Lagers in surly naven

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Lagers in surly naven

Bericht door didadunlop » di mar 06, 2012 7:45 pm

Hups zonet geprobeerd om de lagers van mijn surly naaf eruit te tikken. Eentje klinkt namelijk als schuurpapier.

Non driveside eruit tikken ging goed. Via de driveside een lange centrepunch erin en met drie tikjes was ie eruit. Driveside eruit tikken wil niet lukken. Ik krijg mijn centerpunch net niet op het opstaande randje van het lager. Alsof ze eigenlijk net wat meer materiaal hadden moeten verwijderen om ruimte te maken voor een centerpunch. Ook eruit wippen vanaf de driveside wil niet lukken.

Iemand tips of ervaring met lagers wisselen op deze dingen?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: Lagers in surly naven

Bericht door marten » di mar 06, 2012 9:00 pm

didadunlop schreef:Hups zonet geprobeerd om de lagers van mijn surly naaf eruit te tikken. Eentje klinkt namelijk als schuurpapier.

Non driveside eruit tikken ging goed. Via de driveside een lange centrepunch erin en met drie tikjes was ie eruit. Driveside eruit tikken wil niet lukken. Ik krijg mijn centerpunch net niet op het opstaande randje van het lager. Alsof ze eigenlijk net wat meer materiaal hadden moeten verwijderen om ruimte te maken voor een centerpunch. Ook eruit wippen vanaf de driveside wil niet lukken.

Iemand tips of ervaring met lagers wisselen op deze dingen?
geen idee hoe jouw surly er uit ziet, maar meestal is het voldoende om de as in het lager te steken, de boel even lekker heet te stoken met een electrische verfbrander op 11 , en het lager over de binnenring (had ie maar geen fiets moeten worden) er uit te tikken
/Marten

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » di mar 06, 2012 9:02 pm

Alweer met de verfverbrander? Pyromaan !!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Gebruikersavatar
Leim
Berichten:54
Lid geworden op:za apr 21, 2007 4:07 pm

Bericht door Leim » di mar 06, 2012 9:16 pm

Lagers uit skatewielen haal je er uit met zo'n ding:

Afbeelding

En aangezien dat dezelfde soort lagers zijn, alleen die van de naaf een slagje groter. Maar misschien kan het wel?

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mar 06, 2012 9:31 pm

@Marten

dat gaat hier niet wat dit zijn adjustable lagers (7901) dus geen schouder op de as om hem eruit te tikken.

Maar de oplossing is gevonden.

Non driveside: kan je er met een punch uittikken vanaf de andere zijde.

driveside:

1. Met de punch tik je de kleinste lagerring en de kogels eruit.

2. Met je freewheel erop kan je net een 8/6 ringsleutel achter de binnenlip van de grote lagerring krijgen en kan je hem langzaam eruitwippen door steeds op 45 graden even druk te zetten. Dit moet met een freewheel als wippunt voor de ringsleutel. Anders wip je op de naaf en beschadig je die (wat ik dus ook prompt heb gedaan) en het laatste stukje lukt dan niet omdat je de ring en natuurlijk gewoon weer vrolijk induwt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mar 06, 2012 9:33 pm

@leim skateboard lagers kan je makkelijk bij vanaf beide zijden. das hier wat lastiger aangezien de naaf smaller wordt en je je tooltje niet meer door de as kan steken. Tenminste als ik snap hoe je dat tooltje gebruikt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo mar 07, 2012 10:18 am

willem12 schreef:Alweer met de verfverbrander? Pyromaan !!
DAt is gewoon een thermische sleutel, hangt naast de "impact alignment wrench"

Afhankelijk van de passing kun je ook wel geluk hebben met heetstoken en het naafhuis op de werkbank kloppen
/Marten

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo mar 07, 2012 3:33 pm

Bij mij kon ik de lagers aan de rechterkant er gewoon met een lange schroevendraaier eruit tikken vanaf de linkerkant.
Zuinig hoef je niet te zijn op oude lagers en op de schroevendraaier van een ander natuurlijk ook niet. :angelnot:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo mar 07, 2012 4:21 pm

Jah dat kon bij mij niet. Er zit materiaal van de naafhuls in de weg waardoor ik de punch niet goed op het lager krijg vanaf de linkerkant.

Maar het is gelukt. Die ringsleutel manier werkte verbazingwekkend goed.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

constantijn13
Berichten:132
Lid geworden op:vr okt 06, 2006 6:32 pm
Locatie:muiderberg

tools

Bericht door constantijn13 » do mar 08, 2012 9:44 am

je weet het:

If you cannot fix it with a hammer, it is an electrical problem....

OohDie
Berichten:309
Lid geworden op:di okt 31, 2006 7:55 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door OohDie » do mar 08, 2012 7:26 pm

Ik heb daarvoor een keilbout gekocht die draai je vast in het lager en dan kan je hem van de andere kant altijd uittikken.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mar 08, 2012 7:35 pm

Yes. Goede tip!
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie