SS Framegeometrie vraag????

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
stepper
SS Framegeometrie vraag????

Bericht door stepper » zo okt 31, 2004 3:46 pm

Ik heb net mijn vorige projekt afgesloten, en ben momenteel bezig om een SS MTB te bouwen, van carbon wel te verstaan.
Ik heb nog nooit eerder zo"n frame gebouwd, dus heb ik graag wat inside information van rijders, en niet van verkopers. ;)
Ik gebruik hem puur CC , dus elk weekeinde 1 of twee toertochten, in twente. Dus vooral hard rechtuit met veel bagger . En zo nu en dan wat gemeen klimwerk in duitsland.

Ik werd gewezen op IDWORX fietsen, deze hebben een geometrie die me wel aanstaat.
Een lange wielbasis , en redelijk veel naloop.

Is er iemand die ervaringen heeft met deze frame"s, of met fietsen met een vergelijkbare geometrie.
Het wordt een 19 " frame, en ik bouw er ook een koolstof voorvork bij , zodat het een lekker licht fietsje gaat worden.

Ik heb wat op papier staan:

WB 1100 mm
balh. h. 69 graden
Bovenbuis 605 mm
bracketh. 290 mm

Dit had ik uitgemeten voor dat ik die IDWORX geo. had gezien, komt wel erg dicht in de buurt

Dus als je wat ervaring hebt met dit soort geometrie laat dat dan even weten.

Bij voorbaat dank

Stepper!

MarcelS

Re:SS Framegeometrie vraag????

Bericht door MarcelS » ma nov 01, 2004 9:52 am

[shadow=red,left,300]Het wordt een 19 " frame, en ik bouw er ook een koolstof voorvork bij , zodat het een lekker licht fietsje gaat worden.

Ik heb wat op papier staan:

WB 1100 mm
balh. h. 69 graden
Bovenbuis 605 mm
bracketh. 290 mm
[/shadow]

605mm bij 19"is wel aan de lange kant, wat is jouw lengte en "inside leg"? En wat wordt de lengte van de balhoofdbuis bij deze combi?
Verder is 69gr. tegenwoordig wel ongebruikelijk, alleen Kona gebruikt volgens mij nog zulke "luie" hoeken, ik zou persoonlijk nooit onder de 70 duiken en liever nog 70,5.
Verder is de brackethoogte m.i echt te laag, ik zou minimaal naar 300 gaan maar liever nog 320 want met een SS zal je ws een 180 cranck gebruiken?

GRTZ
Marcel

stepper

Bericht door stepper » ma nov 01, 2004 11:03 pm

Balh.hoek naar 70 gr. brengen is geen probleem, en wat mijn bb lengte betreft, die is 865 mm bij 1,79 m en schoenmaatje 47 of 48 echt waar !! ;)
Ik rijd nu op een Inbred, en heb daar een redelijk korte voorbouw opgezet 80 mm, en dat bevalt erg goed.
Ik wil echter wat gestrekter gaan zitten en ook wat meer voorover,. Daarom denk ik aan een erg korte 395 mm vork en een balh. buis van115 tot 120 mm . Dit gecombineerd met een lange bovenbuis zou me in de gewenste houding zetten.
Alleen die lange wielbasis is een beetje een vraagteken, is het nu wel of niet nuttig om 3 cm langer te gaan??
Bracket staat ook nog niet echt vast, maar ik rijd nu met 285 mm, zonder problemen, dus waarom veranderen??

Groeten Stepper

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 02, 2004 9:30 am

Tja, wie ben ik om jou te vertellen wat voor geo misschien beter is, ook al omdat ik minder fietsen heb gebouwd dan jij waarschijnlijk :)

Maar ja, voor wat je er mee zegt te gaan doen is een lange fiets met een niet te hoog bracket en wat kleiner hoeken dan de huidige "standaard" waarschijnlijk geen slechte keus, als je wat meer technisch wil gaan rijden zouden iets grotere hoeken, een kortere wielbasis en een hoger bracket ook mijn voorkeur hebben.

Maar wat anders, maakt je er een fotoverslag van, daar maak je een heleboel mensen hier waarschijnlijk wel erg blij mee, aangezien we allemaal "would be" framebouwers zijn ;)

JJ

stepper

Bericht door stepper » di nov 02, 2004 6:29 pm

Een fotoverslag is geen probleem, zal dan wel via pinkbike moeten :)

Wat de geometrie gaat worden , nog steeds niet helemaal duidelijk!!

Maar zodra ik er uit ben maak ik een tekening, en zal die dan ter goedkeuring hier posten. 8)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 02, 2004 9:57 pm

Doe dat maar, ik weet niet of het anders goed komt ;)

als je een account aanmaakt op mtb-news.de kun je daar een fotoalbum aanmaken. Heel makkelijk..

bovendien een zeer actief ss forum, al blijven het natuurlijk germanen ;D

JJ

stepper

Bericht door stepper » di nov 02, 2004 11:03 pm

Bedankt voor de tip JJ , ik heb net een account aangemaakt,.
Inderdaad zeer eenvoudig . ;D

Plaats reactie