Toch enkele gedachten over de statements die men steeds hoort:
1°) blokken moeten ingeremd worden om het materiaal te harden.
Zijn de blokjes dan door en door gehard, dwz niet enkel een dun bovenlaagje maar doorheen gans het blokje?
Indien niet, dan is dat dunne laagje er met de eerste prut zo afgeschuurd en zit men even snel op het ijzeren plaatje. In de modder kan je de remblokjes niet meer heet krijgen, een nieuw laagje kan niet meer gevormd worden...en zand is het ideale schuurmiddel.
Indien wel, dan kan je imo de blokkjes ook gewoon goed heet stoken en hoeft men zich niet in het zweet te rijden.
Ik geloof eerder de 1ste versie.
2°)Blokken moeten ingeremd worden om ze goed en volledig op de schijf te laten grijpen.
Lijkt me logisch en niet inremmen is wsl de oorzaak van sneller wegslijtende blokjes.
Hoe vijl je snelst materiaal weg van een blok metaal? Niet door de vijl plat op de blok te houden maar door er schuin aan te beginnen.
Zodra door schuin wegslijten weer een vlak ontstaan is, is het blokje al halfweg...
Oplossing voor moddertochten:
a)zien dat de blokjes mooi parallel liggen, constructie van de meeste schijfremmen laat dit niet 100% toe, mijn BB7's slijten steeds wat schuin weg, de veertjes laten blijkbaar geen mooie 'zit' toe, bovendien zitten de plakketjes niet echt vast op de mooi recht bewegende 'pistons'.
Een euvel waaraan de Avid Juicy 3,5,7, enz aan onderhevig zijn want altijd dezelfde blokjes met dat veertje...
b) de hardste compound kiezen voor in de modder, de fabrikanten helpen hier ook niet erg aan mee, hoe meer blokjes ze verkopen, hoe beter?
Swiss-stop lijkt me tot nu toe langst mee te gaan, maar is ook niet je dat.
c) Met v-brakes rijden en wielen met keramische remvlakken