jullie dan iets met gels, of ene 2de bidon met vloeibaar voedsel?
Dit zal ook wel verschillen bij een xc of een marathon.
In kortere wedstrijden alleen vloeibaar en gel. Vast voedsel eten lukt me dan niet. Verder gebruik ik producten met caffeine, zoals Powerbar gels en repen (bij langere marathons bv). ACh, das allemaal niet zo ingewikkeld.
Tijdens trainingen eet ik overigens wel brood. In Mallorca ging bv elke dag een droog broodje mee. Eet je niet snel teveel van omdat het zo lekker is...
Pino, medewageninger. Wel even oplettend lezen he?Pino schreef:Curare is ook puur natuur, maar daarom niet even goed.
Het automatisme waarmee bio als goed wordt gepredikt slaat soms door (zie de Franse supermarkten).
Pino (ook met een Wageningse achtergrond)

Ik pleit nergens voor 'puur natuur' en al zeker niet voor 'bio'. Wel 'onbewerkt', niet gestript van de voedingsstoffen waaraan onze lichamen gedurende de lange tijd dat we deze producten gebruiken gewend zijn geraakt.
Nard, mijn vraag wat eten wedstrijdrijders zie ik heel breed. Voor, tijdens en na.
En dat er een verschil is met voor, tijdens en na een wedstrijd dat begrijp ik.
al hoewel er mensen zijn die graag een rijstepuddinkje eten tijdens een wedstrijd.
Volgens mij is er weinig natuurlijks aan gel's, vloeibare voeding en repen.
En dat er een verschil is met voor, tijdens en na een wedstrijd dat begrijp ik.

al hoewel er mensen zijn die graag een rijstepuddinkje eten tijdens een wedstrijd.

Tijdens een marathon gaat zo'n vlaaitje er bij bij mij ook prima in!Jurriaan schreef:Nard, mijn vraag wat eten wedstrijdrijders zie ik heel breed. Voor, tijdens en na.
En dat er een verschil is met voor, tijdens en na een wedstrijd dat begrijp ik.![]()
Weinig natuurlijk, die sportvoeding. Klopt. Sportvoeding is zo'n beetje de meest 'onnatuurlijke' voeding die er is. Zeer bewerkt en zeer specifiek samengesteld. Ideaal voor het doel: Veel calorieën en vocht naar binnen terwijl je lichaam dat moeilijk kan verwerken. Gezond? Nee. Snel? Ja. Ik weet wat ik kies.

Maar zoals al gezegd, de overgrote bulk van je eten is voor voor en na. Dáár maken de keuzes uit voor je gezondheid. Ik behandel trainingen om die reden dan ook niet als wedstrijden qua eten. Vandaar bv volkoren boterhammen met appelstroop mee tijdens een training, maar nooit tijdens een wedstrijd.
Goed dat er naar aanleiding van de training schema`s ook naar de voeding wordt gevraagd de een kan niet zonder de ander. Verbeteren doe je eigenlijk tijdens het herstel en voor herstel heb je de juiste voeding nodig. (Ik eet wel goed alleen teveel
)
Ik gebruik voor het drinken voor, na en tijdens: Maxim energy drink.
Niet expirimenteren maar in een boterham zakje mee of bidons aangeven.
(in een hoekje van het boterham zakje zodat je een tuitje krijgt die trek ik eraf met mijn tabden en doe ik in de bidon)
Voor na ga ik nu aan de maxim herstel (leve de sponsoring) Ik gebruikte een wei product voor bodybuilders maar dat zette teveel aan.
Eten is lastiger voor mij, als ik gels gebruik dan krijg ik obstipatie en na 7 uur pijn in de buik. Ik ben dan aan wit brood met jam en bananen. Iemand tips?

Ik gebruik voor het drinken voor, na en tijdens: Maxim energy drink.
Niet expirimenteren maar in een boterham zakje mee of bidons aangeven.
(in een hoekje van het boterham zakje zodat je een tuitje krijgt die trek ik eraf met mijn tabden en doe ik in de bidon)
Voor na ga ik nu aan de maxim herstel (leve de sponsoring) Ik gebruikte een wei product voor bodybuilders maar dat zette teveel aan.
Eten is lastiger voor mij, als ik gels gebruik dan krijg ik obstipatie en na 7 uur pijn in de buik. Ik ben dan aan wit brood met jam en bananen. Iemand tips?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Probeer een een ander merk.ott schreef: als ik gels gebruik dan krijg ik obstipatie en na 7 uur pijn in de buik. Ik ben dan aan wit brood met jam en bananen. Iemand tips?
Neem geen banaan,dit valt te zwaar voor je (inmiddels lege) maag.
Probeer een Snelle Jelle's op die hele lange stukken.In Snelle Jelle's zit geen vet en dat stelt de maag zeer op prijs.Inspanningen+vet=probleem
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
Sinds vorig jaar neem ik tijdens de wedstrijd geen gel meer, ik kom zonder gel ook wel aan mijn max intake aan koolhydraten. 20-30 minuten voor het einde neem ik een bidon met cola (mix half cola, half water, paar schepjes maltodextrine) voor een beetje extra kick. Afgelopen weekend probeerde ik voor de verandering om nep-Bull te nemen in plaats van cola: geen goed idee, het voornaamste extra effect dat ik merkte is dat ik veel meer last had van slijm
Volgende keer weer gewoon cola dus!

Die colabidon maak ik doorgaans al de avond van te voren, het koolzuur is dan wel zo goed als weg tegen de tijd dat die bidon aan de beurt is.
Voor de training drink ik van alles, na de training drink ik ook van alles, net waar ik zin in heb. Over het algemeen drink ik tijdens een training genoeg om niet met een vochttekort thuis te komen. Af en toe, na een zware training, drink ik iets van een herstelachtig drankje.
Voor de training drink ik van alles, na de training drink ik ook van alles, net waar ik zin in heb. Over het algemeen drink ik tijdens een training genoeg om niet met een vochttekort thuis te komen. Af en toe, na een zware training, drink ik iets van een herstelachtig drankje.