Alta Rezia: Bormio (IT) en Pontresina (CH)

Fietsvakanties en populaire mountainbike gebieden.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
willem12
Alta Rezia: Bormio (IT) en Pontresina (CH)

Bericht door willem12 » ma sep 12, 2011 7:36 pm

Dag 1 & 2 ---Klik op foto's voor 1000pix kijkplezier!!------

Al een paar jaar wilde ik naar bergen rondom Bormio (IT) en Pontresina (CH) gaan. Ruige bergen en je kan met fiets boven de 3000m komen. De trials zijn er spectaculair en als je wat oefent en een goede fiets meeneemt dan staat niets een mooie belevenis in de weg. Basiskamp was een B&B in Bormio, op 100m van de lift naar Bormio3000 en 5min van de bus naar de Stelviopas.

Alleen regende het dat goot en gingen alle liften in Bormio en St Catharina dicht op 4 Sept…..dat plan kon dus de prullenbak in.
Afbeelding

Toch brak de hemel open en kon ik snel naar Bormio 2000 fietsen en een mooie hoogteweg pakken.
Afbeelding

Daarna eerst over een saaie trail terug naar Bormio, maar ik kon ook afslaan naar een steil wandelpad. Het begon weer te regenen maar dat mocht de pret niet drukken.
Afbeelding

Ook op maandag continue regen tot 13h, daarna zag ik streep blauw uit Livigno komen. Snel omgekleed en de bus naar de Stelvio pas genomen. Afdalen naar Passo Umbrail en dan een kilometers lange singletrail omhoog naar de Bochetta di Forcola. Laatste 100hm schuiven en duwen. Net onder de pas staat een oud garnizoensgebouw, een overblijfsel uit de 1e wereldoorlog. Om dit gebouw van voedsel en wapens te voorzien is er een pad gemaakt wat helemaal terugloopt naar Bormio.
Afbeelding

Afbeelding

Dit pad is vervallen en vormt nu een mountainbike trial wat van de Bochetta di Pedenolo meer dan 800hm naar beneden slingert. Technisch niet moeilijk maar na elke bocht kijk je bijna loodrecht naar beneden. Perfecte suicide trail :)
Afbeelding

Laatste kilometers gaat toch weer regenen en zeiknat kom ik in Bormio aan.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » ma sep 12, 2011 7:39 pm

Mooie foto's... en gaaaf! :o

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 12, 2011 8:24 pm

Dag 3 GoldSee/Lago D'Oro Trail ---Klik op foto's voor 1000pix kijkplezier!!------

Eindelijk mooi weer. Eerste bus naar Stelviopas genomen en dan weer schuiven. Ruim 100hm naar de Dreisprachen-spitze en daar begint de trial die al jaren op de 1e plaats staat in de Duitse blaadjes. Dat heeft als consequentie dat er busladingen tedesci overheen gaan en conflicten met wandelaars waren onvermijdbaar. Trail weer dicht. Dit jaar een compromis: voor 9h en na 17h is de trial voor bikers toegankelijk. Met Italiaanse precisie begin ik om 9:55h aan deze trial :) samen met een tweetal Zwitsers die de eerste bus uit Prad genomen hadden. Wij zijn vandaag de enige fietsers en komen precies 1 wandelaar tegen :)
Afbeelding

De eerste kilometers zijn fantastisch. Je verliest weinig hoogte en hebt continue een fantastisch uitzicht op de Ortler noordwand.
Afbeelding

Afbeelding

Technisch nooit meer dan S1 (http://www.singletrail-skala.de). Hier de twee Zwitsers. Willen alle Nederlanders stoppen met het kopen van zwarte en grijze em-tee-bee jackies of nylon jackies met de reclame van de lokale worstenboer? Dit staat toch veel mooier!!
Afbeelding

Daarna wordt het opeens wel serieus moeilijk en ik ga zelfs onderuit als voorwiel wegglijdt in nat gras.
Afbeelding

De trail blijkt helemaal perfect als hij steeds moeilijker wordt en eindigt op het terras van de Furkelhutte :)
Afbeelding

We nemen een broodje en welverdiende cola. De Zwitsers willen via wandelpad "12" naar beneden en ik wil de bus van 14h halen. Beide moet lukken besluiten we en we gaan. Bij een boerderij roept men ons na "Das ist sausteil darunter" maar de Zwitsers zijn niet onder de indruk en we gaan verder. Fout dus. Het werd zo steil dat ik geen bocht meer kon nemen, ook de Zwitsers stonden meer naast de fiets dan op de trappers. Toen er ook nog een een ijzeren kabel hing om de de afdaling/klim te vergemakkelijken wist ik dat we op een heroïsche trial zaten. Foto's maken vergat ik….te druk..te veel opletten. Toen stond ik opeens naast de fiets en keek naar m'n linkervoet..trapper afgebroken. Alle stukken naar rechts lopen en naar links op de fiets. Net op tijd beneden voor de bus omhoog naar Stelvio.

Mt Scorluzzo moest ik laten varen, meteen vanaf Stelvio afdalen naar fietsenmaker in Bormio. Onderweg reesfietsers pesten met 200mm schijfremmen. XTR trappers in de aanbieding voor slechts 139E..het werd dus een setje LX voor 34E :)
Laatst gewijzigd door willem12 op ma sep 12, 2011 9:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 12, 2011 8:59 pm

Dag 4 Passo Zebru. 1200hm omhoog en 2000hm omlaag. ---Klik op foto's voor 1000pix kijkplezier!!------

Om 7h50 de bus naar St Catarina Valfurfa. Voor 2E laat ik me graag naar 1800m omhoog brengen. Daarna ben ik fors de sjaak. 22% meet de Polar op weg naar de Pizzinihut. Afzien dus. Op het asfalt lukt het nog, maar daarna een steil grindpad, de laatste 150hm naar de hut werd het weer eens duwen en schuiven. Maar ja, het uitzicht op Zebru maakt veel goed.
Afbeelding

Voordeel van fietsen in Italie is de perfecte verzorging onderweg. Cappuchino op 2706m voor 2.50E met een hoofddoek voor 6E. Genieten in het zonnetje met Cappuchino, banaan, appel en gelletje. Ik moet immers nog 300hm schuiven naar de Passo Zebru.
Afbeelding

Ik werd vlak voor de hut ingehaald door een zeer atletische Duitser die een stuk sneller dan ik omhoog klom. Toch bleef hij wat treuzelen, blijkbaar niet helemaal comfortabel met de route. Uiteindelijk ging hij als eerste naar de pas en ik kwam 10min later. Het is nu keihard schuiven en duwen, met als "hoogtepunt" een steil stuk van 100hm waar je na elke 10 stappen hard in de remmen moet knijpen om de fiets niet naar beneden weg te laten glijden. Dat vertellen ze er niet bij als je de tourbeschrijving leest :(
Afbeelding

De beloning is fenomenaal. Fantastisch uitzicht op Zebru en de bergen hebben een woeste kleurenpracht. Een Italiaanse wandelaar wil graag mijn LX5 zien en neemt foto's als ik begin aan de afdaling. Beenstukken om, het wordt serieus steil en technisch.
Afbeelding

Obligate foto van fiets met uitzicht. De Duitser was ik ondertussen al voorbijgegaan :).
Afbeelding

De afdaling is een feest. Sausteil maar goed te doen. S3 lijkt S2 en ik fiets 99%. Het uitzicht is wederom ongelooflijk mooi en de conclusie is eenvoudig; dit is de mooiste mountainbike tocht van mijn leven.
Afbeelding

De hoogtemeters verdwijnen als sneeuw voor de zon en de trial eindigt op een bergweide met een boeren herberg. De houtoven staat aan en 10min later zit ik aan een heerlijke spaghetti. Na een kwartiertje komt de Duitser aanschuiven. Hij zocht toch iets wat conditioneel wat zwaarder was en minder technisch. Ik verwijs hem naar Livigno en Val Mora. Na de lunch suizen we naar beneden en vermoeid maar zeer tevreden kom ik in Bormio aan.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 12, 2011 9:12 pm

Held!

Spontaan zin om terug te gaan naar Bormio! Hoe kon ik alleen de racer meenemen toen en het mooie werk links laten liggen :(

Saugeil!!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 12, 2011 9:24 pm

Dag 4 Fuorcla Surlej 1000hm op en neer. ---Klik op foto's voor 1000pix kijkplezier!!------

's Ochtends vroeg van Bormio naar Pontresina gereden. Via Livigno natuurlijk, bezine voor 1E05 verhoogt de vakantiepret aanzienlijk. Ik parkeer de auto onderaan Val Roseg, naast het station. Snel op de fiets door de bossen van St Moritz en bij Surlej gaan we omhoog. De Fuorcla Surlej trial heeft net als de Zebru een spectaculair uitzicht maar is voor wandelaars veel makkelijker bereikbaar; zij mogen namelijk wel mee met een liftje naar 2600hm. Dat is namelijk het compromis wat hier gesloten is: men tolereert fietsers maar je zoekt het maar uit….als je hem wil rijden dan sleep je de fiets maar mee naar boven :(
Afbeelding

Ik kom totaal niet in mijn ritme. Teveel genoten op de Zebru en nu is het payback time voor de bergen. Rijbaar met steile stukken stond erin de beschrijving maar dat was andersom; niet rijbaar op een paar minder steile stukken na. Eindelijk, op 2650m kon ik weer op de fiets voor de laatste 10min..
Afbeelding

Boven op de pas de verplichte foto bij het meertje. Helaas is Piz Roseg half in de wolken, ik moet dus nog een keer terug voor het ultieme poser shot.
Afbeelding

Daarna begint een adembenemende afdaling. 1000hm stuiteren, van het ene rotsblok op het andere. Vork en achtervering voldoen niet, je moet met je hele lichaam aan de slag. S2 is hier kneiterhard en S3 teveel, ik moet regelmatig afstappen.
Afbeelding

Nooit wordt het makkelijk, het blijf vechten tot in het dal. Als ik uiteindelijk bij Hotel Val Roseg aankom ben ik gesloopt….maar wel tevreden. Dit was echt mountainbiken!!

Om 14h ben ik aan het einde van Val Roseg en rem voor de laatste keer. Om 15h ben ik het land uit en 's avonds laat in NL.

Volgend jaar weer !!!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 12, 2011 10:15 pm

willem12 schreef:Volgend jaar weer !!!
Is dat een uitdaging?

;)

Jay Jay
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma sep 12, 2011 10:44 pm

Dit ziet er inderdaad uit als een droom vakantie!

Goed gedaan Willem en bedankt voor de mooie plaatjes.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

raggertje

Bericht door raggertje » ma sep 12, 2011 10:53 pm

Heb in deze contreien ook wel eens gereden... mij verslag staat hier:
http://dirty-pages.net/forum/viewtopic. ... highlight=
Denk er nog regelmatig aan echt super daar :-)
Archiware web & 3D studio www.archiware.nl

ochikiro

Bericht door ochikiro » di sep 13, 2011 6:25 am

Woeste bergen. Mooi avontuur en dito foto's. Pas als ik me weer herinner hoe ik mij voelde tijdens de klim over de weg vanaf Prad kan ik het 'me too'-gevoel onderdrukken.

rve
Contacteer:

Bericht door rve » di sep 13, 2011 9:39 am

Prachtig verslag en foto's Willem!

d@Mit
Contacteer:

Bericht door d@Mit » zo feb 26, 2012 5:59 pm

Eind augustus, begin september zijn we daar ook geweest met BikeAlpin. Ik herken verschillende stukken, sommige paden zijn dan weer anders. Het is een zeer mooi gebied om te fietsen.

Afbeelding

Afbeelding

Op weg via Passo Zebru
Afbeelding

Plaats reactie