helmschuim

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
lion
helmschuim

Bericht door lion » zo dec 28, 2003 1:58 am

hey,

ik ben nu 3 keer gevallen met een helm met dat "zwarte, harde schuim" erin.

ik heb er zo mijn twijfels over want 1 val (die helm had nog nooit een val meegemaakt) leidde tot een lichte hersensschudding en +- half uur bewusteloosheid.
bij lichte vallen met mijn full face denk ik soms dat ik hem beter niet op had moeten doen.
het is wel leuk met faceplants want je raakt niet al je tanden kwijt en het zorgt dat je schedel niet helemaal versplinterd (zo denk ik er nu over) maar verder lijkt het me niet echt juist voor mijn van aarde/klei gemaakte stuntjes
ook dat vervangen: je valt 1 keer flink en dan kan je hem gelijk vervangen (stel nou dat je 400 hebt neergelegd voor dat tld materiaal).
daar raak ik failliet van.
ik weet dat ik erg koppig ben dat ik niet gewoon accepteer dat die helmen goed zijn, maar er zit iets goed fout als ik een hersensschuddinkje krijg met zo"n helm op.
en ohja, je ziet soms ook die kinderen op een driewieler met een enorme fietshelm en dat steenschuim erin, dat is toch niet goed?!

groeten micha

roadkill

Re:helmschuim

Bericht door roadkill » zo dec 28, 2003 9:41 am

Nou ben ik geen dokter hoor,maar volgens mij behoed een helm je niet tegen een hersenschudding...... Volgens mij bied een helm alleen maar bescherming tegen verwondingen,zodat je geen gat in je kop krijgt.

Greetz roadkil:p.s. een nieuwe helm is veeeeel voordeliger dan een nieuw gezicht

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo dec 28, 2003 10:34 am

Het schuim in de helm absorbeert de krachten tijdens een stuiter op je hoofd.Dat je alsnog een hersenschudding krijgt, is mogelijk, als de klap behoorlijk hard is geweest.
Maar liever een TLD van veel euri"s naar de knoppen dan je hoofd moet je altijd maar denken...

bettes

Bericht door bettes » zo dec 28, 2003 11:15 am

roadkill schreef:
Nou ben ik geen dokter hoor,maar volgens mij behoed een helm je niet tegen een hersenschudding...... Volgens mij bied een helm alleen maar bescherming tegen verwondingen,zodat je geen gat in je kop krijgt.

Greetz roadkil:p.s. een nieuwe helm is veeeeel voordeliger dan een nieuw gezicht

trust me helmen helpen zeker tegen hersenschuddingen... Als ik mijn giroke niet had op gehad toen ik die rots kopte in sart-tilman had het een enkeltje ziekenhuis geworden ipv een enkeltje paar dagen bed met hoofdpijn.

Maar om op de vraag van Lion te anwoorden, na een grote slag (zeker als er een hersenschudding aan te pas komt) is het beter om je helm eens te vervangen. Want het schuim onder de plastik schaal drukt samen zonder dat het zichtbaar is aan de buitenkant. En samengedrukt schuim kan geen energie van een klap meer opvangen en verliest zo iedere functie. Als je een beetje geld hebt uitgegeven aan een helm is het heel goed mogelijk dat er een "crash replacement" garantie bijzit waardoor je je helm kan inruilen voor een nieuwe, mits opleg natuurlijk....

greetz
bettes

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 28, 2003 11:17 am

daarbij, na elke flinke stuiter helm grondig nazien op eventuele scheuren in het schuim. Zijn die duidelijk aanwezig, ben je genoodzaakt een nieuwe helm te kopen. (Mits zoals vriend Steelboy al zegt; je hoofd je dierbaar is...).

Een VALhelm is in eerste instantie een extra bescherming, geen mode artikel. En het doel van een VALhelm is dat hij de val breekt. Iets moet er kapot; óf je hoofd óf je helm. Aangezien dat eerste niet te vervangen is, zul je het laatste moeten vervangen indien je dus erg hard gevallen bent en sporen ziet in de helm (scheuren/vervormingen/e.d.)

Gast

Bericht door Gast » zo dec 28, 2003 12:16 pm

ik denk dat die val echt hard is geweest
en dat je er nu nog beetje van over heb gehouden
vandaar al die vage verhalen van jou :?

lion

Bericht door lion » zo dec 28, 2003 12:21 pm

dat kan best general ;)
bedankt voor de reacties, idd heb ik die helm gelijk weggegooid, de riempjes waarmee hij vast zat waren toch ook al afgebroken.
wat scheuren in het schuim heb ik idd ook gezien. ik hou mn andere helm dus maar gewoon op

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo dec 28, 2003 2:04 pm

ik weet dat Giro en Met zo"n garantie hebben
crashen met helm
helm binnenleveren en bij Met 50% korting krijgen

Plaats reactie