lekkende ventielen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

BertjeConti
Contacteer:

Bericht door BertjeConti » di dec 14, 2010 10:52 pm

Ik worstel er ook al een paar jaar mee (sinds ik ontdekt heb dat lagedruk rijden heerlijk is)

Het probleem met het 'kruipen' van de band over de velg heb ik dus ook, gelukkig ben ik er heel snel achter gekomen dat hierdoor ventielen afscheuren en heeft het mij maar 2 bibas gekost.
Ik zet altijd het logo op de buba midden op het ventiel, zodat ik in de gaten kan houden wat er gebeurt.

Ik heb er veel last van bij mijn favoriete bandje, de Race King, welke ik op een zo laag mogelijke druk wil rijden ( 1 bar voor, 1,5 bar achter). Typisch is dat alleen de band op het voorwiel 'kruipt', hoe lager de druk hoe sterker de band kruipt.
Bij het achterwiel wordt het kruipen tegengewerkt door de aandrijvende krachten, het kruipen van de band over de velg bij het voorwiel wordt niet veroorzaakt door de krachten tijdens het remmen (wat je wel zou verwachten), maar door het vervormen van de band door het rollen over de grond.
Ik heb het wel eens getest door een lijntje over de band/velg te trekken, en na een aantal km te kijken hoeveel de band verschoven was (zonder de voorrem te gebruiken uiteraard) en zag dat de band na 10 km al 1 cm verschoven was.
Ik heb halverwege een tochtje het voorwiel wel eens omgedraaid omdat ik het niet meer vertrouwde (noodoplossing), zodat de band weer terug kon kruipen.
(Misschien moet ik maar 2 magneten op m'n voorwiel maken)
Ook heb ik de band een tijd lang aan de velg vastgekit gehad met bisonkit, dit was een perfecte oplossing totdat ik lek reed, of andere banden wilden monteren.
de band aan 1 kant vast kitten, daar had ik nog niet aan gedacht!

Zou zo'n velglint voor tubeless een oplossing kunnen zijn?

Of een velglint van een oude biba over de volle breedte in de velg lijmen?

Tubeless gaan rijden lijkt mij geen optie met dergelijke lage druk ( 1 bar), voor mijn gevoel sta je dan wel heel snel leeg.

Plaats reactie