klauw pakt schijf niet volledig
Moderator:Beheerders
Hallo,
ik heb hier een fiets met een marzocchi 66vf (2005) vork waar oorspronkelijk hayes el camino remmen op zaten. Schijven ook van hayes 203mm. Nu heb ik de remmen moeten wisselen voor deore remmen. Het remt verder prima maar de klauw pakt de schijf niet volledig, dat wil zeggen dat er aan de binnenkant van de schijf een 2-3mm ongebruikt blijft. Ik had nog andere 203mm schijven liggen (shimano, avid) maar daarmee hetzelfde verhaal.
Ik gebruik nog de adapter van hayes. Deze is voor een IS vork (20mm steekas) naar PM klauw. Had ook nog een shimano adapter liggen, deze past niet, te smal.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Andere adapter, maar welke?
ik heb hier een fiets met een marzocchi 66vf (2005) vork waar oorspronkelijk hayes el camino remmen op zaten. Schijven ook van hayes 203mm. Nu heb ik de remmen moeten wisselen voor deore remmen. Het remt verder prima maar de klauw pakt de schijf niet volledig, dat wil zeggen dat er aan de binnenkant van de schijf een 2-3mm ongebruikt blijft. Ik had nog andere 203mm schijven liggen (shimano, avid) maar daarmee hetzelfde verhaal.
Ik gebruik nog de adapter van hayes. Deze is voor een IS vork (20mm steekas) naar PM klauw. Had ook nog een shimano adapter liggen, deze past niet, te smal.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Andere adapter, maar welke?
sherlock: de remblokken maken ook niet volledig contact.
sean: dit is de adapter van de el camino.
Ik heb net nog eens de el camino's gemonteerd, de adapter heb ik laten zitten. Op die manier pakken de camino's wel de hele schijf. Maargoed die zijn zo lek als een mandje dus daar heb ik niks aan. Maar is het dan zo dat er verschillende postmount klauwen zijn?
sean: dit is de adapter van de el camino.
Ik heb net nog eens de el camino's gemonteerd, de adapter heb ik laten zitten. Op die manier pakken de camino's wel de hele schijf. Maargoed die zijn zo lek als een mandje dus daar heb ik niks aan. Maar is het dan zo dat er verschillende postmount klauwen zijn?
-
- cyberhawk
- Contacteer:
eehhm daar gaat dit dus om..Rutger1992 schreef:Kan zijn dat je een andere adapter moet monteren ...
Ik ben ook van avid code's gegaan naar shimano saint eerst kreeg ik ze nooit goed afgesteld daarna met een andere adapter was alles opgelost

ik heb zoveel lopen rommelen met schijven adapters en remmen dat ik je kan zeggen ..als t remt .. remt t ..
hayes hope adapters met hayes hope magura remmmen.. meeste is allemaal compatible.,. op 1mm meer of minder af en toe.. op de schijf of de blokjes
ik heb dit zelfde probleem met mn marta's die ik op 203 hope schijven wilde hebben . de achterste schijf liep tegen de caliper op.. (te klein dus ipv te groot bij jou)
heb nu een 183mm schijf maar ik kon er een ringetje tussen doen .. maar jij zou moeten vlakken..en dat is lastiger om dat netjes te doen
je had t over een adapter die te smal was.. kan je de afstand niet opvulen met een ringentje en een iets langere bout !
ik heb voor een andere vork toen ook 2 ringen erbij gekregen voor de schijfadapter te fitten..

hope boxxer adapter is ook dikker dan een fox adapter bijv.

Ha, jij snapt t.
Shimano adapter (die te smal was) heb ik geprobeerd passend te maken met een stapel shims en idd een langere bout. Hier hetzelfde probleem als met de hayes adapter.
Net de schijf nog eens bekeken, het is een ruime 3mm die ik niet gebruik aan de binnenkant. Het remt prima hoor, maar ik wil het gewoon passend hebben. Een klein randje kan ik mee leven maar 3mm vind ik veel te veel.
Maar passen, passen, passen dus.
Shimano adapter (die te smal was) heb ik geprobeerd passend te maken met een stapel shims en idd een langere bout. Hier hetzelfde probleem als met de hayes adapter.
Net de schijf nog eens bekeken, het is een ruime 3mm die ik niet gebruik aan de binnenkant. Het remt prima hoor, maar ik wil het gewoon passend hebben. Een klein randje kan ik mee leven maar 3mm vind ik veel te veel.
Maar passen, passen, passen dus.

- cyberhawk
- Contacteer:
wow wow wow..
wat er al is gezegd boven.. is het andere blokje niet kleiner.. de een heeft hogere blokjes als de ander..! als je van boven in je klauw kijkt. lopen de bove zijde van je schijf en je blokje niet gelijk.. ? hayes op hope floating had dit ook.. maar liepen boven wel gelijk met elkaar ,,
maar ik snap je volledig.. 3mm verlies op 20 mm hoog blokje is toch al dik 10% remkracht verlies, ?
wat er al is gezegd boven.. is het andere blokje niet kleiner.. de een heeft hogere blokjes als de ander..! als je van boven in je klauw kijkt. lopen de bove zijde van je schijf en je blokje niet gelijk.. ? hayes op hope floating had dit ook.. maar liepen boven wel gelijk met elkaar ,,
maar ik snap je volledig.. 3mm verlies op 20 mm hoog blokje is toch al dik 10% remkracht verlies, ?
Sorry Cyberhawk, ik wil je niet graag tegenspreken, maar dat klopt niet helemaal.
Wrijvingskracht is namelijk afhankelijk van de normaal kracht (drukkracht op de blokken/schijf) en het wrijvingscoëfficient:
Is heel verwarrend, maar het is zo.....
Wrijvingskracht is namelijk afhankelijk van de normaal kracht (drukkracht op de blokken/schijf) en het wrijvingscoëfficient:
Dus de grootte van het oppervlak heeft er niet zoveel mee te maken. In de wrijvingscoëfficient is dit wel meegenomen, maar het materiaal is en vooral de drukkracht is de beslissende factorF w,max = μ*F n

Is heel verwarrend, maar het is zo.....

lijkt me sterk, waarom hebben dan al die sportwagens van die enorme remklauwen met enorme blokkenWitteReus schreef:Dus de grootte van het oppervlak heeft er niet zoveel mee te maken. In de wrijvingscoëfficient is dit wel meegenomen, maar het materiaal is en vooral de drukkracht is de beslissende factor

Do work Son!
- cyberhawk
- Contacteer:
je spreekt me niet tegen ,,. je komt met een hele mooie formule..
maar het feit is ..
als je remblokje volledig contact maakt hij altijd beter presteerd dan als ie dat maar voor 90% doet.. dit gaat altijd op voor deze situatie..
omdat : we wisselen geen blokjes.. en veranderen dus ook niet van opzet..
of wat voor coefficient dan ook..
ik kan hier ook een hele mooie formule neer kalken over het berekenen van de activiteit na een paar jaar van een radioactieve bron.. en wat dus de halverings tijd is ervan..

maar het feit is ..
als je remblokje volledig contact maakt hij altijd beter presteerd dan als ie dat maar voor 90% doet.. dit gaat altijd op voor deze situatie..
omdat : we wisselen geen blokjes.. en veranderen dus ook niet van opzet..
of wat voor coefficient dan ook..
ik kan hier ook een hele mooie formule neer kalken over het berekenen van de activiteit na een paar jaar van een radioactieve bron.. en wat dus de halverings tijd is ervan..

-
Doordat het grote remklauwen zijn hebben ze ook grotere remzuigers.Sean schreef:lijkt me sterk, waarom hebben dan al die sportwagens van die enorme remklauwen met enorme blokkenWitteReus schreef:Dus de grootte van het oppervlak heeft er niet zoveel mee te maken. In de wrijvingscoëfficient is dit wel meegenomen, maar het materiaal is en vooral de drukkracht is de beslissende factor
Dit zorgt voor meerremdruk maar idd de opp. van het remvlak is ook belangrijd.
Laborant? Die gast eet uit prullebakkejensw schreef:contactoppervlak van je frictiemateriaal bepaalt mede de wrijvingscoefficient maar dat lijkt me logisch.
Maargoed het is dus dat de klauw 3mm te ver van de schijf staat. Ik gebruik aan de buitenkant een deel van m'n remblokjes niet.
cyberhawk, ook laborant?
- cyberhawk
- Contacteer:
dit is dus typisch weer een voorbeeld van het onbegrip van boeren .. maar ben het gewend na 10 jaar in dit inteelt dorp gewoond te hebben ben ik niet meer onder de indruk van inhoudsloze opmerkingen en dit soort type mensenMrtnrider schreef:Laborant? Die gast eet uit prullebakkejensw schreef:contactoppervlak van je frictiemateriaal bepaalt mede de wrijvingscoefficient maar dat lijkt me logisch.
Maargoed het is dus dat de klauw 3mm te ver van de schijf staat. Ik gebruik aan de buitenkant een deel van m'n remblokjes niet.
cyberhawk, ook laborant?

maar anyways.. ik ben stralingsdeskundige op een RVS rec. bedrijf.. ijzer moet vrij zijn van radioactiviteit

and i need to get payed too

maar voor de duidelijkheid..
je mist 3mm in de bovenkant(buitenkant) van de caliper..?
zoals ik hier 1.5/2mm mis

- Gran Torino
- Contacteer:
- cyberhawk
- Contacteer:
hahah dat zijn trial velgen van ..van .. deze is nog try-all degeen die ik nu heb is ander merk.. met ipv ronde zes kantjes..Gran Torino schreef:ff lekker of topic, maar uhm wat zijn dat voor megageile velgen?

en t kan nog gekker

maar @ jens wat bedoel je met toch niet ?
kijk eens voor een boxxer adapter.. van hope/avid.. die is dikker ..
want zoals ik je nu begrijp staat de klauw niet te hoog.. maar je krijgt m niet uitgelijnd op je schijf omdat quote: de klauw staat als het ware een mm of 3 te ver van de naaf af
kijk deze

deze is dikker zoals je ziet.. hope heeft er 2 tonnetjes op laten zitten en lijkt ie dunner..
wel me net kapot geschrokken ..

Oh, "toch niet" sloeg op dat ik dacht dat ik wist waar de velgen vandaan kwamen..
Nee, hij staat te ver van de as af. Dus te hoog op de klauw. Moeilijk om zoiets simpels uit te leggen. Als je het ziet snap je het. Als je bijvoorbeeld een 203mm adapter op een 180mm schijf zou gebruiken heb je een erg overdreven versie van mijn probleem.
Nee, hij staat te ver van de as af. Dus te hoog op de klauw. Moeilijk om zoiets simpels uit te leggen. Als je het ziet snap je het. Als je bijvoorbeeld een 203mm adapter op een 180mm schijf zou gebruiken heb je een erg overdreven versie van mijn probleem.
- cyberhawk
- Contacteer:
ik snap je..! precies mijn probleem met mijn matra SL en saw disc probleemjensw schreef:Oh, "toch niet" sloeg op dat ik dacht dat ik wist waar de velgen vandaan kwamen..
note > ik heb t opgegeven want ik moest andere schijven gaan gebruiken en ik was beetje gebeiteld op mn saw discs.
hope en hayes werken op 203 183 etc zover ik weet shimano op ronde getallen 200 en 180.. 160 is universeel dacht ik en hanteert elk merk t zelfde
ik had een hope +20mm adapt. en 2 versch magura adapters,. allen werkten niet op een 183 saw schijf.. te hoog of te laag.. het ligt dus aan de schijf ook,,
want mijn marta's op een 180 XTR schijf werkte prima >?
het vreemde is wel dat ik een hope trial rem heb voor met een marta vented rotor .. en die werkt wel .. en slijt overal dacht ik iig..
wat is jou samenstelling precies :
merk/maat schijf
merk/maat adapter en
merk rem
hoe je nu wil rijden (wat niet werkt..?)
Maar het leuke is, als ik de adapter op de vork laat zitten, en ik wissel de shimano klauw voor de hayes klauw, dan past het wel.
Mijn samenstelling:
hayes 203mm schijf (shimano is ook 203).
shimano deore remmen
marzocchi 66vf vork
hayes is > pm adapter.
Het enige wat ik dus heb gedaan is de hayes klauwen+hendels voor shimano gewisseld. Zou moeten werken omdat de schijven dezelfde maat zijn en de klauwen beide PM.
Mijn samenstelling:
hayes 203mm schijf (shimano is ook 203).
shimano deore remmen
marzocchi 66vf vork
hayes is > pm adapter.
Het enige wat ik dus heb gedaan is de hayes klauwen+hendels voor shimano gewisseld. Zou moeten werken omdat de schijven dezelfde maat zijn en de klauwen beide PM.