Ventana El Rey 2009 29er
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:361
- Lid geworden op:di apr 13, 2010 8:33 pm
- Locatie:Vlissingen
Ik heb weer wat spulletjes binnen. De naaf is alweer bij de LBS om er een wiel van te maken.
Lefty adapter:

Lefty voornaaf, 125g met boutjes en lockring:

Toch nog een keertje de kleurcombi. Dit keer komt de kleur best overeen.

Achterwiel schoon gemaakt.

Bracket en cranks gemonteerd.


Lefty erin.

Zo ver ben ik nu:

Wat nog te doen:
- Wachten op voorwiel.
- Remleiding achter vervangen + ontluchten.
- Stuurbuis afzagen en starnut erin slaan.
- Piekeren of ik 2x10, 1x10, 1x9 wil rijden. Eea heeft invloed op welke cassette ik moet kopen. En of ik nog een andere achter derrie en schifters moet kopen. Kan duur worden
- Ketting erop.
- Cassette erop.
- Alles afstellen.
- Proefrijden.
Lefty adapter:

Lefty voornaaf, 125g met boutjes en lockring:

Toch nog een keertje de kleurcombi. Dit keer komt de kleur best overeen.

Achterwiel schoon gemaakt.

Bracket en cranks gemonteerd.


Lefty erin.

Zo ver ben ik nu:

Wat nog te doen:
- Wachten op voorwiel.
- Remleiding achter vervangen + ontluchten.
- Stuurbuis afzagen en starnut erin slaan.
- Piekeren of ik 2x10, 1x10, 1x9 wil rijden. Eea heeft invloed op welke cassette ik moet kopen. En of ik nog een andere achter derrie en schifters moet kopen. Kan duur worden

- Ketting erop.
- Cassette erop.
- Alles afstellen.
- Proefrijden.
Ben vandaag top geholpen door mijn LBS. Ze hebben ongeveer a la minute mijn voorwiel gemaakt. Dus ik heb de fiets kunnen afmaken. Ik heb ook meteen de knoop doorgehakt over de aandrijving. Aangezien XX toch best wel duur is, heb ik besloten voor een 2x9 aandrijflijn, voor nu. Dat kwam mede door de oranje SRAM X0 cassette die mijn LBS nog had liggen. Past super bij de fiets. Ik vind de witte lefty niet lelijk staan.
Cassette:

In het wiel:

En zo is ie dan af:


Wat close-ups






Om het af te leren:


Morgen eens kijken of ie lekker fietst. Vandaag op weg naar het veldje voor de foto's reed ie best aardig. De achtervering deint wel een beetje, maar met de demper op pro-pedal standje 1 maakt daar korte metten mee. Ik merkte wel dat met losse handen fietsen lastig is. De fiets trekt naar rechts, dus moet ik best wel wat naar links gaan hangen. Ik weet nog niet waar het aan ligt. Misschien is het frame krom, misschien ligt het wel aan de lefty, of misschien drukken de kabels van de derailleur tegen de vork. Ik moet het nog uitzoeken.
Cassette:

In het wiel:

En zo is ie dan af:


Wat close-ups






Om het af te leren:


Morgen eens kijken of ie lekker fietst. Vandaag op weg naar het veldje voor de foto's reed ie best aardig. De achtervering deint wel een beetje, maar met de demper op pro-pedal standje 1 maakt daar korte metten mee. Ik merkte wel dat met losse handen fietsen lastig is. De fiets trekt naar rechts, dus moet ik best wel wat naar links gaan hangen. Ik weet nog niet waar het aan ligt. Misschien is het frame krom, misschien ligt het wel aan de lefty, of misschien drukken de kabels van de derailleur tegen de vork. Ik moet het nog uitzoeken.
- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Ik vind het ook wel wat hebben die witte lefty. Iig niet lelijk. Zadelpen/Stuur worden ws van Syntace. Jammer dat Raceface over de kop is, want hun zadelpennen vind ik nog altijd de mooiste. En ook al heb ik geen problemen met de pen in mijn Titus, ik ga het toch echt niet riskeren.
Zondag wezen fietsen. Ik had wat teveel hooi op de vork genomen (lees, 80Km gefietst, echter maar voor 60Km brandstof in de benen) maar de fiets doet het goed. Wat kleine dingen tegen gekomen die niet echt storen. De vering achter bobt wat op het vlakke, maar is daardoor wel super actief in het veld. Pro-pedal helpt tegen bobben op de weg, dus dat is niet erg. Al zit de hendel wel ver weg. De fiets is heel wendbaar, een beetje te eigenlijk maar niet vervelend. De Lefty moet echt een cm langer worden. Ik had de fiets gewogen en kwam op 12.3 Kg uit, maar dat gewicht voel je helemaal niet als je onderweg bent. Verder, lockout op de vork heeft geen nut. Gebruik ik toch niet. Je voelt heel goed dat de Lefty lekker soepel blijft, ook al rem je. Zeer fijne vork. De fiets heeft vleugels op los zand, niet normaal. Op een of andere manier verlies je geen snelheid en kun je gewoon je lijn aanhouden. Bochtjes draaien gaat ook perfect. Al miste ik soms in snelle bochten de beste lijn, het lijkt alsof de fiets iets later reageert dan ik verwacht. Moet ik nog nader onderzoeken. Misschien komt het door de iets te korte vork, al zou ik dan verwachten dat ie dan te snel stuurt. Kan ook aan de 'zware' wielen liggen, dan moet ik daar aan wennen. Ik had overigens een beetje hetzelfde met de Kona, maar dat weet ik aan de starre voorvork.
Dingen die tegenvielen:
- De SLX voorderailleur schakelt niet goed. Op het midden (kleine) blad schraapt de ketting ergens tegenaan, en schakelen naar het grote blad gooit de ketting heel makkelijk over het blad heen. Dit terwijl de ketting heel lichtjes schraapt als ik groot/klein rijdt (zwaarste versnelling), dus de derailleur kan niet verder naar binnen staan anders schraapt ie nog harder. Moet ik even door de LBS laten kijken, want volgens hun kon deze derrie op een 2-speed voorkant. Zal wel aan de rapid fire schakel hendels liggen (is 3 speed).
- De overbrenging is voor een 29er niet optimaal. Ik heb 42/28T bladen voor en ik reed of te zwaar, of te licht. Niet echt een versnelling waarin ik lekker reed. Ik moet nof even uitzoeken of de kleinere bladen set (39/26T) een betere overbrenging opleveren.
- Propedal hendel zit wat ver weg, al kan ie niet dichterbij zitten.
- Tijdens het fietsen moet je niet naar beneden kijken, dat oranje is zoo oogverblindend mooi
Ik moet de GPS data nog bekijken, maar gelet op de gemiddelde snelheid van het stuk dat ik een paar weken geleden met mijn Titus gereden heb, is de Ventana net zo snel als de Titus. En dat met 1.3Kg meer op de weegschaal en een parcours wat veel stoffiger was dan toen ik met de Titus reed. Alleen jammer dat mijn benen halverwege het rondje Luijksgestel ermee ophielden. Meer trainen dus
Ik heb nog een hele zooi foto's geschoten in de zon. Ik zal er vanavond een paar plaatsen.
Zondag wezen fietsen. Ik had wat teveel hooi op de vork genomen (lees, 80Km gefietst, echter maar voor 60Km brandstof in de benen) maar de fiets doet het goed. Wat kleine dingen tegen gekomen die niet echt storen. De vering achter bobt wat op het vlakke, maar is daardoor wel super actief in het veld. Pro-pedal helpt tegen bobben op de weg, dus dat is niet erg. Al zit de hendel wel ver weg. De fiets is heel wendbaar, een beetje te eigenlijk maar niet vervelend. De Lefty moet echt een cm langer worden. Ik had de fiets gewogen en kwam op 12.3 Kg uit, maar dat gewicht voel je helemaal niet als je onderweg bent. Verder, lockout op de vork heeft geen nut. Gebruik ik toch niet. Je voelt heel goed dat de Lefty lekker soepel blijft, ook al rem je. Zeer fijne vork. De fiets heeft vleugels op los zand, niet normaal. Op een of andere manier verlies je geen snelheid en kun je gewoon je lijn aanhouden. Bochtjes draaien gaat ook perfect. Al miste ik soms in snelle bochten de beste lijn, het lijkt alsof de fiets iets later reageert dan ik verwacht. Moet ik nog nader onderzoeken. Misschien komt het door de iets te korte vork, al zou ik dan verwachten dat ie dan te snel stuurt. Kan ook aan de 'zware' wielen liggen, dan moet ik daar aan wennen. Ik had overigens een beetje hetzelfde met de Kona, maar dat weet ik aan de starre voorvork.
Dingen die tegenvielen:
- De SLX voorderailleur schakelt niet goed. Op het midden (kleine) blad schraapt de ketting ergens tegenaan, en schakelen naar het grote blad gooit de ketting heel makkelijk over het blad heen. Dit terwijl de ketting heel lichtjes schraapt als ik groot/klein rijdt (zwaarste versnelling), dus de derailleur kan niet verder naar binnen staan anders schraapt ie nog harder. Moet ik even door de LBS laten kijken, want volgens hun kon deze derrie op een 2-speed voorkant. Zal wel aan de rapid fire schakel hendels liggen (is 3 speed).
- De overbrenging is voor een 29er niet optimaal. Ik heb 42/28T bladen voor en ik reed of te zwaar, of te licht. Niet echt een versnelling waarin ik lekker reed. Ik moet nof even uitzoeken of de kleinere bladen set (39/26T) een betere overbrenging opleveren.
- Propedal hendel zit wat ver weg, al kan ie niet dichterbij zitten.
- Tijdens het fietsen moet je niet naar beneden kijken, dat oranje is zoo oogverblindend mooi

Ik moet de GPS data nog bekijken, maar gelet op de gemiddelde snelheid van het stuk dat ik een paar weken geleden met mijn Titus gereden heb, is de Ventana net zo snel als de Titus. En dat met 1.3Kg meer op de weegschaal en een parcours wat veel stoffiger was dan toen ik met de Titus reed. Alleen jammer dat mijn benen halverwege het rondje Luijksgestel ermee ophielden. Meer trainen dus

Ik heb nog een hele zooi foto's geschoten in de zon. Ik zal er vanavond een paar plaatsen.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Het lijkt op de foto, maar ik kan het mis hebben want het is nogal niet closeup, dat het een 63-66 graden derailleur is. Lekker goedkoop, maar niet altijd efficient....
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Je hebt daar idd versies in. aan de binnenkant van de binnenplaat van de kooi kan 63-66 staan, dan heb je een derailleur voor een ztibuis met kleine hoek.
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- Gran Torino
- Berichten:166
- Lid geworden op:za jan 22, 2005 12:27 pm
- Locatie:Amersfoort
- Contacteer:
- [HEAD]MarxNL
- Berichten:210
- Lid geworden op:za dec 26, 2009 7:33 am
- Locatie:gouda
- Contacteer:
Dikke fiets Zonos!
Je liet eerder een foto zien met weinig ruimte van je crank bij de chainstay. Hoe is dit in de praktijk?
Je gaf ook aan dat je wat last had van het trekken van de fiets. Dit kan idd komen door de kabels die tussen frame en vork lopen, daar heb ik ook wat mee zitten stoeien. Eigenlijk apart dat dat zoveel invloed kan hebben.
Je liet eerder een foto zien met weinig ruimte van je crank bij de chainstay. Hoe is dit in de praktijk?
Je gaf ook aan dat je wat last had van het trekken van de fiets. Dit kan idd komen door de kabels die tussen frame en vork lopen, daar heb ik ook wat mee zitten stoeien. Eigenlijk apart dat dat zoveel invloed kan hebben.