veerweg vergroten
Moderator:Beheerders
bestaat er een mogelijkheid om de veerweg van een votec F7 te vergroten door er bvb. een langere demper in te monteren? Demperlengte is nu 190mm. De veerweg zou afhankelijk zijn van de travel van de demper (nu 51mm met x-fusion glyde RL) maar er zijn dempers op de markt die bij een inbouwlengte van 200mm,56mm travel voorzien.(el jeffe, nieuwe draco) Kan ik deze inbouwen in mijn fiets en wat is de winst in mm-veerweg?
Re:veerweg vergroten
bereken je veerweg ratio door je wheeltravel te delen door de slag van je demper....vermenigvuldig dat met de slag van een andere demper en je hebt je nieuwe veerweg.
je moet echter wel opletten dat je brug niet je voorframe gaat raken bij de inbouw en het werken van een andere demper
je moet echter wel opletten dat je brug niet je voorframe gaat raken bij de inbouw en het werken van een andere demper
Re:veerweg vergroten
De veerweg is nu 115. volgens de berekening zou ik dan aan een kleine 130(128.
komen. Loont dit de moeite en wat met de geometrie? Ik heb de vork steeds op 120mm staan dus deze kan wel op 140 om alles wat te compenseren terwijl de geometrie van het frame door het door votec genaamde LAS-systeem ook aan te passen is.

-
- Berichten:542
- Lid geworden op:zo mar 16, 2003 9:09 pm
Re:veerweg vergroten
alles is mogelijk, maar ik zou me meer richten op de kwaliteit van de veerweg verbeteren, een marzocchi z1 fr met 130mm veer veel beter, lekkerder dan een rst met 130mm, lijkt alsof je veel meer vering hebt, maar je heb dus veel meer bruikbare veerweg. scheelt een hoop gepruts,
verder, als er niet de mogelijkheid bestaat om met behulp van kant en klare kits , zoals die van betd, de veerweg te vergroten, kan je het beste je frame verkopen en al die kosten besparen door in 1 keer te kopen wat je zoekt. tunen is altijd duurder.
verder, als er niet de mogelijkheid bestaat om met behulp van kant en klare kits , zoals die van betd, de veerweg te vergroten, kan je het beste je frame verkopen en al die kosten besparen door in 1 keer te kopen wat je zoekt. tunen is altijd duurder.
Re:veerweg vergroten
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, tenzij je goedkoop aan een demper kan komen. Normaal zijn die krengen erg duur (200-300 euro voor een basic model), dus dan is een ander frame kopen misschien een beter alternatief.
Qua geometrie kan het wel, je bracket komt dan ca. 2 cm omhoog, maar dat is niet zo erg omdat je nu ook meer veerweg hebt.
Qua geometrie kan het wel, je bracket komt dan ca. 2 cm omhoog, maar dat is niet zo erg omdat je nu ook meer veerweg hebt.
Re:veerweg vergroten
Ik slaap er nog een nachtje over. alvast bedankt.