Vakantiefiets projectje

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Bartacus
Vakantiefiets projectje

Bericht door Bartacus » vr jun 04, 2010 4:13 pm

Wat te doen als je een mtb voor de vakantie wil hebben waar je alles mee kan doen: mountainbiken maar ook over de weg een mooie col pakken.

Men neme de banden van de racefiets waar 2 weken geleden een spaak uit het achterwiel is gesprongen en de wielen van een 29 er SS-er waarvan de remmen pas volgende week binnenkomen.

Vervolgens, trek de wielen uit een geschikte 26 inch MTB en meng banden, wielen en de rest in een grote pot. deksel er op en even schudden en dit is het resultaat:

Afbeelding

Een goudkleurig geannodiseerde Santos SCC 02 met SpeedWheels op 27 mm racebandjes.

Ik heb er nog niet op gereden en wist tot voor kort niet eens dat het kon maar binnekort weet ik meer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bartacus op vr jun 04, 2010 11:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sven

Bericht door Sven » vr jun 04, 2010 6:58 pm

Ziet er goed uit! Mooie oplossing.
Maar als ik het goed begrijp, is dit je enige set wielen? Of heb je nog een set voor écht offroad?

Btw, wat voor banden zijn dit? Ziet goed uit..

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jun 04, 2010 8:41 pm

Mooie fiets, maar uh.. die 'L' van '.NL' zit scheef... :x

Bewust een 26er gekozen?

Bartacus

Bericht door Bartacus » vr jun 04, 2010 11:12 pm

Die banden, daar zal ik morgen even naar kijken....

Naast deze speedwheels heb ik ook nog een set 26 inch wielen met Schwalbe Nobby Nick en Smart Sam banden erop. Het punt is dat daar No-Tubes latex inzit en het lastig is om (tijdens de vakantie) voor een trip naar een Col de mtb banden te wisselen voor de race bandjes. 1) Het is zo'n geklieder en 2) ik heb geen compressor bij me om in één keer de band op te pompen.

Ik kan de tweede set wielen makkelijk meenemen en omdat de schijven van beide wielen gelijk zijn (160 mm) is het wisselen ook geen probleem. Op de mtb set heb ik een mtb cassette en op de race set een race cassette maar die kan ik eventueel ondeling wisselen.

Ik heb inderdaad dit jaar bewust voor een 26 inch fiets gekozen. Afgelopen 2 jaar heb ik een Kona Kula de Luxe 29er gereden met een starre vork. Opzich kan dat prima maar omdat we achter deze fiets ook een Follow-me-Tandem hadden hangen plus nog een Bobike zitje achterop, was de hoogte van de 29er een groot nadeel. Als je dan, zeker op onverharde paden, snel even een voetje aan de grond moest hebben dan was het risico van omvallen door alles wat op en aan de fiets zat, te groot. Een 26 inch fiets is minder hoog en dus makkelijker te hanteren en dus ook veiliger voor de kids.

Ook vind ik het wel prettig om met een verende vork onverhard de bergen in te gaan. We zullen zien of het allemaal werkt zoals ik bedacht heb....

Sven

Bericht door Sven » zo jun 06, 2010 11:06 am

Aha! Stukken helderder, ik dacht dat je nog maar 1 set wielen had, maar nu begrijp ik je mix.

Mooi compromis zo!

mateis

Bericht door mateis » zo jun 06, 2010 12:50 pm

... Maar die loopfiets daarachter: Tune zadelpen + Speedneedle? :o ( ;) )

Ik voorspel voorspelbaar, stabiel, traag stuurgedrag met die grote wielen; niet zo heel erg voor het gebruiksdoel. Best een mooie fiets ook weer trouwens, die Santos.

Bartacus

Bericht door Bartacus » zo jun 06, 2010 5:09 pm

Ja die loopfiets, da's ook nog een heel project..... Die proberen we onder de 3,5 kg te krijgen, is al SS en dus ook al CL ("CrankLess"). CL rijden wordt het nieuwe SS'en! Kosten nog moeite worden gespaard op het technische vlak. De rest is gewoon keiharde marketing! Ik zal binnenkort een foto plaatsen....

Kan je je voorstellen dat de hele nederlandse mtb-top volgend jaar met CL-ers aan de start staat?! :D

Bartacus

Bericht door Bartacus » zo jun 06, 2010 5:32 pm

Afbeelding

Afbeelding

En CE gekeurd, he....

Over 2 jaar rijdt iederee CL! Ik zeg het je, jongahhhh!

mateis

Bericht door mateis » ma jun 07, 2010 4:14 pm

Bartacus schreef:Kan je je voorstellen dat de hele nederlandse mtb-top volgend jaar met CL-ers aan de start staat?! :D
Is niet iedereen die meer dan 10kg weegt sowieso te zwaar om zijn gewicht op te vangen met zijn kruis? :passifier:

Plaats reactie