Re:Slijtage
Moderators:JJ, Beheerders
ja, maar dat wist je zelf ook wel.
dusssss©
dusssss©
Hoeveel dan?
Duckrip schreef:
Hoeveel dan?
in wat voor eenheid wil je dat ik antwoord geef???
dusssss©
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik reken meestal 3 cm per jaar..
JJ schreef:
Ik reken meestal 3 cm per jaar..
Per schakel

Of, per hoeveel schakels?
Erikje
Als in km ofzo.
de schakeltjes van de bretels van de koersbroek rekken idd wel 3 cm in totaal op in 1 seizoen(van 1-april t/m 1 oktober)
Dit is dan gemeten vanaf het hoogste punt van de schouder tot ongeveer teelbalhoogte, dit verschilt ook weer per mens en is uiteraard ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur..........
Mijn moeder corrigeert dit elk jaar weer door er een zoom in te naaien(in de bretels dan :P) zodat het mij eigenlijk niets kost.
Dit komt dus neer op 11856 km + de kilometers naar mijn moeder op en neer en de km"s naar de bloemenkiosk, om haar te bedanken voor het naaien van de zoom.
Netto kom je dan uit op 11856 + 9=11865, hoeveel dat bruto is weet JJ of Erikje wel.
Die km"s moet je nl. vermenigvuldigen met de slijtage van de ketting(gemeten in km"s!!!!)
Per saldo blijkt dit toch altijd weer erg mee te vallen.
Van slijtage is nauwelijks sprake.
dussssss©
Dit is dan gemeten vanaf het hoogste punt van de schouder tot ongeveer teelbalhoogte, dit verschilt ook weer per mens en is uiteraard ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur..........
Mijn moeder corrigeert dit elk jaar weer door er een zoom in te naaien(in de bretels dan :P) zodat het mij eigenlijk niets kost.
Dit komt dus neer op 11856 km + de kilometers naar mijn moeder op en neer en de km"s naar de bloemenkiosk, om haar te bedanken voor het naaien van de zoom.
Netto kom je dan uit op 11856 + 9=11865, hoeveel dat bruto is weet JJ of Erikje wel.
Die km"s moet je nl. vermenigvuldigen met de slijtage van de ketting(gemeten in km"s!!!!)
Per saldo blijkt dit toch altijd weer erg mee te vallen.
Van slijtage is nauwelijks sprake.
dussssss©
Maar je mag het bijvoorbeeld ook in jaren geven, of in uren gebruik, of in rondjes Schoorl en noem maar op. Alleen denk ik dat je dan een beetje zinloos antwoordt.
Ik vind het wel normaal dat je een vraag naar slijtage beantwoord in km.
Wat ik me afvroeg is of singlespeeders 2x, 3x of zelfs meerdere malen meer km"s met een setje kunnen maken zonder de boel te vervangen.
Wat ik me afvroeg is of singlespeeders 2x, 3x of zelfs meerdere malen meer km"s met een setje kunnen maken zonder de boel te vervangen.
ik rijd alleen naar beneden, dan verslijt er niks...
Duckrip schreef:
Maar je mag het bijvoorbeeld ook in jaren geven, of in uren gebruik, of in rondjes Schoorl en noem maar op. Alleen denk ik dat je dan een beetje zinloos antwoordt.
ach ik denk dat een setje remblokken gemiddeld ongeveer even kort meegaat per km"s per jaar.
dusssss©
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ja, en om de slijtage in rondjes schoorl uit te drukken slaat echt nergens op, want dan laat je de dichtheid buiten het reken sommetje..
Best moeilijk om serieus antwoord te geven zie ik al.
Heel direct dan maar:
Hoeveel km doen singlespeeders onder gemiddelde XC condities met een setje tandwielen en een ketting?
Heel direct dan maar:
Hoeveel km doen singlespeeders onder gemiddelde XC condities met een setje tandwielen en een ketting?
Duckrip, jouw vraag is inderdaad best lastig te beantwoorden door de methode (open vraag).
Dit is een makkelijker te beantwoorden vraag (denk ik...):
Is het zo dat als je Single Speed rijdt je langer doet met je ketting en tandwielen (mits de juiste kettinglijn...) dan als je versnellingen gebruikt?
Ja of Nee
Erikje
P.S. @Duckrip, je vraagt het ook eigenlijk aan het verkeerde soort mensen, de SS"ers... ze zijn wel vriendelijk hoor, maar verkeren regelmatig in een halleluja wereld... vandaar hun antwoorden
Dit is een makkelijker te beantwoorden vraag (denk ik...):
Is het zo dat als je Single Speed rijdt je langer doet met je ketting en tandwielen (mits de juiste kettinglijn...) dan als je versnellingen gebruikt?
Ja of Nee
Erikje
P.S. @Duckrip, je vraagt het ook eigenlijk aan het verkeerde soort mensen, de SS"ers... ze zijn wel vriendelijk hoor, maar verkeren regelmatig in een halleluja wereld... vandaar hun antwoorden
Duckrip schreef:
Best moeilijk om serieus antwoord te geven zie ik al.
Heel direct dan maar:
Nee, een duidelijke vraag stellen gaat jou lekker af........... :-*
Maar ik zou het je niet kunnen vertellen, hangt erg af van de omstandigheden die je rijdt en wat voor een stoemper je bent of niet.
dussssss©
Ik slijt mijn 3x9 kettingen altijd af op m"n ss.
En verder schroef ik er alles op wat ik in de schuur maar kan vinden.
Mijn kettingen zijn dus voorgerekt, mijn tandwielen ingereden en m"n lagers uitgelopen.
O ja, m"n banden zijn meestal afgesleten, rolt lekker licht.
Conclusie: Singlespeeden kost bijna niets.
Verder zit er op een ss gewoon minder dat kapot kan gaan.
Dus maken wij meer km"s met dezelfde euro"s.
Nog meer open deuren ?
FF serieus.
Omdat we maar 1 voorblad hebben mag dat best van (roestvast)staal zijn.
Omdat de ketting niet schuin hoeft, mag dat een ouderwetse dikke ketting zijn, met bussen in de rolletjes.
Omdat we maar 1 achtertandwiel hebben mag dat best een maatje dikker zijn.
Omdat we niet hoeven te schakelen zitten er bij ons echte tandjes op de tandwielen.
Wel eens en setje tandwielen en ketting versleten op een oma-fiets?

En verder schroef ik er alles op wat ik in de schuur maar kan vinden.
Mijn kettingen zijn dus voorgerekt, mijn tandwielen ingereden en m"n lagers uitgelopen.
O ja, m"n banden zijn meestal afgesleten, rolt lekker licht.
Conclusie: Singlespeeden kost bijna niets.
Verder zit er op een ss gewoon minder dat kapot kan gaan.
Dus maken wij meer km"s met dezelfde euro"s.
Nog meer open deuren ?
FF serieus.
Omdat we maar 1 voorblad hebben mag dat best van (roestvast)staal zijn.
Omdat de ketting niet schuin hoeft, mag dat een ouderwetse dikke ketting zijn, met bussen in de rolletjes.
Omdat we maar 1 achtertandwiel hebben mag dat best een maatje dikker zijn.
Omdat we niet hoeven te schakelen zitten er bij ons echte tandjes op de tandwielen.
Wel eens en setje tandwielen en ketting versleten op een oma-fiets?

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Tja, hangt idd van het materiaal af, maar ik denk dat je met een ss aandrijving langer (2x??) doet dan met een geared aandrijving, al zou ik niet weten hoe lang ik met 1 van beide doe, ik hou dat soort dingen nooit bij.
Ha, ok mensen bedankt
De singlespeed op mn UA fiets bevalt wel dus ik twijfelde erover om een singlespeed XC fiets te gaan maken.
Mooi toch?

De singlespeed op mn UA fiets bevalt wel dus ik twijfelde erover om een singlespeed XC fiets te gaan maken.
maar verkeren regelmatig in een halleluja wereld

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Doen !
Meedoen EK!
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
ennn....
hangt er ook van af of je horizontale dropouts hebt, of met een kettingspanner werkt.
met horizontale dropouts gaat ie zelfs NOG langer mee! :P
ik rij nu al bijna 2enhalf jaar rond op m"n bmx met dezelfde ketting en tandblad en zo. tandblad is eerst nog tijdje gebruikt met gears door sibren, en ik rij er nu al 3 jaar mee rond in ss. nog nooit geskipt of zo.
ketting is een oude brommerketting, god weet waar die vandaan komt, werkt na jaren ook nog steeds.
als je natuurlijk met superdun en licht materiaal gaat werken, dunne 10speed kettinkjes en dat soort zever, gaat het minder lang meegaan, maar met degelijk materiaal kan je gemakkelijk jaaaren voort.
hangt er ook van af of je horizontale dropouts hebt, of met een kettingspanner werkt.
met horizontale dropouts gaat ie zelfs NOG langer mee! :P
ik rij nu al bijna 2enhalf jaar rond op m"n bmx met dezelfde ketting en tandblad en zo. tandblad is eerst nog tijdje gebruikt met gears door sibren, en ik rij er nu al 3 jaar mee rond in ss. nog nooit geskipt of zo.
ketting is een oude brommerketting, god weet waar die vandaan komt, werkt na jaren ook nog steeds.
als je natuurlijk met superdun en licht materiaal gaat werken, dunne 10speed kettinkjes en dat soort zever, gaat het minder lang meegaan, maar met degelijk materiaal kan je gemakkelijk jaaaren voort.
Duckrip schreef:
Ha, ok mensen bedankt![]()
maar verkeren regelmatig in een halleluja wereld
Mooi toch?
wat is dat nou voor vraag in een ss forumpje
doen!
Vandaag nog stukje zoetermeer gedaan en er was een klas aan het mountaibiken.
Allemaal vragen waarom ik geen versnellingen had (omdat ik een echte man ben, die hebben geen versnellingen nodig om boven te komen ;D )
n00by schreef:
Allemaal vragen waarom ik geen versnellingen had (omdat ik een echte man ben, die hebben geen versnellingen nodig om boven te komen ;D )
Echt niet! die kan je gewoon niet betalen :P

Dusssss©
QUOTE:
"de SS"ers... ze zijn wel vriendelijk hoor, maar verkeren regelmatig in een halleluja wereld... vandaar hun antwoorden"
Is dat alleen op zondag? en moet je dan persee op de Veluwe hebben gereden? ;D
"de SS"ers... ze zijn wel vriendelijk hoor, maar verkeren regelmatig in een halleluja wereld... vandaar hun antwoorden"
Is dat alleen op zondag? en moet je dan persee op de Veluwe hebben gereden? ;D