RaceFace Deus XC Puller Cap: schroefdraad in crank...

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sven
RaceFace Deus XC Puller Cap: schroefdraad in crank...

Bericht door Sven » za okt 02, 2010 5:02 pm

Tijdens het schoonmaken van m'n fiets kom ik erachter dat de puller-cap van m'n Deus-XC crank weer wat los zat. Vervelend, aangezien ik daar met m'n vorige crank al problemen mee had.

Nu wilde ik deze aandraaien, en op het moment dat ik dit wil doen: 'krak', 'shit'.
Wat gebeurt er? Breekt de bovenkant van de puller-cap van de schroefdraad af.
De schroefdraad zelf zit dus nu in de crank, en de cap zelf is mooi zuiver afgebroken.

Ik heb het dan over de puller-cap linksbovenaan:
Afbeelding

Balen dus!
Allereerst kan ik de juiste vervangende puller-cap online niet vinden.
Allertweeds, kan ik nergens vinden wat de waarde is van de puller-cap voor de installatie van de crank. De crank heeft nu namelijk geen speling?

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Sven

Bericht door Sven » za okt 02, 2010 5:09 pm

Hmm..

Zie net dat ik geen X-type crank meer heb, maar het EXI-type.

Zie hier een quote:
Hello,

The instructions you've got are wrong - RaceFace changed from the X-Type design to EXI-type for the Deus 2008 - and all the websites/instructions etc all make reference to them being X-type with the self-removal 10mm cap! It's totally crazy.

I tried using the 10mm cap to pull the cranks off too and nearly destroyed it in the process, then realised how it all works.
You leave the 10mm cap on the crank and just undo the 8mm bolt. It pushes against the 10mm cap and just pushes the crank off the end of the axle (that's why the 10mm crank has a different thread direction to the 8mm). There's no need for a crank puller tool although a torque wrench or breaker bar is a good move as you need plenty of leaverage to get the cranks moving.
De 8mm bout maar even vastdraaien en binnenkort naar de fietsenmaker. Update soon!

k@tze

Bericht door k@tze » zo okt 03, 2010 6:20 pm

ff een nieuw setje scoren sven, moet het persé dat model zijn? Btw, die caps ff vast zetten met loctite (niet de permanente) dan ben je van een boel gezeur af.

Sven

Bericht door Sven » zo okt 03, 2010 8:40 pm

Hee!
Vandaag heb ik gereden met de schroefdraad van de puller-cap in de crank.
Op zich is het geen probleem, zolang de 8mm-bout maar in de as blijft zitten, en dat doet ie dus erg goed (gelukkig...) Het antwoord op vraag twee is daarmee dus al beantwoord ;)

Vraag 1 heb ik ook al kunnen vinden, via CRC, dus binnenkort scoor ik de volgende puller-cap bij akkermans:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=47582

En dan komt vraag 3:
Hoe ga ik proberen om de huidige schroefdraad uit de crank te draaien, zonder nog enige bevestiging van de inbus-sleutel? Eigenlijk zou ik een 'binnenstebuiten'-tang moeten hebben, die ik in die 10mm kan steken en van binnenuit kan losdraaien..

TomG

Bericht door TomG » ma okt 04, 2010 7:38 am

Als je nu met die 8mm inbus de boel los draait, crank van de as.
dan zou de spanning van het restant af moeten zijn en kun je het er met wat mazzel uit peuteren......

Sneeck

Bericht door Sneeck » ma okt 04, 2010 4:18 pm

Dat is idd te proberen, maar wss komt de bout door het restant schroefdraad heen en duwt enkel de ring eronder op het stukje schroefdraad. Niet teveel druk op uitoefenen.

Sven

Bericht door Sven » ma okt 04, 2010 5:21 pm

Dank jullie wel, heren. Naast jullie tips heb ik ook de instruction manual gelezen en hoop nu voldoende informatie te hebben..

Ik ga het proberen wanneer ik de nieuwe cap binnen krijg. Ik houd jullie op de hoogte.

Sven

Bericht door Sven » vr okt 15, 2010 5:41 pm

Update!

Na hulp van de vaste fietsenmaker (Thanks Rob!) leek 't erop dat de Raceface F30018 puller-cap het beste past bij de puller-cap die bij mij kapot was.

Bestellen dus, en vandaag d'r in gedraaid. Zolang de schroefdraad 'gewoon' metrisch en rechtsdraaiend is, zou die moeten passen.

Gelukkig was de oude cap (zonder 'hoedje') met een gekrulde tang makkelijk eruit te halen, en daarna was het klusje snel geklaard. Even schoonmaken, ook de 8mm-bout losgedraaid en vervangen, en klusje klaar.

Plaats reactie