Re:Vragen over Cannondale

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Arno
Vragen over Cannondale

Bericht door Arno » wo mar 03, 2004 8:48 pm

Hi guys,

ben voor een nieuwe bike aan het kijken en heb vooralsnog mijn oog laten vallen op de Cannondale F2000 SL.
Ik heb er een paar vragen over die ik op de site van C"dale niet echt beantwoord zie, misschien mensen hier die me kunnen helpen ?

- Wat zijn de verschillen tussen het Optimo en het Furio frame ?
- Waar kan ik info vinden over instelmogelijkheden en onderhoud van de
Super Fatty Ultra DL vork ?
- Hoe zit het met levensduur van het geïntegreerde balhoofdstel ?
- Er zit op die bike een Wind carbon stuur (Cannondale eigen spulletje), is
dit stuur veilig in te korten en dan met barends te gebruiken ?
- Carbon zadelpen ook veilig ?
- Ben benieuwd naar het gewicht, weet dat de 900 SL 10,5 kg weegt, en
hoorde viaviadat de F2000 SL daar ook op zit, is die niet lichter ?

Verder is alle informatie welkom, tests van het Optimo frame, vork en de rest !!

Alvast bedankt,

Arno

Exar

Bericht door Exar » wo mar 03, 2004 9:20 pm

-Optimo heeft dunnere buizen, Furio heeft (geloof ik) vierkante chainstays/seatstays
-Cannondale.com
-Goed
-Hangt er maar van af, sommige carbonsturen hebben dat niet, en vaak is het dan of inkorten (en bescherming kwijtraken) of bar ends (met alu ring aan de buitenkant)
-Ja
-Verschil is zooo klein...

Rob G

Bericht door Rob G » wo mar 03, 2004 9:35 pm

Jij geluk dat je hier te maken hebt met een F2000sl eigenaar.....

Verschil Optimo - Furio is de soort aluminium. De Optimo is gemaakt uit de nieuwe alu soort die cannondale gebruikt voor de frame"s. De Furio is eigenlijk een soort samenvoeging van een Caad3 en 4. Deze is ook verkrijgbaar met v-brake nokken en een optimo niet. De optimo is vanzelfsprekend dus ook lichter.

Info over de headshok en de service ervan kun je terug zoeken in de boekjes die je bij de vork krijgt en ook op internet is er genoeg info over te vinden op diverse sites.

Het "balhoofdstel" is niet echt ingeintegreerd net als andere balhoofdstellen. Het zijn alleen 2 grote ringlagers die in cups liggen die in het frame zijn geperst. Voordeel is dat je nooit last hebt van het afstellen van je balhoofd. De levensduur van de lagers is gewoon gemiddeld, tenzij je er met een hogedrukreiniger op gaat liggen spuiten....

Officieel zit op de F2000sl een cannondale wind carbon stuur. Ik had een van de eerste modellen die in europa zijn uitgeleverd en ik had een easton EC-70 stuur. Carbon sturen zijn goed in te korten, let er alleen wel op hoe je het doet. Je bikeshop kan je hier wel uitleg over geven en anders staat er op de Easton site een hele duidelijke uitleg over het veilig inkorten van een carbon stuur. Of je barends kunt monteren of niet, dat verschilt per fabrikant. Let wel op dat het het beste is om barends te pakken met een ronde klemming (bijv tune/roox) Deze beschadigen het stuur zo min mogelijk. Wat ik zelf heb gedaan is de uiteinden van het stuur opgevuld zodat de barend het stuur niet in elkaar kan klemmen.

Omdat ik een van de eerste F2000sl"s voor europa had, had ik ook het geluk dat ik een thomson zadelpen had. Ik had persoonlijk anders niet met de carbon zadelpen gaan rijden, maar ik heb dan ook een vrij lange zadelpen en daarbij staat mijn zadel heel ver naar achteren, zodat er een hele grote hefboomontstaat. In principe is het veilig om met carbon pennen te rijden, als je er maar goed mee omgaat. Vast is vast en nooit verder uitzetten dan de pen maximaal kan hebben. Let wel op met ver naar achter gemonteerde zadels, ivm bovengenoemde hefboomkrachten.

Het gewicht van de totale fiets volgens de catalogus durf ik niet te noemen, maar de mijne (L) weegt ongeveer rond de 9,5 kilo. Let wel op, mijn bike heeft een totaal andere setup. Volledig XTR afgemonteerd (omgebouwd ja...) en Crossmax SL disc.

Ik weet niet of je al bekend bent met de rij eigenschappen van cannondale, maar het heeft in ieder geval een super direct stuur karakter, maar de vork voelt wel stugger aan dan bijv een gewone verende voorvork. Het frame is zijdelings goed stijf en geeft tov een caad 5 en 4 meer comfort door toepassing van nieuwe technieken in de achtervork. De remnokken en de achterpad is/zijn opnieuw ontworpen en degelijker dan voorheen.

Verder ben ik er zeker van dat je met deze bike (ook in de originele setup) een hele goede bike zult rijden!!!! Ik ben er zeer tevreden over (het is inmiddels mijn 3e cannondale al).

Er staat in het onderdeel mountainbikes nog ergens een foto van mijn bike als het goed is, zal wel een eindje terug zijn.

Succes ermee en als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag!

Later

Arno

Bericht door Arno » do mar 04, 2004 12:40 pm

Kijk, daar kunnen we wat mee :D

bedankt voor alle info, goed om eens door te lezen.
Ik ga qua stuur toch maar voor een RaceFace AirAlloy stuurtje, gewoon een beter gevoel over als carbon en werkt probleemloos met barends na inkorten.
Ook een RaceFace XY zadelpen dan, mooiere afmontage zo en ben een RF fan ;D
Wordt de fiets veel lichter denk je het inruilen van XT rem/schakelhendels en XT schijfremmen Voor Louise 2004 remmen met SRAM Rocket shifters ? Ben dat ook van plan, hoor veel slechte dingen over de XT"s en heb goede ervaringen met de Rockets, wil ik niet meer vanaf !
Qua stuurgedrag zal ik erop vooruit gaan, heb nu een stalen frame met een SID SL... Dus dat zal wel vooruitgaan qua stijfheid en stuurgedrag. Heb de SID vrij hard opgepompt, hoef niet zoveel comfort maar wel rendement, dus daarom heb ik denk ik een goede vork aan de Fatty, denk je niet ?

Ik zal ook eens kijken naar je foto, ben benieuwd !

Thanks again, Arno

Binker

Bericht door Binker » do mar 04, 2004 1:48 pm

Hebberd Mooi hoor zo"n Optimo frame ziet er super snel uit en die lock out is ook handig. let erwel op hem af te zetten. Succes met aanschaffen.

Arno

Bericht door Arno » do mar 04, 2004 2:38 pm

:D :-X

Rob G

Bericht door Rob G » do mar 04, 2004 4:54 pm

Als je niet puur voor comfort ga, dan heb je aan de fatty zeker een goede vork. Let wel op dat je hem niet te hard gaat zetten, ik heb ondervonden dat je met een te hard opgepompte vork, niet sneller bent....

Ik heb hem ong op 130/140 psi staan en ik weeg rond de 73 kilo. Voor mij de ideale druk. Wat ook positief is, is dat de nieuwste fatty vorken tegenwoordig een iets langzamer demping karakter hebben. De oudere fatty"s hadden nog aleens de neiging om in combinatie met een hogere luchtdruk nogal een springveer karakter te krijgen.

Een maat van me heeft een f900sl opgebouwd met X.O en louise 2004, ook een licht fietske! Maar XTR blijft voor mij top of the bill!!! ;)

later

Plaats reactie