Nu speelt mij de volgende vraag v.w.b. de geometrie door het hoofd; wanneer je een passende geometrie wilt kiezen dan dien je rekening te houden met het feit dat je met een dropbar (inclusief de remmen) een grotere afstand hebt van zadel tot punt waarop je het stuur in de handen hebt dan wanneer je een riser of straight bar gebruikt.
Ten einde dit op te lossen kun je (zonder veel aan de hoeken te knoeien), naar mijn mening, of de bovenbuis korter maken of een kortere stuurpen gebruiken. Op mijn andere fietsen gebruik ik al stuurpennen met een lengte van 100m. Korter kan wel, maar rijdt het dan nog lekker…
Vraag is nu, wat is beter; het korter maken van de effectieve bovenbuislengte of een kortere stuurpen nemen. Zelf ben ik meer een voorstander van het laatste omdat een kortere bovenbuis ook een kortere wielbasis met zich meebrengt en toe overlap (heb maat 46) in de hand werkt. Framebouwer geeft het advies om de bovenbuis iets korter te maken en evt de stuurpen alsnog iets korter te nemen. Daar de framebouwer al veel jaren ervaring heeft met het bouwen van MTB’s met drop bars (hij bouwde al dergelijke frames toen hij 26 jaar was

Daar er hier vast en zeker liefhebbers zijn die al een dropbar gebruiken op hun 29’er (of 26’er) zullen er ook zeker ervaringen zijn met dit vraagstuk. Wie heeft een goed advies?