En toen?
Ik ben al een bewonderaar van Armstrong sinds ik hem in 1995 met zijn vingers omhoog wijzend over de finish zag komen 2 dagen na de dood van zijn teammaat Casartelli. Die bewondering werd alleen maar groter in de jaren erna. Zijn gevecht tegen kanker was voor mij een bron van inspiratie. Het niet willen accepteren van zijn ziekte en gewoon keihard doorknokken en proberen zijn normale leven door te zetten. Zijn boeken hebben bij mij tot kippenvel geleid en zelfs tranen.

Ik heb hem altijd gevolgd en genoot van zijn ritten in de tour. De controle was controversieel. Het zou te saai zijn dat zijn ploeg alles controlleerde. Ik vond het juist een mooi stukje drama.
Voor zover je in de 21e eeuw nog kan spreken van helden is hij dat wel voor mij. En niet alleen voor mij maar voor miljoenen anderen. Zowel fietsend als niet fietsend volk volgden de man en vormde een inspiratie. En nog steeds.
En nu?
Nu bereikt de heksenjacht een climax en ik erger me er kapot aan. Het kan er bij mij gewoon niet in dat er constant partijen zijn die hem op het schavot willen hebben. Begrijp me goed.... Ik ben me er degelijk van bewust dat een tour winnen vrijwel niet gaat zonder "hulp", maar waarom iemand de grond intrappen die zoveel heeft betekend voor mensen? Laat het gaan!! Al is het alleen maar voor al die mensen die hem nog veel meer als held zien dan ik.
En straks?
Armstrong geeft het gevecht op en moet dan zijn tourzeges inleveren. En dan? Kijk dan eens naar de nummers 2 in de jaren van zijn overwinningen die dan dus tourwinnaar worden:
1999-Zulle-betrapt
2000-Ullrich-betrapt
2001-Ullrich-betrapt
2002-Doronsorro
2003-Ullrich-betrapt
2004-Kloden-in 2009 beschuldigd van doping
2005-Basso- betrapt
En daarvoor?
1998-Pantani-betrapt
1997-Ullrich-betrapt
1996-Riis-betrapt
1991-1995-Indurain-toegegeven
Dat zegt toch wel heel wat over de sport denk ik zo. Waar hebben we het over??? Waarom zijn er altijd partijen die de held moeten hebben? Hoge bomen vangen veel wind
http://www.nytimes.com/2012/08/24/sport ... d=fb-share