schouder uit de kom

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

goofy2
Contacteer:
schouder uit de kom

Bericht door goofy2 » wo mei 02, 2007 11:01 am

Afgelopen maandag was ik aan de beurt. Mijn eerst fiets gerelateerde blessure is een feit. Op de downhill een bocht met iets teveel snelheid genomen en vol onderuit gegleden. Schouder first. Daarbij vloeg mijn schouder uit de kom. Na het betere trek werk zat deze met 2 minuten weer op zijn plek.

Nu vraag ik me alleen af wat jullie ervaringen zijn met deze blessure. Hoelang stond jullie fiets daarna stof te happen?

Mijn spieren in mijn schouder voelen nu slap aan. Ik hou nu 1 week relatieve rust en daarna begin ik met actieve spiertraining om daarmee de instabiliteit enigzins te beperken. Ik hoop zelf 20 mei weer aan een mtb wedstrijd mee te kunnen doen. Ga nog wel even de starre voorvork vervangen voor een reba.

helmtrails
Contacteer:

Bericht door helmtrails » wo mei 02, 2007 4:48 pm

je moet in ieder geval je schouder heel goed late ruste.
ik heb precies het zelfde gehad
met een mx wedstrijd schouder uit de kom gevalle
maar hij schoot meteen weer terug
aleen ik wis niet dat dat schouder uit de kom was want ik had dat nog nooit gehad en omdat hij meteen trug schoot dacht ik dat het niks was
de EHBO op de baan zei dat er een spiertje gescheurd was
dus heb ik mijn schouder nie in een doek late hange
maar wat wel moet want anders gaan je spieren uitrekken
en achteraf ben ik er achtergekome dat ik toen mijn schouder uit de kom ben gevalle
en toen heb ik er veel last van gehad (zeker half jaar)
hij schoot iedere keer uit de kom met de minste beweggingen
toen ben ik geopereerd en dan ben je echt wel een half jaar tot een jaar zoet
en naa de operatie is ie er nou alweer 2 keer uit geschoten
duz nou ben ik zelf weer naa verschillende doktors gegaan om te kijken want ik nou het beste kan doen

maar je moet goed je schouder laten rusten in een doek anders blijf je er echt veel last van houden

en met fysiotherapie kan je je spieren weer sterk maken want ik nou ook aan het doen ben

:)

Cheeta

Bericht door Cheeta » wo mei 02, 2007 4:56 pm

Tijd die het duurt om:
a) een goede dokter te vinden,
b) de tijd van z'n wachtlijst, en
c) de tijd om te herstellen (operatie, fysiotherapie, etc.)...

helmtrails
Contacteer:

Bericht door helmtrails » wo mei 02, 2007 5:35 pm

ja idd
je moet gwoon een goede doktor hebben

en dan wachtlijst duurt meestal ok best lang
ik moest 6 weken wachten

en de revalidatie duurt zeker een half jaar of langer en hoe meer schade
aan de schouder hoe langer het duurt :|
Laatst gewijzigd door helmtrails op wo mei 02, 2007 8:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

tist

Bericht door tist » wo mei 02, 2007 8:04 pm

helmtrails schreef:die echt goed weet hoe het in elkaar zit
lol! :lol:

helmtrails
Contacteer:

Bericht door helmtrails » wo mei 02, 2007 8:17 pm

helmtrails schreef:ja idd
je moet gwoon een goede doktor hebben

en dan wachtlijst duurt meestal ok best lang
ik moest 6 weken wachten

en de revalidatie duurt zeker een half jaar of langer en hoe meer schade
aan de schouder hoe langer het duurt :|
waar zie jij staan hoe het in elkaar zit :S:S

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » do mei 03, 2007 7:50 am

hmm nau ik hoop maar dat die operatie voor mij niet nodig is. Volgens mijn fysio is de instabiliteit van mijn schouder met spiertraining redenlijk te compenseren.

Ik train nu al wel weer op de racefiets maar de freerider zal ik nog maar een tijdje laten staan. Eerst maar eens die schouders gaan trainen.

Schouder voelt trouwens weer oke aan. Mijn spieren in mijn arm zijn nog wel wat slap en pijnlijk maar dat gaat met de dag beter.

helmtrails
Contacteer:

Bericht door helmtrails » do mei 03, 2007 5:02 pm

oke
je moet eerst je schouder goed sterk make bij de fysiotherapie
en dan pas echt weer beginne
als je dalijk meerdere keren je schouder uit de kom valt
dan kom je zonder een operatie er eigelijk niet meer vanaf

ik ben geopereerd in september en in januari mocht ik van mijn fysiotherapeute pas weer beginnen
dus dan ben je lang zoet

nou goed trainen met fysiotherapie dan bespaar je in ieder geval een hoop tijd want met een operatie lig je er lang uit

later

T
Contacteer:

Bericht door T » do mei 03, 2007 5:15 pm

:shock: dat je weer op de fiets zit. Ik heb vorig jaar oktober arm uit de kom gehad en nog steeds ellende. Goed ik rij weer, maar als ik niet minimaal 1x per week krachttraining doe, is het pijnlijk rijden.

De eerste week nadat het gebeurde ging het wel redelijk goed, zelfs nog groente staan hakken met die arm. Tot ik een overactieve fysiotherapeut kreeg en daarna ging het vlot downhill, niet leuk.

2 weken de arm in een sling gehad en thuis gezeten, daarna 2 a 3x per week fysio voor mobiliteit en na 3 maand overgegaan naar fysio met krachttrainen, zat met een paar weken weer op volle sterkte, maar nog altijd niet pijnvrij. Plus hele nare speling voelbaar in mijn schouder, ik moet er niet aan denken om weer te gaan vallen. Maar ja, daar ging ik toch al niet vanuit.

Ik heb ook de waarschuwing gekregen op te passen, want als 't vaker gebeurd riskeer je operatie(s) en evt blijvende schade. Maar goed hoevaak moet je dit statistisch kunnen overkomen?

Maar wat iedereen zegt, niet zelf klooien, naar huisarts en een goede betrouwbare fysio gaan. Jezelf niet opnaaien en goed revalideren.

Cheeta

Bericht door Cheeta » do mei 03, 2007 8:29 pm

Volgens mijn huisarts overkomt het 1 op de 4 patiënten slechts 1x, de rest zijn recidivisten. Waarop gelijk werd toegevoegd dat ik tot de laatste groep zou behoren (enige correlatie tussen antworod en m'n standaard eerste standaard vraag bij een bezoek aan hem "wanneer kan ik weer fietsen", sluit ik niet uit). En eerlijk is eerlijk, hij hoefde niet lang te wachten op z'n gelijk...

Met fysiotherapie, krachttraining, e.d. kom je een eind en gaat het redelijk zolang je er spanning op houdt middels je, maar word je of moe of maak je een onverwachtse beweging (zoals glibberen in de douche :cry: ) dan neemt de kans naar mijn ervaring wel ontzettend toe.

helmtrails
Contacteer:

Bericht door helmtrails » do mei 03, 2007 9:42 pm

als je je schouder eenmaal uit de kom bent gevalle
is dat voor altijd een zwakke plek
ook al doe je fysiotherapie
of een operatie

de doktor zei tege mij dat als ik geopereerd was dat ik 95% kans had dat hij gwoon er in bleef zitte
maar ik zat duz net in die 5 % :evil:

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » ma mei 07, 2007 6:53 pm

Ik ben het haasje. Ik kom net terug van de fysio en mijn schouder blijkt dus danig instabiel dat een operatie nodig is. :cry: 1 klein voordeel is dat ik snel onder het mes kan. Daarna 6 maanden revalideren.

Spiertraining en het seizoen afmaken zou me schouder nog instabieler maken en een crash zou zoveel schade kunnen aanrichten dat ik biken helemaal zou kunnen vergeten. Ik wil geen risico lopen dus snij er maar op los zou ik zeggen. Weer een operatie op het lijstje daar gaat me no claim.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » ma mei 07, 2007 6:58 pm

Oei, beterschap!

T
Contacteer:

Bericht door T » ma mei 07, 2007 8:59 pm

f*ck zeg, beterschap!

helmtrails
Contacteer:

Bericht door helmtrails » di mei 15, 2007 8:58 pm

ik kan er ook weer 1 bij optellen
ik was gister aan het fietse op de trails
en ik had een schep aan ze zijkant van de startbult neergezet
met mijn bodywarmer eroverheen
toen hoorde ik mijn telefoon gaan duz ik wil naar mijn bodywarmer lopen
ik pak die schep vast maar toen gleed ik weg en ik had die schep nog vast met m,n hand en toen schoot meteen m,n schouder uit de kom
en ik kreeg hem zelf niet terug. duz ben ik naar het ziekenhuis gegaan en daar hebben ze hem teruggezet

maar in iedergeval moet ik nog een keer onder het mes :? :?
duz weer aan halfjaar uitgefietst :evil:

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » wo mei 16, 2007 3:26 pm

helmtrails schreef:maar in iedergeval moet ik nog een keer onder het mes :? :?
duz weer aan halfjaar uitgefietst :evil:
That sucks big time. Ik mag 10 juli onder het mes. Ik verwacht dat ik dan dec/jan weer op de freerider/dirtbike kan springen. Voorals nog zal ik me vermaken op de racefiets. Gelukkig mag ik dat al wel weer snel zodat ik nog prima kan trainen voor het seizoen van 2008.

ps check voor operatie http://www.bergmanbeauty.com/medical/ Dr H. van der Hoeven is de beste chirurg op schouder gebied. Deze kliniek heeft korte wachttijden in tegenstelling tot de reguliere ziekenhuizen. Je moet er alleen wel ff voor naar Bilthoven.

helmtrails
Contacteer:

Bericht door helmtrails » wo mei 16, 2007 8:46 pm

ik heb een prive kliniek gevonde in mill www.viasana.nl
daar zitte de beste sportdoktors in nederland heb ik gehoord
dr sala blijkt ook heel goed te zijn met schouders
en je kan daar binne 10 werkdagen geopereerd worden.
duzz daar ga ik een keer een afspraak make om te kijken wat hij er van vindt
ik ga eerst de beste doktors af wat ik nou echt het beste kan doen
mischien dat ze m,n schouder op een af andere manier vast kunnen zetten zodat hij er gewoon nooit meer uit kan schieten maar dat ik toch nog alle bewegingen kan maken 8)

ltr

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » wo mei 16, 2007 9:59 pm

10 werkdagen is wel erg snel. Mischien moet ik daaraan nog maar eens een telefoontje wagen.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » ma mei 28, 2007 10:58 am

Hallo,

Ff een vraagje. Ben drie weken geleden (ook) in Winterberg onderuit gegaan en bovenop mijn schouder terecht gekomen. Op de foto's in het ziekenhuis was niets aan mijn schouder te zien, maar heb nu nog steeds erg veel pijn in mijn bovenarm en kan er nog niet zo veel mee. Volgens de arts zijn de spieren gewoon verrekt/gekneusd. Zat de meeste pijn bij jullie in je schouder? Ik heb niet gemerkt dat mijn schouder evt. uit de kom is gegaan, maar nu ik dit allemaal lees...

alain

Bericht door alain » ma mei 28, 2007 11:21 am

Kneuzingen kunnen lang duren,
ik heb 2 maand geleden een serieuze crash gemaakt en mijn nek, armen en handen gekneusd.
De armen gaan redelijk goed, de rechterhand heeft nog steeds een stijf gevoel en mist duidelijk nog aan kracht.
Volgens de kinesist kan dit toch nog een hele tijd duren (spreekt zelfs van een paar maanden).

Indien je twijfels hebt zou ik toch even bij de huisarts langslopen,
beter een bezoekje teveel dan een te weinig ;)

T
Contacteer:

Bericht door T » ma mei 28, 2007 9:43 pm

Santa Cruz schreef:Hallo,

Ff een vraagje. Ben drie weken geleden (ook) in Winterberg onderuit gegaan en bovenop mijn schouder terecht gekomen. Op de foto's in het ziekenhuis was niets aan mijn schouder te zien, maar heb nu nog steeds erg veel pijn in mijn bovenarm en kan er nog niet zo veel mee. Volgens de arts zijn de spieren gewoon verrekt/gekneusd. Zat de meeste pijn bij jullie in je schouder? Ik heb niet gemerkt dat mijn schouder evt. uit de kom is gegaan, maar nu ik dit allemaal lees...
Hi ik geloof dat het zelfs mogelijk is dat ie vanzelf weer terugplopt en op foto's kunnen ze idd weinig zien. Spieren rekken heel erg op in zo'n geval en daar kun je lang last van hebben. Bij mij was ie naar voren eruit gegaan en grotendeels vanzelf weer terug geplopt. Ga anders toch even langs de fysio die kunnen aan je beperkingen misschien wel zien of het uit de kom is geweest.

jw@helmtrails
Contacteer:

Bericht door jw@helmtrails » wo mei 30, 2007 12:06 pm

jah hij kan er zelf weer terug in schieten heb ik zelf vaak zat gehad.
maar als je schouder uit de kom gaat voel je echt wel.
ook al is het maar 5 sec .
ik zou naar de fysio gaan of toch even terug naar de doktor.
ik heb het afgelope zondag ook weer gehad.
binnekort 2de operatie :|

ltr 8)

jw@helmtrails
Contacteer:

Bericht door jw@helmtrails » di sep 18, 2007 1:28 pm

eey goofy hoe is het ermee ben je al geopereerd??
ik wel ik moet nog 1 week in de mitella en dan mag ik weer fysiotherapie gaan doen :D

ltr 8)

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » di sep 18, 2007 6:51 pm

Ik ben al flink aan de slag bij de fysio. Zit nu inmiddels in week 9 na operatie. En ga morgen weer met de racefiets naar mijn werk :)

Operatie viel mij enorm mee. Na de operatie had ik het gevoel heerlijk te hebben geslapen. Toen nog 1 dagje gerelaxed in het ziekenhuis met de saaiste rit in de tour. Daarna heb ik 3 weken mitella vol gehouden.

De intensieve fysio begeleiden valt mij tegen. Ik had niet verwacht dat ik zoveel oefeningen moest doen en vooral ook zolang. Nu is de fysio nog ff lekker de banden aan het oprekken. Pijnlijk.

Rond november hopelijk weer op de xc bike en in jan. mag ik ook weer vallen dus dan kan ik de freerider weer uitlaten.

jw@helmtrails
Contacteer:

Bericht door jw@helmtrails » di sep 18, 2007 7:11 pm

ik zit nou in week 4 naa de operatie en ik moet nog 1 week in de mitella.
bij mij was de operatie ok goed gegaan nergens last van gehad.
maar bij is niks aan de spieren gedaan want het kapsel was het probleeem er zat een scheur in en alles zat los.
ik mag volgende week ok fysio gaan doen en hoop dat ik eind december weer mag gaan fietsen.

ltr 8)

Plaats reactie