Topswing/downswing voor der.

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
santa
Topswing/downswing voor der.

Bericht door santa » ma mei 10, 2004 5:50 pm

Zou iemand mij kort uit kunnen leggen dat het verschil tussen deze twee types is en wanneer je welke moet gebruiken?
Ik neem aan dat het iets te maken heeft met de shifters die je gebruikt? Ben van plan XT voor der. te gaan gebruiken met X0 shifters, weet alleen niet welke voorderailleur ik nodig heb.

De Lars Cuevas

Re:Topswing/downswing voor der.

Bericht door De Lars Cuevas » ma mei 10, 2004 6:22 pm

Topswing: de klemband om de staande buis heen zit Onder de scharnierpunten van de derailleur. Topswing is een paar jaar geleden geintroduceerd en tot op heden begrijp ik niet wat de voordelen er van zijn. Topswing krijgt eerder speling, er komt meer modder op en gaat eerder kapot :(

Downswing: De klemband om de staande buis zit BOven de scharnierpunten. Dit is het conventionele type voorderailleur, dat naar mijn mening het best is. :)

Dat is het enige verschil. Beide types verkrijgbaar voor een kabel die van de boven- of de onderklant komt. En beide types zijn met dezelfde shifter te bedienen

Als je een full-suspension hebt met de dempermontage in de buurt van de vorderailleur, dan kan het zijn dat daarom het ene of he andere type niet past. Als dit geen probleem is: Kies een Down-swing

Groet, Lars

Gène

Bericht door Gène » ma mei 10, 2004 7:51 pm

Volgens mij haal je daar een paar dingen door elkaar beste Lars. Topswing dan komt de kabel van boven en downswing komt de kabel van beneden (onder het bracket). Top clamp de klemband zit boven (beste systeem) downclamp "normale versie" met een lage klemband. Je moet bij de topclam goed kijken of je uitkomt met de bidonhouder.
Ik gelooof dat het zo zat. Ik vind het ook maar heel verwarend van de heren van Shimano. Het beste zou een systeem zijn. Die met de hoge klem band. Want zo komt er geen modder tussen je der en frame en kunnen er ook geen stenen in klem raken. Dan krijgt hij ook speling.
Ik hoop dat ik het goed anders sorry Lars.
mzzl
Gène

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma mei 10, 2004 8:54 pm

uh... het is inderdaad verwarrend, maar het klopt toch echt: Voor alle duidelijkheid 2 voorbeeld-plaatjes:

Topswing
http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... bd88954e17

Downswing
http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... bd88954e17

Zoals je ziet zijn beiden trouwens Dual Pull, van boven- En onderaf te bedienen. Maar dat is niet altijd het geval.

Blijft het feit dat de ouderwets downswing het beste is, zo heb ik gemerkt. Van"t weekend nog een topswing beschadigd door een geklemde ketting >:( >:( >:( >:( >:( (of misschien kan ik beter over fietsen lullen dan fietsen ;D ;D ;D)

Groet, Lars

Sjef

Bericht door Sjef » di mei 11, 2004 8:25 am

Gène schreef:
Volgens mij haal je daar een paar dingen door elkaar beste Lars. Topswing dan komt de kabel van boven en downswing komt de kabel van beneden (onder het bracket). Top clamp de klemband zit boven (beste systeem) downclamp "normale versie" met een lage klemband. Je moet bij de topclam goed kijken of je uitkomt met de bidonhouder.

Je hebt:
-Topswing = downclamp; klemband onder kooi
-Downswing = downclamp; klemband boven kooi (inderdaad de beste en wel eens problemen met de bidonhouder (Camelbak??))
-Downpull; kabel komt van onderen
-Toppul; kabel komt van boven
-Dualpull: kabel mag zowel van boven als van onderen komen.

BlackBox

Bericht door BlackBox » wo mei 12, 2004 6:29 pm

ligt aande kabbel waar die vandaan komt..

mzzl BlackBox

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo mei 12, 2004 9:52 pm

nou santa ik hoop dat je het begrijpt. ik niet en 12 jaar mtb"en en onderhouden heeft mij niet verder gebracht (sommige lbijven dom 8) )

Zand er over

Bericht door Zand er over » wo mei 12, 2004 10:50 pm

wat een gezeik allemaal bij de mtb"s neem nou racefietsen daar zijn gewoon afspraken over gemaakt.. de kabel loopt altijd onder het braket door dus downpull.. zouden ze bij mtb ook eens over na moeten denken..

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do mei 13, 2004 11:22 am

Zand er over schreef:
wat een gezeik allemaal bij de mtb"s neem nou racefietsen daar zijn gewoon afspraken over gemaakt.. de kabel loopt altijd onder het braket door dus downpull.. zouden ze bij mtb ook eens over na moeten denken..

t zal wel door de historie van de racefietsen komen dat er nog altijd mtb"s zijn waarbij de kabel onder het bracket doorloopt...
dat is dus wel de stomste keuze die je als framefabrikant kunt maken want waar is je frame het meest vatbaar voor vuil??? juist, onder het bracket
en wat wil je ten koste van alles vermijden? juist, dat er vuil komt in je kabels...

topswing zal wellicht ontstaan zijn doordat een aantal frames geen plaats bieden voor een downswing derailleur ??

Zand er over

Bericht door Zand er over » do mei 13, 2004 9:16 pm

soepel schakelen heeft te maken het het aantal buitenkabel dat je gebruikt. bij een kabel onder het bracket is dit geminimaliseerd.. Ik denk dat het ook niet om het vuil te doen is omdat je achterwiel net zo veel vuil tegen je zadelpenbuis aanwerkt..maar waarom wel??? ???

Plaats reactie