Welke cyclocross bike?

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
lolbike
Welke cyclocross bike?

Bericht door lolbike » di mei 25, 2010 4:47 pm

Hier effe vragen welke ccx bike ik zou moeten halen, aangezien het niet echt op het mtb forum hoort...

reden: ik zou graag een cyclocross bike willen hebben om wegtrainingen te doen, zonder schrik te hebben dat mijn frame aan stukken vliegt, met ander woorden, liefst iets dat al iets steviger is...

Hier zijn de fietsen die ik al heb opgezocht, allemaal binnen "dezelfde" prijsklasse :roll:

cube x-race comp
specialized tri-cross comp
santa cruz stigmata ( in de lime green versie :D )
granville crs-2
scott cx comp
trek xo 1

Welke van deze bikes zouden jullie kiezen? Of hebben jullie een andere die jullie aanraden?
Brand maar los, zou ik zeggen!! :arms:

mateis

Bericht door mateis » di mei 25, 2010 5:23 pm

Als je echt alleen op de weg gaat fietsen: koop een racefiets. :)

Ik rij nu twee jaar op de weg met mijn crosser (Kona Jake the Snake) en als ik er in de winter niet mee offroad zou karren, zou ik em inruilen voor een racefiets, vanwege:

- geometrie: een crosser op smalle (=lage) bandjes stuurt niet zo goed op hoge snelheid als een racefiets. Ik rij constant andere lijnen dan racers en ga ook langzamer door bochten. Dat lijkt niet perse aan mij te liggen.
- remmen!: crossers komen in de regel met matige, bijzonder onderhoudsgevoelige canti's, die, ook als ze uitstekend onderhouden worden en steeds netjes afgesteld, niet kunnen tippen aan een goede racerem.

Een degelijke racefiets met een goed alu frame en stevige (32 spaaks) wielen is imho niet kwetsbaarder dan een crosser. Kijk uit naar de Duitse fietsen: die zijn erg stijf en vaak zeer degelijk (sterk) gebouwd...

Overweeg een crosser als je:
- ook echt wilt crossen in de winter
- je met bagage wilt gaan fietsen en een frame zoekt met oogjes voor dragers etc. (goed kijken! Een wedstrijdspecifieke crosser heeft dit niet)
- je perse vaste spatborden wilt monteren en een frame zoekt met oogjes en ruimte daarvoor (n.b.: idem als boven)
--> dat gezegd hebbende: er zijn opties die de twee bovenstaande opties bieden in combi met iets bredere bandjes (28mm, iig zonder spatborden), maar ook de convenience van raceremmen (dan wel long reach calipers)...

mateis

Bericht door mateis » di mei 25, 2010 5:30 pm

Kleine toevoeging: wat ga je ermee doen? Ik heb racefietsen verkocht aan mensen die een end boven de 100kg zaten en daar veel plezier van hadden. Ik heb anderzijds ook lichte mennekes raceonderdelen en vooral -wielen aan de lopende band stuk zien maken...

De moraal: als je degelijke spullen een beetje eigenlijk gebruikt, gaat niets of weinig stuk. Als je het niet kan laten om op elke verkeersheuvel een enorme bunny-hop te pullen en graag skiddend door bochten gaat (dat lukt idd meestal niet met een canti op asfalt :D), kan je erop rekenen dat je af en toe een wiel kapot maakt.

lolbike

Bericht door lolbike » di mei 25, 2010 7:49 pm

Ik zoek vooral een cyclocross omdat ik niet wil dat ik moet twijfelen om eens goed door te vlammen op een slecht fietspad, ook slechte omstandigheden in de winter, bijv. sneeuw en ijs mogen hem niet tegenhouden. Qua bandenkeuze zat ik ook niet echt te zoeken naar van die hele smalle bandjes, gewoon omdat ik niet graag overstap van mtb-banden naar bandjes van een paar mm. Daarom dacht ik: cyclocross, die hebben meer plek voor bandjes, mede door de canti's. Dus daar ben ik wel uit, het wordt een cyclo, maar welke?... :?

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mei 25, 2010 9:04 pm

Ik zoek vooral een cyclocross omdat ik niet wil dat ik moet twijfelen om eens goed door te vlammen op een slecht fietspad, ook slechte omstandigheden in de winter, bijv. sneeuw en ijs mogen hem niet tegenhouden. Qua bandenkeuze zat ik ook niet echt te zoeken naar van die hele smalle bandjes, gewoon omdat ik niet graag overstap van mtb-banden naar bandjes van een paar mm. Daarom dacht ik: cyclocross, die hebben meer plek voor bandjes, mede door de canti's. Dus daar ben ik wel uit, het wordt een cyclo, maar welke?...
Klinkt als een pompino van On-One...:D

singlespeed dus werkt altijd. Ruimte voor 35MM CX banden.

En met de goede remhendels kan je er V-brakes op kwijt.

Dit bedoel ik ermee (en ik luister altijd naar een goed bod):

Afbeelding

Slechte foto...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 26, 2010 7:06 am

Een Surly X check:

Afbeelding

En als ik nu iets nieuws zou moeten aanschaffen...en de pegels ervoor had.....zou ik zoiets toch overwegen.

Ook in aluminium

dusssssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

alain

Bericht door alain » wo mei 26, 2010 12:03 pm

Yeti arc-x

Afbeelding

ott

Bericht door ott » wo mei 26, 2010 3:14 pm

kona jake the snake, in de fiets van oktober/november stond een test. Als ik wat tijd vindt scan ik even en maak er een PDF van
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

lolbike

Bericht door lolbike » wo mei 26, 2010 8:44 pm

alain schreef:Yeti arc-x

Afbeelding
Waar vind ik meer info van die yeti?? Die is echt wel vet!! :tongue:
Bijvoorbeeld speclist, prijs, ...

mateis

Bericht door mateis » do mei 27, 2010 9:56 am

Yeti = Frame only, dus opbouw is altijd duurder, helaas. Geldt neem ik aan ook voor de Santa Cruz uit je eerste rijtje.

Daarvan heeft de Cube de beste speclist (hoewel ik de Granville zo niet weet). Juist op een crosser merk je het vrij snel als balhoofd en naven niet op orde zijn... Het verschil tussen Cube en Santa Cruz / Yeti is in mijn beleving echter nogal groot, altijd moeilijk om rationaliteit en emotie tegen elkaar weg te strepen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do mei 27, 2010 10:20 am

Yeti ARC-X;

inderdaad alleen als frame-only hier in deze contreien te koop. Ik heb er een uit de eerste lichting en bevalt goed. Primair heb ik hem vooral als wegracert in gebruik voor mijn trainingsritten. Tijdens een trainingsstage op Mallorca vond ik de hoge snelheidsafdalingen ook goed te behappen.

Afbeelding

Goed; ik heb weinig relevante ervaringen met throughout bred racefietsen, maar de hedendaagse CX frames hebben meer en meer een racefiets geo dan voorheen t geval was (niet meer zo'n hoge BB als vroegah). Ik gebruik de fiets met twee wielsets. Shimano WM nogwattus op de weg en een setje King naven op DT velgen met tubeless gemaakte RacingRalphs in t veld. Goed uitwisselbaar en met remkabelspanners is het verschil in velgbreedte goed op te vangen bij het wisselen.

Ik wilde graag eens een CXer uitproberen, maar tegelijkertijd wat wegtrainingen doen zonder twee fietsen te kopen. Ik ben echter nu wel van mening dat nu ik ook wegtrainingen op zn tijd erg kan waarderen, beide disciplines in basis niet dezelfde eisen stellen aan de fiets (nog even los van geo). Het is wel overbrugbaar, maar wil je in beide gevallen een optimaal werkend iets, dan heb je gewoon een dedicated CXer en wegracer nodig imho. Een CXer rij je doorgaans op lagere snelheden en de stabiliteitsvraag is daarbij zeker anders. Comfortabele CXer frames (typisch staal) zijn vaak niet echt ideaal bij het maximaal gaan tijdens een wegkoers, denk aan bijv een sprint of het volle bak afrijden van een dikke Col.

Nogmaals; alles is overbrugbaar en afhankelijk van het echte gebruik, maar in basis heb je toch wel specifiek materiaal nodig om het optimale er uit te halen. Echter; ik vermoed dat in deze dat niet zo zeer het geval is.

Hoewel ik je perceptie een CXer te opteren voor je doel kan begrijpen, zou ik toch 'gewone' racefietsen niet uitsluiten. Een fatsoenlijke racer kan echt wel wat hebben. De limiterende factoren zitten meer in de componenten en bijv. in de bandvrijheid. Een meer volumineuze band zou namelijk al veel voordeel kunnen geven.

IdWorx heeft rond die gedachten zelfs een complete fiets gebouwd;

http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/road-marathon/

alain

Bericht door alain » do mei 27, 2010 12:14 pm

Ik heb de mijne via via uit engeland laten komen.
Maar wel een buildkit bestaande uit:
Full 105 group, met ultegra achterderailleur
easton ea70 onderdelen en ec90 carbon vork
wielen zijn easton vista met maxxis raze bandjes (lopen redelijk goed op de weg)
hier zijn nog wat plaatjes te vinden
Ik gebruik de mijne ook grotendeels om wat kilometers af te malen op de weg.

zonoskar

Bericht door zonoskar » do mei 27, 2010 12:29 pm

Maat van mij heeft nog een Scott CX te koop. Misschien is het wat voor je. Hij was er helemaal tevreden mee en heeft nu een carbon versie gekocht, vandaar dat ie deze weg doet. Hij is altijd in voor een bod als de vraagprijs te hoog is :)

Plaats reactie