1 x 9 setup
Moderators:JJ, Beheerders
Als je met de 'buitenboord'lagers rijdt hoef je volgens mij alleen maar 1 vulringetje weg te halen... Bij Octalink, Isis en vierkant (hoe het ook heet) is dat natuurlijk een ander verhaal!Fry schreef:Ik zou nooit zo een chainguide monteren zoals die MRP. Tracht er eentje te vinden zoals een roox chaindog die je op de buis van het frame monteert ipv op de BB. Bij die MRP moet je een andere BB gaan kopen, 73mm indien je 68mm rijdt.
49.90 $ + ongeveer 12 $ verzending (niet express, ongeveer 2 weken wachten)partyboj schreef:Hoe duur was de MRP als je 'm uit de USA haalt?dmx schreef:Ik heb die mrp precies gekocht omdat ik geen klem op de zadelbuis wilde. Met HT2 lagers is er geen enkel probleem.
Ik zag dat ze binnenkort ook bij CrC te krijgen zijn voor 43 E.
Uhhh?partyboj schreef:Je hoefde dus geen invoerrechten te betalen?
Geluk gehad dan zeker!
Omgerekend is dat dus nog wel goedkoper... ik zal eens nadenken wat ik zal doen.
Dank voor de info!
Huidige CC koers ligt rond de 1.35... Maar ook al gebruik je de 1.4 van XE dan is CRC is het nog steeds break-even met CRC. Maargoed, hoe lang gaat het duren voor CRC ze in huis heeft??
Als ik het omreken is 62 dollar ongeveer 46 Euro.Brum. schreef:Uhhh?partyboj schreef:Je hoefde dus geen invoerrechten te betalen?
Geluk gehad dan zeker!
Omgerekend is dat dus nog wel goedkoper... ik zal eens nadenken wat ik zal doen.
Dank voor de info!
Huidige CC koers ligt rond de 1.35... Maar ook al gebruik je de 1.4 van XE dan is CRC is het nog steeds break-even met CRC. Maargoed, hoe lang gaat het duren voor CRC ze in huis heeft??
Bij CrC betaal je 43 E, maar dan moet je ook nog verzendkosten betalen... dat komt er dus nog bij.
Wanneer CrC ze binnen krijgt is niet helemaal duidelijk, klantenservice gaf ook niet echt duidelijkheid.
Uit je laatste opmerking maak ik op dat de prijs hoger is dan jouw voorderailleur. Hierboven zie ik op een paar plekken een prijs voor de MRP staan. Rest van het topic al gelezen?Lurker schreef:Het doe mij denken aan een niet functionerende e-type derailleur.
Indien er iets van een prijs bekend is; is deze lager dan die van een normale derailleur?
Zo nee; wat is dan de meerwaarde(behalve 'omdat het kan+geld moet rollen')?
Redenen om dit te kopen:
- Het is lichter dan een voorderailleur.
- Het ziet er veel 'cleaner' uit, voor wie dit mooi vindt.
- Het is geen gedoe met begrenzingschroeven die te kort zijn.
- Een zitbuis gemonteerd exemplaar past niet op zitbuizen die ter hoogte van de montageplek al dikker worden naar de BB toe, of waar je in de knoei komt met de bevestiging van de onderbuis.
de topicstarter (ik dus) heeft allang een low budget prima functionerend alternatief bedacht.
Heb een oude dmr chainguide omgebouwd tot iets vrij minimaals dat wel uitstekend functioneert. Niet gewogen, maar denk ergens tussen de 50 en de 100 grammen zwaar. Dit in combinatie met een Middleburn crank + singlespeed blad + Phil Wood BB (thanks Dre) levert een erg simpel maar goed werkend geheel op. Vanwege de traditionele BB met vierkante as was dit de beste oplossing...denk ik.
Ik zal vanavond eens een fototje maken.
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/DMR_C ... 000000739/
Deze chainguide dus, en dan alle boutjes vervangen door iets lichters. Mijn ervaring tot nu toe: misschien niet lichter dan een derailleur, maar een singlespeed blad voor voelt wel veel zekerder aan, en 1 x 9 voelt zoveel simpeler!
misschien toch maar eens singlespeed proberen.
Heb een oude dmr chainguide omgebouwd tot iets vrij minimaals dat wel uitstekend functioneert. Niet gewogen, maar denk ergens tussen de 50 en de 100 grammen zwaar. Dit in combinatie met een Middleburn crank + singlespeed blad + Phil Wood BB (thanks Dre) levert een erg simpel maar goed werkend geheel op. Vanwege de traditionele BB met vierkante as was dit de beste oplossing...denk ik.
Ik zal vanavond eens een fototje maken.
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/DMR_C ... 000000739/
Deze chainguide dus, en dan alle boutjes vervangen door iets lichters. Mijn ervaring tot nu toe: misschien niet lichter dan een derailleur, maar een singlespeed blad voor voelt wel veel zekerder aan, en 1 x 9 voelt zoveel simpeler!
misschien toch maar eens singlespeed proberen.
Knap dat je op kan merken dat mijn voorderailleur goedkoper is dan de E-13.
Want ik vraag juist om een verkoopprijs; om zo te kijken of het een reële optie is.
Verder had ik de rest van het topic al gelezen en natuurlijk stond daar de adviesprijs
voor de hierboven getoonde E-13 niet bij.
Van het rijtje redenen blijft het gewicht als enige echte reden staan(met 50 nog wat gram is dat zeker lichter);
iets als te korte begrenzingsschroeven is voor iemand die dit soort toeren uit wilt halen toch niet echt 'gedoe'.
Verder kunnen smaken qua looks idd verschillen.
Ik heb geen stront in mijn ogen; ik ben gewoon kritisch wat materiaal betreft.
Verder is het reuze makkelijk om vijandig over te komen en 'low blows' te geven over mijn materiaal.
(Overigens betreft dat op mijn 1*8 fiets een simpele LX.)
Want ik vraag juist om een verkoopprijs; om zo te kijken of het een reële optie is.
Verder had ik de rest van het topic al gelezen en natuurlijk stond daar de adviesprijs
voor de hierboven getoonde E-13 niet bij.
Van het rijtje redenen blijft het gewicht als enige echte reden staan(met 50 nog wat gram is dat zeker lichter);
iets als te korte begrenzingsschroeven is voor iemand die dit soort toeren uit wilt halen toch niet echt 'gedoe'.
Verder kunnen smaken qua looks idd verschillen.
Ik heb geen stront in mijn ogen; ik ben gewoon kritisch wat materiaal betreft.
Verder is het reuze makkelijk om vijandig over te komen en 'low blows' te geven over mijn materiaal.
(Overigens betreft dat op mijn 1*8 fiets een simpele LX.)
Ik ben bezig een MTB op te bouwen met 1x9 en ben aan het kijken naar een oplossing. Een vooral cleane, weinig zichtbare, oplossing. Zo'n witte MRP zal qua kleur wel passen bij m'n frame (Taurine van dit jaar). Alleen is die niet passend voor BB30...
Voor degene die last heeft van een aflopende ketting, aan welke kant loopt de ketting er vaak af?
Als het alleen aan de binnenzijde is is dit misschien wel een optie. Kost 3,90 euro en verkrijgbaar in verschillende diameters.

http://www.bike-components.de/products/ ... enger.html
Het is kunststof, dus zal (snel) slijten. Ergens heb ik ook dit soort hulpstukjes gezien met een klein aluminium plaatje waar het nodig is.
Voor degene die last heeft van een aflopende ketting, aan welke kant loopt de ketting er vaak af?
Als het alleen aan de binnenzijde is is dit misschien wel een optie. Kost 3,90 euro en verkrijgbaar in verschillende diameters.

http://www.bike-components.de/products/ ... enger.html
Het is kunststof, dus zal (snel) slijten. Ergens heb ik ook dit soort hulpstukjes gezien met een klein aluminium plaatje waar het nodig is.
Zoals ik al eerder opmerkte: SURLY singlespeed stalen tandblad met hogere tanden, daar valt de ketting bijna nooit vanaf. Het blad weegt misschien iets meer, maar het is SUPER degelijk en SUPER duurzaam (en ook niet zo duur) ook voor race-cranks
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
http://www.paulcomp.com/images/chainkeepermain.png
Ook een mooie oplossing....
Ook een mooie oplossing....
Ik denk dat die van Martens plaatje beter werkt dan dat plastic haakje. Die laatste heb ik zelf op mijn crosser en het lukt me heel af en toe de ketting er daadwerkelijk tussendoor te krijgen, ook al zit het ding zo dicht op de ketting als maar kan.
Ding hierboven ziet er aanmerkelijk degelijker uit...
Ding hierboven ziet er aanmerkelijk degelijker uit...
dit is mijn setup (nu 2 maanden) Misschien niet heel lichtgewicht of strak. Maar werkt echt perfect in alle omstandigheden!
en kostte niks, oplossing lag gewoon ergens achterin mijn eigen berging....

p.s. sorry voor slechte foto's weinig licht en een harde flits + oude camera gaat natuurlijk niks worden
en kostte niks, oplossing lag gewoon ergens achterin mijn eigen berging....

p.s. sorry voor slechte foto's weinig licht en een harde flits + oude camera gaat natuurlijk niks worden
Gaat 'ie lekker meneer de singlepeedert ?

Ik zat al een tijdje met een scheef oog naar de SRAM i-motion 9 te kijken, om de Inbred wat meer geschikt te maken voor het hooggebergte.
Want als de beentjes niet sterk genoeg zijn, dan moeten we wat meer in techniek investeren, toch ?
Maar zo'n ding inbouwen in je simpele singlespeed fiets...
Shifter, cable, washer. en 't schijnt toch een Duits produkt te zijn (Sachs),maar SRAM heeft er een aardig Engels sausje overheen gegoten.
En zou dat nou wel wat zijn, al die versnellingen ?
Dus om niet langer in onzekerheid te blijven, en om niet meteen een kleine emmer euro's neer te tellen voor een achterwiel wat ik misschien toch nooit ga gebruiken, eerst maar eens de schuur in gedoken. Er ligt altijd nog wel wat oude zooi.
Te goed om weg te gooien, maar ooit uit voorzorg vervangen. Meestal voor een fietsvakantie.
Je kent dat wel. Een berg oude zooi in de hoek vd schuur.
Een 9-speed cassette 11-34, een Shimano 600 deraileur uit het jaar nul (heette toen nog geen Ultegra), en een nog oudere XT 7-speed thumbshifter. Hoezo 7 speed ? Er zaten altijd al 8 klikje in. Maar ook een frictie stand zonder klikjes, dus dat moet lukken.
En inderdaad, het werkt. En best goed eigenlijk.
Voor gebruik ik een 5-arm XT cranckstel, uit het pre XTR tijdperk, dus zeker zo oud als de shifter.
Daarop een Surly 36t rvs kettingblad.Bedoeld voor singlespeed, dus met volle tanden.
Tot nu toe is de (9-speed) ketting er netjes op blijven liggen, zonder hulp van een ketting geleider.
Ik zou natuurlijk ook een oude voorderailleur kunnen monteren om de ketting op z'n plek te houden, maar voor je het weet kom je dan in de verleiding om ook nog 2 voorbladen en een shifter extra te monteren...
Eerst maar eens zo, het gaat tot nu toe goed.
Zondag een rondje Meinweg gereden met deze setup, viel zeker niet tegen.
Wel zit ik inmiddels ernstig aan de nieuwe shimano 12-36 cassette te denken.
De 11t achter is een beetje overdreven (vergeleken met singlespeed) en de bedoeling was ook om de lange beklimmingen wat dragelijker te maken. Dat lukt met 36 beter dan met 34.
Met 36t voor heb ik dan mooi een bereik van 3:1 tot 1:1 in 9 stapjes. bijna net zo'n bereik als de i-motion 9.
Ai, komt toch die naaf weer om de hoek kijken.
En eigenlijk is die i-motion natuurlijk the poor man's Rohloff, dus als we dan toch een vers.naaf inbouwen...
Dus wat te doen .?.
Voorlopig fietsen !

Ik zat al een tijdje met een scheef oog naar de SRAM i-motion 9 te kijken, om de Inbred wat meer geschikt te maken voor het hooggebergte.
Want als de beentjes niet sterk genoeg zijn, dan moeten we wat meer in techniek investeren, toch ?
Maar zo'n ding inbouwen in je simpele singlespeed fiets...
Shifter, cable, washer. en 't schijnt toch een Duits produkt te zijn (Sachs),maar SRAM heeft er een aardig Engels sausje overheen gegoten.
En zou dat nou wel wat zijn, al die versnellingen ?
Dus om niet langer in onzekerheid te blijven, en om niet meteen een kleine emmer euro's neer te tellen voor een achterwiel wat ik misschien toch nooit ga gebruiken, eerst maar eens de schuur in gedoken. Er ligt altijd nog wel wat oude zooi.
Te goed om weg te gooien, maar ooit uit voorzorg vervangen. Meestal voor een fietsvakantie.
Je kent dat wel. Een berg oude zooi in de hoek vd schuur.
Een 9-speed cassette 11-34, een Shimano 600 deraileur uit het jaar nul (heette toen nog geen Ultegra), en een nog oudere XT 7-speed thumbshifter. Hoezo 7 speed ? Er zaten altijd al 8 klikje in. Maar ook een frictie stand zonder klikjes, dus dat moet lukken.
En inderdaad, het werkt. En best goed eigenlijk.
Voor gebruik ik een 5-arm XT cranckstel, uit het pre XTR tijdperk, dus zeker zo oud als de shifter.
Daarop een Surly 36t rvs kettingblad.Bedoeld voor singlespeed, dus met volle tanden.
Tot nu toe is de (9-speed) ketting er netjes op blijven liggen, zonder hulp van een ketting geleider.
Ik zou natuurlijk ook een oude voorderailleur kunnen monteren om de ketting op z'n plek te houden, maar voor je het weet kom je dan in de verleiding om ook nog 2 voorbladen en een shifter extra te monteren...
Eerst maar eens zo, het gaat tot nu toe goed.
Zondag een rondje Meinweg gereden met deze setup, viel zeker niet tegen.
Wel zit ik inmiddels ernstig aan de nieuwe shimano 12-36 cassette te denken.
De 11t achter is een beetje overdreven (vergeleken met singlespeed) en de bedoeling was ook om de lange beklimmingen wat dragelijker te maken. Dat lukt met 36 beter dan met 34.
Met 36t voor heb ik dan mooi een bereik van 3:1 tot 1:1 in 9 stapjes. bijna net zo'n bereik als de i-motion 9.
Ai, komt toch die naaf weer om de hoek kijken.
En eigenlijk is die i-motion natuurlijk the poor man's Rohloff, dus als we dan toch een vers.naaf inbouwen...
Dus wat te doen .?.
Voorlopig fietsen !
Je bedoelt wsl Xo achterderrie?Rec schreef:Ik rij nu een 2tal jaar met mijn Niner Air 9 en 1x9 setup zonder enige geleiding vooraan.
Heb een White Industries crankstel met SS blad 36t, achter 11-34 cassette, KMC ketting en X.0
Ketting is er tot nu toe (hout vasthouden) nog geen enkele maal afgelopen/sprongen.
De veerspanning van een derailleur kan ook een rol spelen.
XO heeft nogal wat spanning, de nieuwe shadow XTR ook trouwens.