Lagers in surly naven
Moderators:JJ, Beheerders
- didadunlop
Hups zonet geprobeerd om de lagers van mijn surly naaf eruit te tikken. Eentje klinkt namelijk als schuurpapier.
Non driveside eruit tikken ging goed. Via de driveside een lange centrepunch erin en met drie tikjes was ie eruit. Driveside eruit tikken wil niet lukken. Ik krijg mijn centerpunch net niet op het opstaande randje van het lager. Alsof ze eigenlijk net wat meer materiaal hadden moeten verwijderen om ruimte te maken voor een centerpunch. Ook eruit wippen vanaf de driveside wil niet lukken.
Iemand tips of ervaring met lagers wisselen op deze dingen?
Non driveside eruit tikken ging goed. Via de driveside een lange centrepunch erin en met drie tikjes was ie eruit. Driveside eruit tikken wil niet lukken. Ik krijg mijn centerpunch net niet op het opstaande randje van het lager. Alsof ze eigenlijk net wat meer materiaal hadden moeten verwijderen om ruimte te maken voor een centerpunch. Ook eruit wippen vanaf de driveside wil niet lukken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Re: Lagers in surly naven
geen idee hoe jouw surly er uit ziet, maar meestal is het voldoende om de as in het lager te steken, de boel even lekker heet te stoken met een electrische verfbrander op 11 , en het lager over de binnenring (had ie maar geen fiets moeten worden) er uit te tikkendidadunlop schreef:Hups zonet geprobeerd om de lagers van mijn surly naaf eruit te tikken. Eentje klinkt namelijk als schuurpapier.
/Marten
- didadunlop
@Marten
dat gaat hier niet wat dit zijn adjustable lagers (7901) dus geen schouder op de as om hem eruit te tikken.
Maar de oplossing is gevonden.
Non driveside: kan je er met een punch uittikken vanaf de andere zijde.
driveside:
1. Met de punch tik je de kleinste lagerring en de kogels eruit.
2. Met je freewheel erop kan je net een 8/6 ringsleutel achter de binnenlip van de grote lagerring krijgen en kan je hem langzaam eruitwippen door steeds op 45 graden even druk te zetten. Dit moet met een freewheel als wippunt voor de ringsleutel. Anders wip je op de naaf en beschadig je die (wat ik dus ook prompt heb gedaan) en het laatste stukje lukt dan niet omdat je de ring en natuurlijk gewoon weer vrolijk induwt.
dat gaat hier niet wat dit zijn adjustable lagers (7901) dus geen schouder op de as om hem eruit te tikken.
Maar de oplossing is gevonden.
Non driveside: kan je er met een punch uittikken vanaf de andere zijde.
driveside:
1. Met de punch tik je de kleinste lagerring en de kogels eruit.
2. Met je freewheel erop kan je net een 8/6 ringsleutel achter de binnenlip van de grote lagerring krijgen en kan je hem langzaam eruitwippen door steeds op 45 graden even druk te zetten. Dit moet met een freewheel als wippunt voor de ringsleutel. Anders wip je op de naaf en beschadig je die (wat ik dus ook prompt heb gedaan) en het laatste stukje lukt dan niet omdat je de ring en natuurlijk gewoon weer vrolijk induwt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
@leim skateboard lagers kan je makkelijk bij vanaf beide zijden. das hier wat lastiger aangezien de naaf smaller wordt en je je tooltje niet meer door de as kan steken. Tenminste als ik snap hoe je dat tooltje gebruikt.
- didadunlop
Jah dat kon bij mij niet. Er zit materiaal van de naafhuls in de weg waardoor ik de punch niet goed op het lager krijg vanaf de linkerkant.
Maar het is gelukt. Die ringsleutel manier werkte verbazingwekkend goed.
Maar het is gelukt. Die ringsleutel manier werkte verbazingwekkend goed.
-
tools
je weet het:
If you cannot fix it with a hammer, it is an electrical problem....
If you cannot fix it with a hammer, it is an electrical problem....
- didadunlop