Inzetbereik=van het rondje om de kerk tot de uitstapjes naar het buitenland.Denk hierbij aan de lekkere toertochten tot aan afdalings gerichte paden in de Alpen.Mijn Nomad blijft voorlopig ook nog wel voor het echte ruigere enduro werk maar het is wel de bedoeling de 29er degelijk op te bouwen zodat je er wel fatsoenlijk een drop/jump me kan doen.
Omdat het een beetje een "do it all" moet worden zijn er uiteraard wel een paar vereisten:min.140 mm veerweg voor/achter,liefst verstelbare voorvork,nogal "slacke" balhoofdhoek(niet meer 70 graden)en niet boven de 15kg(hoe lichter hoe beter uiteraard)
Ik weet nog niet of ik complete fiets aanschaf of er zelf één opbouw vanaf een kaal frame,dit hangt een beetje van het aanbod af.
2X10 lijkt me het handigst.Remmerij zien we dan wel,dat is zo veranderd.Er moet wel een dropper post in passen,maar dat zal vandaag de dag wel lukken met de diversiteit in aanbod van die dingen.
Framemaat hangt volgens mij nogal van de fabrikant af maar ik ben i.i.g 1.83m.,zal dus meestal op een Large uitdraaien.
Uiteraard heb ik zelf ook al nogal wat rondgekeken,er is genoeg mooi spul te koop.
Foes Shaver 29.
Mijn favoriet,ook de ideale geo in mijn ogen voor het inzetbereik wat ik zoek.Alleen nogal aan de dure kant.

Santa Cruz Tallboy LT.
Ik heb nu ook een Santa Cruz en het VPP veersysteem bevalt me prima.Alleen ook niet goedkoop,maar misschien onderhand wel gebruikt te vinden.

Intense tracer 29.
Vergelijk ik eigenlijk met de Tallboy.Ik vind alleen de balhoofdhoek nogal steil(70 graden) ik weet niet of dit op te lossen is door een 150mm vork te monteren of dat er headsets zijn waarmee je de balhoofdhoek kunt veranderen.En ook niet de goedkoopste maar inmiddels wel tweedehands te vinden.

Transition Bandit 29.
Een stuk voordeliger dan bovengenoemden.En ik lees er veel lovende woorden over op het net.

Niner WFO
Vind ik persoonlijk ook een erg mooie fiets.Is alleen al een paar jaar op de markt en misschien een keer aan een update toe.Tevens compleet opgebouwd nogal zwaar lijkt me.Kwa geo komtb deze voor mij ook goed uit de bus.Ook lastig om ergens te vinden.

Cube Stereo Super HPC 140
Vind ik de minst mooie van allemaal.Tevens weet ik niet hoe het veersysteem presteerd.Wel de lichtste van allemaal denk ik.Is wel het makkelijkste aan te schaffen omdat er hier in het dorp een Cube dealer zit en die ken ik goed... :-q

Nu kreeg ik van iemand deze link:http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... qq=intense
Lijkt mij in het eerste opzicht zeker niet duur,alleen zit er volgens mij een 120 mm vork in en dat is me toch echt te weinig.Hierdoor lijkt zo op de foto's te zien de fiets ook een nogal steile balhoofdhoek te krijgen.Daar zal dan dus wat anders in moeten.
Hoe meer info hoe beter,ik vind het nogal lastig een keuze te maken.Haast heb ik niet direct,ik moet gewoon even tegen de juiste deal aan lopen.Of dit dan een complete nieuwe fiets is of een frame only maakt me niet uit.Mag ook gerust gebruikt zijn.Budget is afhankelijk van het aanbod uiteraard maar zeker geen 4000€ of hoger.(hoe goedkoper hoe beter,zoals iedereen het graag wil,lijkt me logisch :winkie: )
Wat is jullie mening/of bevindingen?Of mocht iemand nog een goede deal weten?
.