Singlespeed Cyclo crossen?
Moderators:JJ, Beheerders
OK. Op marktplaats een mooi cross framepje voor weinig gevonden.
Maar zonder wielen. Nu vraag ik mij dus af, kan ik zo maar mijn fixed wielset gaan gebruiken voor cross?
Dus trekt een Miche baannaaf een ruwe ondergrond en passen er cross bandjes op een Rigida DP 18? (niet echt goede ervaring met Miche spul, maar goed. Enige wielset die ik nu over heb) Of moet ik op zoek gaan naar een cross wielsetje die ik singlespeed kan gaan maken.
Alle tips zijn welkom!

Dus trekt een Miche baannaaf een ruwe ondergrond en passen er cross bandjes op een Rigida DP 18? (niet echt goede ervaring met Miche spul, maar goed. Enige wielset die ik nu over heb) Of moet ik op zoek gaan naar een cross wielsetje die ik singlespeed kan gaan maken.
Alle tips zijn welkom!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Cross bandjes op race velgen gaat prima. Enige probleem met baannaven is mss ketting lijn. EN de Miches zijnniet gemaakt om mee te crossen idd. Een setje race wielen van marktplaats? Er moeten mensen zijn die nog wat hebben liggen, als ik zoek ik zeker.. Dan wat cassette spacers en een Shimano DX kransje en je bent klaar
Ik voel een off road meets race meets fixed gear meeting aan komen
Ik was op BM dus helaas geen soesterhoogt, maar zo te horen wel een leuke plek om met wat gearies te battelen
JJ

Ik was op BM dus helaas geen soesterhoogt, maar zo te horen wel een leuke plek om met wat gearies te battelen

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Bandjes: clinchers van Michelin (de Mud) en Schwalbe (Racing Ralph) heb ik goede ervaringen mee. Met die laatste de beste: meer volume = minder luchtdruk; het nieuwe profiel hapt bovendien op de zijnoppen extreem goed in gras. En hij is erg licht en rolt erg goed. Voor singlespeed zijn vooral die eerste twee nog fijnere eigenschappen dan voor geared.
Ik heb inmiddels de beschikking over een poepbruine Crosscheck (geen onbekende op dit forum) en als ik daar een ok verzet voor kan vinden, ben ik erg benieuwd hoe die offroad is (is nu bovenal een winterwegtrainigsfiets). Ding heeft wel vrij een laag bracket, dus het belangrijke crosstrucje meetrappen in de bocht zal wel lastiger worden.
Ik heb inmiddels de beschikking over een poepbruine Crosscheck (geen onbekende op dit forum) en als ik daar een ok verzet voor kan vinden, ben ik erg benieuwd hoe die offroad is (is nu bovenal een winterwegtrainigsfiets). Ding heeft wel vrij een laag bracket, dus het belangrijke crosstrucje meetrappen in de bocht zal wel lastiger worden.
Ja dat adviseerde een vriend van me ook al. Dan zou ik m zelfs "geared" kunnen houden. Maar ik wil ook heel graag fixed cross proberen. (zegt de man met 0 cross of MTB ervaringJJ schreef: Een setje race wielen van marktplaats? Er moeten mensen zijn die nog wat hebben liggen, als ik zoek ik zeker.. Dan wat cassette spacers en een Shimano DX kransje en je bent klaar

Mateis, bedankt voor je advies wat betreft bandjes!
Hmm, ja wielen.
Jelle, verkoop jij een goeie flipflop naaf die cross proof is? Surly oid? of die all cities die je me op bikemotion liet zien?
Op zich kan ik bij mammoet wel een goedkope MTB voornaaf kopen voor een voorwiel. kan daar ook een Deore discnaafzoeken en daar een krans opdraaien...
Whuh...
Jelle, verkoop jij een goeie flipflop naaf die cross proof is? Surly oid? of die all cities die je me op bikemotion liet zien?
Op zich kan ik bij mammoet wel een goedkope MTB voornaaf kopen voor een voorwiel. kan daar ook een Deore discnaafzoeken en daar een krans opdraaien...
Whuh...
2 cm kleiner, bovenbuis is dan korter en je bent meer wendbaardader schreef:Ik zit ook aan een tweedehands CX te denken maar dan geared (wat doe je hier dan nog!). Ik heb ergens gelezen dat je een CX'er twee maten kleiner neemt dan een racer?? Is dat zo?

'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Deore voornaaf als achternaaf fixie is een goede oplossing.Tjeu81 schreef:Hmm, ja wielen.
Whuh...
Ik had zelf voor mijn singlecross bontrager select wielen met gepaarde spaken op marktplaats voor weinig gescoord maar die hebben het naar 2 ritten begeven. Conclussie stevige wielen en hoge velgen, die dp18 zijn er goed voor.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Hmmm OK. bedacht me net dat ik nog een oud goedkoop wegsetje heb staan uit mijn eerste conversie. Maar met lage velgen. Wel gewoon 36 gaats 3 over 3 gespaakt.
Ik denk dat ik eerst die gebruik singlespeed en dan evt. daarna een fixed /singlespeed setje bouw als het echt goed bevalt.
Deore is wel betaalbaar en MTB natuurlijk:
http://www.mammoet.nl/store/catalog/pro ... ts_id/2594
En er zijn tegenwoordig toch prima kransjes voor te koop?
Ik denk dat ik eerst die gebruik singlespeed en dan evt. daarna een fixed /singlespeed setje bouw als het echt goed bevalt.
Deore is wel betaalbaar en MTB natuurlijk:
http://www.mammoet.nl/store/catalog/pro ... ts_id/2594
En er zijn tegenwoordig toch prima kransjes voor te koop?
- Lage velgen en cross hoeft echt geen punt te zijn hoor. Ik heb vrij veel met Open Pro's gereden (32 spaaks) zonder problemen. Ik rij nu met enge weinig-spaaks Dura-ace wielen (WH-7800, kan nog met een 36mm ventiel) en dat gaat eigenlijk ook uitstekend. Maar DP18 is op zich zeker wel prima geschikt.
Belangrijker is de build en je rijstijl! (Alleen hard trappen op rennen, niet eraf rijden
)
- Crossframes 2cm kleiner is de hele grove vuistregel. Werkt goed voor de meeste mensen. Maar kijk even goed naar de geo's: veel frames zijn van zichzelf al veel korter gebouwd bij een gelijkblijvende maat, andere juist erg lang (crosscheck
). Meet de bovenbuis en kijk ook even naar de balhoofdbuis.
- Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar een 42-18 is nogal mannelijk. Dan moet je wel echt racebanen hebben en de Nard-regel (spinnen-spinnen-spinnen) gaat dan echt niet op, normaliter. Sowieso: wil je een wedstrijdverzet of wil je ook langere ritten kunnen maken en wat kunnen toeren offroad. Ik zou wat dichter naar 2:1 kruipen.
Belangrijker is de build en je rijstijl! (Alleen hard trappen op rennen, niet eraf rijden

- Crossframes 2cm kleiner is de hele grove vuistregel. Werkt goed voor de meeste mensen. Maar kijk even goed naar de geo's: veel frames zijn van zichzelf al veel korter gebouwd bij een gelijkblijvende maat, andere juist erg lang (crosscheck

- Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar een 42-18 is nogal mannelijk. Dan moet je wel echt racebanen hebben en de Nard-regel (spinnen-spinnen-spinnen) gaat dan echt niet op, normaliter. Sowieso: wil je een wedstrijdverzet of wil je ook langere ritten kunnen maken en wat kunnen toeren offroad. Ik zou wat dichter naar 2:1 kruipen.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Vette bak!
Ik kijk nog wel eens op MP naar CX'ers met horizontale padden.
Ik kijk nog wel eens op MP naar CX'ers met horizontale padden.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
alan cx te koop (als singlespeed crosser?)
heb nog een mooie, opgeknapte Alan (57 cm ct) te koop. Zeer geschikt als singlespeed. Bij belangstelling (voor details) stuur pm. (foto's beschikbaar)
http://www.flickr.com/photos/16940904@N08/4087275916/
http://www.flickr.com/photos/16940904@N08/4087275916/
Nou, gister mijn singlespeed crosser opgebouwd met de hulp van Niek. (hij heeft zelf een singlespeed MTB, weet niet zeker of hij op dit forum zit) En zonder hem was het ook echt niet gelukt. Hij is me zelfs met frame en wielen op komen halen met de auto om zeker te weten dat we een rechte kettinglijn zouden krijgen!
Anyways, uiteindelijk hebben we mijn voorwiel gebruikt en een oud FIR achterwiel van Niek (erg mooi wiel) en een verzet van 48 X 22 gestoken. Net wat lichter dan 42 X 18. Ik ben toch voor de goedkope bandjes gegaan (Contis) want ik vond €30 per band wel erg veel voor een project dat zo goedkoop mogelijk moest blijven.
Ik moet er nog wat werk aan verzetten (nieuw stuurlintje, shifters demonteren, wat licht poets- en polijstwerk) en dan is ie af. En klaar om gefotografeerd te worden voor het forum
Trouwens, het is een Belgisch Diamant frame, als iemand nog Diamant decals heeft rondslingeren, laat maar weten. Hij mist nu stickers. Plan is om m a.s. zondag te gaan proberen. Gister al een proefritje naar de kroeg gemaakt, heerlijk die dikke banden, een freewheel en licht verzet in de Rotterdamse binnenstad. Hahaha
Anyways, uiteindelijk hebben we mijn voorwiel gebruikt en een oud FIR achterwiel van Niek (erg mooi wiel) en een verzet van 48 X 22 gestoken. Net wat lichter dan 42 X 18. Ik ben toch voor de goedkope bandjes gegaan (Contis) want ik vond €30 per band wel erg veel voor een project dat zo goedkoop mogelijk moest blijven.
Ik moet er nog wat werk aan verzetten (nieuw stuurlintje, shifters demonteren, wat licht poets- en polijstwerk) en dan is ie af. En klaar om gefotografeerd te worden voor het forum

Trouwens, het is een Belgisch Diamant frame, als iemand nog Diamant decals heeft rondslingeren, laat maar weten. Hij mist nu stickers. Plan is om m a.s. zondag te gaan proberen. Gister al een proefritje naar de kroeg gemaakt, heerlijk die dikke banden, een freewheel en licht verzet in de Rotterdamse binnenstad. Hahaha
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Hier mijn cross check tijdens het WK singlespeed in 2008. De banden waren alleen nog te smal voor het parcours daar 

Nu heeft ie wel een dropbar trouwens, zal eens een actuele foto maken!
JJ

Nu heeft ie wel een dropbar trouwens, zal eens een actuele foto maken!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!