Fox F29 G2 geo icm Kona Kula 29er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
_Erik
Fox F29 G2 geo icm Kona Kula 29er

Bericht door _Erik » wo okt 14, 2009 9:13 pm

Ik heb deze vraag ook al bij de 'buren' uitgezet en ben benieuwd wat jullie visie er op is.

De vraag:
Ik wil een fox f29 G2vork in mijn kona kula 2-9 monteren. Die fox vorken zijn aangepast op de befaamde G2 geo van Meneer Fisher. Heeft die G2 geo invloed op de geometrie van mijn Kona? Inmiddels heb ik begrepen dat die G2 geo ervoor dat je meer offset en minder trail hebt, waardoor de kona wat wendbaarder / nerveuzer wordt. (JeroenK, bedankt!) Iets waar ik overigens geen problemen mee heb! Nu hangt er een rockshox tora vork in, met die vork krijg ik het niet voor elkaar het comfort en rijgedrag te creeren dat ik met mijn andere fiets met een reba wel krijg.
Wat kunnen de verdere voordelige/ nadelige gevolgen daarvan zijn voor mijn fiets? En zijn er ervaringen met een F29 G2 in een niet G2 frame?

Alvast bedankt!

Tot slot: het gaat om deze fiets:
Afbeelding

ott

Bericht door ott » do okt 15, 2009 8:40 am

JeroenK schreef:Ohjee, dit is een van de meest gestelde vragen op het 29er deel van MTBR. Je zou daar eens kunnen rondkijken. Niets mis mee om hem hier ook te stellen hoor!

Een G2 vork heeft meer offset (de afstand van de as tot de denkbeeldige lijn door de balhoofdbuis) dan niet-G2 vorken. Dat zorgt voor minder trail (naloop), wat je fiets minder stabiel maakt, dus iets wendbaarder.

Afbeelding

Fisher combineert een wat vlakkere balhoofdhoek met meer offset, om een bepaalde naloop te krijgen. Op jouw Kona wordt dit gedaan door een steilere balhoofdhoek, met minder offset. Het resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn.

Als je een G2 vork monteert, dan wint je fiets aan wendbaarheid. Het ligt er aan wat jij wil en hoe je je fiets nu vindt rijden. Vindt je hem nu al vrij nerveus en heb je liever een stabiele fiets? Niet doen dan. Mag hij best wat sneller sturen? Doen.

Twentyniners kunnen best veel hebben, omdat ze sowieso wat stabieler worden, zodra de wielen gaan ronddraaien.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JeroenK

Bericht door JeroenK » do okt 15, 2009 8:50 am

:D hahahahaha, bedankt Ott, hoef ik het zelf niet te doen ;)

Je hebt gezien dat ie niet precies dezelfde vraag stelt hè?
Laatst gewijzigd door JeroenK op do okt 15, 2009 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Re: Fox F29 G2 geo icm Kona Kula 29er

Bericht door DeKerfs » do okt 15, 2009 9:22 am

_Erik schreef: Nu hangt er een rockshox tora vork in, met die vork krijg ik het niet voor elkaar het comfort en rijgedrag te creeren dat ik met mijn andere fiets met een reba wel krijg.
Define 'andere fiest met Reba' ?

JeroenK

Bericht door JeroenK » do okt 15, 2009 9:40 am

Een Fox zal je in ieder geval het comfort geven dat je zoekt, vergelijkbaar met een Reba.

Welke maat is je Kona? De 18" heeft een balhoofdhoek van 71 graden, de 19" heeft 72 graden. De on-one scandal heeft ook 72 graden en daar zetten ze hun vaste vork met 47mm offset in, wat niet zoveel is als de 51 van Fisher, maar al een stuk meer dan de 43 (vermoedelijk) van de Tora. Volgens mij rijdt Ninko met deze combinatie en die is erg tevreden met het lekker vlotte stuurgedrag.

Mocht je een Fox G2 gevonden hebben: Let heel erg goed op de stuurbuislengte die je nodig hebt. Fishers hebben een nogal korte balhoofdbuis en jij hebt heel wat nodig, zo te zien.

dré

Bericht door dré » do okt 15, 2009 11:18 am

JeroenK schreef:Een Fox zal je in ieder geval het comfort geven dat je zoekt, vergelijkbaar met een Reba.

Welke maat is je Kona? De 18" heeft een balhoofdhoek van 71 graden, de 19" heeft 72 graden. De on-one scandal heeft ook 72 graden en daar zetten ze hun vaste vork met 47mm offset in, wat niet zoveel is als de 51 van Fisher, maar al een stuk meer dan de 43 (vermoedelijk) van de Tora. Volgens mij rijdt Ninko met deze combinatie en die is erg tevreden met het lekker vlotte stuurgedrag.

Mocht je een Fox G2 gevonden hebben: Let heel erg goed op de stuurbuislengte die je nodig hebt. Fishers hebben een nogal korte balhoofdbuis en jij hebt heel wat nodig, zo te zien.

heeft een fox vork ook meer veerweg en inbouwhoogte?
20 mm scheelt zo weer een graad met de balhoofdhoek en dat zou gunstig kunnen zijn

Een OS-blackbuck heeft met een vaste vork een offset van 51 mm en een balhoofdhoek van 74 graden. Daar is prima mee te rijden dus met die kona gaat dat ook lukken.

JeroenK

Bericht door JeroenK » do okt 15, 2009 11:35 am

dré schreef:

20 mm scheelt zo weer een graad met de balhoofdhoek en dat zou gunstig kunnen zijn
Zo uit mijn hoofd verschilt dat niet echt met een Tora.

De meeste F29's komen als 80mm, maar zijn allemaal te verbouwen naar 100, door het weghalen van een travel spacer die onder de negatieve veer zit geklikt.

Het is dus niet snel een miskoop: Als ie met 80mm té zenuwachtig blijkt te zijn, dan is naar 100 bouwen een mogelijkheid. Het stuurgedrag komt dan weer snel richting een non-G2 vork.

mateis

Bericht door mateis » do okt 15, 2009 11:44 am

De Kona hierboven is groter dan 18". Iig 19", waarschijnlijk 20" als ik het zo in mag schatten van een afstandje. Misschien is dit zelfs het exemplaar waar ik in een bepaalde winkel in Vlaardingen bijna een jaar tegenaan heb lopen kijken? :o

Verder voegt _K net toe wat ik te zeggen had, zie ik. :D

bartje325i

Bericht door bartje325i » do okt 15, 2009 4:47 pm

JeroenK schreef:
dré schreef:

Zo uit mijn hoofd verschilt dat niet echt met een Tora.

De meeste F29's komen als 80mm, maar zijn allemaal te verbouwen naar 100, door het weghalen van een travel spacer die onder de negatieve veer zit geklikt.

Het is dus niet snel een miskoop: Als ie met 80mm té zenuwachtig blijkt te zijn, dan is naar 100 bouwen een mogelijkheid. Het stuurgedrag komt dan weer snel richting een non-G2 vork.
Volgens mij werkt dat niet. In ieder geval met de "normale" vork niet.
Dan kun je de 80mm NIET ombouwen naar 100mm. Andersom uiteraard wel.

JeroenK

Bericht door JeroenK » do okt 15, 2009 5:02 pm

*zucht* 8)

Zelfs Fox zelf heeft hierover tegenstrijdige berichten verspreid, maar geloof me: Het kan. Bij 2008 en 2009 G2 vorken in ieder geval. Er zijn Fox vorken waarbij het niet kan, volgens mij met name de 26" F80X, maar volgens mij zit je bij de F29 safe. Ik zal voor de zekerheid nog eens op MTBR nazoeken om welke types het ging.

Ik heb in ieder geval zo mijn eigen Fox F29 RL (OEM in een Fisher Paragon) naar 100 omgebouwd en weer terug.

JeroenK

Bericht door JeroenK » do okt 15, 2009 5:12 pm

Gaat wel een beetje off topic, maar hier de handleiding voor de travel change:

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=361537

Heel vermakelijk, met de topic starter die eerst de demper kant open maakt, echter, alleen de lucht kant hoeft er uit, want daar zit de spacer... de onderpoten hoeven niet eens van de kroon af. Vervolgens een paar lui die trouw roepen dat het niet kan en dat Fox dat zegt.

Daarna de plaatjes dat het toch gewoon kan. Fox zegt het inderdaad, maar het manual blijkt op dit punt fout te zijn :lol:. Vast het merendeel gecopiëerd van de 26" vorken en dat zinnetje per ongeluk laten zitten.

ott

Bericht door ott » do okt 15, 2009 5:31 pm

JeroenK schreef::D hahahahaha, bedankt Ott, hoef ik het zelf niet te doen ;)

Je hebt gezien dat ie niet precies dezelfde vraag stelt hè?
Wat t`is geeft ook de voordelen en nadelen weer :D
Heb er een studie van gemaakt toen ik 29er in de 1x1 26er heb gestopt in de praktijk blijkt dat het verchil niet merkbaar is, denk dat dit ook zo`n gevaletje is (als de inbouwhoogte klopt)

edit: MAW zonder voldoende referentie kader zul je het verschil niet merekn
Laatst gewijzigd door ott op za okt 17, 2009 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

_Erik

Re: Fox F29 G2 geo icm Kona Kula 29er

Bericht door _Erik » do okt 15, 2009 8:27 pm

DeKerfs schreef:Define 'andere fiest met Reba' ?
Santos SCC03.
JeroenK schreef:Welke maat is je Kona?
L. (19") De Fox die ik op het oog heb (afkomstig uit een Trek 69er) staat nu op 100mm.
Mateis schreef:Misschien is dit zelfs het exemplaar waar ik in een bepaalde winkel in Vlaardingen bijna een jaar tegenaan heb lopen kijken?
Nee. Deze komt bij Xycletracx (Zwolle) vandaan.

De inbouwhoogte/ hoogte van de vorkbuis ben ik nu aan het navragen. Die Kona heeft, incl stuurpen, 20,5 cm nodig...

bartje325i

Bericht door bartje325i » do okt 15, 2009 11:11 pm

JeroenK schreef:*zucht* 8)

Zelfs Fox zelf heeft hierover tegenstrijdige berichten verspreid, maar geloof me: Het kan. Bij 2008 en 2009 G2 vorken in ieder geval. Er zijn Fox vorken waarbij het niet kan, volgens mij met name de 26" F80X, maar volgens mij zit je bij de F29 safe. Ik zal voor de zekerheid nog eens op MTBR nazoeken om welke types het ging.

Ik heb in ieder geval zo mijn eigen Fox F29 RL (OEM in een Fisher Paragon) naar 100 omgebouwd en weer terug.
Ik zei ook niet dat ik het wist. Alleen dat het bij mijn 26 inch F80 RLC niet werkt, omdat ik het zelf heb ervaren. Het zou jammer zijn dat iemand een vork koopt en vervolgens kan het plannetje niet doorgaan.
Gelukkig heb jij gelijk en is er dus niks aan de hand :arms:

bartje325i

Bericht door bartje325i » vr okt 23, 2009 9:37 pm

ott schreef:
JeroenK schreef:Ohjee, dit is een van de meest gestelde vragen op het 29er deel van MTBR. Je zou daar eens kunnen rondkijken. Niets mis mee om hem hier ook te stellen hoor!

Een G2 vork heeft meer offset (de afstand van de as tot de denkbeeldige lijn door de balhoofdbuis) dan niet-G2 vorken. Dat zorgt voor minder trail (naloop), wat je fiets minder stabiel maakt, dus iets wendbaarder.

Afbeelding

Fisher combineert een wat vlakkere balhoofdhoek met meer offset, om een bepaalde naloop te krijgen. Op jouw Kona wordt dit gedaan door een steilere balhoofdhoek, met minder offset. Het resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn.

Als je een G2 vork monteert, dan wint je fiets aan wendbaarheid. Het ligt er aan wat jij wil en hoe je je fiets nu vindt rijden. Vindt je hem nu al vrij nerveus en heb je liever een stabiele fiets? Niet doen dan. Mag hij best wat sneller sturen? Doen.

Twentyniners kunnen best veel hebben, omdat ze sowieso wat stabieler worden, zodra de wielen gaan ronddraaien.
Okè kan iemand met helpen met dit plaatje? Zoals ik het zie zou een omafiets dus heel wendbaar zijn? Zo'n vork heeft namelijk ook meer/veel offset, maar stuurt in mijn ogen alles behalve direct... Kan iemand voor mij deze redenering uit m'n hoofd krijgen? De wielbasis wordt toch ook groter en dus bijna automatisch minder wendbaar, maar wel stabieler toch?

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr okt 23, 2009 9:53 pm

Een omafiets heeft niet alleen een enorme buiging in de vork (dus veel offset), maar ook een enorm vlakke balhoofdhoek.

Ga maar na: De schuine stippellijn komt nóg schuiner te liggen, dan met je nogal wat offset toevoegen om op dezelfde trial maat uit te komen. Inderdaad, dat leidt bij elkaar tot extra wielbasis.

Stadsfietsen kunnen vreselijk wendbaar zijn, trouwens. Het is maar net hoe ze ontworpen zijn.

mateis

Bericht door mateis » vr okt 23, 2009 9:54 pm

Nou... Je hebt dus nog een variabele: de stuurhoek. En die is bij omafietsen volgens mij heel veel kleiner dan de 70-72* die je op 29ers ziet.

Om het echt volledig te maken: de korte rechte in de bovenstaande driehoek, de naloop of trail dus, wordt beinvloed door: 1. vorksprong, 2. stuurhoek en 3. de wielmaat (straal vanaf het midden van de as tot de onderkant van de buitenband).

bartje325i

Bericht door bartje325i » vr okt 23, 2009 10:24 pm

Maar een fiets met een geometrie voor bijv. fox 100mm veerweg.
Daar zet ik een fox met 80mm veerweg in, dan wordt ie toch wendbaarder. (stuurt sneller) Of heeft dat dan alleen maar te maken met het feit dat de balhoofdhoek steiler wordt?

Dus een vork met dezelfde inbouwhoogte, maar meer offset/forkrake wordt bij dezelfde framegeometrie wendbaarder? En hoeveel invloed heeft een kleinere/grotere inbouwhoogte op de offset/forkrake?

mateis

Bericht door mateis » za okt 24, 2009 8:54 am

1. inderdaad, alleen door de steilere stuurhoek. (mogelijk klein verschil in gewichtsbalans van rijder op fiets negerende; zonder wijzigingen in de opstelling van stuur en zadel kom je immers iets meer voorover te liggen. Hoe dat exact uitpakt is moeilijk zo theoretisch te benoemen)
2. ja, inderdaad.
2.1 op de offset/forkrake/vorksprong heeft de inbouwhoogte van de vork op zich geen invloed, maar dus wel op de trail/naloop. Wordt je al gek van de terminologie?

Nu je toch eigenlijk wel geslaagd bent voor dit eerste examen ;) , kunnen we het misschien nog ingewikkelder maken. Op het stuurgedrag van een fiets zijn nog veel meer factoren van grote invloed: bv wielbasis, hoogte bracket, hoogte zadel, hoogte stuur, lengte stuurpen, breedte stuur, etc. Ik zie geen mogelijkheden om dat allemaal te theoretiseren. Met de meeste van die factoren moet je trouwens ook een compromis sluiten op andere punten, bv ergonomie en aandrijvingsefficientie. Het leuke is dat de berijder van de fiets nog steeds het belangrijkste is: uiteindelijk bepaalt de factor body-english toch voor het grootste deel hoe je bocht door gaat... Maar ja, het gaat ons natuurlijk weer net om die laatste paar procent.

JeroenK

Bericht door JeroenK » za okt 24, 2009 10:15 am

Misschien moeten we die mede WTOS'er van je die bezig is met "PhD Research to determine the handling qualities of a bicycle" eens een stukje voor DP laten schrijven. Op voorwaarde dat dat op een begrijpelijke manier lukt :lol: . DeKerfs, laat maar weten als je dat wat lijkt ;).

mateis

Bericht door mateis » za okt 24, 2009 2:25 pm

Idd, time to bring in the other JK. :D

profi

Bericht door profi » do sep 02, 2010 11:06 am

Zou een dergelijke vork ook op een inbred small passen :)
bezoek ons gastenkamer www.breadandbutter.be

babbel

Vork

Bericht door babbel » do sep 02, 2010 2:59 pm

Ik rijd zelf op een Scandel ( dezelfde geo als de inbred)
Rijdt fantastisch

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr sep 03, 2010 12:36 pm

Is die Kona met Fox er nu al?

Maat van me heeft (mijn) F29 in zijn Scandal gezet. WEL eerst naar 100mm verlengd (want dat kan gewoon). Dat scheelt weer een graadje overdreven stijlte. Het resultaat (~71º stuurbuishoek en 51mm offset) is pretty damn perfect voor Nederland.
Wel je stuur op de ideale hoogte (=zo laag mogelijk;) zetten.
Standaard 72º met 38/39mm offset is een 29"er gewoon saai.
Ik had de Inbred (van origine ongeveerd) daarom ook 47mm bedacht, wat naar mijn smaak zo snel is iemand ooit nodig kan hebben.
In mijn Redline Monocog, door een iets kortere Surly vork met 43mm offset, kom ik uit op 72.2º/43mm, maar iets liever heb ik toch de (compactere) Flight met 71º/47mm. Maar ik ben daarin bevooroordeeld. die had ik redline voorgesteld 71º/50mm te maken, maar bij gebrek aan verende vorken met meer dan 39mm indertijd, durfden ze dat niet.

Plaats reactie