rotor mtb Q rings

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
de lynx
rotor mtb Q rings

Bericht door de lynx » di nov 10, 2009 8:16 pm

http://www.rotorbike.com/nueva/holandes ... ngs3x9.htm

De ei vormige kettingbladen werkt dat nu echt het klinkt logisch maar waarom kom je dat verder nergens tegen?

ik overweeg dit voor mijn stumpjumper fsr '09

Wat vinden jullie?
Volgens de man die ik gesproken heb op bike motion is het net zo duur als SLX maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di nov 10, 2009 8:34 pm

Euhm, Sauser en Stander en Todd Wells reden er dit seizoen toch mee. Niet de minsten. En in de CX rijden de Van den Brand's en de Vosjes ook met Q-rings van Rotor.

marten

Re: rotor mtb Q rings

Bericht door marten » di nov 10, 2009 8:43 pm

de lynx schreef:[urlhttp://www.rotorbike.com/nueva/holandes/mtb_qrings3x9.htm[/url]

De ei vormige kettingbladen werkt dat nu echt het klinkt logisch maar waarom kom je dat verder nergens tegen?
eeh, beter zoeken?

Egg rings
Shimano Biopace
Polchlopek
Thetic

Ze staan al in Sharp, 1898!
/Marten

amigo

Bericht door amigo » wo nov 11, 2009 7:18 am

Maarrrr... werkt het?

flash

Bericht door flash » wo nov 11, 2009 12:25 pm

Ik rijd al ruim 2 jaar met Rotor Q-rings op een Rotor Agilis crankset en ik ben erg tevreden. Het grootste verschil vind ik dat je minder zit te stoempen, het trappen gaat een stuk geleidelijker/soepeler.

Het systeem van Rotor is niet te vergelijken met de oude Biopace van Shimano, deze waren eigenlijk net verkeerd om ontworpen. En je komt het nog niet zo veel tegen omdat Rotor nog een vrij klein bedrijf is wat wel hard aan de weg aan het timmeren is. Komend seizoen worden er voor het eerst op een aantal fietsen de bladen OEM gemonteerd, ik geloof op o.a. Look.

Een nadeel kan alleen zijn dat je voorderailleur wat hoger geplaatst moet worden, het afstellen vraagt wat meer aandacht. Maar als je dit goed gedaan hebt schakelt het prima. Verder hoef je nergens rekening mee te houden, gewoon bladen monteren, voorderailleur afstellen en gaan!

Ze bevallen mij zo goed dat ik zelfs van plan ben om in het voorjaar een Q-ring op m'n fixie te monteren, ik denk dat dit helemaal super gaat rijden!

In Haarlem bij Bikeplanet hebben ze wat setjes op voorraad liggen.
[url[/url]

mateis

Bericht door mateis » wo nov 11, 2009 2:10 pm

Een reden om er niet aan te beginnen, is dat je eigenlijk meteen al je fietsen moet doen, omdat je natuurlijk een bepaalde trapbeweging aanleert / aan moet leren. Dat maakt het voor velen een nogal ingewikkelde en dure operatie. Nieuwe tandbladen betekent immers in principe ook nog nieuwe cassette + ketting ivm anders jammer snelle slijtage aan tandbladen. Hmmm, voor drie gearries en twee singlespeeds (willekeurig geval :angelnot: ) praat je al gauw over E 600,-, nog zonder evt. crankvervanging ivm Rotors onvermogen om bepaalde steken te leveren in aanmerking te nemen. :shock:

Vergelijk het qwerty-toetsenbord. De optimaliteit daarvan is aanvechtbaar, maar dat houdt ook al een tijdje stand inmiddels. Path-dependency heet dat.

de lynx

hm

Bericht door de lynx » wo nov 11, 2009 8:02 pm

Dat klinkt aannemelijk, maar ik heb enkel een stumpy en een racefiets waar als zoiets bevalt ik met alle plezier nieuwe bladen enzo opleg. Voor mijn stadsfiets (surly LHT) vind ik dat niet nodig.

flash

Bericht door flash » do nov 12, 2009 1:05 pm

mateis schreef:Een reden om er niet aan te beginnen, is dat je eigenlijk meteen al je fietsen moet doen, omdat je natuurlijk een bepaalde trapbeweging aanleert / aan moet leren. Dat maakt het voor velen een nogal ingewikkelde en dure operatie. Nieuwe tandbladen betekent immers in principe ook nog nieuwe cassette + ketting ivm anders jammer snelle slijtage aan tandbladen. Hmmm, voor drie gearries en twee singlespeeds (willekeurig geval :angelnot: ) praat je al gauw over E 600,-, nog zonder evt. crankvervanging ivm Rotors onvermogen om bepaalde steken te leveren in aanmerking te nemen. :shock:

Vergelijk het qwerty-toetsenbord. De optimaliteit daarvan is aanvechtbaar, maar dat houdt ook al een tijdje stand inmiddels. Path-dependency heet dat.
Zoals jij het beschrijft lijkt 't net alsof je opnieuw moet leren fietsen....
Het verschil met gewone bladen is niet zo extreem groot hoor, ik heb op één van m'n mtb's q-rings en na 2 omwentelingen ben je weer 'gewend' als ik op een andere fiets stap. Maar het blijft altijd weer heerlijk aanvoelen als ik op de mtb met q-rings stap.

In onderstaand document vind je alle info van rotor zelf:
http://www.rotorbike.com/nueva/pdf/Q-RingsEnMTB.pdf
[url[/url]

mateis

Bericht door mateis » di nov 17, 2009 11:41 pm

Ja klopt, was idd een beetje mijn achterliggende vooronderstelling. Praktijkgeluid is dus dat dat wel meevalt. Toch probeer ik al mijn fietsen vooralsnog zo gelijk mogelijk te houden qua zit en trappositie/beweging. He, het conservatisme in de wielerwereld. :D

Ik zag afgelopen weekend bij een cross trouwens iemand die een dubbel had met een klein normaal, rond blad en een grote Q-ring. Dat was achter op een auto na de race, dus niet meer gesproken erover. :o

Plaats reactie