Poll: Lagers Hollowtech II
Moderator:Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Let op, dit is niet een topic om HollowtechII af te zeiken!!
Ik ben benieuwd wie hier wel eens lager problemen met de Hollowtech II bracket heeft gehad.
- wat waren de problemen
- zijn de lagers vervangen
- hoe lang was het bracket/crank toen in gebruik
- wat waren de kosten van de nieuwe lagers/bracket delen
Graag serieus antwoord en niet op Shimano gaan lopen zeiken of commentaar dat X-type beter is...
Thanks,
JJ
Ik ben benieuwd wie hier wel eens lager problemen met de Hollowtech II bracket heeft gehad.
- wat waren de problemen
- zijn de lagers vervangen
- hoe lang was het bracket/crank toen in gebruik
- wat waren de kosten van de nieuwe lagers/bracket delen
Graag serieus antwoord en niet op Shimano gaan lopen zeiken of commentaar dat X-type beter is...
Thanks,
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Hoe die buitenboord lagers zich houden zou ik ook graag willen weten. In theorie is het natuurlijk minder, maar is dat in de praktijk ook zo?
Ik ben van buitrnboordlagers afgestapt vanwege een te hoge Q-factor,, en omdat mijn hakken de cracks raken bij de trapas. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik ben van buitrnboordlagers afgestapt vanwege een te hoge Q-factor,, en omdat mijn hakken de cracks raken bij de trapas. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Steel is Real
In theorie is het juist beter doordat de crank/trapas combinatie stijver is heb je minder frictie binnen de lagers, bovendien zijn de lagers zelf groter en zijn dus gemakkelijker zo te maken dat ze op hun taak berekend zijn.blizzard schreef:Hoe die buitenboord lagers zich houden zou ik ook graag willen weten. In theorie is het natuurlijk minder, maar is dat in de praktijk ook zo?
De afdichting van de lagers is echter het issue...
Overigens heb ik nog geen problemen gehad met de HTII lagering op mijn XT, maar deze heb ik maar zeer kort gehad.
Binnenkort ga ik een setje van RF proberen, cranks + lagers
-
- Contacteer:
Als een truvative x-pipe ook mee mag doen. Ik heb wel problemen ondervonden. In het begin was het stroef lopen, dit ging heb ik na veel geklungel opgelost. Het ging wel ten koste van van twee afdichtringen. (of waavoor ze ook dienen)Feit is wel dat de crank nu wel vast zit en soepel draait.
Hij zit er iets anders in dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Ben er niet echt over te spreken, aan de andere kant ISIS is ook zeker niet heilig en het systeem van shimano is toch net even anders dan dan mijn "x-pipe".
Hij zit er iets anders in dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Ben er niet echt over te spreken, aan de andere kant ISIS is ook zeker niet heilig en het systeem van shimano is toch net even anders dan dan mijn "x-pipe".
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Welk type was dat?Pino schreef:Ondanks rustig schoonmaken twee keer in niet al te lange tijd volledig vastgeroest. En ik fiets bedroevend weinig. Dichting beneden alle peil.
(sorry, geen kilometers bijgehouden)
En die UN72 die blijft maar gaan en gaan ....
Re: Poll: Lagers Hollowtech II
Hey JJ!
Ik heb zelf:
2x XT HT 2 cranksets
1x Diabolus crankset
De Diabolus heb ik nog te kort om er wat over te zeggen maar de lagers liepen al niet zo geweledig dat ik hem kreeg. Volgens mij zijn ze of af, of verkeerd gemonteerd geweest.
De XT's bevallen me in principe goed al loopt er 1 van de twee wel iets stroef. Ik ga even kijken of er wel vet in zit en zo nee hoe ik dat er het beste in krijg en daar kan laten blijven zitten.
XT en X-type cups zijn UITWISSELBAAR en de X-type van Diabolus zijn sterker dan die van de Deus (JA, het zijn verschillende). Ik zou waarschijnlijk eerder voor X-type cups gaan dan voor Shimano's.
Ik zit er ook aan te denken om zo'n set te kopen waarmee je zelf je lagers kan vervangen: Phill Wood of iets in die zin.
Ik heb zelf:
2x XT HT 2 cranksets
1x Diabolus crankset
De Diabolus heb ik nog te kort om er wat over te zeggen maar de lagers liepen al niet zo geweledig dat ik hem kreeg. Volgens mij zijn ze of af, of verkeerd gemonteerd geweest.
De XT's bevallen me in principe goed al loopt er 1 van de twee wel iets stroef. Ik ga even kijken of er wel vet in zit en zo nee hoe ik dat er het beste in krijg en daar kan laten blijven zitten.
XT en X-type cups zijn UITWISSELBAAR en de X-type van Diabolus zijn sterker dan die van de Deus (JA, het zijn verschillende). Ik zou waarschijnlijk eerder voor X-type cups gaan dan voor Shimano's.
Ik zit er ook aan te denken om zo'n set te kopen waarmee je zelf je lagers kan vervangen: Phill Wood of iets in die zin.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
- Xircuit
- Contacteer:
Mijn Truvatif Stylo BB (X-type) is om te huilen. Na een kilometer of 2000 zijn de lager he-le-maal naar hun grootje. Ze draaien nog wel, maar daar is alles ook mee gezegt. Ik denk dat ik binnenkort maar een Shimano hollowtech BB er in zet, daar hoor ik steeds weer betere verhalen over.
Ich Heisse Super Fantastisch!
Ik heb mijn setje nu meer dan een jaar in gebruik, XT, en heb er geen problemen mee. Ik heb van een ander persoon de oude lagers bewaard die hij liet vervangen om eens te kijken waarom je ze niet mag openen (staat er op gedrukt). Als je voorzichtig te werk gaat en de lagers goed reinigd en van vers vet voorziet kan je ze heel goed bijhouden. De afdichtring die je eruithaalt valt bij het terugplaatsen perfect terug in de groef. Ik heb deze set aan een Shimano vertegenwoordiger laten voelen en die vroeg wat er mee was...omdat hij niet begreep waarom ik ze aan hem gaf. gaat dus best wel...
Dit gaat natuurlijk niet op met verrote lagers, die zijn over en uit maar ook daar zijn manieren voor...ik zag eens een link waar iemand SKF lagers monteerde in de cups.
Al met al ben ik er over te spreken
Dit gaat natuurlijk niet op met verrote lagers, die zijn over en uit maar ook daar zijn manieren voor...ik zag eens een link waar iemand SKF lagers monteerde in de cups.
Al met al ben ik er over te spreken

Ik zou het nooit meer kopen, alleen maar ellende. Liep ooit een uitgebreid topic over in de klaagbaak......
Zit al aan mijn 3de setje lagers vanaf december 2004, welliswaar 1 onder garantie vervangen maar toch.
Onlangs kwam er weer een stuk rubber naar buiten zetten.........kijken hoe lang het nog goed gaat.
dusssssss©
Zit al aan mijn 3de setje lagers vanaf december 2004, welliswaar 1 onder garantie vervangen maar toch.
Onlangs kwam er weer een stuk rubber naar buiten zetten.........kijken hoe lang het nog goed gaat.
dusssssss©
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Maar dat is dan ook geen ShimanoBOSS schreef:Ik zou het nooit meer kopen, alleen maar ellende. Liep ooit een uitgebreid topic over in de klaagbaak......

JJ
Misschien idd ff handig dat iedereen er duidelijk bij zet over welk systeem je het hebt als je off-topic gaat. Ik snap er namelijk de laatste drie posts nog maar weinig van
Voor de duidelijkheid zijn de lagers van hone, lx, xt en volgens mij ook Saint allemaal hetzelfde. Alleen xtr heeft een afwijkende kwaliteit (of in ieder geval kleur) lagers.
Ik heb al een tijdje een hone op m'n speelfiets en dat loopt tot nu toe uitstekend. De lagering lijkt idd een zwakke plek. Maar ik rij er nog te kort mee (en zeker te korte afstanden) om iets over de kwaliteit van de lagers te kunnen zeggen. De stijfheid van de cranks zelf is iig uitstekend.
Binnenkort komt er een xt htII op de xc bike, dus daar zal de kwaliteit van de lagers sneller merkbaar zijn.
Overigens ga ik zeker weten de lagerset die Enduroseals aanbiedt proberen tegen de tijd dat dat nodig is.

Voor de duidelijkheid zijn de lagers van hone, lx, xt en volgens mij ook Saint allemaal hetzelfde. Alleen xtr heeft een afwijkende kwaliteit (of in ieder geval kleur) lagers.
Ik heb al een tijdje een hone op m'n speelfiets en dat loopt tot nu toe uitstekend. De lagering lijkt idd een zwakke plek. Maar ik rij er nog te kort mee (en zeker te korte afstanden) om iets over de kwaliteit van de lagers te kunnen zeggen. De stijfheid van de cranks zelf is iig uitstekend.
Binnenkort komt er een xt htII op de xc bike, dus daar zal de kwaliteit van de lagers sneller merkbaar zijn.
Overigens ga ik zeker weten de lagerset die Enduroseals aanbiedt proberen tegen de tijd dat dat nodig is.
Heb de Howitzer BB van Truvativ (heb deze of de FR/4X bike zitten), dit is eigenlijk een combi variant van buitenboord lagers (zelfs iets groter dan de shimano's) en een normale isis trapas. Heb er nog niet veel meegereden maar kon wel gelijk goed merken dat er een duidelijk verschil was.
Is volgens mij wel zwaarder als de XC types. Voor mij heeft deze het voordeel dat ik een double met een triple kan verwissellen zonder al te veel problemen.
Deze:
http://www.sram.com/en/truvativ/bottomb ... witzer.php
greetz RR
Is volgens mij wel zwaarder als de XC types. Voor mij heeft deze het voordeel dat ik een double met een triple kan verwissellen zonder al te veel problemen.
Deze:
http://www.sram.com/en/truvativ/bottomb ... witzer.php
greetz RR
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
Cranks zijn de RacceFace Deus.JJ schreef:Maar dat is dan ook geen ShimanoBOSS schreef:Ik zou het nooit meer kopen, alleen maar ellende. Liep ooit een uitgebreid topic over in de klaagbaak......
JJ
eerst lagers waren de orginele RF's, de 2de XT's, nu heb ik XTR en daar kwam onlangs ook weer een rubber naar buiten zetten.
XTR lagers kostten mij trouwens € 50,-
Het 2de setje lagers waren XT's, die hebben het niet lang uitgehouden......
alhoewel ik mijn ex-lbs er van verdenk dat hij ze fout gemonteerd heeft, 1 spacertje te veel.......
@JJ hoezo wil je dit weten eigenlijk?
dusssss©
- TuneBrother
Dit kan ik alleen maar beamen.Erikje schreef:Nu 2 jaar op mijn bike, geen enkel probleem, wel BB laten afvlakken van tevoren! Ik zou zo een nieuwe kopen. Betreft XT cranks.
Erikje
Een vriend van me rijd ook met zon deus. Dat is idd alleen maar ellende geweest, eerst de lagers. Deze heeft hij vervangen voor XT lagers die er nog steeds in zitten. Hierbij was de cranck ook nog eens zo krom als een hoepel wat niet onder de garantie viel want de afwijkingen vielen binnen de norm.

Of-the-shelf is dialed for the masses, Principia tubing is dialed for performance!
Hey, op m'n bike under construction zit ook een XT hollwtech crankstel. Toen ik ze monteerde ging dat lekker. Zonder problemen. Sluit ook lekker nauw aan op de as. De lagers lopen niet helemaal soepel, maar ik heb ook nog geen meter gefietst. Dus die zullen wel wat losser worden naarmate het fietsen.
Over trapassen in het algemeen: ik was niet te spreken over de octalink versie. Dat was troep tot en met. Zelf heb ik met LX trapassen rond gereden, maar m'n vader rijd met XTR cranks rond. Die hebben ongeveer aan elk traptype gemonteerd gezeten dat shimano in het progamma heeft. Alemaal vertonen ze na een goed half jaar speling. Zomer, winter, maakt allemaal niets uit. Dura Ace, XT, XTR: geen verschil merkbaar. Alles netje afgevlakt en gemonteerd. Ik ben benieuwd hoe lang deze trapas meegaat die hij nu gemonteerd heeft.
mzzl
Gene
Over trapassen in het algemeen: ik was niet te spreken over de octalink versie. Dat was troep tot en met. Zelf heb ik met LX trapassen rond gereden, maar m'n vader rijd met XTR cranks rond. Die hebben ongeveer aan elk traptype gemonteerd gezeten dat shimano in het progamma heeft. Alemaal vertonen ze na een goed half jaar speling. Zomer, winter, maakt allemaal niets uit. Dura Ace, XT, XTR: geen verschil merkbaar. Alles netje afgevlakt en gemonteerd. Ik ben benieuwd hoe lang deze trapas meegaat die hij nu gemonteerd heeft.
mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
True... Ben ook wel benieuwd. Ok, m'n cranks hebben ook troubles gehad in het begin, maar dat is nu zover opgelost, dat ik er totaal geen last meer van heb. Bij m'n nieuwe frame gaat het helemaal vlekkeloos en ben ik er helemaal tevreden mee!!Brum. schreef:Toelichting?TuneBrother schreef:Hierbij was de cranck ook nog eens zo krom als een hoepel wat niet onder de garantie viel want de afwijkingen vielen binnen de norm.