singel ring voor

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

vrx
Berichten:704
Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
Locatie:Stad aan't Haringvliet
singel ring voor

Bericht door vrx » di okt 23, 2012 8:49 pm

wat voor singel-ring draaien jullie voor 36, 34 of iets anders
en wat vinden jullie van singel voor Enduro
HYDRATE OR DIE!!

Thomas_mtb
Berichten:319
Lid geworden op:di aug 30, 2011 2:15 pm

Bericht door Thomas_mtb » di okt 23, 2012 10:35 pm

Er zijn momenten geweest dat de kleine tandwielen goed uitkwamen :)

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo okt 24, 2012 12:50 pm

Thomas_mtb schreef:Er zijn momenten geweest dat de kleine tandwielen goed uitkwamen :)
dat vraagt ie niet ;)

ik rij alles en overal single.. dh = meestal 38 nu een 37 op de legend
36 op de FR bak..

op pinkbike zie ik ook wel eens 34 blaadjes.. maar 36 en een volledige mtb casette kom je ook overal mee.. :arms:

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » wo okt 24, 2012 1:24 pm

32 en 11-32 en dat bevalt prima in NL, daar buiten zou ik een granny wel missen.

fredo
Berichten:1240
Lid geworden op:di nov 25, 2003 12:51 pm

Bericht door fredo » wo okt 24, 2012 1:49 pm

met een 36 vooraan en een gewone 11-32 kom je echt wel vaak in de problemen als je ook gaat klimmen. Een klein heuveltje opsprinten zal nog wel lukken, maar verder kom je niet

om het bla-bla-bla wat te beperken: een 32t met 11-34 (9speed) of een 34t met 11-36 (10speed) lijkt me zeer polyvalent ook in de Alpen. Bij echt lange/stijle klimmen, kan het wel wat pijn doen in de benen, maar je komt normaalgezien wel boven ;)

Tymen
Berichten:17
Lid geworden op:ma apr 07, 2008 1:54 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Tymen » wo okt 24, 2012 2:10 pm

Ik rijd in binnen en buiteland 11-36 achter en 34 voor. Korte kooi en geen chainguide. Kom overal omhoog en ketting vliegt er nooit af. Heb wel een speciale 1x10 chainring dus ketting ligt goed vast.

Op hele lange klimmen zou ik wel nog iets lichter willen.

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » wo okt 24, 2012 4:05 pm

32t voor en een 11-36 achter. Full chainguide, anders ben ik de ketting na 3 meter kwijt.

Gebruikersavatar
J.BL
Berichten:527
Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
Locatie:Stein Tropez

Bericht door J.BL » wo okt 24, 2012 4:07 pm

33t voor, 11-36t achter.
Daar kom je aardig ver mee, ook in het buitenland.

vrx
Berichten:704
Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
Locatie:Stad aan't Haringvliet

Bericht door vrx » wo okt 24, 2012 4:26 pm

Dus als ik nou eens 11-36 10 speed en voor een 34 zou ik dan een beetje kunnen rijden in de Alpen? Ook omhoog?
Nou zullen jullie vast zeggen " ligt aan je conditie" nou die is best goed
Alpe d' Huez 3 keer op zonder extra getraind te hebben ( reetfiets ), normaal gesproken rijdt ik in Oostenrijk met en 22 granny en 34 achter overal naar boven ( ook alpen )
dan zou 36 achter en 34 voor dan toch ook wel lukken :angelnot:
HYDRATE OR DIE!!

fredo
Berichten:1240
Lid geworden op:di nov 25, 2003 12:51 pm

Bericht door fredo » wo okt 24, 2012 5:48 pm

ligt er ook wel wat aan welke klimmetjes te wilt doen. Als je in de alpen nu echte xc routes gaat doen met technische klimmen in single tracks, dan lijkt een granny me wel handig. Echter meeste am/enduro ritjes hebben grote, brede paden als klim, dan moet een single ring voldoen.


by the way, nice dat je 3x een alpe d'huez opraakt 8)

vrx
Berichten:704
Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
Locatie:Stad aan't Haringvliet

Bericht door vrx » wo okt 24, 2012 5:54 pm

Thanks :oops:

met die brede paden bedoel je toch die schotter paden in Oosterijk, van die steentjes paden voor naar boven waar je met een auto ook op kunt ( zeer langzaam )

jullie maken me wel aan het twijfelen
singel of toch gewoon dubbel, ohh what to do :lol:
HYDRATE OR DIE!!

Gebruikersavatar
J.BL
Berichten:527
Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
Locatie:Stein Tropez

Bericht door J.BL » wo okt 24, 2012 8:00 pm

Gewoon single doen.
Dan heb je geen keus, je wordt vanzelf sterker :D

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo okt 24, 2012 8:45 pm

vrx schreef:, normaal gesproken rijdt ik in Oostenrijk met en 22 granny en 34 achter overal naar boven ( ook alpen )
dan zou 36 achter en 34 voor dan toch ook wel lukken :angelnot:
22/34= 0.65
34/36= 0.95

dat is dus 45% zwaarder, dus ongeveer 22/24 , Iets zegt me dat je op 2600m hoogte met je 1 x 10 niet meer zo happy bent :D :angelnot:
/Marten

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » wo okt 24, 2012 8:47 pm

second that! Lopen gaat trouwens even snel als fietsen op de 22t...

Thomas_mtb
Berichten:319
Lid geworden op:di aug 30, 2011 2:15 pm

Bericht door Thomas_mtb » wo okt 24, 2012 9:26 pm

Haha ja is een lastige keuze, heb er zelf ook aan getwijfeld...zat al 2x op, dus maar zo gelaten. Wie weet volgende zomer eens 1 x 10 uitproberen (en deze winter proberen de conditie wat te verbeteren ;) )

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do okt 25, 2012 7:58 am

Ik durf best te roepen dat ik met mijn 24/36-11/34 set up zèèr blij ben op mijn Enduro rakker.
Ik heb een schakelbare kettinggeleider en ben de ketting ook nog nooit verloren.
En dat ligt vast niet aan mijn onfeilbare rijstijl....... :lol:
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Gebruikersavatar
Tuup J
Berichten:4168
Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm

Bericht door Tuup J » do okt 25, 2012 10:20 am

34t met een 11/36 cassette, 10 speed dus.

Op sommige momenten is het zwaar, belangrijk dat je je snelheid uphill blijft houden. Je kan dus niet achter iemand fietsen die voren met 2 tandwielen rijdt en dus rustig heel licht naar boven kan trappen, dan krijg je het zwaar.

Gewoon doen, kacht en power komt met de tijd vanzelf ;)
Life begins at the end of your comfortzone.

freeko
Berichten:1238
Lid geworden op:vr feb 06, 2004 8:10 pm
Locatie:Denekamp

Bericht door freeko » do okt 25, 2012 10:48 am

illuminatastigmata schreef:Ik durf best te roepen dat ik met mijn 24/36-11/34 set up zèèr blij ben op mijn Enduro rakker.
Ik heb een schakelbare kettinggeleider en ben de ketting ook nog nooit verloren.
En dat ligt vast niet aan mijn onfeilbare rijstijl....... :lol:
Hier exact zo....

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » do okt 25, 2012 1:47 pm

Met een single ring knal je wel een stuk harder omhoog dan met twee bladen 8),je kunt veel harder aanzetten in de klim waardoor je meer snelheid krijgt & behoud dan met 2 bladen op de lichtste verzet.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do okt 25, 2012 1:53 pm

Trekrules schreef:Met een single ring knal je wel een stuk harder omhoog dan met twee bladen 8),je kunt veel harder aanzetten in de klim waardoor je meer snelheid krijgt & behoud dan met 2 bladen op de lichtste verzet.

Moet je dat wel vol kunnen houden als de klim lang en technisch is 8)
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Gebruikersavatar
Pieter en zijn V10
Berichten:1784
Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm

Bericht door Pieter en zijn V10 » do okt 25, 2012 2:52 pm

Trekrules schreef:Met een single ring knal je wel een stuk harder omhoog dan met twee bladen 8),je kunt veel harder aanzetten in de klim waardoor je meer snelheid krijgt & behoud dan met 2 bladen op de lichtste verzet.
Nou in dit geval moet ik maar een 53 voor gaan rijden dan vlieg je overal over.

Maar goed het hangt puur van de persoon af. Ben je een beste stoemper ja dan krijg je de grotere versnelling wel weg. Je moet gewoon kiezen waarbij jij je prettig voelt, en je knieën.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

vrx
Berichten:704
Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
Locatie:Stad aan't Haringvliet

Bericht door vrx » do okt 25, 2012 5:05 pm

:lol: nou mannen, tja wat moet ik nu hier mee 8)
ik hoor allemaal verschillende keuzes van verschillende mensen ( gelukkig maar )
ik ga gewoon single proberen en neem op vakantie onderdelen mee om het eventueel weer double te maken :arms:
HYDRATE OR DIE!!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do okt 25, 2012 5:18 pm

vrx schreef: ik ga gewoon single proberen en neem op vakantie onderdelen mee om het eventueel weer double te maken :arms:
Ik zou het omdraaien. Je neemt de spullen voor de single mee, en als blijkt dat je de halve cassette ongebruikt laat in de klim kun je het ter plekke ombouwen.
/Marten

vrx
Berichten:704
Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
Locatie:Stad aan't Haringvliet

Bericht door vrx » do okt 25, 2012 7:16 pm

kan ook :D
HYDRATE OR DIE!!

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do okt 25, 2012 8:39 pm

Als er een granny aanwezig is gebruik je hem ook, let maar op!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Plaats reactie