Naafversnelling met Velosolo tandwiel op schijfremadapter

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
baar
Naafversnelling met Velosolo tandwiel op schijfremadapter

Bericht door baar » di feb 10, 2009 11:39 pm

Omschrijving
Een naafversnelling met drie versnellingen en een adapter voor een schijfrem lijkt mij de meest ideale naaf: je hebt dan de eenvoud van de naafversnelling met vrijloop (simpeler dan de doortrapversie) en het tandwiel aan de schijfremadapter in geval van gebruik als doortrapper.

Het benodigde tandwiel
Velosolo verkoopt tandwielen die je aan de schijfremadapter kunt bevestigen.

De benodigde naaf
Shimano heeft de Nexus inter-3 disk, maar deze wordt niet in de Benelux geleverd.
SRAM heeft de i-motion 3 disk. De gegevens van deze laatste zijn:
-135 mm inbouwbreedte
-44 mm kettinglijn
-178 mm aslengte
-dropout width min. 4 mm / max. 8 mm
-16, 17 en 18 tandwielen
-1.2 kg

De kettinglijn
Volgens ISO 2000 is de adapter 15.3 mm van het uitvaleinde af. 135/2 - 15.3 + halve breedte tandwiel, Dan wordt de kettinglijn voor het doortrapgedeelte ongeveer 53.3 mm. Als je het wiel 4 mm paraplu spaakt en de opvulringen aanpast, is je kettinglijn aan beide kanten ongeveer 48.7 mm. Kettinglijn van voortandblad is 47 mm??? Ik verwacht dat het redelijk recht zal zijn.

Conclusie
Een flipflop naaf fix/free, maar dan met drie versnellingen! Ik denk dat dit hem zal worden. Alleen nog even uitzoeken of een Hebie Chainglider om het Velosolo tandwiel 16 zal passen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo feb 11, 2009 7:49 am

Het denk werk ziet er goed uit, maar denk je dat dit in de praktijk werkbaar is? Even je wiel om draaien zit er niet in lijkt me. Sterker nog, volgens mij doe je het twee keer en daarna niet meer. Denkaan de kabels, die in de fixed uitvoering in de weg zitten, ergen los bungelen. Hoe is de interface kabel/naaf?

Of ga je in plaats van je wiel je cranks en ketting flippen?

Ik zou voor een low budget fixed gear bike voor erbij gaan...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo feb 11, 2009 9:38 am

Ik deel de mening van JJ dat het erg complex wordt met de kabels of heeft de naaf een interne index net als een Rohloff? Je zou een plaatje kunnen maken die de kabel afspant a.d.h.v de as, (dan laat je de kabel gewoon zitten of iets met een snelspanner oid.), maar dan nog heb ik mijn twijfels. Een technische oplossing zal hiervoor altijd te vinden zijn (denk hierbij aan deelbare fietsen met S&S koppeling).

Wat je ook kunt doen; je maakt een LHD fixed + RHD 3speed: Twee cranken met kettingblad en als je over wilt gaan van versnellingsnaaf naar fixed plaats je de ketting van RHD naar de LHD zijde . Ik heb ergens op MTBR een Kona A gezien met een dubbele aandrijflijn :o
Doubt Kills Dreams

baar

Bericht door baar » wo feb 11, 2009 10:22 pm

Gijsberg schreef: heeft de naaf een interne index net als een Rohloff?
De i-motion naaf heeft volgens mij externe schakelsturing: een plaatje aan de as met kabelstopper houdt de buitenkabel op afstand. Voor interne schakelsturing is de kabelstopper aan de remvoet of aan de liggende achtervork gemonteerd.
Gijsberg schreef: Je zou een plaatje kunnen maken die de kabel afspant a.d.h.v de as, (dan laat je de kabel gewoon zitten of iets met een snelspanner oid.)
De kabel kan gemakkelijk van de naaf worden losgemaakt door middel van een snelsluiter.
Gijsberg schreef: Wat je ook kunt doen; je maakt een LHD fixed + RHD 3speed
Dan heb je wel een kettingpons nodig of je hebt altijd een reserveketting om de andere poot van je liggende achtervork liggen!
JJ schreef: Even je wiel om draaien zit er niet in lijkt me. Denkaan de kabels, die in de fixed uitvoering in de weg zitten, ergen los bungelen.
De bijbehorende schakelaar ben ik van plan te bevestigen via een verloopstukje aan mijn zadelpen (diameter zadelpen is groter dan diameter stuur). Zodoende is er een korte kabel nodig, die volgens mij zonder geleiding naar de naaf kan. Als het wiel wordt omgedraaid dan kan de kabel aan de andere kant weer met de snelsluiting worden vastgemaakt.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo feb 11, 2009 10:27 pm

Interessant concept :)

ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie