Heren SS-ers,
De training met een singlespeed fiets, is deze efficienter dan die met een geared bike? Door de verschillende cadans waarmee gereden wordt bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat je een goeie training hebt. Aan de andere kant klinkt het tegendeel ook niet verkeerd: Met een fiets met versnellingen rijdt je altijd op het meest efficiente cadans.
Wie heeft hier een mening / feiten over ?
SS: efficiënte training ?
Moderators:JJ, Beheerders
Re:SS: efficiënte training ?
Geen idee of "t ook wetenschappelijk te onderbouwen valt, maar ik vind een singlespeed erg geschikt om te trainen.
Ten eerste is een singlespeed een ideale trainingsfiets omdat er geen extra onderdelen opzitten die aandacht nodig hebben. Dus een makkelijke fiets die je snel ff pakt om wat rondjes te maken.
Verder ben je op een ss gedwongen het terrein te nemen zoals het komt. Niks schakelen, gewoon doorgaan. Het risico met versnellingen is dat je te snel een tandje terug schakeld, sportief als we zijn, zijn we toch allemaal een beetje lui.
Wel heb je een gevarieerd parcours nodig, niet te wild, maar zeker niet vlak.
Ten eerste is een singlespeed een ideale trainingsfiets omdat er geen extra onderdelen opzitten die aandacht nodig hebben. Dus een makkelijke fiets die je snel ff pakt om wat rondjes te maken.
Verder ben je op een ss gedwongen het terrein te nemen zoals het komt. Niks schakelen, gewoon doorgaan. Het risico met versnellingen is dat je te snel een tandje terug schakeld, sportief als we zijn, zijn we toch allemaal een beetje lui.
Wel heb je een gevarieerd parcours nodig, niet te wild, maar zeker niet vlak.
Re:SS: efficiënte training ?
Ik denk dat het ansich wel een goede training is, zowel fysiek als technisch, want je moet "t er maar mee doen. Ik ben vaak sneller boven dan mijn XC-trainingsmaatjes (zegt waarschijnlijk niets
) maar dat komt omdat ik meestal in een rap tempo naar boven trap, omdat ik niet in die cadans terecht wil komen dat ik mijn verzet niet aan de praat kan houden, daar waar anderen idd een tandje terug schakelen. Geldt ook voor singletracks, als je eenmaal dat verzet lekker aan de praat hebt...
Je leert goed op souplesse te rijden, die tempo"s lang volhouden en compleet met hartslagmeter efficient energie verbruiken, ik doe ook geregeld powersprints naar boven, betwijfel of het op gebied van kracht opbouw/inspanning een bijzondere bijdrage levert. Persoonlijk wacht ik namelijk nooit tot m"n verzet zo zwaar wordt dat ik dat ga "voelen".
Efficienter trainen kun je beter op een geared denk ik, kun je elke trainingsvorm beter toepassen, maar zoals Walter zegt, het is een gemakkelijke fiets om te onderhouden and it"s bloody fun!

Je leert goed op souplesse te rijden, die tempo"s lang volhouden en compleet met hartslagmeter efficient energie verbruiken, ik doe ook geregeld powersprints naar boven, betwijfel of het op gebied van kracht opbouw/inspanning een bijzondere bijdrage levert. Persoonlijk wacht ik namelijk nooit tot m"n verzet zo zwaar wordt dat ik dat ga "voelen".
Efficienter trainen kun je beter op een geared denk ik, kun je elke trainingsvorm beter toepassen, maar zoals Walter zegt, het is een gemakkelijke fiets om te onderhouden and it"s bloody fun!