air of coil?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

DeStiO
air of coil?

Bericht door DeStiO » wo nov 09, 2011 9:33 pm

Beste lezers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Kona stinky uit 2010.
Deze heeft een Marzocchi Roco Coil R (8.5 x 2.5 15=350lb, 15.5=400lb, 16=450lb, 16.5=500lb, 17=550lb).
Nu ben ik langzaam aan het kijken naar een nieuwe demper.
Nu vroeg ik me af wat het beste is, ik zie veel van deze DHX 5.0 air te koop staan maar zijn deze geschikt voor DH?
Ik heb me laten vertellen dat ze 1kg lichter zijn en meer instel mogelijkheden hebben maar wel op den duur warm worden? (de lucht die er in zit natuurlijk door wrijving? hete lucht is dunner als koude lucht dus gaat ie eerder kapot?)

Dus lang verhaal kort: coil of air voor DH/FR.
''Ga toch fietsen'' zeiden ze, en daar ging ik......

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » wo nov 09, 2011 9:43 pm

Hangt er van af, het ruigere werk waar het gewicht niet veel uitmaakt==> coil
Anders air ,gewoon voor het gewicht,de instelbaarheid... En over dat opwarmen, een demper opwarmen is niet simpel, je moet echt al hard rijden (en niet heel zuiver, anders gebruik je je shock net iets minder) om hem op te warmen, en als je 5-10min hard rijdt gaat hij ook nog niet helemaal warm zijn hoor... De meeste tracks duren nog niet eens 10min of net 10min :) Ik zou voor air gaan,maar ik ben zo'n air voorstander,altijd al geweest :arms:

dleidelmeijer
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » do nov 10, 2011 9:41 am

Ik heb mijn 2009 stinky shock geupgraded met een Marzocchi Roco TST Air nu ruim een jaar terug en ik kan nu wel zeggen dat het echt een superdemper is!

Afgelopen zomer ben in naar Canada geweest en naar mijn idee een aantal van de ruigere trails gereden en hij heeft het super uitgehouden. Af en toe heb ik toch nog even gevoeld of hij niet warm werd (bij afdaling van iets meer als een kwartier) en heb geen enkele warmte gevoeld. Ik kan natuurlijk niet zeggen of dit ook voor een Fox DHX Air geld.

Maar 2 jaar terug reed Dylan Sherrard met een 2009 Stinky Air (met FOX DHX AIR) en Graham Aggasiz met een Marzocchi Roco TST Air en ik denk als zij die performance tegen vond vallen dat ze de shock zeker hadden vervangen! En deze gasten kunnen rijden zoals je wel weet en ik heb mijn uiterste best gedaan om ze in Sun Peaks bij te houden, maar halverwege was ik ze toch echt kwijt.

Hopelijk heb je hier wat aan!

jaspero

Bericht door jaspero » do nov 10, 2011 10:35 am

Ik zou ook eens kijken naar de Vivid Air van Rock shox. Die is kwa gewicht iets hoger dan andere Air dempers.

Zelf heb ik met een DHX air gereden en was hier niet zo tevreden over, met name over het aanspreekpunt.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » do nov 10, 2011 1:26 pm

Ik ben toch wel een coil liefhebber

Smittie

Re: air of coil?

Bericht door Smittie » do nov 10, 2011 5:08 pm

DeStiO schreef:Beste lezers,
Ik heb me laten vertellen dat ze 1kg lichter zijn
1 kg lichter dan een coil kan niet want een 241mm coil demper is precies 1 kg (fox DHX 5.0 coil)
vivid air met 241 inbouw is 600 gram dus dat scheelt 400 gram, DHX air is wel iets lichter, denk rond 500 gram.
Tommie ;D schreef: een demper opwarmen is niet simpel, je moet echt al hard rijden (en niet heel zuiver, anders gebruik je je shock net iets minder) om hem op te warmen, en als je 5-10min hard rijdt gaat hij ook nog niet helemaal warm zijn hoor...
waarom niet heel zuiver? als je een ruige track rijd heeft je demper genoeg te doen hoe netjes je ook rijd.

mij vivid Air voelde na een 10 minuten lange afdaling in de Alpen wel warm aan met de blote hand, denk dat ie tussen de 40 en 50 graden wordt (buitenkant) binnenin kan het natuurlijk iets warmer zijn.

vriend van me reed daar met een DHX air en die was er niet tevreden mee (met lange afdalingen dus)

dus wil je een luchtdemper die het altijd goed doet moet je een Vivid Air halen, maar voor winterberg en ardennen red je het ook wel met een DHX air.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » do nov 10, 2011 5:19 pm

Vergeet de nieuwe Cane Creek DB air niet en heeft Boss ook niet een nieuwe air demper? Ben zelf ook meer van de coil maar zou zon vivid best eens willen proberen!
What goes up must come down(hill)

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » do nov 10, 2011 5:20 pm

Ik denk toch dat als je je mooi probeert te landen enzo het toch al een stuk makkelijker is voor je shock en hij daardoor ook minder snel gata opwarmen als wanneer je er gewoon klakkeloos overheen rijdt :) Dit is mijn gedacht, dus als ik fout ben zeg je het maar ;)

jaspero

Bericht door jaspero » do nov 10, 2011 5:26 pm

Haha..

Het zal er zeker in meer of mindere mate mee te maken hebben. Maar meer met de duur van de afdaling en inderdaad de intensiteit waarmee de demper werkt.

maarten.verhoeven

Re: air of coil?

Bericht door maarten.verhoeven » do nov 10, 2011 5:31 pm

Smittie schreef:
DeStiO schreef:Beste lezers,
Ik heb me laten vertellen dat ze 1kg lichter zijn
1 kg lichter dan een coil kan niet want een 241mm coil demper is precies 1 kg (fox DHX 5.0 coil)
vivid air met 241 inbouw is 600 gram dus dat scheelt 400 gram, DHX air is wel iets lichter, denk rond 500 gram.
.
Een dhx air en dhx coil zijn bijna gelijk in gewicht (een air is zelfs 10 gram zwaarder). De veer is echter het zwaarst, toch al snel 600 gram voor een demper met 3.0 stroke. Pak een titanium spring en je bent daarvan al de helft kwijt.

DHX 5 air: 450 gram
Vivid air: +/- 600 gram
Dhx 5 coil: 440 gram + 300 gram voor TI spring = 740.

Voor die 140 (of 290) gram lijkt me coil + ti de beste optie is als je bang bent om hem op te warmen. Wat natuurlijk onzin is voor de gemiddelde rijder.. Ik bijvoorbeeld rij echt niet 10 min knalhard naar beneden. Dan ben ik al lang 3x gestopt om op adem te komen, net als je demper.. Ik hoop dat ik daar niet de enige in ben :roll:

DeStiO

Bericht door DeStiO » do nov 10, 2011 6:04 pm

haha klopt, bij de lange afdalingen zitten er nog wel stops tussen.
Wat ik dus kan opmaken is dat veel mensen ontevreden zijn over de fox dhx air.
Het gaat vooral om de kortere ritten (filthy,malmedy,winterbergen en dergelijke)
Heeft het gewicht van de rijder ook een rol op de werking? (ik weeg 55 kilo)

Smittie

Bericht door Smittie » do nov 10, 2011 6:29 pm

maarten.verhoeven schreef: Een dhx air en dhx coil zijn bijna gelijk in gewicht (een air is zelfs 10 gram zwaarder). De veer is echter het zwaarst, toch al snel 600 gram voor een demper met 3.0 stroke. Pak een titanium spring en je bent daarvan al de helft kwijt.
ja ik bedoelde demper + coil = ongeveer 1 kg

Afbeelding
DeStiO schreef: Het gaat vooral om de kortere ritten (filthy,malmedy,winterbergen en dergelijke)
Heeft het gewicht van de rijder ook een rol op de werking? (ik weeg 55 kilo)
minder gewicht zal een rol hebben, omdat jij lichter bent zal je er minder lucht in pompen waardoor er minder druk ontstaat als de demper helemaal in is.
hierdoor zal hij ook minder warm worden,
voor (filthy,malmedy,winterbergen en dergelijke) voldoet een DHX air prima

maarten.verhoeven

Bericht door maarten.verhoeven » do nov 10, 2011 6:56 pm

Smittie schreef:
maarten.verhoeven schreef: Een dhx air en dhx coil zijn bijna gelijk in gewicht (een air is zelfs 10 gram zwaarder). De veer is echter het zwaarst, toch al snel 600 gram voor een demper met 3.0 stroke. Pak een titanium spring en je bent daarvan al de helft kwijt.
ja ik bedoelde demper + coil = ongeveer 1 kg
Weet ik, was ook meer bedoelt voor de topicstarter. Nice die fotos met gewichten!

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » do nov 10, 2011 9:11 pm

Effe offtopic , ik hoor dus slechts over de dhx air, goeds over de vivid. En what about the marzo roco air wc? :)

Ontopic, als je echt hard wil rijden met een vrij licht gewicht, zoals flip zecht een xoil met ti spring, maar de meesten gaan zo hard niet dus een air volstaat normaal wel. Als je dan nog schrik hebt voor opwarmen, zeggen de meesten dat de vivid er beter tegen kan op dit topic, en erbuiten heb ik het ook al gehoord,dus er zal wel wat van waar zijn :)

dleidelmeijer
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » vr nov 11, 2011 12:09 pm

Tommie ;D schreef:Effe offtopic , ik hoor dus slechts over de dhx air, goeds over de vivid. En what about the marzo roco air wc? :)

Ontopic, als je echt hard wil rijden met een vrij licht gewicht, zoals flip zecht een xoil met ti spring, maar de meesten gaan zo hard niet dus een air volstaat normaal wel. Als je dan nog schrik hebt voor opwarmen, zeggen de meesten dat de vivid er beter tegen kan op dit topic, en erbuiten heb ik het ook al gehoord,dus er zal wel wat van waar zijn :)
Zoals ik al zij doet de Marzocchi Roco Air het bij mij super en (ben zelf vrij groot 100kg). Zoals al eerder gezegd wordt hij bij mij op een afdaling van meer dan een kwartier niet warm een kopje warmwater is warmer. Oke dan licht het er wel een beetje aan het soort afdaling maar bij werd hij in Whistler op de Freighttrain en A-Line NIET WARM!

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » vr nov 11, 2011 3:42 pm

Ok, positief dus :P

DeStiO

Bericht door DeStiO » vr jan 20, 2012 7:30 pm

Kan iemand ook iet uitleggen over inbouwlengtes?

aappii

Bericht door aappii » vr jan 20, 2012 8:38 pm

de inbouwlengte van je shock is de lengte van het hart van het ene ophangingsoog naar het andere hart gemeten. oftewel het midden van beide monteergaten.
De inbouwlengte staat vaak in verhouding met de travel of slag van je shock.
Als je de maximale veerweg uit je frame wilt halen moet deze lengte goed zijn anders kan je frame niet optimaal werken.
een te grote inbouwlengte, kan in sommige gevallen maar is absoluut niet gunstig voor je bike aangezien de travel van je shock dan langer is dan de travel die je fiets aan kan.

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » vr jan 20, 2012 10:12 pm

Air/coil, die discussie:

Mijn mening:

*1Kg lichter; de kans dat jij, IK en de overige 95% van de DP'ers daar echt voordeel uithaalt is nihil.

*Waarom wil je een luchtdemper? Omdat de markt weer iets 'nieuws' heeft gevonden dat ze willen verkopen.

*DHX 5.0air zuigt bigtime voor DH (imo), hij gaat veel te snel door zijn 'travel'.

*Coil is robuuster, ook al is je piggyback stuk en zijkt de olie eruit geraak je toch nog aan je chalet (Tijdens tochten door de Alpen).
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Smittie

Bericht door Smittie » za jan 21, 2012 1:16 am

thomasmb schreef:Air/coil, die discussie:

Mijn mening:

*1Kg lichter; de kans dat jij, IK en de overige 95% van de DP'ers daar echt voordeel uithaalt is nihil.
alleen deze ene Kg misschien niet maar als je op meerdere punten bespaart wel
thomasmb schreef: *Waarom wil je een luchtdemper? Omdat de markt weer iets 'nieuws' heeft gevonden dat ze willen verkopen.
de markt dat zijn wij en wij verkopen niks, dat doet de producent. Dit zullen zij doen omdat er vraag naar was of omdat zij zelf met het idee kwamen dat ze niet alleen voor XC air dempers konden maken maar ook voor DH
thomasmb schreef: *DHX 5.0air zuigt bigtime voor DH (imo), hij gaat veel te snel door zijn 'trav
Vivid air heeft hier geen last van...
thomasmb schreef: *Coil is robuuster, ook al is je piggyback stuk en zijkt de olie eruit geraak je toch nog aan je chalet (Tijdens tochten door de Alpen).
Als je dit voor elkaar krijgt doe je echt wat fout of rijd je met troep ;-)

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » za jan 21, 2012 11:43 am

Smittie schreef:
thomasmb schreef:Air/coil, die discussie:

Mijn mening:

alleen deze ene Kg misschien niet maar als je op meerdere punten bespaart wel
Die gewicht crap...
Ik hoopte echt dat het bij XC zou blijven achja...
thomasmb schreef: *Waarom wil je een luchtdemper? Omdat de markt weer iets 'nieuws' heeft gevonden dat ze willen verkopen.
de markt dat zijn wij en wij verkopen niks, dat doet de producent. Dit zullen zij doen omdat er vraag naar was of omdat zij zelf met het idee kwamen dat ze niet alleen voor XC air dempers konden maken maar ook voor DH
marketing marketing, praat de mensen iets aan en geef ze het gevoel dat ze niet zonder kunnen.
thomasmb schreef: *DHX 5.0air zuigt bigtime voor DH (imo), hij gaat veel te snel door zijn 'trav
Vivid air heeft hier geen last van...
Kan zijn, ik praat alleen over onderdelen als ik er zelf ervaring met heb, niet wat ik lees op pinkbike.
thomasmb schreef: *Coil is robuuster, ook al is je piggyback stuk en zijkt de olie eruit geraak je toch nog aan je chalet (Tijdens tochten door de Alpen).
Als je dit voor elkaar krijgt doe je echt wat fout of rijd je met troep ;-)
Hmm een FOX dhx 5.0 lekgereden: CHECK
Hmm een fox rc4 lekgereden na enkele weken: CHECK
Niet dat het troep is...

www.monsieur-velo.be

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za jan 21, 2012 2:55 pm

Dus doe je wat fout :lol: :D geintje natuurlijk maar hoe krijg je dat in fuck,s name voor elkaar??

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » za jan 21, 2012 8:22 pm

Flip van Veen schreef:Dus doe je wat fout :lol: :D geintje natuurlijk maar hoe krijg je dat in fuck,s name voor elkaar??
Die air geen idee, die begaf het plots...
Men rc4 heel dom op de roadgap in Winterberg.
De roadgap hebben ze vernieuwd voor seizoen 2011 en dit wist ik niet (hoger maar minder ver). Dom van me om niet eerst te gaan kijken maar ben direct gegaan op de eerste run op de funride. hoger+korter+ zelfde snelheid gebruikt als ervoor= overshoot.
Alles dichtgesprongen zowel voor als achter met als gevolg dat de olie uit men piggybag+cilinder zeek.

www.monsieur-velo.be

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za jan 21, 2012 8:38 pm

ai das nie prettig en wel te reparen of afgeschreven? Heb ooit een Manitou Qrl luchtdemper die in mn toenmalige Gary Sugar +2 zat in Oostenrijk min of meer opgeblazen met flinke gang een pad af en een kuil/gat meegepakt en toen hoorde ik een klap en een pfffffffft en toen deed ie niks tot zeer weinig meer! Toen maar een SID erin maar toen een maand voor de vakantie toch maar een Session77 gehaald met coil welliwaar ook weer een Manitou Swinger maar dat is een verschil in demping!

spreukenkoning

Bericht door spreukenkoning » zo jan 22, 2012 11:04 am

ik heb zelf een 2012 DHX air kashima coated, ben rond de 65 kg, en heb echt nergens last van, en de mensen die mij kennen weten hoe ik op mijn bikes rijdt,hart en rauw.
Kan ook leggen dat de bitchers niet weten hoe ze een demper/vork in moeten stellen.
Je moet wel weten wat de werking is van de knopjes, voordat je aan ze begint te draaien.

grt lesley
Brake hard pedal faster.

Plaats reactie