De juiste geo voor een 29'er met drop bar

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Mr Elsworth
De juiste geo voor een 29'er met drop bar

Bericht door Mr Elsworth » vr dec 24, 2010 1:05 pm

Op dit moment laat ik een nieuw 29’er frame bouwen. In plaats van een riser of een straight bar wil ik een drop bar (Salsa Woodchipper) gaan gebruiken.

Nu speelt mij de volgende vraag v.w.b. de geometrie door het hoofd; wanneer je een passende geometrie wilt kiezen dan dien je rekening te houden met het feit dat je met een dropbar (inclusief de remmen) een grotere afstand hebt van zadel tot punt waarop je het stuur in de handen hebt dan wanneer je een riser of straight bar gebruikt.

Ten einde dit op te lossen kun je (zonder veel aan de hoeken te knoeien), naar mijn mening, of de bovenbuis korter maken of een kortere stuurpen gebruiken. Op mijn andere fietsen gebruik ik al stuurpennen met een lengte van 100m. Korter kan wel, maar rijdt het dan nog lekker…

Vraag is nu, wat is beter; het korter maken van de effectieve bovenbuislengte of een kortere stuurpen nemen. Zelf ben ik meer een voorstander van het laatste omdat een kortere bovenbuis ook een kortere wielbasis met zich meebrengt en toe overlap (heb maat 46) in de hand werkt. Framebouwer geeft het advies om de bovenbuis iets korter te maken en evt de stuurpen alsnog iets korter te nemen. Daar de framebouwer al veel jaren ervaring heeft met het bouwen van MTB’s met drop bars (hij bouwde al dergelijke frames toen hij 26 jaar was ;-) geloof ik hem graag maar ik hoor evenzo graag ervaringen van jullie.

Daar er hier vast en zeker liefhebbers zijn die al een dropbar gebruiken op hun 29’er (of 26’er) zullen er ook zeker ervaringen zijn met dit vraagstuk. Wie heeft een goed advies?

yo-eddy

Bericht door yo-eddy » vr dec 24, 2010 1:41 pm

Kun je ons ook laten weten wie de Frame bouwer is?

Heckler

Bericht door Heckler » vr dec 24, 2010 3:07 pm

Voorbeeld van het Singular design voor de Gryphon met dropbar en Swift met MTB bars laat zien hoe ze er daar over denken. De Gryphon is 30mm korter in de bovenbuis, maar met de andere parameters is de wielbasis toch bijna gelijk (langere chainstays, meer vorksprong, steilere seat-tube angle). De paatjes zijn 2x de Large overigens.

Afbeelding

Afbeelding
Common sense was never common

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr dec 24, 2010 3:36 pm

Ik zie toch duidelijk 2 verschillende maten ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr dec 24, 2010 4:10 pm

Ik vind kromme sturen lastig.
Kortere stuurpen, en het wordt heel nerveus en lastig sturen.
Lang, en je hebt een korte obvenbuis nodig die je toe overlap bezorgt.

5cm kortere bovenbuis en 10cm langere balhoofdbuis+vork dan op een recht-stuur MTB, dan ben je redelijk op de goede weg volgens mij :)

Overigens, ik kan goed rijden met een MTB bovenbuis van 648mm, maar 600m op mijn wedstrijdcrosser is echt 10-20mm te lang. Kijk dus ook of je MTB aan de lange of korte kant is.

Hilco

Bericht door Hilco » za dec 25, 2010 10:28 am

Is er een kans dat je ooit van die dropbar afwilt? (vermoeidheid polsen, rug)
dan zou ik het in de stuurpen zoeken ....

Pottser

Bericht door Pottser » zo dec 26, 2010 10:04 am

Ik rijd sinds 92 op fietsen met dropbars. Voor mij nog steeds de favoriete setup. Wes Williams bouwde mijn laatste fiets. Hij gebruikt inderdaad een iets kortere bovenbuis als de fiets met dropbars wordt gereden, enkele centimeters inderdaad. tegenwoordig wordt inderdaad ook de balhoofdbuis steeds langer om een minder extreme stuurpen nodig te hebben. Salsa fargo en dergelijk zijn hier voorbeelden van. Op een standaard frame heb je snel extreem steile stuurpennen nodig. Google eens op gooseneck of LD-stem. Een kortere stuurpen heb je eigenlijk altijd nodig. ook googlen op Matt chester en charlie Cunningham levert tonnen info.
Een ding is wel zeker, voor veel ritten is een dropbar ideaal. Ruim twintig jaar nadat Charlie c en anderen op dropbars gingen rijden begint het eindelijk iets minder abnormaal te worden.

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » ma dec 27, 2010 4:34 pm

Geweldig bedankt voor de tips heren! Ik heb, naar aanleiding van jullie verwijzingen, intussen vierkante ogen gekregen van het doornemen van alle sites die deze vraagstelling behandelen.

Mooi om te zien hoe het verschil in geo tussen de Swift en Gryphon ook veel duidelijk maakt hoe een "zelfde" fiets en andere geometrie dient te hebben als er een drop bar gemonteerd wordt. Zo kun je goed vergelijken.

Heb gisteren en vanochtend op de race cyclocrosser gereden en ik merk ook dat de maatvoering bij mij op een fiets met een drop bar nauwer steekt dan op een mountainbike met riser. Wat me ook op viel is dat, hoewel de bovenbuis van mijn cx fiets korter is dan die van m'n 29'ers ik geen last (althans, ik merk het niet) heb van toe-overlap, en dat met 700c wielen, steilere balhoofdhoek en, nagenoeg, zelfde cranklengte.

Tot zo ver denk ik dat het met zowel (met mate) korter maken van de bovenbuis en het monteren van een 90mm stuurpen een redelijk compromis bereikt kan worden. Als ik zie hoe kort de stuurpennen zijn die worden gebruikt bij drop bars dan moet 90mm een redelijke lengte zijn.

Ik denk niet dat ik in de toekomst een flat of riser bar ga gebruiken omdat ik deze al op andere fietsen heb zitten. Daarbij spreekt mij de vorm van de woodchipper wel aan. Als ie net zo lekker fietst als een H-bar dan ben ik verkocht.

V.w.b. de lengte van de balhoofdbuis zal ook deze wat langer kunnen worden. Er wordt een vaste (Niner) vork gemonteerd en aangezien ik een liefhebber ben geworden van fietsen met vaste vorken (en de Niner in dezelfde kleur als het frame wordt gespoten) zal ook hier in de toekomst waarschijnlijk geen verandering in komen. Daarbij is ie suspension corrected qua lengte dus dat loopt wel weer los.

Het idee voor de fiets is gekomen door een mailwisseling tussen de framebouwer (Chris Herting van 3D Racing) en mij toen we bezig waren om een alu (ik heb niet zo veel met carbon) cyclocrosser samen te stellen. Chris heeft zelf een cyclocrosser die hij gebruikt met Bontrager 1.5 banden en is hier zeer tevreden over. Zie hier onder

Afbeelding

Zelf, wilde ik eigenlijk ooit nog eens een lichte en snelle fiets die ik specifiek kan gebruiken tijdens off road triathlons (vaak wat vlakkere parcoursen) en tijdens ritten op minder technische routes. Daarbij is het ook een combinatie van hebberigheid en nieuwsgierigheid die er toe hebben geleid om voor een 29’er met een dropbar te kiezen. Daarbij heeft het fietsen met een H-bar of op een cyclo crosser ook de ogen geopend voor fietsen met andere sturen.

Al met al wordt dit een leuk leertraject.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma dec 27, 2010 11:27 pm

Mr Elsworth schreef:
Zelf, wilde ik eigenlijk ooit nog eens een lichte en snelle fiets die ik specifiek kan gebruiken tijdens off road triathlons
Leest u eerst nog even het NTB regelement erop na?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Hilco

Bericht door Hilco » ma dec 27, 2010 11:38 pm

in de mailmelding lees ik steeds :

De juiste ego voor een 29'er met drop bar :lol:

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » di dec 28, 2010 11:41 am

Het TUIG schreef:
Mr Elsworth schreef:
Zelf, wilde ik eigenlijk ooit nog eens een lichte en snelle fiets die ik specifiek kan gebruiken tijdens off road triathlons
Leest u eerst nog even het NTB regelement erop na?
Dank voor de opmerking. Ik ben er ervan op de hoogte. Maar als je alle 29'ers uit het startveld haalt die er nu al op komen dagen dan kun je daar een leuke fietsenstalling mee vullen. Heb hier bij de NTB al eerder melding van gemaakt maar ik krijg hier tot nu toe geen antwoord op. Vandaar dat ik sinds vorig jaar ook maar meedoe op een 29'er. Bij de wedstrijden waar ik tot nu toe aan mee heb gedaan wordt ik met mijn huidige dan ook 29'er braaf doorgelaten, nadat een offcial in mijn remmetjes heeft geknepen, het kinbandje van mijn helm heeft bevoeld en op mijn voorvork heeft lopen drukken...

Plaats reactie