Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
TallMan - Berichten:27
Bericht
door TallMan » vr mei 08, 2009 8:00 pm
JJ schreef:Maar ben je er voor jezelf al uit wat het gaat worden?
Ik zit een beetje te schipperen tussen een goedkope oplossing en een hele goede oplossing. Ik wist eerst zeker dat ik de HS33's moest hebben, maar zoals hierboven te lezen is, zetten sommige van jullie daar vraagtekens bij en raden juist aan om andere remblokken en kabels te monteren. Ik heb alleen niet zoveel zin 50+ euro uit te geven aan kabels en blokken om dan te ontdekken dat het niks geholpen heeft. De gesuggereerde remblokken en kabels heb ik ook nog nooit van gehoord [maar dat ligt waarschijnlijk aan mij]. En trial-remblokken lijken me ook weer een beetje overdreven voor een mtb. Daarnaast weet ik ook zeker dat het niet aan de kabelloop of weerstand in de kabels ligt. Die zijn net nieuw en zijn gewoon goed.
Mij is nog niet helemaal duidelijk waarom een brakebooster niet zou helpen bij het verbeteren bij je remkracht als je zoals ik een uitdeinende achtervork hebt. Dat mijn LX achterrem aan vervanging toe is, is duidelijk. Als dat wel zou helpen, zou het makkelijk zijn. Dan koop ik eerst een brakebooster voor weinig en kijk dan wat het resultaat is. En dat ik geen schrijfremmen kan monteren is geen probleem. Daar heb ik bij aanschaf van dit frame bewust voor gekozen. Ik hoorde alleen maar slechte verhalen over schijfremmen van mensen die ik ken [er zijn natuurlijk ook heel veel positieve verhalen] dus ik had geen zin in dat gedoe. Het moet dus een oplossing met v-brakes of HS33's worden. Zijn de HS11's trouwens van net zo goede kwaliteit als de HS33's maar dan van plastic of zijn er nog meer verschillen?
-
dré - Berichten:1271
Bericht
door dré » vr mei 08, 2009 8:26 pm
TallMan schreef:JJ schreef:Maar ben je er voor jezelf al uit wat het gaat worden?
Mij is nog niet helemaal duidelijk waarom een brakebooster niet zou helpen bij het verbeteren bij je remkracht als je zoals ik een uitdeinende achtervork hebt.
Uitendelijk stopt die achtervork met uitbuigen dus qou remkracht scheelt het niet. Wel voor het gevoel.
Zijn de HS11's trouwens van net zo goede kwaliteit als de HS33's maar dan van plastic of zijn er nog meer verschillen?
Volgens mij zijn alleen de hendels anders (plastic). MIsschien zitten er ook geen remboosters op.
Misschien kan je een nieuw setje XT (oude type) kopen. Die kosten denk 40 euro (v+a), dan heb je gelijk nieuwe remblokjes. Over de remkracht was ik best tevreden hoewel de voorrem niet stil te krijgen was. Op éen of andere manier bleven die blokjes resoneren/piepen.
-
Perik - Berichten:191
Bericht
door Perik » vr mei 08, 2009 8:34 pm
Ik heb een tijdje geleden samen met TallMan zijn Waltworks opgebouwd. Die slanke stalen staande achtervork buigt inderdaad wel heel erg door. Daardoor heb je maar weinig remkracht en nauwelijks gevoel met de rem. Bovendien gaan de blokjes hierdoor makkelijk wringen/wegglijden op de velg, met alle gevolgen van dien.
Het probleem zit hem dus niet in de gebruikte kabels/remblokjes (die XTR kabels zijn toch prima) maar in de superflexibele achtervork. Ik denk dat een brakebooster icm met een fatsoenlijke v-brake al enorm veel verschil zal maken voor het gevoel en de remkracht, maar HS33 is m.i. koning als het op doseerbaarheid en brute remkracht aankomt.
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » vr mei 08, 2009 9:18 pm
Ey ik was net mijn schuurtje aan het opruimen. Ik heb nog een set AVID braided buitenkabels liggen en een gorilla brakebooster. Die brakebooster is alleen wel voor canti's. Ik weet niet of ie met v's werkt. XTR zit ie in ieder geval tegen het paralellogram aan. Die booster en kabels mag je zo hebben doe er zelf toch niks mee.
als je intresse hebt kan ik wel wat foto's maken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
TallMan - Berichten:27
Bericht
door TallMan » vr mei 08, 2009 9:41 pm
@ didadunlop: bedankt voor het aanbod. Ik zou graag een fotootje zien. Dus als het niet te veel moeite is...
-
Fry
Bericht
door Fry » vr mei 08, 2009 10:29 pm
Koop nu maar gewoon HS33 en wees een gelukkig man.
V-brakes zijn heerlijk maar je moet een bike tech nerd zijn zoals ik om er het allerbeste uit te halen. HS33 is meer van, gooi het erop en het werkt prima, éénmaal afstellen, nooit meer naar om kijken.
[/thread]
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » vr mei 08, 2009 11:37 pm
Ik heb hier nog een oud setje hs11 liggen, compleet (voor/achter/boosters) voor 50 euro incl verzenden

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » za mei 09, 2009 10:20 pm
HS 11 fijn laten liggen, dat is leuk voor op een toerfiets. Dan nog liever de HS33, maar fijn in afstelling? Ik vond ze echt giga irritant om af te stellen. De oude versie dan toch. Vandaar het terug gaan naar V-brakes. Schrijfremmen hebben mij tot nu toe ook nog niet geboeid, dus die mening deel ik met je.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
Fry
Bericht
door Fry » di mei 12, 2009 6:29 pm
Ik heb gezien dat de nieuwste modellen HS33 zo een redelijk dunne booster hebben. Enig idee of die dunne boosters stijf genoeg zijn? In geval het niet zo is, zoek dan naar een ouder 2de hands setje met die ultra stijve stalen boosters.
-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » do mei 14, 2009 6:15 pm
Gène schreef:HS 11 fijn laten liggen, dat is leuk voor op een toerfiets.
Ligt aan de versie. Plastic grepen is niet fijn, maar er is ook alu.
Je hebt een inbus nodig om de remblokslijtage bij te draaien, maar de versie met grote zuigers gaat verder open.
De oude bevestigingsset met oren biedt meer bevestigingsmogelijkheden en bandvrijheid dan de huidige met de zware blikkken plaat achter de rem
/Marten
-
walter
Bericht
door walter » wo mei 20, 2009 3:43 pm
Je duwt het frame uit elkaar, dus er komt kracht genoeg op de achterrem.
Betere kabels geven nog meer kracht op de rem, want minder wrijving in de kabel.
Een booster voor V brakes kan, maar ik zou het in andere remblokjes zoeken.
Ik heb achter een Avid SD5 met bijbehorende hendel, en dat remt goed op een Mavic velc.
Wel merk ik dat de originele Avid blokjes minder hard remmen dan de zwarte budget BBB's.
Ik zou het dus eerder in andere remblokjes zoeken. Er is vast wel een rubber compound die veel wrijving heeft icm jouw achtervelg.