29er op het podium bij het NK Marathon.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Nard
Contacteer:
29er op het podium bij het NK Marathon.

Bericht door Nard » di sep 21, 2010 8:07 pm

Heb ik een primeurtje? Was dit nu de eerste medaille op een mountainbike NK voor een 29er?
Iig voor de masters 1, in 2010, bij de marathon... 8)

Zou theoretisch voordeel moeten opleveren hier zou je zeggen. Niet veel hoogtemeters, relatief hoge snelheid. Bart Brentjens reed met een 29er en had wellicht gewonnen, als hij niet verkeerd was gereden. Arielle v Meurs werd 5de bij de dames, waar ze niet tevreden mee is lijkt me. Meer hoog geklasseerde 29ers heb ik niet gezien.

Wat merkte ik ervan? Op de weg was het gewoon lijden in het wiel van Jan Weevers, niet veel voordeel. In mul zand is het great, maar als iedereen vlak voor je afstapt, ben je gewoon een zware fiets omhoog aan het duwen... Op de vlakke snelle stukken off road merkt ik het het meest, denk ik. Daar bleef ik redelijk makkelijk bij de groep/vooruit. Ik denk dat als de ondergrond ruiger was geweest, het voordeel groter was.

rinus

Bericht door rinus » di sep 21, 2010 8:13 pm

Respect 8) !
ooit allemaal op een 29er !

JeroenK

Bericht door JeroenK » di sep 21, 2010 8:27 pm

Nogmaals gefeliciteerd ;).

Het idee dat hoge snelheid gunstig is voor 29ers heb ik nooit zo begrepen. Ik voel totaal geen voordeel op aangeharkte paden of asfalt. Dat gezegd: Hard fietsen doet altijd wel pijn en Jan W is geen pannekoek. Volgens mij is het in dat soort omstandigheden de luchtweerstand de grootste bepaler.

Ruigere ondergrond, meer voordeel, daar ben ik het mee eens. Of grote wielen in andere omstandigheden (zonder veel acceleraties) een nadeel zijn, betwijfel ik. Hoeveel watt je extra moet leveren voor het omhoog brengen van die kilo is ook interessant. Dat geeft wat maat voor hoeveel makkelijker je moet rollen om winst te boeken. Toch eens kwantificeren met behulp van de analytic cycling site, maar vandaag is mijn hoofd overdag al druk genoeg bezig geweest :D.

Gène

Bericht door Gène » di sep 21, 2010 8:54 pm

Dus? Volgende week een S-works 29'er in het "te koop" gedeelte?

Ik moet zeggen dat ik tijdens de rit me aan het afvragen was of mensen met een 29'er ook zo lekker soepel konden draaien en keren in het bos, tussen de bomen door. De wind was killing. Daarbij was aanpikken bij een ander niet altijd een optie, omdat het geen bal uitmaakte (voor mijn gevoel dan toch). Iedereen zat op het gaatje te rijden. Banden keuze en pielen met de druk, dat maakte achteraf meer verschil dan 3" meer wielomtrek.

10 oktober, het NK 2.0 bij de Bart Brentjens challenge. Volgens mij is er dan meer winst te behalen met een 29"er, of toch liever een fully...
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Ninko

Bericht door Ninko » di sep 21, 2010 10:13 pm

Nogmaals gefeliciteerd Nard, nette prestatie!
Ik zie niet in waarom een 29-er op een vlakke asfalt weg beter zou kunnen rijden dan een 26-er... De weg is dan toch al vlak, dus van enig voordeel met grotere wielen-rollen-makkelijker-over-obstakels is dan al helemaal geen spraken. En je band is nog hoger ook> dus meer luchtweerstand...
Maar inderdaad zogauw je het terrein in duikt lijkt me een 29-er afgelopen weekend ook echt lekker rijden in die omstandigheden op het NK en de daarbij horende ondergrond!

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo sep 22, 2010 8:35 pm

JeroenK schreef:Nogmaals gefeliciteerd ;).

Het idee dat hoge snelheid gunstig is voor 29ers heb ik nooit zo begrepen. Ik voel totaal geen voordeel op aangeharkte paden of asfalt. Dat gezegd: Hard fietsen doet altijd wel pijn en Jan W is geen pannekoek. Volgens mij is het in dat soort omstandigheden de luchtweerstand de grootste bepaler.

Ruigere ondergrond, meer voordeel, daar ben ik het mee eens. Of grote wielen in andere omstandigheden (zonder veel acceleraties) een nadeel zijn, betwijfel ik. Hoeveel watt je extra moet leveren voor het omhoog brengen van die kilo is ook interessant. Dat geeft wat maat voor hoeveel makkelijker je moet rollen om winst te boeken. Toch eens kwantificeren met behulp van de analytic cycling site, maar vandaag is mijn hoofd overdag al druk genoeg bezig geweest :D.
Snelheid beter voor 29 kan niet kloppen inderdaad. Meer luchtweerstand en de relatieve bijdrage van rolweerstand wordt kleiner naarmate de snelheid hoger wordt. Echter, hoge snelheid wil ook zeggen: niet veel klimmen en dus is gewicht minder van belang.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo sep 22, 2010 8:48 pm

Gène schreef:Dus? Volgende week een S-works 29'er in het "te koop" gedeelte?

Ik moet zeggen dat ik tijdens de rit me aan het afvragen was of mensen met een 29'er ook zo lekker soepel konden draaien en keren in het bos, tussen de bomen door. De wind was killing. Daarbij was aanpikken bij een ander niet altijd een optie, omdat het geen bal uitmaakte (voor mijn gevoel dan toch). Iedereen zat op het gaatje te rijden. Banden keuze en pielen met de druk, dat maakte achteraf meer verschil dan 3" meer wielomtrek.

10 oktober, het NK 2.0 bij de Bart Brentjens challenge. Volgens mij is er dan meer winst te behalen met een 29"er, of toch liever een fully...
Geen S-works, ik heb een Felt... ;) En nee, die ga ik nog niet te koop zetten.

Keren en draaien, op dit parcours :? Kom een keer naar Dorst.

Banden: ik koos voor breed, maar niet te zacht. Raven 2,2 achter en RoRo 2,25 voor. 1,6 bar oid. Had zachter en misschien ook wel smaller gekund, maar heel veel had dat niet uitgemaakt denk ik.

ochikiro

Re: 29er op het podium bij het NK Marathon.

Bericht door ochikiro » wo sep 22, 2010 9:19 pm

Nard schreef: Ik denk dat als de ondergrond ruiger was geweest, het voordeel groter was.
When the rollin' gets tough, the tough gets rollin'...

Plaats reactie