70 km bouillon singlespeed?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
De Lars Cuevas
70 km bouillon singlespeed?

Bericht door De Lars Cuevas » ma aug 10, 2009 10:01 am

Hee hoi,

sommigen van jullie hebben ervaring met mara's zonder versnellingen.

Zou de 70km van Bouillon een beetje te doen zijn op de single, en zo ja, met welke versnelling? En o ja, zou het ook leuk zijn? :D

Ter indicatie:
ik was dit jaar geloof ik de 2e of 3e singler in Oosterbeek op de 75 minuten. Ben een paar plekkies voor Jeroen vd Brand geëindigd (die die dag geared reed). Ik heb gereden met 29', 190mm cranks en 34-19. Dat was voor mijn vorm denk ik net wat te zwaar, maar ik kon alles fietsen wat de de meerderheid van de gearies ook fietste (dwz: per rondje op 2 punten lopen).

Suggesties graag! :)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma aug 10, 2009 11:26 am

Jeroen zal dan we ERG rustig aan gedaan hebben, of je had een ongewoon snelle fiets.

Serieus, 70km SS, achteraf zal dat ongetwijfekd dikke pret zijn. Tijdens, misschien de eerste 10km ofzo? Maargoed, dat is het hele idee van fietsen natuurlijk. Met SS heb je de pret meer verschoven naar achteraf ipv tijdens. Vandaar dat bier een extra prominente rol heeft in het geheel.

Snelle signlespeeders pakken een onverstandig groot verzet, en lopen dan gewoon de stijlere stukjes. tijdens het lopen verliezen ze geen terrein, of winnen zelfs. Op vlakker werk, zijn ze blij met de top range.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 10, 2009 11:39 am

Klok, hoe vaak heb jij singlespeed marathons gereden ;)

Vraag Dader of Willem12, die zijn bekend in dat gebied.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma aug 10, 2009 2:14 pm

JJ schreef:Klok, hoe vaak heb jij singlespeed marathons gereden ;)

Vraag Dader of Willem12, die zijn bekend in dat gebied.

JJ
Wil je me vertellen dat het leuker wordt na een dip bij 10km? Ik dacht dat ik op tijd stopte, misschien eerder te vroeg?? :-)

willem12

Bericht door willem12 » ma aug 10, 2009 3:48 pm

JJ schreef:Vraag Dader of Willem12, die zijn bekend in dat gebied.
JJ
Op gebied van marathons met zonder versnelling of singlespeeding in de Ardennen ? 8)

Ik neem aan dat je deze bedoeld: de Grand Raid Godefroy op 13 sept.
http://www.x-free.be/templates/home.php ... xt=Courses

Die 70km is wel te doen, check even op Mountainbike.be voor de reacties van de 26" mannen. Hij is relaxter dan Malmedy, maar dat kan ook moeilijk anders, ik schat hem van dezelfde orde als de Boucles de Hollange die Daan en ik vorig jaar gedaan hebben (en die ik dit jaar weer wil doen ??). Voor mij dus 2x pizza: 32x23 en voor Daan 40x23 geloof ik.

Klokkie heeft gelijk als het parcours grotendeels bestaat uit 5-8% klimmen en een paar uitschieters naar de 15%, dan is 5min lopen effectiver. Maar in Bouillon zal merendeel juist tussen de 10-15% zitten, stel je daar op in, anders loop je teveel. Ik zag je behoorlijk harken tijdens de Bergraces en dat gaat in de Belgische Ardennen een keer fout....dus mijn advies: minstens 2 tanden kleiner dan de Bergrace.

Tijdens de Bergraces, die kort duren, met kleine klimmetjes, is de hartslag continue hoog en kun je blind rammen. In Bouillon zijn de langste klimmen 150hm, daar kun je je behoorlijk op stuk fietsen. Ik probeer dan ook enorm te genieten van de afdalingen en ga niet "bijspinnen" om 1min te winnen, dan ben ik weer genoeg hersteld voor de volgende klim. Zo is een marathon op de singlespeed toch leuk. Ik ging echter meer kapot van de ongeveerde voorvork dan van de singlespeed, maar dat is ondertussen opgelost :)

P.s. Klokkie: je fietst met stijl de steile helling op.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

van den Mountainh

Bericht door van den Mountainh » ma aug 10, 2009 7:01 pm

Vorig jaar Houffalize 75km gereden met 32x22 29er.
Bergrace Oosterbeek 150min 36x20 29er, was net te gek, ging wel maar had liever een tandje lichter gehad ;)
Ik weet niet hoe het parcours er uit ziet, maar zo'n marathon moet wel pijn doen anders hoef je niet te douchen aan het eind :lol:

Pottser

Bericht door Pottser » ma aug 10, 2009 7:27 pm

Ik heb Bouillon nooit singlespeed gereden, maar wel andere Ardennen-marathons. Om het leven simpel te houden heb ik twee keuzes wat betreft mijn singlespeed-verzet. Eentje is 34 - 18 en die rijd ik in Utrecht ed. De andere is 34-21 en die rijd ik overal waar er echte heuvels zijn, Ardennen, Zuid Limburg. Sauerland e.d.. Het ideale verzet bestaat niet, daar hebben ze versnellingen voor uitgevonden. Met 34-21 kom ik vrijwel overal boven, ook in de langere Ardennenklimmetjes. Naarmate de afstand vordert, moet ik er gemiddeld wat vaker af. Overigens vind ik marathons op een singlespeed wel aardig. Elke berg aanvallen en voor de rest rustig rijden om klaar te zijn voor de volgende. Heb meestal niet het gevoel dat ik meer kapot ben op mijn singlespeed. Ik doe er ongetwijfeld langer over.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma aug 10, 2009 8:38 pm

goed adviezen, keep it coming! :)

Ik heb overigens alle afstanden van Bouillon (op de 100 en 40 na) al minimaal 1 keer gereden, maar altijd op een 26"geard hardtail/fully, en het is al even geleden. k zal eens kieken :)

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » ma aug 10, 2009 9:38 pm

Vorige week mijn eerste marathon gereden. De Erzgebirge Bike Marathon in Seiffen, 70 km. Met de singlespeed (26" en 32x22).
De aanloopronde op asfalt ging langzaam bergaf, hier heb ik verhoudingsgewijs de meeste tijd verloren. de eerste ronde (28km) ging een half uur sneller als gepland en in de tweede (laatste) ronde rustig aangedaan om kramp te voorkomen en zo nu en dan een helling opgelopen. De slotklim van 20% is gewoon lopen.
Het viel me alles mee hoe ik aan de finsh kwam, het doel was finishen in mijn eerste marathon. deze week wel last van een aantal aanhechtingen in de bovenbenen.

Zeker te doen en voor herhaling vatbaar.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di aug 11, 2009 4:50 pm

willem12 schreef:
P.s. Klokkie: je fietst met stijl de steile helling op.
Ik wijger al jaren steilpunten.

Ork

Bericht door Ork » wo sep 02, 2009 1:23 pm

Vorig jaar de 90km in Bouillon met 32:21 (26" wielen). Was heel leuk, maar door de heel slijkerige ondergrond ben ik wel vaak aan het lopen/strompelen gegaan. Veel gearies moesten dat tegen het einde ook wel doen.

Mijn filosofie/aanpak: rustig spinnen op de vlakke stukken, cruisen op de afdalingen en gestaag alles geven op de klimmen.

Als ik Bouillon weer ss zou doen, zou het misschien nog een tandje (of twee?) lichter zijn. Snelheid zegt mij niets :)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » di sep 08, 2009 8:40 pm

...Zojuist de fiets getest op 34-22. Amai, da's spinnen...

Het wordt overigens de 70km, ik ben benieuwd of ik het leuk ga vinden. :D

Ork

Bericht door Ork » za sep 12, 2009 7:41 am

Je zult het best leuk vinden. En je zult vooral blij zijn dat je voor een licht verzet gegaan bent!

driven

Bericht door driven » zo sep 13, 2009 9:24 pm

en did you finish?en hoe beviel het 8)
old school never dies

De Lars Cuevas

Re: 70 km bouillon singlespeed?

Bericht door De Lars Cuevas » ma sep 14, 2009 11:37 am

Nou, dát was leuk :D . Het ging best goed en is voor herhaling vatbaar!

We waren daar met een groep kabouters en bike2builders. Goed gezelschap!

Vóór de start heb ik even kennis gemaakt met Ork, op zijn witte On-one-of-a-kind. En om 8u45 ging het dan los. Eigen tempo zoeken en lekker rijden.
Ik heb alles kunnen fietsen. Soms maar nét hoor, er waren ~4 passages waar het er om spande. Gelukkig was het parcours droog! Een tandje zwaarder had wellicht gekund, maar of ik dan álles had kunnen rijden…

Drukte is best vervelend. Bergop sur place heeft me een keer behoed voor afstappen. En soms moest ik op steile ramps het eigenlijk-niet-berijdbare spoor kiezen, om dan alsnog fietsend boven te komen. Dat voelt wel stoer 8) .

De 70km had veel stukken waar je als singler minder mee kan. Schotter licht bergaf, asfalt. Rusten dan maar, continu vol spinnen is kansloos. En indien mogelijk aanhaken bij gearies. Lekker in het wiel, intermitterend spinnen, en zoveel mogelijk het freewheel laten ratelen. En o ja, alle verwijtende blikken negeren :D .

De finishafdaling was vet, het was het slot van het freerideparcours van zaterdag. Daar heb ik nog wat mensen teruggepakt die liepen :D .

Moe? Jawel. Vooral de steile stoempstukjes tellen best op. Maar zeker niet überkapot ofzo. Vooraf had ik nog wat angst voor mijn knieen, de rechter slijmbeurs was onlangs wat over de zeik. Maar dat probleem heeft zichzelf schijnbaar opgelost.
Met iets meer training is de 90 denk ik ook leuk. Volgens Ork is het i.i.g. beter geschikt voor singlers.

Uiteindelijk klokte ik 3u32. Sneller dan verwacht, maar wat het waard is… Volgens mij heeft NIEMAND 70km gereden. Na een uur zat ik ineens in een peloton van 150 man dat terugrijdend de route weer opzocht. Zeker 10 minuten mee verloren. Kameraad Leon zat achter me, maar halverwege haalde ik hem plots weer in. Hij was ineens ingehaald door de kopgroep, en ook die was later fout gereden… En Ork had maar 63km op de klok. Waardeloos :x .

Mijn fiets liep ook lekker. Het was lang geleden dat ik met een hardtail in het buitenland was. Maar de afdalingen waren niet zo heftig dat ik de achtervering echt miste. En het nieuwe stuurt is ook goedgekeurd, dat voelde zowel bergop als bergaf een stuk beter dan het vorige!

Tot slot heeft Ork nog even mijn fiets geproefd. Iets zegt dat hij nu ook iets nieuws wil…

Het was een goed weekend! :D

Ork

Bericht door Ork » ma sep 14, 2009 3:53 pm

Ork heeft fiets inderdaad geproefd en goed bevonden. Mijn volgende frame heeft 29" wielen (een behoorlijk statement na 100 meter testen).

Respect voor De Lars Cuevas. De laatste klim bleef eindeloos komen, en komen, en komen. Blij dat ik toch een versnelling van 1 op 1 aan boord had. Zo'n klim klaren op SS moet pijn gedaan hebben.

We hadden inderdaad maar 62km op de teller. Heeeeel vreemd. De lus van de 90km is een stuk uitdagender, trouwens. Minder stukken asfalt, en ruwere afdalingen/klimmen. Ook technisch gezien is de 70km niet moeilijk te noemen. Er waren geen do-or-die momenten.
Dat gezegd zijnde, kan ik enkel de woorden van De Lars Cuevas herhalen: zeker voor herhaling vatbaar! Bouillon is echt het donkerste hart van de Ardennen :evil:

wictor

Bericht door wictor » ma sep 14, 2009 5:39 pm

Man o man wat ben ik blij dat ik niet op de singlespeed reed :-) Gelukkig was het wel weer feest zoals vanouds.

dader

Bericht door dader » ma sep 14, 2009 5:54 pm

Lekker hoor!
Volgend weekend naar Hollange? Of hebben jullie even genoeg gehad?

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma sep 14, 2009 7:14 pm

dader schreef:Lekker hoor!
Volgend weekend naar Hollange? Of hebben jullie even genoeg gehad?
Ik twijfel er wel een beetje over ja :D

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » ma sep 14, 2009 8:32 pm

Leuk om te lezen en cool dat je alles opkwam!

Organisatie dus nog steeds slecht. Reden voor mij (en veel anderen) om daar niet meer te komen voor de raid. Was vroeger een vaste afspraak.

Mooi gebied blijft het. Ook voor de racefiets trouwens!

wictor

Bericht door wictor » ma sep 14, 2009 9:28 pm

Valt wel mee, die organisatie.

- de 90 en 40 klopte qua duur wel
- de bewegwijzering was toch echt duidelijker dan in voorgaande jaren, met name vroegere pijlen, bevestigingsmarkering, en splitsen van de route
- bijschrijven kon de avond er voor nog (voorheen niet....) wat voor 1 van onze groep een uitkomst was
- posten waren rijkelijk gevuld ipv 3/4 leeg zoals ik in Belgie wel eens mee gemaakt heb

Enige minpuntje is dat ze mijn chip en stuurnummer niet samen in de goede envelop hebben gedaan, en nu een andere naam bij mijn nummer / uitslag staat. ;-)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » di sep 15, 2009 7:06 pm

wictor schreef:Valt wel mee, die organisatie.
- bijschrijven kon de avond er voor nog (voorheen niet....)
- posten waren rijkelijk gevuld ipv 3/4 leeg zoals ik in Belgie wel eens mee gemaakt heb
Helemaal mee eens.

En toch zou ik de volgende keer de 70 km niet wéér rijden zonder de toezegging van de organisatie dat de routeaanduidingen verbeterd gaan worden. Zo heb ik het ook verwoord in mijn mail naar de organisatie. Ik vond dat het dermate fout was gegaan, dat ik er wel even opbouwend bij ze over mocht klagen :D

Plaats reactie