[spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset

Bericht door DeKerfs » vr dec 17, 2010 7:56 pm

Heel wat jaren terug, toen mijn naam nog - terecht - het achtervoegsel '-tje' had, had ik speelgoed auto's waar 'turbo' op stond. Die waren beduidend sneller en beter dan die van mijn vriendjes. Dat was eenvoudig te verklaren: op échte raceauto's, vaak rood van kleur, stond ook 'turbo' en die waren sneller dan andere auto’s. Turbo is bijna altijd een synoniem voor sneller en beter, is het idee.

Geldt dat ook voor 'turbo' schakelkabels voor de fiets? De Duitse firma Fasi Sicherheitsprodukte biedt een set turbo schakel- en remkabels aan: Niro-Glide Turbo Plus, om precies te zijn. Op het eerste gezicht zien we weinig 'turbo'-achtigs aan dit €32,50 kostende schakelkabelsetje. Hoe anders is het wanneer je de kabelset ter hand neemt. De Niro-Glide Turbo Plus schakel- en remkabels onderscheiden zich namelijk van traditionele kabels door hun buitenkabel. Traditionele buitenkabels zijn gevlochten met stalen kabels, maar bij de Niro-Glide is hiervoor aluminium gebruikt. Het resulteert in het luttele gewicht van 17,3 gram per meter, ongeveer de helft van de meest gebruikte Shimano SIS-kabels.

Afbeelding

Hoewel aluminium minder treksterkte heeft dan staal kan het juist in een buitenkabel goed toegepast worden omdat deze tijdens het schakelen of remmen alleen op druk wordt belast. De verschillen in de mechanische eigenschappen van staal en aluminium zijn hierbij van minder belang. Juist omdat een schakel- en rembinnenkabel wél op een trekkracht wordt belast, wordt deze nog steeds uit roestvaststaal gemaakt, zoals we dat gewend zijn. De binnenkabels zijn na het vlechten extra rondgewalst, waardoor een dichter en gladder oppervlak is ontstaan. Om de wrijving nog verder te verlagen zijn de binnenkabels geïmpregneerd met, jawel, Brunox Turbo Spray. Dit moet een lichte, snelle, zeg maar turbo-achtige, bediening van je rem of derailleur opleveren.

Afbeelding

In de praktijk wijkt de kabelset niet echt af van standaard kwaliteitskabels. Het werkt, niet meer en niet minder. In dat opzicht dus niet echt een turbo-gevoel. Het turbo-gevoel zit hem dus meer in het lage gewicht. Voor een echte weightweenie telt elke gram, maar voorheen was men dan vaak beperkt tot het kopen van eveneens aluminium buitenkabels die uit losse buissegmentjes bestonden en die bij droog weer garant stonden voor gekraak. Niets van dat bij deze Niro-Glide kabelset. De aluminium buitenkabel is daarbij een stuk buigzamer dan de stalen equivalenten. De uit wat zachter kunststof gemaakte mantel is hier deels ook debet aan.

De Niro-Glide schakel- en remkabelsets zijn leverbaar voor zowel de racefiets als mountainbike in de kleuren zwart, blauw, rood en wit voor een prijs van €32,50 per set.

Meer informatie en verdeling: www.boneshaker.nl

Tekst & Foto's: Jeroen van den Brand

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Re: [spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset

Bericht door Ninko » vr dec 17, 2010 9:25 pm

DeKerfs schreef:Turbo is bijna altijd een synoniem voor sneller en beter, is het idee.
Zeg maar zoals in de nieuwe film van New Kids - Turbo ?? :lol: :lol: 8)

Heb hier nog een kabelsetje van liggen en ga het binnenkort ook proberen, ben er benieuwd naar want het is idd erg licht! i.c.m. Powercordz moet dat niet zo veel meer wegen.. :)

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Re: [spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset

Bericht door Tall Boy Bram » vr dec 17, 2010 10:17 pm

DeKerfs schreef:toen mijn naam nog - terecht - het achtervoegsel '-tje' had
Nou, gezien je lengte mag dat achtervoegsel tegenwoordig nog steeds gebruikt worden hoor! Zeker als je naast mij staat....

(kon het niet laten, inkoppertje eerste klas...)

TBB

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » vr dec 17, 2010 10:22 pm

Het wordt pas echt goed als er "nano" op staat tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr dec 17, 2010 11:24 pm

Afbeelding
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma dec 20, 2010 3:44 pm

oeh..! ze komen kleurtjes ! :o

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » zo dec 26, 2010 10:28 pm

Waar kopen, waar kopen, waar kopen??? :punk:

vinay
Berichten:58
Lid geworden op:do dec 24, 2009 10:41 am

Bericht door vinay » wo jan 05, 2011 8:51 am

Ok, er wordt dan wel niet zo hard aan getrokken als aan 'n binnenkabel, maar als je je shifters aan je stuur hebt zitten (met bakfietsen en oudere wielrenfietsen is dat inderdaad niet zo) worden ze toch ook wel veel gebogen. Ik zou verwachten dat ze 't toch eerder dan stalen buitenkabels begeven op vermoeing. Voor hoe lang heeft journalist Jeroen ze getest?

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo jan 05, 2011 12:20 pm

vinay schreef:Ok, er wordt dan wel niet zo hard aan getrokken als aan 'n binnenkabel, maar als je je shifters aan je stuur hebt zitten (met bakfietsen en oudere wielrenfietsen is dat inderdaad niet zo) worden ze toch ook wel veel gebogen. Ik zou verwachten dat ze 't toch eerder dan stalen buitenkabels begeven op vermoeing. Voor hoe lang heeft journalist Jeroen ze getest?
Te kort om daar een zinnige uitspraak over te doen.

De relatieve buiging per mm is, zelfs bij extreme stuuruitslagen, vrij klein. Vermoeiingsverschijnselen acht ik persoonlijk vrij klein. Daarbij is ook bij aluminium, ten dele (in sommige legeringen) relatief goed te bepalen waar de grens ligt om een lange levensduur onder bepaalde vermoeiingsbelasting geen falen te hebben. Maar of de fabrikant dat in dit geval gedaan heeft...? In dit geval zal de tijd het leren...

vinay
Berichten:58
Lid geworden op:do dec 24, 2009 10:41 am

Bericht door vinay » vr jan 07, 2011 12:58 pm

Uiteraard. Toch maf dat de fabrikant (ik neem aan dat de journalist z'n artikel grotendeels baseert op het mediabericht/-praatje van de fabrikant) zo'n aandacht besteedt aan de treksterkte van het materiaal. Da's hoogstens van belang als je regelmatig met je kabels aan 'n boom blijft hangen of als je crasht met je stuur te vaak rondgedraaid.

Gewoon sturen zal ook niet kritisch zijn voor vermoeing. Maar stel dat je op hobbelig terrein rijdt ('t is 'n mountainbike-website, nietwaar?), dan klapperen je kabels toch wel wat meer op en neer dan je met sturen ooit voor elkaar zo kunnen krijgen. En je kabels buigen natuurlijk vooral dicht bij de inklemming (bij shifter, derailleurs en eventueel waar je 'm onderbroken hebt op je frame). "Relatieve buiging" moet je dus vooral daar bekijken en niet over de hele lengte van de kabel. Altijd tricky om alleen naar 't gemiddelde te kijken ;).

Maar laat ik niet te negatief doen. Ik twijfel aan 't concept, maar die fabrikant zal de boel vast wel uitgebreid getest en goedgekeurd hebben. En voor wie graag op de bleeding-edge van de schakel-buitenkabels zit is dit natuurlijk wel 'n must.

Mij spreken vooral die binnenkabels wel aan (mits ze wel gewoon de goeie dikte hebben). Rondgewalste binnenkabels, gggrrrmmmmjammmie, dat moet wel lekker wrijvings- en slijtagearm glijen :)!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr jan 07, 2011 4:49 pm

vinay schreef:Uiteraard. Toch maf dat de fabrikant (ik neem aan dat de journalist z'n artikel grotendeels baseert op het mediabericht/-praatje van de fabrikant)
Nee, dan had het wel een duidelijk kadertje met flitsende logo's en bewegende zaken gehad, waar men voor betaald en wat we in wandelgangen als 'advertentie' kennen.
vinay schreef: zo'n aandacht besteedt aan de treksterkte van het materiaal. Da's hoogstens van belang als je regelmatig met je kabels aan 'n boom blijft hangen of als je crasht met je stuur te vaak rondgedraaid.
De referentie naar treksterkte heb ik bewust gemaakt omdat er mogelijk verwarring kan ontstaan over het feit dat het 'minder sterke' aluminium gebruikt is, in plaats van de traditionele staalkabels die je bij de 'anderen' standaard ziet. Juist door het totale concept van de schakelkabel te bekijken heeft deze fabrikant dus kunnen besluiten om een lichter materiaal toe te passen op die bepaalde plek omdat het dus kan.

vinay schreef: Mij spreken vooral die binnenkabels wel aan (mits ze wel gewoon de goeie dikte hebben). Rondgewalste binnenkabels, gggrrrmmmmjammmie, dat moet wel lekker wrijvings- en slijtagearm glijen :)!
Eigenlijk was dat alleen in de jaren '80 nog uniek... tegenwoordig is eigenlijk elke schakelkabel wel rondgewalst. Deze lijken nog een tikkie gladder dan die van de Japanse firma, maar dat is ook slechts een minimale observatie. Ze zijn echter wel geïmpregneerd. Met Turbo spul notabene... :arms:

vinay
Berichten:58
Lid geworden op:do dec 24, 2009 10:41 am

Bericht door vinay » ma jan 10, 2011 12:50 pm

DeKerfs schreef:
vinay schreef:Uiteraard. Toch maf dat de fabrikant (ik neem aan dat de journalist z'n artikel grotendeels baseert op het mediabericht/-praatje van de fabrikant)
Nee, dan had het wel een duidelijk kadertje met flitsende logo's en bewegende zaken gehad, waar men voor betaalt en wat we in wandelgangen als 'advertentie' kennen.
Excuus, ik ben nog redelijk nieuw op DP en had nog niet door dat mediaberichten van fabrikanten hier uitsluitend in advertenties gebruikt worden. Maar ik wilde absoluut niet zeggen dat ik 't artikel als reclame opgevat heb hoor!
DeKerfs schreef:
vinay schreef: Mij spreken vooral die binnenkabels wel aan (mits ze wel gewoon de goeie dikte hebben). Rondgewalste binnenkabels, gggrrrmmmmjammmie, dat moet wel lekker wrijvings- en slijtagearm glijen :)!
Eigenlijk was dat alleen in de jaren '80 nog uniek... tegenwoordig is eigenlijk elke schakelkabel wel rondgewalst. Deze lijken nog een tikkie gladder dan die van de Japanse firma, maar dat is ook slechts een minimale observatie. Ze zijn echter wel geïmpregneerd. Met Turbo spul notabene... :arms:
Ha, weer iets geleerd :)! De Slurf kabels die ik nu gebruik zijn in elk geval niet gewalst, dus 't is de moeite om 'ns te kijken naar van die Japanse kabels. Bedankt voor de tip :)!

Plaats reactie