Stevige 29er wielset opties: Result!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Heckler
Stevige 29er wielset opties: Result!

Bericht door Heckler » vr sep 17, 2010 12:34 am

Update 3 Jan 2011: Dit topic startte ik een tijd geleden met allerlei plannen voor een stevige maar niet te zware wielset. Het gaf een prima iscussie zonder meteen feedback te krijgen over bijvoorbeeld de Velocity velgen. Niets wat een goed gesprek met de wielen bouwer niet oplost en er is nu ook resultaat! Het zijn toch de ZTR Flows geworden dus, met een twist voor de naven. Hier vast 1 plaatje in de start topic, wat meer verder naar beneden.

Enjoy!!

Afbeelding

********************************************************************************************************
Voor in de SS en het steviger werk wil ik graag een setje op bredere velgen laten spaken, maar niet FR/DH zwaar. Qua naven kom ik al snel op de Pro II van Hope, de conversie voor naar alle vorken is nuttig. The brief: 28mm of breder, 32h en liefst niet te zwaar. Opties? volgens de fabrieksopgaves:

Veocity Blunt: 28mm en 489 gram Notubes Flow: 28mm en 530 gram
Salsa Semi: 30mm en 570 gram Velocity P35: 35mm en 600 gram

De Flows en Semis zie ik wel eens, is er hier ook ervaring met Blunts en/of P35s?

Sneeuwpop's Semi's met RR 2.25 banden erom leken op het oog net zo breed als mijn 2.4's op Crest. Ofwel ik kan met een veel grotere selectie aan banden toch een brede contact patch rijden. En bonus, het complete gewicht van wielen met banden hoeft niet zoveel zwaarder uit te pakken voor de bredere opties.

Vraag 2: werkt de next level nog: P35s met een 2.1-2.2? Iemand geprobeerd?

Enjoy!!

(PS ik had dit ook in "onderdelen" kunnen plaatsen..)
Laatst gewijzigd door Heckler op di jan 04, 2011 2:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Common sense was never common

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 17, 2010 6:37 am

Ik heb hier een Salsa Gordo als voorwiel in een XT naaf met 32 spaken.

Ik wil hem wel een keer meten met een 2.4 RR erop.

Dit wiel is meegegaan naar Wales dit jaar en zero problems. Geen eens lek gereden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

TIthomas

Bericht door TIthomas » vr sep 17, 2010 8:20 am

Heb een setje salsa Semi (30mm breed) met Evolution spaken op een setje Hope naven. Nog maar 200 km op de teller, maar wielen voelen stijf en stevig aan. Footprint is idd breder met dikke velgen.
Heb ook nog wel wat Evolution spaken over in de goede lengte (3 kruis op Hope naven) en die mogen voor een leuke prijs weg, zie mijn schuuropruiming....
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=

Heckler

Bericht door Heckler » vr sep 17, 2010 8:59 am

Hey Dida,

Ja graag dat is een plan. Maar welke band heb je er nu om liggen? Dat is eigenlijk altijd interessant om te meten. Ik ben juist benieuwd naar een combinatie van 35mm velg met een band kleiner dan RR2.4.

Heel specifiek: kan ik het draagvermogen op los zand en de grip van mijn 2.4's op Crest met zo'n 1,6 bar evenaren met een P35 velg en een 2.2 of zelfs een 2.1?

Een Flow/Semi/Blunt en een 2.25 lijkt de veilige optie, maar 2.1 op 35mm? Ergens houdt het een keer op denk ik zo, maar het idee houdt me bezig.

@ thomas ik koop mijn spaken van de wielenbouwer. welke banden heb je erom en kun je eens de breedte van je casing meten en hier posten?

Heckler

Bericht door Heckler » vr sep 17, 2010 9:25 am

Achtergrond informatie van Shiggy op mtbtires.com:

http://www.mtbtires.com/tech/rim_difference.html

quote: Personally I prefer a narrowish rim for most tires and most of my riding. Generally I find the tires to track better (straight line stability) and have a more progressive feel when leaning into a corner.

On a wider rim, especially with a tire that already has a square profile (tall side knobs), the tire can feel “edgyâ€￾ when leaned off center.
The wider rim can reduce sidewall squirm in hard cornering if you have that issue (I do not). It is also better if you are jumping or doing drops as the tire is less likely to roll off the rim with sudden side loads.

Some tread designs, even if they have tall side knobs, work better on wider rims because they have few or no transition blocks between the center tread and the edge (many DH designs are like this).
unquote

quote: Some say a wider rim reduces pinch flats. I can not say I have noticed much difference and if anything, I pinch more with the same tire on a wider rim. Especially the case if it is a narrowish tire on a wideish rim. unquote

willem12

Bericht door willem12 » vr sep 17, 2010 11:15 am

didadunlop schreef:Ik heb hier een Salsa Gordo als voorwiel in een XT naaf met 32 spaken.
Ah heb jij dat slette-wiel nu :)
Hierdoor mij besproken en gemeten: http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=42291

Luke! Use the search Luke!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr sep 17, 2010 11:19 am

Zelf ben ik begonnen met Salsa Delgado Race velgen op Hope Pro II, en later een King SS Disc naaf in mijn Waltworks.
Met de 25mm brede Delgado Race ging het goed met RR2.4 voor en RR2.25 achter, maar er zat wel redelijk wat zijdelingse beweging bij lage druk.
Toen kwam Salsa met de 30mm brede Semi en heb ik een voorwiel laten spaken met een Hope Pro II voornaaf en de Semi velg.
Dit combineerde eigenlijk veel beter met een 2.4 voorband, de RR rolt minder op de velg bij lagere luchtdruk heb ik het idee en het profiel van de band is iets minder bol is maar niet zo extreem als bij een Gordo.

Recent heb ik een set King ISO naven op laten spaken met 35mm brede Salsa Gordo's, fucking trucking wil ik het noemen :D
Met RR 2.4 voor en RR2.25 achter in mijn Singular Gryphon, werkt super!
Mul zand is een eitje geworden, tankbaan van Garderen een flink stuk gefietst waar andere af moesten stappen:)
Ruiterpaden, zandgaten, overal veel meer drijven en minder wegzakken.
Ik merk wel dat het profiel van de banden iets vlakker is geworden, bij de 2.25 achterband valt dit met name op, de wangen van de band staan wat verticaler.
Ik heb het idee dat je hier iets verliest aan de zij noppen en de grip die ze geven.
Het loopvlak word wat vlakker en hoekiger.
Met een 2.4 band heb je dat probleem overigens minder, die blijft nog iets boller en geeft nog steeds voldoende grip in de bochten voor mijn gevoel.
Laatst gewijzigd door Cubeman op vr sep 17, 2010 12:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Put the fun between your legs!

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 17, 2010 12:03 pm

Ja het slet wiel van DP. Ik moest alles wel even smeren want door al het geslet liep ze droog....:D

Lekker hoor zon brede voorband.

Ik kan hem ook opmeten met jones ACX / Saguaro 2.1 / Mountainking 2.4 of RR 2.25. Wel een hoop werk..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr sep 17, 2010 12:29 pm

Wel op waterbasis smeren natuurlijk 8)
Put the fun between your legs!

Heckler

Bericht door Heckler » vr sep 17, 2010 12:34 pm

willem12 schreef:Hierdoor mij besproken en gemeten: http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=42291
Willem bedankt voor de link, ik had niet op Gordo gezocht. Maar veel stof gaat over de brede banden op brede velgen, die geloof ik wel. Maar wie heeft er nou eens een 2.2 RaceKing oid op de Gordo gemonteerd?

"zijnoppen worden loopvlaknoppen" "band staat meer vierkant" en daar zit dus de pijn. Als de band van zichzelf rond staat en niet veel zijnoppen heeft dan heb je er dus minder last van? @ Dida: Saguaro 2.1 en RR 2.25 vind ik dus interessant of ook een Raven 2.2. En meet anders alzovast eens wat er nu om ligt.

Enne iemand nog feedback over de Velocity velgen? JJ al eens een set met P35s gespaakt? Ze zijn gestoken en niet gebust, dat hebben de Semi's dan weer wel.

Enjoy!!

two-one

Bericht door two-one » vr sep 17, 2010 1:19 pm

Ik zag op lacemine29 het volgende stukje staan:

Link
Het lijkt me toch wel een erg positief beeld voor de Salsa Semi velgen.... of meer voor de superbreed geflenste naaf ;)

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 17, 2010 1:28 pm

Nou MikeC is vooral lyrisch over de MTX33 (zie een andere post van hem). De rest van de uberbrede velgen vind hij maar iets te XC gericht.

Ik denk dat vooral die uber brede flenzen hier echt veel helpen. Wel een gaaf wiel trouwens. Custim hardtail met 150MM inbouw en deze naaf? Totaal bombproof..:D

@Cubeman. Neu gewoon op oliebasis. Werkt veul beter... :evil:

@Heckler. Ik zal dit weekend eens wat gaan meten. Tevens heb ik een wiel liggen met een semi. Dat is uit de fiets dus dat kan ik makkelijk meten met verschillende banden.

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr sep 17, 2010 1:46 pm

willem12 schreef: Hierdoor mij besproken en gemeten: http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=42291
Ah, leuk topic om terug te lezen en niet alleen om de bespreking van een stuk roemrijk Engels comedy verleden :lol:.

Zo te lezen heb ik zelf wat voortschrijdend inzicht gekregen. Superlichte en smalle bandjes hoeven niet meer. Wel voor het bochtengevoel, maar de prijs in lekbestendigheid, deuken in je velg en comfort/rolweerstand over hobbelig spul is simpelweg te hoog.

Bij het banden gewicht wat ik acceptabel vind, sluip ik naar boven... Maxxis Aspen vind ik heel fijn, maar de 29-2 TLR's die ik er nu op heb, overtreffen de Aspens nogmaals. Meer volume, heel safe met lage druk (1.3 bar) te rijden, door de TLR banddraden en toch een rond profiel. Heerlijk stabiel ook; Aspens of Crossmarks zwabber ik de bocht mee uit bij die druk. Kortom: Zoveel voordelen dat ik de 100gr per band extra makkelijk accepteer.

De opmerkingen over het bochtengevoel van vierkante banden volg ik helemaal. Dat is de reden dat ik de Racing Ralph totaal geen fijne band vind. Daarbij heb ik op Crests al het gevoel dat als ik 'em op de zijnoppen leg, dat de fiets niet meer schuiner wil. Alsof daar een grens zit, waar je hem doorheen moet duwen. Als dat nog erger wordt met bredere velgen, dan zou ik dat niet willen. Goede constatering van Shiggy dat het met sommige banden wel zou kunnen werken.

Niet te hoge zijnoppen zoek je dus naar. Conti Race Kings? Of zijnoppen laag op het profiel? WTB banden lijken dat wat meer te hebben dan andere merken.

ochikiro

Bericht door ochikiro » vr sep 17, 2010 2:03 pm

For what it's worth, de WTB Weirwolf LT 2.55 die ik op mijn Semi heb liggen leek even breed te zijn als de Racing Ralph 2.4 op Dida's fiets afgelopen zaterdag.

Mijn eerste ervaringen met de WWLT waren dat de doorsnede best spits was (in het rijtje vlak, rond, spits). Daar ben ik of gewend aan geraakt, of door bij gebrek aan lucht in de band niks meer van gemerkt omdat de band op de grond wel vervormd.

Wat bij mij de vraag doet rijzen of het uitmaakt wat de vorm van de band hoog boven in de lucht is als hij bij lage druk (toch een meter kopen) tegen de grond vlakt gedrukt wordt. Ik fiets nog niet zo heel lang in het bos, so please forgive my ignorance.

Nog even over de velgen, ik heb zelf een setje met Hope Pro IIs Trials/Singlespeed, Salsa Semi en 36 DT comp spaken gespaakt. Mijn eerste setje gespaakte 29" wielen (had al wel een 26" achterwiel gespaakt). Dat lijkt het wel redelijk te houden met mijn 68kg, maar heb dan ook alleen maar in Brabantse en Veluwse bossen gereden.

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr sep 17, 2010 2:18 pm

ochikiro schreef: Wat bij mij de vraag doet rijzen of het uitmaakt wat de vorm van de band hoog boven in de lucht is als hij bij lage druk (toch een meter kopen) tegen de grond vlakt gedrukt wordt. Ik fiets nog niet zo heel lang in het bos, so please forgive my ignorance.
Dat is geen ignorance, maar een zinnige vraag! Sterker nog, een nog weinig beantwoorde vraag, zelfs voor de geroutineerde MTBR forum volger.

Het is theoretische blah blah poging gemixed met wat eigen ervaring, maar:

- Voor een vlak profiel spreekt dat het minder hoeft te vervormen. Rolweerstand is de energie die nodig is om de band te vervormen. Dat hangt ook van de soepelheid van het loopvlak af. Verder geldt dat als de ondergrond zo zacht is, dat die altijd nog meer vervormt dan de band, een plattere band er bij dezelfde druk meer overheen rolt, in plaats van dat ie een spoor trekt. Nergens merk je dat beter dan op het strand.

- Voor een 'spits/rond' profiel spreekt het bochtengevoel (makkelijker schuin te leggen) en -zoals Shiggy al schreef- iets makkelijker rechtdoor te sturen 'track better' door zacht spul.

Heckler

Bericht door Heckler » di jan 04, 2011 2:28 am

Als ik niet beter wist zou ik denken dat de kerstman is geweest :o . Na de discussie hier ben ik er met ook input van de wielenbouwer uitgekomen. Het zijn toch de Flow velgen geworden op zilveren naven voor in de Curtlo. Ze gaan ook in de Tallboy als die eens een echte berg te zien krijgt. En ook geen Hope naven dit keer, wel Engels namelijk van Royce http://www.royce-uk.co.uk/
Maar morgen druk met de kids, dus woensdag zet ik de spullen van de Mavic's over op deze set en even los rijden. Donderdag ga ik er dan voor het eerst min of meer serieus mee het bos in en volgt er een update.

Toch lastig om een hele wielset een beetje uit te laten komen op de foto. Close-ups geven veel beter de visuele impact weer van de Royce mirror finish 8) en Zoran's handwerk:

Enjoy!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di jan 04, 2011 9:18 am

Sjiek.

Eindelijk iemand die Royce naven toepast. Boterzachte lagers, erg duurzaam en mooie finish!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jan 04, 2011 10:09 am

ow die naven zien er classy uit. Misschien iets te classy voor het idee van stevige wielset....:D

Je eerste keuze van Flows met Hope is mijn wielset. Achterwiel heb ik al binnen (Hope SS) en voorwiel ben ik over in overleg met de huisdealert.

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » di jan 04, 2011 11:34 am

Gaaf setje. 8)

Ik zit zelf ook te wachten op een setje ZTR Flows 29er velgen, kan niet wachten! :o

willem12

Bericht door willem12 » di jan 04, 2011 1:37 pm

Mooi,
Flows rulen op 29" :thumbsup: :thumbsup:
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Heckler

Bericht door Heckler » wo jan 05, 2011 1:22 am

Dank voor de complimenten, classy en stevig, werkt voor mij 8)

Ik ben zelf ook heel benieuwd naar het effect van de bredere Flow velgen op het rijden. Toen ik in 26" naar bredere velgen overging was het duidelijk merkbaar, speciaal met sommige banden. De Larssen TT in 2.35 werkte echt veel beter op de bredere velg, dat is een wat rond profiel.
Ik ben een beetje aan het shoppen voor een band met meer profiel als de Bonty XR en Ralphs maar niet meteen de tractor paddles van de Rampage. Ardents of Nevegals? Of de nieuwe Bonty 29-3 of 29-4? Ik neig naar de Ardents, iemand ervaring met de 2.4?

Verder kom ik voor het werk in de UK en mijn bikes krijgen daar wel eens wat van mee: Pace vorken, Hope remmen en parts, Middleburn cranks en nu dus Royce naven. Ik kende Royce vooral van de titanium trapassen die in het Retrobike circuit geliefd zijn, en van de road naven. Nu dus ook in MTB disc En dit setje naven is een sample set van mijn vaste wielenmaker, vandaar.

Enjoy!!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jan 05, 2011 1:02 pm

Wat dacht je van 2.35" 29er Nobby Nic :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Heckler

Bericht door Heckler » wo jan 05, 2011 9:19 pm

Die zou kunnen inderdaad, Is ie al ergens te koop?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jan 05, 2011 10:22 pm

Heckler schreef:Die zou kunnen inderdaad, Is ie al ergens te koop?
hier of hier, maar helaas nog niet op voorraad...
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr jan 07, 2011 9:36 pm

Wel leuk dat een wielen-guru uit het oosten om de 3 achterlangs spaakt en niet om de 2 en niet achterlangs zoals een wielen-guru uit het zuiden predict.

Blijven andere wielen-guru's bij om de 2 achterlangs?

Tevens:
Waarom wilden Dader, Willem12, Sneeuwpop en Ott niet met een Gordo velg voorin hun fiets rijden en Didadunlop wel?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie