dit begon als een reactie op een andere thread, maar ik heb op aanraden van andere forumbezoekers, maar even een eigen thread aangemaakt...
DUDES!
ik weet ook wel dat een Spesh P1 geen DeKerf is, maar je mag iemand ook wel een beetje tegemoet komen omdat hij de wereld van de SS in duikt...
zoals je waarschijnlijk wel vermoed, ben ik sinds mei de trotse eigenaar van een P1 en ben de laatste tijd een beetje in de war.
ik heb "m een tijd SS gereden, zoals hij uit de doos kwam, heb er nu tijdelijk een derailleur en cassette opgezet, omdat de kettingspanner die erop hing teveel ratelde. EN daar had ik geen SS voor gekocht! maar ik wil terug.
ben nu heel erg hard aan het nadenken hoe ik terug kan naar SS (want die eenvoud was erg fijn en cool. maar wil ook de schijfrem achter blijven rijden (en de adapter "schuift niet mee" zoals bij sommige SSs). iemand suggesties?
EBB? kan ik met halve schakels een ketting passende maken? of toch met combi kettingspanners/halve schakels wiel tikkeltje naar achteren trekken?
ben inmiddels een beetje in de war door de mogelijkheden...
schijfremmen en singlespeed
Moderators:JJ, Beheerders
-
-
Re:grote schijven en singlespeed
en om even terug te komen op de reactie van JJ.
oowkeej, nou snap ik waarom ik nergens losse EBBs kan vinden! heb echt gezocht naar het antwoord, maar nergens werd expliciet vermeld dat je een EBB niet in een bestaand frame kan schroeven...
maaruh, fiets heeft horizontale patten, maar ik wil "m ook graag met schijfrem met grote schijf achter rijden (en die is redelijk gevoelig voor de juiste afstelling). er zat een spanner op. een soort singleator, maar beetje taiwanig en cheap. ratelt een "officiele" spanner als een surly oid niet?
mijn plan, for now, is om eerst eens te kijken of ik heel erg dicht in de buurt kan komen met halve schakels etc. en dan met behulp van een bmx kettingspanner de as een paar mm naar achteren trek, zodat ik dat laatste beetje spanning kan krijgen. door de verstelling met schroeven moet het toch mogelijk zijn de schijf netjes in de klauw te krijgen...
oowkeej, nou snap ik waarom ik nergens losse EBBs kan vinden! heb echt gezocht naar het antwoord, maar nergens werd expliciet vermeld dat je een EBB niet in een bestaand frame kan schroeven...
maaruh, fiets heeft horizontale patten, maar ik wil "m ook graag met schijfrem met grote schijf achter rijden (en die is redelijk gevoelig voor de juiste afstelling). er zat een spanner op. een soort singleator, maar beetje taiwanig en cheap. ratelt een "officiele" spanner als een surly oid niet?
mijn plan, for now, is om eerst eens te kijken of ik heel erg dicht in de buurt kan komen met halve schakels etc. en dan met behulp van een bmx kettingspanner de as een paar mm naar achteren trek, zodat ik dat laatste beetje spanning kan krijgen. door de verstelling met schroeven moet het toch mogelijk zijn de schijf netjes in de klauw te krijgen...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Re:schijfremmen en singlespeed
Een Eccentrisch Bottom Bracket (EBB) is eigenlijk het huis waar je een normale bottom bracket inschroeft
Hiervoor het je dus een grotere diameter brackethuis nodig..
Maar je hebt dus horizontale patten met een disc bevestiging??
En die ziet er niet uit als bv in dit frame??
Als dit niet het geval is heb je, zoals je zelf al zegt, niet zoveel speling in de plaats waar je je wiel vastzet en is de beste optie dus een kettingspanner of half link.
Ratelen van de spanner kun je voorkomen door het wieltje te vervangen door een nylon rol van een DH ketting geleider.. De Surly ratelt waarschijnlijk net zoveel als die van jou...
Succes, JJ

Hiervoor het je dus een grotere diameter brackethuis nodig..
Maar je hebt dus horizontale patten met een disc bevestiging??
En die ziet er niet uit als bv in dit frame??

Als dit niet het geval is heb je, zoals je zelf al zegt, niet zoveel speling in de plaats waar je je wiel vastzet en is de beste optie dus een kettingspanner of half link.
Ratelen van de spanner kun je voorkomen door het wieltje te vervangen door een nylon rol van een DH ketting geleider.. De Surly ratelt waarschijnlijk net zoveel als die van jou...
Succes, JJ
-
Re:schijfremmen en singlespeed
OKee, dan.
net de cassette eraf gehaald, enkele blad erop gedaan met twee dikke spacerts. eerst de kan van de ketting aangetrokken (horizontale dropouts), zodat ik genoeg spanning had. daarna andere kant zodanig aangetrokken dat ik geen "aanloop" meer in de klauw van de schijfrem had.
uiteindelijk was het allemaal nog veel makkelijker dan ik dacht. had ook verwacht dat het uitlijnen van die schijfrem een kutklusje zou worden maar was in 30 secs gepiept. en de fiets rijdt stil!
nu maar eens op zoek naar een mooi dik blad voor voor en een vervanging voor dat verchroomde Taiwanding achter...
net de cassette eraf gehaald, enkele blad erop gedaan met twee dikke spacerts. eerst de kan van de ketting aangetrokken (horizontale dropouts), zodat ik genoeg spanning had. daarna andere kant zodanig aangetrokken dat ik geen "aanloop" meer in de klauw van de schijfrem had.
uiteindelijk was het allemaal nog veel makkelijker dan ik dacht. had ook verwacht dat het uitlijnen van die schijfrem een kutklusje zou worden maar was in 30 secs gepiept. en de fiets rijdt stil!
nu maar eens op zoek naar een mooi dik blad voor voor en een vervanging voor dat verchroomde Taiwanding achter...