Re:Waarom is een mtb zooooooo duur ?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do sep 15, 2005 1:49 pm

Als dat het punt is: Ik rijd mijn verzameling voor betrekkelijk weinig. Ik koop voor weinig, schrijf nauwelijks af (integendeel soms!) en slijtage wordt uitgesmeerd over x bikes.

Moet jij toch ook van profiteren met 27 singlespeeds.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do sep 15, 2005 3:10 pm

[quote="D"n Helle"]
En wat is ducati dan in de ogen van dhr. El Perro? :-*
[/quote]

Vergis je niet, ik heb nooit een R1 gehad, neem het maar als maatstaf, de Ohlinsvork was voor mijn 748 waar ik in het Belgischkampioenschap SS (nee, niet singlespeed maar supersport ;D) actief was.
Ben altijd anti Jappen geweest, Duc"s en Buell (in BOTT) geraced, maar dit zijn niet echt de schoolvoorbeelden van goedkope high teck fietsen.
Als je het stalen vakwerkframe van een Duc bekijkt is dit maar gewoon een ijzer tuinhekframe (ok vakwerk volgens de Bolognezen) dat wonderwel goed werkt, maar erg braak gelast is en na 2 weken al roest vertoont.
Wel eens de kuip van een 748, 916 enz...afgehaald???? Wat een chaos, die fietsen lijken wel door een peuterklas inelkaar gestoken!!! Maar het werkt wel (even toch, endurance moet je er niet mee rijden) en lots of charm...

revis

Bericht door revis » do sep 15, 2005 3:34 pm

@ Elev 12 , scherp, moest er ook om lachen. Maar idd, dat is mijn punt. Tsja, op school was economie ook niet m"n sterkste vak.

Mech

Bericht door Mech » do sep 15, 2005 4:26 pm

Een crosser is een veel goedkoper dan een downhill fiets
Nieuwe 2006 CRF450 kost als je een beetje de weg weet nog geen € 7000,- Dat redt je dus nooit met een nieuwe downhillfiets.
Vering klaar maken moet bij alle 2 als je het nivo hebt dat je het merkt en is net zo duur.
Voor beide heb je een auto of busje nodig om ergens te komen waar je er iets mee kan doen dus ook gelijk.
Middagje crossen 7-13 euro voor op de baan te kunnen, kan benzine 15 Liter + maximaal 100km in de auto voor super banen
Downhillen minimaal 20-40 euro voor lift pas of verglijkbaar bedrag in brandstof om te shuttelen. Om een beetje baan te hebben moet je toch al 500km rijden als in het zuiden van nederland woont. dus ietje duurder
Banden maakt niet uit kost evenveel en gaan op een downhill fiets minder lang mee.
Bij een nieuwe motor zit een kitje met een zuiger en die wissel je als hobby rijder naar een jaar bij een 4-takt
Extra kosten motor, filters, olie en benzine.

Feit is dat mensen die crossen vaak WEL bij een zelfde shop hun reserve onderdelen gaan halen, en daardoor ook altijd wel een % 10-20 korting krijgen op die onderdelen. Hierdoor is de marge op een nieuwe motor vele malen lager dan die op een fiets. De gemiddelde fietser wil alles voor niets hebben en gaat voor een dubbeltje naar de buurman, resultaat meer marge op fietsen voor dealers.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do sep 15, 2005 4:36 pm

revis schreef: @ Elev 12 , scherp, moest er ook om lachen. Maar idd, dat is mijn punt. Tsja, op school was economie ook niet m"n sterkste vak.
Nou, eigenlijk was ik zo scherp nog niet. Dacht dat je daadwerkelijk 27 singlespeeds had. Vond het wel wat veel; ik schop het zelf niet verder dan 11, 12 bikes (inbreken heeft geen zin want meeste is toch geen zak waard :P )

Ik vat "m: Je hebt 3x9, ipv 27 ss"ers lol

Intermezzo: Vroeger woonde er bij ons in "t dorp een schilderes, genaamd Ans Wortel, welke "bang voor bezit" was. Op de zak van de gemeente (die haar graag binnen de grenzen wilde houden) woonde zij in de allergrootste kast van het dorp, heden een museum. Enfin, "bang voor bezit", ik heb als kind nooit kunnen bevatten wat ik mij daar bij voor moest stellen.

Het begint mij steeds meer te dagen als ik weer een fiets weg moet zetten ;D Komt bij dat ik aan sommige best wel gehecht ben geraakt. Als kind las ik boekjes en droomde ik slechts; eigenlijk veel relaxter. Vroeger was alles beter ;D

Sven

Bericht door Sven » do sep 15, 2005 4:36 pm

EL PERRO schreef:

Vergis je niet, ik heb nooit een R1 gehad, neem het maar als maatstaf, de Ohlinsvork was voor mijn 748 waar ik in het Belgischkampioenschap SS (nee, niet singlespeed maar supersport ;D) actief was.
Ben altijd anti Jappen geweest, Duc"s en Buell (in BOTT) geraced, maar dit zijn niet echt de schoolvoorbeelden van goedkope high teck fietsen.
Als je het stalen vakwerkframe van een Duc bekijkt is dit maar gewoon een ijzer tuinhekframe (ok vakwerk volgens de Bolognezen) dat wonderwel goed werkt, maar erg braak gelast is en na 2 weken al roest vertoont.
Wel eens de kuip van een 748, 916 enz...afgehaald???? Wat een chaos, die fietsen lijken wel door een peuterklas inelkaar gestoken!!! Maar het werkt wel (even toch, endurance moet je er niet mee rijden) en lots of charm...

Niks aan toe te voegen!!!

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do sep 15, 2005 10:13 pm

MV Agusta ORO misschien???? :P

Sven

Bericht door Sven » do sep 15, 2005 11:02 pm

Jaja.

On-topic maar weer voordat we beginnen te kwijlen op racebikes.

amanda
Contacteer:

Bericht door amanda » vr sep 16, 2005 6:03 am

Mech schreef:
Nieuwe 2006 CRF450 kost als je een beetje de weg weet nog geen € 7000,- Dat redt je dus nooit met een nieuwe downhillfiets.

Hier ga je behoorlijk de mist in hoor. Volgens mij is cannondale de duurste en die kost idd 8000 eurie maar een downhill fiets is er gewoon vanaf zo"n 4600 euro met hele goede onderdelen....

Mech

Bericht door Mech » vr sep 16, 2005 5:32 pm

amanda schreef:
[
Mech schreef:

Hier ga je behoorlijk de mist in hoor. Volgens mij is cannondale de duurste en die kost idd 8000 eurie maar een downhill fiets is er gewoon vanaf zo"n 4600 euro met hele goede onderdelen....

Een goede downhill fiets koop je niet voor 4600 euro. Als je het over goede downhill fietsen hebt bedoel ik categorie Turner/Intense/Be One etc.. dat dan afgemonteerd met een fatsoenlijke vork en demper zit je al over 4000 euro. Er rijden inderdaad genoeg goedkope downhill fietsen rond maar dan heb je niet de performance die je kan verglijken met een CRF eerder met een Honda XR motor. Je komt er mee van A naar B maar dat is dan ook alles

Mech

Bericht door Mech » vr sep 16, 2005 5:47 pm

Lynx schreef:
Stond op RM.

Afbeelding

Includes custom chainguide, 160mm custom Hadley hub, post-mount floating brake assembly.
4 oversize sealed cartridges in the main pivot.
10" of wheel travel via 5" stroke Curnutt shock.
Head angle adjustable +/- 2 degrees via rod-end shock eyelet.
Steel, ti, and dual-rate ti spring options available.
83mm BB shell.
MSRP starts at $2949 with a steel spring, $3166 with ti spring, $3385 with dual-rate ti.

Dit bedoel ik dus....

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » vr sep 16, 2005 6:08 pm

en als jenu met een dh fiets van iets meer dan 1000 euro al behoorlijk wat mensen afdroogt (turner, santa cruz,...) ;)

Oz

Bericht door Oz » vr sep 16, 2005 6:46 pm

Heren,

Dit is toch vrij duidelijk.

Er zijn veel minder merken die (cross-)motoren maken dan ATB-merken. De merken die er zijn verkopen daardoor meer stuks dan een gemiddeld ATB-merk doet. Daardoor is het bedrag dat men per motor aan R&D uitgeeft (veel) lager. Ook is de complexiteit veel lager. Het aantal onderdelen is weliswaar groter maar de techniek is al veel ouder.

Daarnaast snappen deze mannen het wel en delen ze er veel onderdelen zoals banden, dempers, etc. Daarbij hebben ze het geluk dat de techniek zich in een veel verder (uit)ontwikkelder fase zit. Dit in tegenstelling tot de ATB-industrie waar veel merken (bijvoorbeeld) hun eigen frame en achterveersysteem ontwikkelen.

Ook het aantal motorzaken is lager dan het aantal fietszaken en de afzet is wereldwijd (terwijl ATB"s vooral "westers" zijn.

Met andere woorden: een prachtig voorbeeld van de wet van grote getallen (terwijl er maar een paar merken zijn).

Oz

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr sep 16, 2005 9:02 pm

Oz,

In jouw verhaal lijkt alles wel zo"n beetje te zitten.

Puntje "minder aanbieders" wil ik er nog wel ff uitlichten. Het is niet per definitie zo dat omdat er minder aanbieders zijn, er dus "meer koek" voor een ieder is en de prijzen zullen zinken. Ben je met minder dan kan het ook zijn dat je makkelijker je eigen prijzen kan zetten (een bietenboer kan bv niks). In dit geval werkt produktdifferentiatie dat tegen; motoren lijken homogener dan ATB"s. Dat puntje hebben we al. Komt bij dat de MTB-markt niet echt transparant is. Laatst was er een topic over een American Eagle FS frame dat met andere labels voor een fractie vd AE prijs op Marktplaats werd aangeboden. Het gebeurt, maar wie weet dat nou??? De stukjes vallen meer en meer op hun plaats.

amanda
Contacteer:

Bericht door amanda » zo sep 18, 2005 9:13 am

Mech schreef:
Er rijden inderdaad genoeg goedkope downhill fietsen rond maar dan heb je niet de performance die je kan verglijken met een CRF eerder met een Honda XR motor. Je komt er mee van A naar B maar dat is dan ook alles

Weet niet of jezelf fietst (downhill) maar met een fiets ligt de verhouding onderdelen/mens heel anders dan bij gemotoriseerde sport.
Heb dit jaar 2 fietsen in mekaar mogen zetten, die van mezelf en van me broer, beide met toponderdelen kom ik net boven de 5000 euro. Met mindere onderdelen zal ik echt niet minder snel rijden maar ja het oog wil ook wat ;)

Als een crossmotor goedkoper geweest zou zijn had ik allang weer op een motor gezeten.....

Trouwens misschien ook een puntje dat fietsen in verhouding vrij duur zijn. Een motor koop je in èèn maat. Bij fietsen heb je verschillende framematen wat de productielijn ietsje gecompliceerder maakt misschien....

Mech

Bericht door Mech » zo sep 18, 2005 12:29 pm

na 8 jaar worldcup downhill en ondertussen ook al weer een paar jaar in de cross weet ik wel ongeveer hoe het zit. ;)

amanda
Contacteer:

Bericht door amanda » zo sep 18, 2005 1:08 pm

Dan zijn jouw ervaringen iedergeval anders dan de mijne (na 15 jaar motorcross wereld en daarna 7 jaar in de fietswereld)

Plons

Bericht door Plons » ma sep 19, 2005 6:41 am

Ik mag stellen dat ik weet dat voor een hobby rijder mx rijden VEEL goedkoper is als hobby rijder downhill.

Vergelijk inderdaad niet een goedkope dh-fiets met een CRF 450, dat is appelen met peren vergelijken.

Ik zat WEKELIJKS in het buitenland (dat weet trouwens iedereen hier op het forum) om als hobby rijder een beetje te downhillen.
Met het budget dat ik daar aan spendeerde in één jaar, kan ik rustig 5 jaar elk weekend een beetje hobby crossen in de benelux op hele mooie banen....

Opgelet we zitten hier wel op Dirty Posers.net. Hier loopt 95% van de mensen met een dh-fiets van meer dan 5000 euro en gaan daar 5x per jaar op een echte dh rijden (of kijken ;)).

Een hobby rijder op een crosser durft slechts 30% van de motor gebruiken (bijgevolg blijft die HEEL lang goed), een hobby dh rijder gebruikt ook maar 30% van zijn pro-dh bak, maar moet wel elke keer heel de verplaatsing, lift en toestanden maken....

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma sep 19, 2005 12:45 pm

Plons schreef:
Ik mag stellen dat ik weet dat voor een hobby rijder mx rijden VEEL goedkoper is als hobby rijder downhill.

een hobby dh rijder gebruikt ook maar 30% van zijn pro-dh bak, maar moet wel elke keer heel de verplaatsing, lift en toestanden maken....

Ja, inderdaad. Maar dat heeft niets met de aanschaf prijs te maken. Had we allemaal maar in Totdnau moeten gaan wonen. Lift blijft natuurlijk een bepaalde kosten post, dat dan buiten beschouwing gelaten.

Het is een feit dat een MX brommer ongeveer even veel kost qua aanschafprijs. Maar die kun je in je achtertuin gebruiken, dat kun je van een DH bak niet zeggen. En aangezien reizen duur is (auto/benzine/overnachtingen/etc/etc) maakt dat een hobby duur. Maar daar aan kunnen de fabrikanten niets doen.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma sep 19, 2005 2:55 pm

Xircuit schreef:
Het is een feit dat een MX brommer ongeveer even veel kost qua aanschafprijs. Maar die kun je in je achtertuin gebruiken, dat kun je van een DH bak niet zeggen.

Dan ben jij nog nooit in mijn achtertuin geweest.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma sep 19, 2005 7:43 pm

;) Bij wijze van spreken

[sub]dus....[/sub]

Bro

Bericht door Bro » do sep 22, 2005 4:23 pm

Ja we hebben een klote hobby, als je n beetje voluit wilt gaan dan gaat alles naar de klote!

ik heb maar n skateboard gekocht, das veel goedkoper.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do sep 22, 2005 9:38 pm

zijn er geen boards met CNC delen, ti bouten, mini mcpherson ophanging, carbon plank ????

anders kan je nog eens op je neus kijken.

Oh ja; jojo"en is nog goedkoper

Bro

Bericht door Bro » do sep 22, 2005 10:56 pm

Dr valt gelukkig niet veel te pimpen aan n skateboard, dr zijn wel fancy spulletjes maar nix is Hi-Tech. super!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do sep 22, 2005 11:55 pm

Bro schreef:
nix is Hi-Tech. super!

Zo, jij kan niet veel meer fout doen bij mij

Plaats reactie